Komentár k zákonu o DPH č. 222/2004 Z.z. – Úvod a obsah

Obsah
4.56 strany
Naučte sa s nami všetko o DPH  postupne formou seriálu.

Sledujte autorku komentára Ing. Zdenku Jablonkovú, získate okamžitú notifikáciu na vydanie novej časti a môžete postupne študovať a získať komplexné znalosti o pravidlách a princípoch DPH.

Ak Vám je vo výklade zákona niečo nejasné, spýtajte sa v komentári ku konkrétnemu paragrafu, AUTORA Vás spája priamo s autorom komentára.

Každý paragraf je okomentovaný v samostatnom článku aj s príkladmi.  Komentár obsahuje odkazy na zákon o DPH,  znenie paragrafu sa vám otvorí priamo nad článkom, aby ste mohli plynule študovať text článku aj zákona.

Pozrite si  úplné znenie zákona o DPH 2018 aj s porovnaním zmien s 2017

Odporúčame Daňové zákony pre účtovníkov 2018 a Mzdárske zákony 2018 s komentárom zmien.

danove_zakony_2018_500x150

Obsah komentára DPH

Pod obsahom nájdete úvod k problematike DPH.

§1 Predmet úpravy

§2 Predmet dane

§3 Zdaniteľná osoba

§4 Registračná povinnosť

Objednajte si predplatné AUTORA.sk a získate prístup ku všetkým článkom, komentárom, autorom a k tomu aj legislatívny systém IntelgientneZakony.sk –  viac info

§4a a §4b

§4c Zábezpeka na daň 

§5 (Registrácia zahraničnej osoby)

§6 – (Zásielkový predaj)

§7 – (Registračná povinnosť)

§7a – (Registračná povinnosť)

§8 – Dodanie tovaru

§ 9 Dodanie služby – komentár k zákonu o DPH

§ 10 – komentár k zákonu o DPH

§ 11 Nadobudnutie tovaru v tuzemsku z iného členského štátu

§ 11a Nadobudnutie tovaru v tuzemsku z iného členského štátu v osobitnom prípade – komentár k zákonu o DPH

§ 12 Dovoz tovaru – komentár k zákonu o DPH

§ 13 Miesto dodania tovaru

§ 14 Miesto dodania tovaru pri zásielkovom predaji

§ 15 Miesto dodania služby – komentár k zákonu o DPH

§ 16 Osobitné pravidlá o mieste dodania služby – komentár k zákonu o DPH

§ 17 Miesto nadobudnutia tovaru z iného členského štátu – komentár k zákonu o DPH

§ 18 Miesto dovozu tovaru – komentár k zákonu o DPH

§ 19 Daňová povinnosť pri dodaní tovaru a služby – komentár k zákonu o DPH

§ 20 Daňová povinnosť pri nadobudnutí tovaru v tuzemsku z iného členského štátu – komentár k zákonu o DPH

§ 21 Daňová povinnosť pri dovoze tovaru – komentár k zákonu o DPH

Objednajte si predplatné AUTORA.sk a získate prístup ku všetkým článkom, komentárom, autorom a k tomu aj legislatívny systém IntelgientneZakony.sk –  viac info

§ 22 Základ dane pri dodaní tovaru a služby – komentár k zákonu o DPH

§ 23 Základ dane pri nadobudnutí tovaru v tuzemsku z iného členského štátu – komentár k zákonu o DPH

§ 24 Základ dane pri dovoze tovaru

§ 25 Oprava základu dane

§26 Prepočet cudzej meny a zaokrúhľovanie dane – komentár k DPH

§ 27 Sadzby dane – komentár k dani z pridanej hodnoty

§ 28 Poštové služby – komentár k DPH

§ 29 Zdravotná starostlivosť – komentár k DPH

§ 30 Služby sociálnej pomoci

§ 31 Výchovné služby a vzdelávacie služby

§ 32 Služby dodávané členom

§ 34 Kultúrne služby

§ 35 Zhromažďovanie finančných prostriedkov

§ 36 Služby verejnoprávnej televízie a verejnoprávneho rozhlasu – komentár DPH

§ 37 Poisťovacie služby – komentár k zákonu o dani z pridanej hodnoty

§ 38 Dodanie a nájom nehnuteľnosti – komentár k dani z pridanej hodnoty

§ 39 Finančné služby

§ 40 Predaj poštových cenín a kolkov

§ 41 Prevádzkovanie lotérií a iných podobných hier

§ 42 Oslobodenie od dane pri dodaní tovaru, pri ktorom nebola odpočítaná daň – komentár k DPH

§ 43 Oslobodenie od dane pri dodaní tovaru z tuzemska do iného členského štátu

§ 44 Oslobodenie od dane pri nadobudnutí tovaru v tuzemsku z iného členského štátu

§ 45 Oslobodenie od dane pri trojstrannom obchode

§ 46 Oslobodenie prepravných (dopravných) služieb od dane

Objednajte si predplatné AUTORA.sk a získate prístup ku všetkým článkom, komentárom, autorom a k tomu aj legislatívny systém IntelgientneZakony.sk –  viac info

§ 47 Oslobodenie od dane pri vývoze tovaru a služieb

§ 48 Oslobodenie od dane pri dovoze tovaru – komentár k DPH

§ 48a Oslobodenie od dane pri dovoze tovaru v osobnej batožine cestujúcich

§ 48b Zabezpečenie dane pri dovoze tovaru z tretích štátov

§ 49 Odpočítanie dane platiteľom – komentár k DPH

§ 49a – Odpočítanie dane pri nehnuteľnom majetku využívanom aj na iný účel ako na podnikanie

§ 50 Pomerné odpočítanie dane

§ 51 Uplatnenie práva na odpočítanie dane

§ 52 Odpočítanie dane pri dodaní nového dopravného prostriedku

§ 53 Oprava odpočítanej dane

§ 54 Úprava dane odpočítanej pri investičnom majetku

§ 54a Úprava dane odpočítanej pri investičnom majetku – komentár k DPH

54b Úprava dane odpočítanej pri investičnom majetku – komentár k DPH

§ 54c Odpočítanie dane, ak sa zmenil účel použitia investičného majetku

§ 55 0dpočítanie dane pri registrácii platiteľa

§ 56 až 58 Vrátenie dane zahraničnej osobe z tretieho štátu

§ 59 a 60 Vrátenie dane cestujúcim pri vývoze tovaru

§ 61 až 64 Vrátenie dane v osobitných prípadoch

§ 65 Osobitná úprava uplatňovania DPH pre cestovné kancelárie a cestovné agentúry

§ 66 Osobitná úprava uplatňovania dane pri umeleckých dielach, zberateľských predmetoch, starožitnostiach a použitom tovare

§ 67 Osobitná úprava uplatňovania dane pri investičnom zlate

§ 68 až § 68c Osobitná úprava uplatňovania dane pre telekomunikačné služby, služby rozhlasového a televízneho vysielania a elektronické služby

§ 68d Osobitná úprava uplatňovania dane na základe prijatia platby za dodanie tovaru alebo služby

§ 69 Osoby povinné platiť daň správcovi dane

§ 69a Daňový zástupca pri dovoze tovaru – komentár DPH

§ 70 Vedenie záznamov – komentár DPH

§ 71 Faktúra – komentár DPH

§ 72 Osoby povinné vyhotoviť faktúru – komentár DPH

§ 73 Lehota na vyhotovenie faktúry

§ 74 Obsah faktúry – komentár zákona o dani z pridanej hodnoty

§ 75 Súhrnná faktúra – komentár DPH

§ 76 Uchovávanie faktúr – komentár DPH

§ 77 Zdaňovacie obdobie – komentár DPH

§ 78 Daňové priznanie a splatnosť vlastnej daňovej povinnosti – komentár DPH

§ 78a Kontrolný výkaz – komentár k dani z pridanej hodnoty

§ 79 Nadmerný odpočet – komentár DPH

§ 79a Náhrada za zadržanie nadmerného odpočtu počas daňovej kontroly – komentár DPH

§80 Súhrnný výkaz – komentár DPH

§ 81 Zrušenie registrácie platiteľa dane – komentár DPH

§81a Zrušenie registrácie skupiny – komentár k DPH

§ 82 Zrušenie registrácie pre daň osoby registrovanej pre daň podľa § 7 alebo 7a zákona o DPH – komentár k dani z pridanej hodnoty

§83 Pokračovanie v živnosti v prípade úmrtia platiteľa dane – komentár DPH

Objednajte si predplatné AUTORA.sk a získate prístup ku všetkým článkom, komentárom, autorom a k tomu aj legislatívny systém IntelgientneZakony.sk –  viac info

Úvod

Zákon č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v znení neskorších predpisov (ďalej len “zákon o DPH”) sa uplatňuje odo dňa vstupu Slovenskej republiky do Európskej únie – od 1. mája 2004. K tomuto dátumu museli byť pravidlá DPH nastavené tak, aby boli v súlade so smernicami, ktoré upravujú DPH v EÚ. DPH je daňou, ktorá je v EÚ vysoko harmonizovaná, to znamená, že okrem určitých výnimiek sú pravidlá DPH vo všetkých členských štátoch EÚ rovnaké. Harmonizované pravidlá sú nevyhnutnou podmienkou voľného pohybu tovarov a služieb.

Dňom vstupu do EÚ sa Slovenská republika stala súčasťou jednotného trhu EÚ, ktorý existuje od 1. januára 1993. Vznik jednotného trhu si vyžiadal zrušenie colných úradov a colnej kontroly tovaru na hraniciach medzi členskými štátmi EÚ. Pred vznikom jednotného trhu EÚ sa tovar dovážaný z jedného členského štátu do iného členského štátu zdaňoval DPH na hraniciach jednotlivých členských štátov rovnako ako dovoz tovaru z tretích štátov, to znamená zo štátov, ktoré nie sú členskými štátmi EÚ.

 

Pravidlá DPH sú upravené najmä v smernici Rady (EÚ) 2006/112/ES o spoločnom systéme dane z pridanej hodnoty v platnom znení (ďalej len “smernica 2006/112/ES”), ktorá je najvýznamnejšou zo všetkých smerníc, ktoré upravujú DPH. Smernice sú záväzné pre členský štát, ktorému sú určené, a to vzhľadom na výsledok, ktorý sa má dosiahnuť, pričom voľba foriem a metód sa ponecháva na orgány členského štátu. Smernice nezaväzujú a nezakladajú priamo práva a povinnosti fyzickým a právnickým osobám a vyžadujú si transpozíciu (prevzatie) do vnútroštátneho práva formou právneho aktu členského štátu. Konkrétne v oblasti DPH to znamená, že na základe smernice 2006/112/ES a na základe ostatných smerníc upravujúcich DPH v EÚ (napr. smernica o refundácii dane zahraničným podnikateľom, smernica o oslobodení od dane pri dovoze tovaru z tretích štátov) bol vypracovaný a schválený zákon o dani z pridanej hodnoty platný v Slovenskej republike.

 

Základným predpokladom efektívneho fungovania práva EÚ je jednotný výklad a aplikácia jeho právnych noriem vo všetkých členských štátoch. Jednotný výklad a aplikáciu komunitárneho práva zabezpečuje súdny systém, ktorého súčasťou je aj Súdny dvor EÚ. Väzby v rámci súdnej moci významnou mierou upevňuje konanie o predbežnej otázke (prejudiciálne konanie), ktorého hlavným účelom je jednotná aplikácia a konzistentný výklad komunitárneho práva v členských štátoch EÚ. Rozsudky Súdneho dvora EÚ o predbežných otázkach položených národnými súdmi preto zohrávajú významnú úlohu aj v oblasti DPH. Ani v smernici 2006/112/ES, ani v samotnom zákone o DPH nemožno rozpoznať princípy, ktorými sa uplatňovanie DPH riadi, tieto vyplývajú z rozsudkov Súdneho dvora EÚ a majú zásadný význam pri uplatňovaní DPH.

 

 

Autor článku

  • Ing. Zdenka Jablonková
  • Ing. Zdenka Jablonková
    Je dlhoročnou odborníčkou v oblasti dane z pridanej hodnoty a zaoberá sa ňou od jej zavedenia v Slovenskej republike 1. januára 1993.

41 komentárov

  1. Dobrý deň, pani Jablonková,

    potrebovali by sme usmernenie k nasledujúcej situácii:
    Slovenská spoločnosť,registrovaný plátca DPH,realizuje príjem formou čerpania dotácií z Eurofondov (vzdelávacie projekty).
    Z nakúpených služieb a materiálu si priebežne uplatňuje odpočet DPH. Je nutné na konci roka vypočítať ročný koeficient DPH?
    Okrem dotácií spoločnosť iný príjem nemá.
    Ďakujem
    K.Košová

    • Dobrý deň,
      spoločnosť pravdepodobne nemá nárok na odpočítanie dane podľa zákona o DPH. K tomuto záveru ma vedú tieto predpoklady:
      – spoločnosť nebude žiadať za vzdelávacie služby odplatu od účastníkov vzdelávania, to znamená, že sa nebude uplatňovať daň na výstupe za vzdelávacie služby poskytnuté účastníkom vzdelávania (predmetom dane podľa zákona o DPH sú služby poskytnuté odplatne – § 2 zákona o DPH),
      – finančné prostriedky z Eurofondov neznamenajú úhradu ceny za vzdelávanie za každého účastníka, ale ide o celkové financovanie vzdelávacieho projektu,
      – z judikatúry Súdneho dvora EÚ jednoznačne vyplýva, že na účely uplatnenia odpočtu dane musí existovať priama/resp. nepriama väzba medzi vstupnými nákladmi (ktoré obsahujú fakturovanú DPH) a poskytovaným plnením (napr. službou), ktoré podlieha dani na výstupe.
      Zmyslom odpočtov dane je zbaviť podnikateľa, ktorý odvádza daň na výstupe, bremena vstupnej dane, a tak zabrániť dvojitému zdaneniu.

  2. Dobrý deň,
    prosila by som Vás o upresnenie k nášmu nasledovnému problému:
    Náš dodávateľ materiálu z Lotyšska nám vystaví faktúru bez DPH.
    Materiál ale nepríde hneď k nám na Slovensko, ale náš lotyšský dodávateľ ho prepraví do Nemecka, v cene materiálu je aj doprava.
    V Nemecku ho nemecký dodávateľ zafarbí, nám pošle faktúru za službu (farbenie) a takto upravený náš materiál nám následne už pošle na Slovensko.
    Stáva sa, že na materiál z Nemecka čakáme aj 2 mesiace.
    Z tohto materiál už my vyrábame na Slovensku.
    Takto šetríme na doprave do Nemecka.

    Môžme materiál z Lotyšska na Slovensku samozdaniť a v ktorom mesiaci?
    Ďakujem veľmi pekne.
    S. Lukáčová

    • Dobrý deň,
      – slovenská firma sa má registrovať pre DPH v Nemecku (pretože jej je dodaný tovar do Nemecka) a tento tovar má objednať u lotyšského dodávateľa pod nemeckým identifikačným číslom DPH,
      – lotyšský dodávateľ dodá tovar slovenskej firme do Nemecka, a preto slovenská firma musí v Nemecku priznať nemeckú daň z nadobudnutia tovaru v Nemecku (a uplatní si aj odpočet nemeckej dane),
      – za služby dostane faktúru od nemeckej spoločnosti bez DPH, miesto dodania služby je na Slovensku (§ 15 ods. 1 zákona o DPH), slovenská firma prizná daň z prijatej služby (samozdanenie) a uplatní si odpočet dane,
      – keď tovar príde na Slovensko z Nemecka, slovenská firma má premiestnenie tovaru (vlastného tovaru) z Nemecka na Slovensko a je povinná priznať daň z takto “nadobudnutého” tovaru (§ 11 ods. 8 zákona o DPH) a má právo na odpočet dane,
      – pri tomto premiestnení tovaru ide v Nemecku o “dodanie” tovaru s oslobodením od dane podľa nemeckého zákona o DPH z Nemecka na Slovensko, slovenská firma je povinná podať v Nemecku daňové priznanie a súhrnný výkaz.

  3. Dobrý deň,
    prosila by som o “usmernenie” pri podávaní daňového priznania k DPH pri činnostiach oslobodených od DPH, nakoľko sa s touto problematikou stretávam prvý krát…
    konkrétne:
    Finančný sprostredkovateľ presiahol za posledných 12 mesiacov obrat 49790,-€ a stal sa od júla platcom DPH – jeho činnosti sú oslobodené od dane podľa §39 odst. 1.
    Z finančnej inštitúcie dostáva len provízny list – teda služby nefakturuje – ale občas má vyplácané aj zálohy vopred, ktoré sú uvedenéa následne kompenzované až v províznych listoch v iných – ďalších obdobiach). Ako správne uvádzať v priznaní DPH jeho príjem z činnosti sprostredkovateľa – na základe výpisu z bankového účtu – alebo na základe provízneho listu za jednotlivé obdobia ( v províznom liste nie je uvedené zdaňovacie obdobie – ale len tzv. “provízne obdobie” ).
    Ďakujem
    Mgr. Maňková

    • Dobrý deň,
      – nový platiteľ dane má najmenej 12 mesiacov zdaňovacie obdobie kalendárny mesiac (§ 77 zákona o DPH),
      – služby oslobodené od dane sa uvádzajú v daňovom priznaní podľa dňa vzniku daňovej povinnosti, aj keď je daňová povinnosť nulová (§ 78 ods. 7 zákona o DPH),
      – predmetné služby sú zrejme poskytované ako opakované služby (§ 19 ods. 3 zákona o DPH),
      – opakovaná služba sa považuje za dodanú najneskôr posledným dňom obdobia, na ktoré sa dohodnutá platba vzťahuje (§ 19 ods. 3 zákona o DPH) a najneskôr v tento deň vzniká daňová povinnosť z dodania služby (§ 19 ods. 2 zákona o DPH),
      – ak je prijatá platba vopred (záloha), dňom prijatia platby vzniká daňová povinnosť (§ 19 ods. 4 zákona o DPH).
      Z ustanovení teda vyplýva, ž
      – zrejme provízne obdobia budú obdobia podľa § 19 ods. 3 zákona o DPH a podľa nich bude vznikať nulová daňová povinnosť,
      – prijatím platby vopred vznikne nulová daňová povinnosť podľa § 19 ods. 4 zákona o DPH,
      – podľa týchto nulových daňových povinností sa budú služby uvádzať v daňovom priznaní.

  4. DPH z reklamovaného tovaru sa v tuzemskom styku rieši Dobropisom dodávatela. Dodávatel uznala reklamáciu a DPH v cene ktorú on fakturoval odberatelovi. Predajná cena odberatela FO cez Registračnú pokladnu reklamovaného tovaru však bola vyššia. Je možné
    výšku DPH si uplatniť z predajnej ceny odberatela ktorá je zvýšená o jeho maržu?

  5. Dobrý deň,
    ak dodávateľ uznal reklamáciu a taktiež teda jeho odberateľ uzná reklamáciu fyzickej osoby, tak ide o opravu základu dane podľa § 25 zákona o DPH pri dvoch dodaniach tovaru. Každý dodávateľ (teda prvý dodávateľ a aj Vaša spoločnosť) opravujú vlastný základ dane. Vo Vašom prípade sa opravuje základ dane, ktorý obsahuje aj maržu.
    Ak napr. ide o zrušenie dodávky, teda zákazník tovar v rámci reklamácie vrátil a Vaša spoločnosť ho vrátila dodávateľovi, opraví sa celý základ dane u každého z týchto dvoch subjektov.
    Ešte pripomeniem, že na základe prijatého dobropisu od dodávateľa musíte opraviť odpočítanú daň.

  6. Dobrý deň, pani Jablonková.
    Pekne Vás prosím o radu, či volím správny postup:
    FO – podnikateľ, plátca DPH má zaradený v OM administratívnu budovu, skolaudovanú v roku 2009. Budovu využíva na vlastnú prevádzku a zároveň v nej poskytuje nájom na základe živnostenského oprávnenia. Pre závažné ochorenie ju chce predať k dňu 1.10.2017. Našiel kupca – fyzickú osobu, občana, nepodnikateľa, neplátcu DPH.Predaj uskutočňuje v daňovej zostatkovej cene k 30.9.2017. Prenos daňovej povinnosti DPH teda nie, nakoľko občan je neplátca DPH. Zároveň nevyhovuje ani úprava odpočítanej dane podľa §54. Preto tento predaj chce zdaniťDPH. Ako postupovať pri kúpnej zmluve? Do zmluvy ma byť vyčíslená predajná cena ako základ dane a DPH. Treba niečo uviesť ako dôvod že transakcia podlieha DPH?
    Za odpoveď ďakujem AB

    • Dobrý deň,
      keď sa predávajúci rozhodne pre zdanenie predaja nehnuteľnosti, na faktúre uvedie štandardné náležitosti podľa § 74 zákona o DPH, teda napr. základ dane a daň. V súvislosti s rozhodnutím zdaniť predaj nehnuteľnosti sa na faktúre nič osobitné neuvádza.

  7. Dobrý deň p. Ing.,
    slovenská firma platca DPH vykonáva v ČR rekonštrukciu kanalizácie a vodovodu, inžiniersku činnosť a k tomu spracováva dokumentáciu pre vydanie stavebného povolenia – pre českú firmu , ako bude firma postupovať – fakturuje do ČR bez dph/prenesenie daň.povinnosti/ alebo sa musí prihlásiť v ČR a odviesť dph v ČR? Uvedie faktúru niekde do daňového priznania dph alebo kontrolného výkazu v SR? Ďakujeme za odpoveď- ÚČTOservis,s.r.o.

    • Dobrý deň,
      miesto dodania stavebných prác , prípadne dodávok tovaru s inštaláciou, bude v Českej republike a bude podliehať dani podľa českého zákona o DPH (zákon č. 235/2004 Sb. v z.n.p.). Keďže plnenia budú podliehať českej dani, uplatnia sa ustanovenia českého zákona o DPH. Tieto plnenia sa na Slovensku neuvádzajú ani v daňovom priznaní ani v kontrolnom výkaze – nie sú predmetom dane podľa slovenského zákona o DPH.
      Kto bude v Českej republike osobou povinnou platiť daň, či slovenský dodávateľ alebo český príjemca plnení, je potrebné určiť na základe českého zákona o DPH. Tieto informácie môžete získať od českého obchodného partnera, od českej finančnej správy alebo z iného zdroja.
      Otázky súvisiace s plneniami v Českej republike sa na tomto fóre objavujú pomerne často. Vzhľadom na pracovnú vyťaženosť však nie je možné poskytovať z mojej strany výklad českého zákona o DPH.

  8. Dobrý deň, prosila by som o usmernenie k nasledovnému problému :
    slovenská spoločnosť platca DPH vystavila dodací list do Českej republiky na vzorky vlastných výrobkov dňa 13.9.2017, kedy máme povinnosť vystaviť faktúru ? Nejedná sa o bezodplatné vzorky.
    Ďakujem za odpoveď.

  9. Dobrý deň,
    uvádzate, že ste vystavili dodací list. Potrebujete vedieť, kedy bude tovar dodaný odberateľovi (teda kedy tovar prevezme). Lehota na vyhotovenie faktúry (ak je odberateľom český platiteľ dane a tovar sa dodá do ČR) je upravená v § 73 písm. c) zákona o DPH – do 15 dní od konca kalendárneho mesiaca, v ktorom bol tovar dodaný.

  10. Pani inžinierka,
    vďaka za spracovanie komentára, super vec…
    Veľmi však prosím o Váš názor na nasledovné:
    Slovenský podnikateľ nakúpil tovar v Poľsku, zaplatil firemnou bankovou kartou. Blok je však vystavený s poľskou DPH, nie je jej toľko, aby bol nárok na vrátenie. Nie je to tovar, ktorý by sa spotreboval v Poľsku, zabudováva sa do výrobku na Slovensku. Na bloku sú uvedené len údaje dodávateľa. Viem, že základ dane by som mala zdaniť, ale neviem, či si môžem aj daň odpočítať a už vôbec neviem, do ktorej časti kontrolného výkazu by som mala smerovať ten blok. Do B1 nemôže ísť, nie je to faktúra. Poľskú DPH by som dala do nedaňových nákladov , ale s ostatným si neviem rady…
    Ďakujem za odpoveď.
    S úctou Ondrejková

    • Dobrý deň,
      na Vašu otázku nemôžem poskytnúť jednoznačnú odpoveď.
      Na vyhotovenie dokladu o predaji tovaru v danom prípade platia fakturačné pravidlá upravené v poľskom zákone o DPH. Nie je mi známe, či tento zákon obsahuje pravidlá pre vyhotovenie zjednodušenej faktúry, ktoré by boli obdobné vyhotovovaniu zjednodušenej faktúry podľa slovenského zákona o DPH (napr. doklad z ERP – § 74 ods. 3 slovenského zákona o DPH). Preto neviem posúdiť, či doklad je zjednodušenou faktúrou, či teda je splnená podmienka na odpočítanie dane podľa § 51 ods. 1 písm. c) zákona o DPH na odpočítanie dane.
      Odporúčam tento doklad o kúpe tovaru, ktorý podlieha dani v tuzemsku (samozdanenie), uviesť do kontrolného výkazu do časti B.1. Otvorenou otázkou ostáva, či ide o zjednodušenú faktúru podľa poľského zákona o DPH, ktorá umožňuje odpočítanie dane.

      • Veľmi pekne ďakujem. Stretla som sa totiž s názorom z fundovaných miest, že zdaniť musím, ale odpočítať nemôžem.
        Mohla by som len vtedy, ak by bola klasická faktúra s uvedeným dodávateľom aj odberateľom s ich IČ DPH.
        Veľmi ďakujem za skorú reakciu.

        • Áno, tá informácia je správna. Z európskej smernice o DPH totiž vyplýva, že na dodávky tovaru z jedného členského štátu do iného členského štátu (s oslobodením od dane) sa má vyhotoviť riadna faktúra. To znamená, že ak by aj členský štát v národnom zákone o DPH umožnil vyhotovenie zjednodušenej faktúry, tak sa nemôže vyhotoviť pri dodaní tovaru s oslobodením od dane.
          Aj slovenský zákon o DPH ustanovuje v § 74 ods. 4, že zjednodušená faktúra sa nesmie v takomto prípade vyhotoviť.
          Z uvedeného teda vyplýva, že aj keby doklad bol zjednodušenou faktúrou, nie je splnená podmienka na odpočítanie dane, a tak je vlastne zodpovedaná aj otázka odpočítania dane.
          Váš prípad je trošku neštandardný tým, že nákup bol s poľskou DPH, teda predávajúci ju neuskutočnil s oslobodením od DPH. V konečnom dôsledku by som ale pre istotu odpočítanie dane neodporúčala.

          • tak som to aj urobila, ale som mala veľký problém so zaúčtovaním v Omege. Transakciu je nutné účtovať cez interný doklad, ešte k tomu prepočet mien a nedaňový náklad vo výške poľskej DPH. Ešte skúsim čosi vymyslieť, či by to nešlo cez iný okruh.
            Mám ešte jeden dotaz, ak môžem, k zahraničiu:
            službou nie je, ak slovenská firma vyrobí na Slovensku krov, laty pod strešnú krytinu, odvezie ich do Nemecka, tam starý krov odstráni, namontuje nový. Vzhľadom k tomu, že je to práca na nehnuteľnosti, nedávam do súhrnného výkazu ( miesto zd. plnenia je tam, kde sa nehnuteľnosť nachádza), ani do kontrolného výkazu, ani do DP k DPH.
            Je tento názor správny?
            Ďakujem za odpoveď

  11. Dobrý deň, prosím o informáciu:
    Sme platcami DPH. Zahraničná firma /farmaceutická/ tiež platca DPH nám dodala tovar bez DPH za 500 eur. Naša otázka či máme k tovaru pripočítať DPH, či sa jedná o samozdanenie a z akej sumy počítať zrážkovú daň

    Ďakujeme za skorú odpoveď
    Mojská

    • Dobrý deň,
      vo Vašej otázke chýbajú podrobnejšie informácie. Predpokladám, že tovar nebol dodaný zo zahraničia a že bol dodaný z tuzemska.
      Ak zahraničná firma nemá v tuzemsku sídlo ani prevádzkareň, je osobou povinnou priznať a zaplatiť daň (samozdanenie) tuzemská zdaniteľná osoba, ktorá tovar kúpila (§ 69 ods. 2 zákona o DPH). Vaša spoločnosť je platiteľom dane a teda pri splnení podmienok § 49 až 51 uplatní aj právo na odpočítanie dane.
      Otázkam týkajúcimi sa dane z príjmov (zrážková daň) sa žiaľ nevenujem.

  12. Dobrý deň. Výrobca softvéru poslal svojim odberateľom informáciu ohľadom aplikácie zmeny v §69 ods. 12 písm. f zákona o DPH od 1.1.2018. A na jednej nemenovanej stránke vypukla panika, že sa to týka (najčastejšie spomínaná je ryža) aj bežného malo a veľkoobchodu s potravinami, reštaurácie a pod. Týka sa to len tovarov (vymenovaných v colnom sadzobníku), ktoré nie sú bežne určené pre ľudskú spotrebu?

  13. Novela zákona o DPH od 01.01.2018 – aplikácia § 69 ods. 12 písm. f) a g) zákona o DPH

    Dodávateľ (platiteľ DPH) odberateľovi (platiteľ DPH) dodal tovar vrátane prepravy do požadovaného miesta dodania v tuzemsku. Dodávka sa skladala z tovarov, pri ktorých platiteľ uplatnil prenos daňovej povinnosti na odberateľa podľa § 69 ods. 12 písm. f) alebo písm. g) zákona o DPH, ale tiež aj z tovarov, pri ktorých sa uplatnil bežný režim zdanenia. Aký daňový režim má dodávateľ uplatniť na prepravu, keďže sa preprava vzťahuje na oba druhy tovarov?

    Ak s dodávaným tovarom, ktorého časť podlieha prenosu daňovej povinnosti podľa § 69 ods. 12 písm. f) alebo g) zákona o DPH a časť podlieha bežnému režimu zdanenia, súvisia iné náklady, ktoré sú dodávateľom požadované od kupujúceho (napr. prepravné náklady), tieto náklady sa zahŕňajú do základu dane podľa § 22 zákona o DPH. Pri určení výšky týchto nákladov dodávateľ vychádza z pomeru, ktorý objektívne odráža náklady vzťahujúce sa k dodaniu tovaru, ktorý podlieha prenosu daňovej povinnosti, a k tovaru, ktorý podlieha bežnému režimu zdanenia. Môže ísť o pomer určený podľa množstva dodávaného tovaru, jeho ceny, prípadne iného preukázateľného kritéria.

    Prosím o vysvetlenie: treba podľa pomeru rozdeliť prepravu na dve časti a jednu fakturovať s DPH a druhu bez DPH, alebo fakturovať len jednu prepravu a daňový režim dať podľa toho, ktorého tovaru je viac (hodnota, množstvo)?

    • Dobrý deň,
      ak dodávateľ zabezpečí prepravu vo svojom mene a na svoj účet, teda prepravné náklady majú byť súčasťou základu dane, ktorý sa uvádza na faktúre, mal by rozdeliť hodnotu prepravy – na tovar, ktorý zdaňuje, a na tovar, pri ktorom platí prenos daňovej povinnosti. Najobjektívnejšie sa mi zdá rozdelenia podľa pomeru cien tovarov, pretože preprava patrí do základu dane a ten sa vyjadruje v peňažnej hodnote.

  14. Dobrý deň, dodávame potraviny do školských jedálni – základné a materské školy, ktorých zriaďovateľom je obec, do jedálni domov opatrovateľskej služby – zriaďovateľ štát. Títo nie sú platcami dph. Ako začleniť faktúru, ktorú im vystavujem, do kontrolného výkazu DPH? A1 alebo D2 ?
    Potraviny dodávame rovnakým zariadeniam, ale jedná sa o súkromné školy, škôlky aj domy opatrovateľskej služby (zriaďovateľ cirkev, alebo iný súkromná osoba). Tiež sú to neplatiči DPH. Mám faktúry začleniť ako D2 ?

    ďakujem za odpoveď
    Františka Ježeková

  15. Dobrý deň, riešim takýto problém:
    Nakujeme tovar, ktorý patrí do colného sadzobníka10-obilniny, aj 12. Faktúru od dodávateľa sme dostali s prenesenou daňovou povinnosťou. DPH sme si vyrubili a zároveň odpočítali, ako platcovia DPH.
    Následne vykonávame predaj v maloobchode s daňou- bloček z ERP – nevieme či subjekt je alebo nie je platca DPH.
    Predávame aj na faktúru platcom dph ale aj právnickým osobám, ktoré nie sú platcami DPH (sociálne zariadenia, školy)
    Otázka je:
    1. ak subjekt kúpi v našej predajni tovar a dostane bloček s dph – má alebo nemá nárok na odpočet?
    2. faktúry pre našich odberateľov, pre platcov dph, sú bez dph ? s prenesenou daňovou povinnosťou ?
    3. Platí prenesenie daňovej povinnosti aj pre ostatné zmienené právnické osoby (školy, školské zariadenia, domovy OS), ak keď nie sú platcami dph? Musia si sami vypočítať a odviesť dph?
    ďakujem za skorú odpoveď.

    Františka

  16. Dobrý deň, za predchádzajúce vysvetlenia Vám ďakujem. Teraz riešim problém § 46 – dopravné služby
    Slovenská firma A (so slovenským ič dph) si objednala u slovenského dopravcu B -(platcu dph) dopravu zamestnancov zo Slovenska do Českej republiky a späť (jedných odvezie, druhých dovezie) .
    Otázka:
    Dopravca B účtuje prepravu osôb zo SR do ČR a späť podľa § 46 – bez dph?
    a ako sa bude chovať objednávateľ firma A ?
    ďakujem
    Františka Ježeková

    • Dobrý deň,
      odporúčam pozrieť komentár a príklad k § 46 zákona o DPH. Tam je uvedené pravidlo o mieste dodania služieb (§ 16 ods. 4 zákona o DPH). Medzinárodná doprava osôb je oslobodená od dane v SR aj v ČR (v ČR podľa českého zákona o DPH).

  17. Dobrý deň,
    poprosila by som o usmernenie k Prílohe č. 7 k zákonu č.222/2004Z,z., v znení zákona č.656/2006 Z.z.
    Sme slovenská firma, platca DPH. Zákazníkovi sprostredkujeme tlač brožúry, ktorá spĺňa podmienky 10% DPH, má kód podľa colného sadzobníka 4901. Tlačiareň nám účtuje za tlač 10% DPH. Môžeme zákazníkovi preúčtovať tiež 10% DPH na vytlačenú brožúru? Máme ju faktúrovať ako tovar alebo ako služby?

  18. Dobrý deň,
    vyjadrenia v otázke nie sú jasné. Uvádzate, že “sprostredkujete tlač brožúry” a pýtate sa na uplatnenie sadzby dane 10 %. Tejto sadzbe dane podlieha dodanie tovaru patriaceho do kódu 4901 Spoločného colného sadzobníka (tak ako je uvedené v prílohe č.7 zákona o DPH). To znamená, že ide o prípad, ak tlačiareň predá vytlačený tovar Vašej spoločnosti a Vaša spoločnosť predá tento tovar zákazníkovi.
    Tlačiareň Vám zrejme neúčtuje “za tlač”, ale pravdepodobne Vám fakturuje dodanie tovaru, ktoré podlieha sadzbe dane 10 %. Nepoznám zmluvné podmienky a okolnosti dodávky, preto nemôžem jednoznačne uviesť, či ide o dodanie tovaru alebo dodanie služby.
    Ak tlačiareň pri výrobe použije vlastný materiál, malo by ísť o dodanie tovaru.

Pridaj komentár