Inteligentné zákony pre účtovníkov
Uvádzacia cena

Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 249/2011 Z. z. o riadení bezpečnosti pozemných komunikácií a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 177/2018 Z. z. a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony 2022

Znenie účinné: od 01.07.2022 do 31.12.2022 Neplatné znenie pre dnes
Časové verzie:
181/2022 Z. z.
Časová verzia predpisu účinná od 01.07.2022 do 31.12.2022
181
ZÁKON
zo 4. mája 2022,
ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 249/2011 Z. z. o riadení bezpečnosti pozemných komunikácií a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 177/2018 Z. z. a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony
Národná rada Slovenskej republiky sa uzniesla na tomto zákone:

Čl. I

Zákon č. 249/2011 Z. z. o riadení bezpečnosti pozemných komunikácií a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 177/2018 Z. z. sa mení a dopĺňa takto:
1.
V § 1 ods. 1 písm. d) sa za slová „audítora bezpečnosti pozemnej komunikácie“ vkladajú slová „(ďalej len „bezpečnostný audítor“)“.
2.
V § 1 ods. 1 písm. e) sa slová „dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja“ nahrádzajú slovami „dopravy a výstavby“.
3.
V § 1 odsek 2 znie:
„(2)
Tento zákon sa vzťahuje na pozemné komunikácie, ktoré sú súčasťou transeurópskej cestnej siete1), diaľnice1a) a hlavné cestné ťahy1b) a pozemné komunikácie, ktoré sú budované s využitím prostriedkov Európskej únie v etape ich plánovania, výstavby a užívania, ak ďalej nie je ustanovené inak.“.
Poznámky pod čiarou k odkazom 1 až 1b znejú:
1) Nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) č. 1315/2013 z 11. decembra 2013 o usmerneniach Únie pre rozvoj transeurópskej dopravnej siete a o zrušení rozhodnutia č. 661/2010/EÚ (Ú. v. EÚ L 348, 20. 12. 2013) v platnom znení.
1a) § 2 ods. 5 a § 4 zákona č. 135/1961 Zb. o pozemných komunikáciách (cestný zákon) v znení neskorších predpisov.
1b) Európska dohoda o hlavných cestách s medzinárodnou premávkou (AGR), oznámenie Ministerstva zahraničných vecí Slovenskej republiky č. 53/1994 Z. z.“.
4.
V § 1 ods. 3 sa za slová „na cestné tunely“ vkladajú slová „podľa osobitného predpisu1c)“.
Poznámka pod čiarou k odkazu 1c znie:
1c) § 1 nariadenia vlády Slovenskej republiky č. 344/2006 Z. z. o minimálnych bezpečnostných požiadavkách na tunely v cestnej sieti.“.
5.
V § 2 ods. 3 sa nad slovami „osobitného predpisu“ odkaz „1)“ nahrádza odkazom „1a)“.
6.
V § 2 ods. 4 písm. d) sa slová „a technickými predpismi v dokumentácii“ nahrádzajú slovami „alebo obdobnými technickými špecifikáciami“.
7.
V § 3 ods. 3 sa slová „a technickými predpismi v dokumentácii“ nahrádzajú slovami „alebo obdobnými technickými špecifikáciami“.
8.
§ 4 vrátane nadpisu znie:
§4 Riadenie a kontrola bezpečnosti pozemnej komunikácie v užívaní
(1)
Správca pozemnej komunikácie zabezpečí každých päť rokov klasifikáciu bezpečnosti cestnej siete podľa tohto zákona a zabezpečí kontrolu bezpečnosti pozemnej komunikácie a hodnotenie úsekov cestnej siete inšpekciou na mieste podľa odsekov 2 a 3 (ďalej len „inšpekcia“).
(2)
Klasifikácia bezpečnosti cestnej siete je metóda na analýzu a klasifikáciu
a)
úsekov cestnej siete s vysokým počtom nehôd úmerne k dopravnému prúdu, pričom tieto úseky sú v užívaní dlhšie ako tri roky alebo úsekov s vysokou absolútnou hustotou dopravných nehôd,
b)
úsekov cestnej siete s vysokým potenciálom na zlepšovanie bezpečnosti a znižovanie nákladov vzniknutých v dôsledku nehôd a nehodových lokalít zo štatistiky dopravnej nehodovosti evidovaných Policajným zborom,
c)
úsekov cestnej siete najmenej do troch kategórií podľa ich objektívne meranej integrovanej bezpečnosti,
d)
závažných incidentov a nehôd na úsekoch cestnej siete, ktoré majú vplyv na bezpečnosť užívateľov ciest, aby sa zabezpečila prevencia pred vznikom dopravných nehôd s následkom ťažkých alebo smrteľných zranení účastníkov nehody.
(3)
Inšpekciou sa hodnotia úseky pozemnej komunikácie vrátane ich súčastí3a) určené v rámci klasifikácie bezpečnosti cestnej siete. Hodnotenie priľahlých úsekov cestného tunela sa vykoná spolu s inšpekciou podľa osobitného predpisu.3b) Bezpečnostný audítor pri vykonávaní inšpekcie a pri hodnotení úsekov podľa druhej vety postupuje podľa vykonávacieho predpisu.
(4)
Výsledkom inšpekcie je správa o vykonanej inšpekcii spracovaná bezpečnostným audítorom, ktorej obsahom je popis zistených rizík a hodnotenia posudzovaných úsekov pozemných komunikácií a návrh nápravných opatrení na zvýšenie bezpečnosti pozemnej komunikácie a zníženie dopravnej nehodovosti na pozemnej komunikácii.
(5)
Správca pozemnej komunikácie predloží každoročne do 31. decembra ministerstvu správu o vykonanej inšpekcii za každý z hodnotených úsekov, ktorý bol v aktuálnom kalendárnom roku predmetom inšpekcie.
(6)
Správca pozemnej komunikácie zabezpečí vykonanie nápravných opatrení uvedených v správe o vykonanej inšpekcii podľa odseku 5, ak je to technicky možné a ekonomicky únosné pri zabezpečovaní riadneho výkonu správy a údržby pozemnej komunikácie v jeho správe.
(7)
Správca pozemnej komunikácie zabezpečí vykonanie nápravných opatrení najneskôr do dvoch rokov od zistenia bezpečnostných nedostatkov na základe výsledku inšpekcie podľa odseku 4. V odôvodnených prípadoch je správca pozemnej komunikácie oprávnený požiadať ministerstvo o predĺženie lehoty na vykonanie nápravných opatrení najviac o dva roky, a to aj opakovane. Proti zamietnutiu žiadosti podľa druhej vety nie je prípustný opravný prostriedok. Na postup pri posudzovaní žiadosti sa nevzťahuje správny poriadok.
(8)
Správca pozemnej komunikácie predloží každoročne do 31. januára ministerstvu správu o nápravných opatreniach vykonaných podľa odseku 7 v predchádzajúcom kalendárnom roku.“.
Poznámky pod čiarou k odkazom 3a a 3b znejú:
3a) § 1 ods. 4 zákona č. 135/1961 Zb. o pozemných komunikáciách (cestný zákon) v znení neskorších predpisov.
§ 8 ods. 2 vyhlášky Federálneho ministerstva dopravy č. 35/1984, ktorou sa vykonáva zákon o pozemných komunikáciách (cestný zákon).
3b) § 6 nariadenia vlády Slovenskej republiky č. 344/2006 Z. z. o minimálnych bezpečnostných požiadavkách na tunely v cestnej sieti.“.
9.
Za § 4 sa vkladá § 4a, ktorý vrátane nadpisu znie:
§4a Cielené prehliadky, plánovanie a výkon nápravných opatrení
(1)
Správca pozemnej komunikácie zabezpečí cielené prehliadky úsekov pozemných komunikácií, ktoré boli v správe o vykonanej inšpekcii vyhodnotené ako úseky s nízkou úrovňou bezpečnosti, a na ktorých nedošlo k vykonaniu nápravných opatrení navrhnutých bezpečnostným audítorom. Cielené prehliadky je správca pozemnej komunikácie povinný zabezpečiť po uplynutí obdobia na vykonanie nápravných opatrení podľa § 4 ods. 7 na základe vypracovanej správy o vykonanej inšpekcii podľa § 4 ods. 4.
(2)
Cielenú prehliadku vykonáva skupina expertov, z ktorých aspoň jeden musí byť bezpečnostný audítor. Cielená prehliadka sa vykonáva na mieste. Predmetom cielenej prehliadky je najmä posúdenie stavebných, technických a prevádzkových vlastností pozemnej komunikácie a jej bezpečnosti, vybavenia a dopravných zariadení pozemnej komunikácie podľa osobitných predpisov3c) a analýza dopravných nehôd, ich priebehu a príčin smrteľných následkov dopravných nehôd.
(3)
Výsledkom cielenej prehliadky je správa o výsledku cielenej prehliadky spracovaná bezpečnostným audítorom, ktorá obsahuje popis zistených rizík a návrh nápravných opatrení vrátane návrhu postupnosti ich realizácie.
(4)
Správca pozemnej komunikácie zabezpečí vykonanie nápravných opatrení uvedených v správe o výsledku cielenej prehliadky. Pri vykonávaní nápravných opatrení správca pozemnej komunikácie zohľadní, ktoré úseky boli vyhodnotené ako úseky s najnižšou úrovňou bezpečnosti, technické možnosti realizácie opatrení a ekonomickú únosnosť pri zabezpečovaní riadneho výkonu správy a údržby pozemnej komunikácie v jeho správe.
(5)
Správca pozemnej komunikácie zabezpečí vykonanie nápravných opatrení najneskôr do dvoch rokov od zistenia bezpečnostných nedostatkov na základe výsledku cielenej prehliadky podľa odseku 3. V odôvodnených prípadoch je správca pozemnej komunikácie oprávnený požiadať ministerstvo o predĺženie lehoty na vykonanie nápravných opatrení najviac o dva roky, a to aj opakovane. Proti zamietnutiu žiadosti podľa druhej vety nie je prípustný opravný prostriedok. Na postup pri posudzovaní žiadosti sa nevzťahuje správny poriadok.
(6)
Správca pozemnej komunikácie každoročne do 31. januára predkladá ministerstvu správu o nápravných opatreniach vykonaných podľa odseku 5 v predchádzajúcom kalendárnom roku.“.
Poznámka pod čiarou k odkazu 3c znie:
3c) § 2 zákona č. 135/1961 Zb. o pozemných komunikáciách (cestný zákon) v znení neskorších predpisov.
§ 60 a 61 zákona č. 8/2009 Z. z. o cestnej premávke a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
Vyhláška Ministerstva vnútra Slovenskej republiky č. 30/2020 Z. z. o dopravnom značení.“.
10.
V § 5 odsek 1 vrátane nadpisu pod § 5 znie:
§5 Bezpečnostný audítor
(1)
Bezpečnostný audítor je fyzická osoba zapísaná v zozname bezpečnostných audítorov oprávnená na vykonávanie činnosti podľa odseku 2.“.
11.
V § 5 ods. 2 písm. c) sa na konci bodka nahrádza čiarkou a dopĺňa sa nové písmeno d), ktoré znie:
„d)
cielenú prehliadku, ak spĺňa podmienky ustanovené v § 6 ods. 2 písm. b) až e).“.
12.
V § 6 ods. 9 sa slová „bezpečnostný audítor“ nahrádzajú slovami „audítor bezpečnosti pozemných komunikácií“.
13.
V § 12 ods. 1 písmeno c) znie:
„c)
správca pozemnej komunikácie, ktorý nezabezpečí klasifikáciu bezpečnosti úsekov cestnej siete a kontrolu bezpečnosti pozemnej komunikácie a vykonanie inšpekcie podľa § 4 a cielenú prehliadku podľa § 4a,“.
14.
V § 12 ods. 1 písm. d) sa slová „§ 4 ods. 8“ nahrádzajú slovami „§ 4 ods. 5 a 8 a § 4a ods. 6.“.
15.
Za § 12 sa vkladá § 12a, ktorý vrátane nadpisu znie:
§12a Ministerstvo
Ministerstvo
a)
vykonáva štátnu správu v riadení bezpečnosti pozemných komunikácií,
b)
určuje zoznam úsekov pozemných komunikácií, na ktoré sa vzťahuje posúdenie podľa § 1 ods. 2,
c)
je oprávnené z riadne opodstatnených dôvodov spojených s intenzitou cestnej premávky a so štatistikou nehôd doplniť alebo vyňať úseky pozemných komunikácií zo zoznamu pozemných komunikácií, na ktoré sa vzťahuje posúdenie podľa § 1 ods. 2,
d)
oznamuje Európskej komisii (ďalej len „Komisia“)
1.
zoznam úsekov pozemných komunikácií, ktoré podliehajú posúdeniu podľa § 4 a následne každú zmenu tohto zoznamu,
2.
zoznam úsekov pozemných komunikácií vyňatých z posúdenia podľa § 4 a následne každú zmenu tohto zoznamu.
e)
vypracúva, schvaľuje a aktualizuje akčný plán, ktorého cieľom je najmä sledovať výkon nápravných opatrení s prihliadnutím na riziko.“.
16.
V § 13 sa slová „všeobecný predpis o správnom konaní.13)“ nahrádzajú slovami „správny poriadok.“.
Poznámka pod čiarou k odkazu 13 sa vypúšťa.
17.
V § 14 písmeno a) znie:
„a)
podrobnosti riadenia bezpečnosti pozemných komunikácií, postup posudzovania vplyvu na bezpečnosť, prvky posudzovania vplyvu na bezpečnosť, prvky bezpečnostného auditu, postup klasifikácie bezpečnosti cestnej siete, klasifikáciu bezpečnostných deficitov pozemnej komunikácie, postup vykonávania inšpekcie, prvky cielenej prehliadky pozemnej komunikácie, súbor nápravných opatrení na zvýšenie bezpečnosti a zníženie dopravnej nehodovosti na pozemnej komunikácii, náležitosti a obsah správy o posudzovaní vplyvu, správy o bezpečnostnom audite, správy o vykonanej inšpekcii a správy o výsledku cielenej prehliadky pozemnej komunikácie.“.
18.
Za § 14 sa vkladá § 14a, ktorý vrátane nadpisu znie:
§14a Prechodné ustanovenia k úpravám účinným od 1. júla 2022
(1)
Prvá inšpekcia podľa § 4 sa vykoná do 31. decembra 2023.
(2)
Prvá správa o vykonanej inšpekcii podľa § 4 ods. 5 sa predloží do 31. decembra 2023.
(3)
Prvá správa o nápravných opatreniach podľa § 4 ods. 8 sa predloží do 31. januára 2024.
(4)
Ministerstvo predloží prvýkrát správu o klasifikácii bezpečnosti cestnej siete Komisii do 31. októbra 2025 a následne každých päť rokov.
(5)
Povinnosť podľa § 4a ods. 1 sa prvýkrát vykoná v kalendárnom roku 2024.
(6)
Inšpekcie začaté do 30. júna 2022 sa dokončia do 31. decembra 2023 podľa predpisov účinných do 30. júna 2022.“.
19.
Doterajší text prílohy sa označuje ako prvý bod a dopĺňa sa druhým bodom, ktorý znie:
„2.
Smernica Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2019/1936 z 23. októbra 2019, ktorou sa mení smernica 2008/96/ES o riadení bezpečnosti cestnej infraštruktúry (Ú. v. EÚ L 305, 26. 11. 2019).“.

Čl. II

Zákon č. 135/1961 Zb. o pozemných komunikáciách (cestný zákon) v znení zákona č. 27/1984 Zb., zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 160/1996 Z. z., zákona č. 58/1997 Z. z., zákona č. 395/1998 Z. z., zákona č. 343/1999 Z. z., zákona č. 388/2000 Z. z., zákona č. 416/2001 Z. z., zákona č. 439/2001 Z. z., zákona č. 524/2003 Z. z., zákona č. 534/2003 Z. z., zákona č. 639/2004 Z. z., zákona č. 725/2004 Z. z., zákona č. 93/2005 Z. z., zákona č. 479/2005 Z. z., zákona č. 25/2007 Z. z., zákona č. 275/2007 Z. z., zákona č. 664/2007 Z. z., zákona č. 86/2008 Z. z., zákona č. 8/2009 Z. z., zákona č. 70/2009 Z. z., zákona č. 60/2010 Z. z., zákona č. 144/2010 Z. z., zákona č. 249/2011 Z. z., zákona č. 317/2012 Z. z., zákona č. 345/2012 Z. z., zákona č. 180/2013 Z. z., zákona č. 368/2013 Z. z., zákona č. 388/2013 Z. z., zákona č. 488/2013 Z. z., zákona č. 293/2014 Z. z., zákona č. 282/2015 Z. z., zákona č. 387/2015 Z. z., zákona č. 106/2018 Z. z., zákona č. 9/2019 Z. z., zákona č. 149/2019 Z. z., zákona č. 393/2019 Z. z., zákona č. 147/2021 Z. z. a zákona č. 149/2021 Z. z. sa mení a dopĺňa takto:
2.
V § 3 ods. 7, 8 a 9, § 3b ods. 4, § 7 ods. 1, § 8 ods. 1, § 11 ods. 6 a § 18 ods. 2 sa vypúšťa slovo „záväzného“.
3.
V § 3d sa za odsek 6 vkladá nový odsek 7, ktorý znie:
„(7)
Správca pozemnej komunikácie príslušný podľa odseku 5 je oprávnený zabezpečiť plnenie niektorých činností spojených so správou pozemných komunikácií prostredníctvom tretej osoby, a to na základe zmluvy.2d)“.
Doterajšie odseky 7 až 12 sa označujú ako odseky 8 až 13.
Poznámka pod čiarou k odkazu 2d znie:
2d) Zákon č. 343/2015 Z. z. o verejnom obstarávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
Zákon č. 513/1991 Zb. Obchodný zákonník v znení neskorších predpisov.“.
5.
V § 8 ods. 7 sa vypúšťa slovo „záväzné“.
6.
§ 8 sa dopĺňa odsekom 8, ktorý znie:
„(8)
Organizovanie športových a kultúrnych podujatí na diaľniciach je zakázané. Vo výnimočných prípadoch ich cestný správny orgán môže povoliť.“.
11.
V § 9 ods. 1 druhej vete sa za slová „cestnej siete2i)“ vkladá čiarka a slová „kontroly bezpečnosti pozemných komunikácií podľa osobitného predpisu2j)“.
Poznámka pod čiarou k odkazu 2j znie:
2j) Zákon č. 249/2011 Z. z. o riadení bezpečnosti pozemných komunikácií a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.“.
12.
V § 11 ods. 1 prvej vete sa za slová „na nich mimo“ vkladajú slová „hraníc súvisle“.
13.
V § 22a písm. a) druhom bode a § 22c ods. 1 písm. a) druhom bode sa slová „cesty alebo miestnej cesty“ nahrádzajú slovami „cesty, miestnej cesty alebo verejnej účelovej cesty“.
16.
Príloha č. 1 sa dopĺňa štvrtým bodom, ktorý znie:
„4.
Smernica Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2019/1936 z 23. októbra 2019, ktorou sa mení smernica 2008/96/ES o riadení bezpečnosti cestnej infraštruktúry (Ú. v. EÚ L 305, 26. 11. 2019).“.

Čl. V

Tento zákon nadobúda účinnosť 1. júla 2022 okrem č. II bodov 1, 4, 7 až 10, 14 a 15, čl. III a čl. IV, ktoré nadobúdajú účinnosť 1. januára 2023.
Zuzana Čaputová v. r.

Boris Kollár v. r.

Eduard Heger v. r.