Inteligentné zákony pre účtovníkov
Uvádzacia cena

Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa ustanovuje výška sadzby mýta za užívanie vymedzených úsekov pozemných komunikácií 2009

Znenie účinné: od 01.01.2009 do 31.12.2009 Neplatné znenie pre dnes
350/2007 Z. z.
Časová verzia predpisu účinná od 01.01.2009 do 31.12.2009
350
NARIADENIE VLÁDY
Slovenskej republiky
zo 4. júla 2007,
ktorým sa ustanovuje výška sadzby mýta za užívanie vymedzených úsekov pozemných komunikácií
Vláda Slovenskej republiky podľa § 9 ods. 1 zákona č. 25/2007 Z. z. o elektronickom výbere mýta za užívanie vymedzených úsekov pozemných komunikácií a o zmene a doplnení niektorých zákonov nariaďuje:
§1
(1)
Toto nariadenie vlády ustanovuje spôsob výpočtu mýta a výšku sadzby mýta za 1 km prejazdenej vzdialenosti vymedzeného úseku cesty pre kategórie vozidiel od 3,5 t do 12 t celkovej hmotnosti vozidla a 12 t a viac celkovej hmotnosti vozidla a motorových vozidiel umožňujúcich prepravu viac ako devätich osôb vrátane vodiča.
(2)
Na účely tohto nariadenia vlády sa vozidlom rozumie motorové vozidlo uvedené v osobitnom predpise1) okrem motorového vozidla kategórie M1 s najväčšou prípustnou celkovou hmotnosťou do 3,5 t.
§2
(1)
Sadzby mýta sa ustanovujú pre vozidlá bez ohľadu na počet náprav:
a)
od 3,5 t do 12 t celkovej hmotnosti vozidla určené na prepravu tovaru,
b)
od 3,5 t do 12 t celkovej hmotnosti vozidla určené na prepravu osôb umožňujúcich prepravu viac ako devätich osôb vrátane vodiča,
c)
12 t a viac celkovej hmotnosti vozidla určené na prepravu osôb.
(2)
Sadzby mýta sa ustanovujú pre vozidlá 12 t a viac celkovej hmotnosti vozidla určené na prepravu tovaru podľa počtu náprav.
(3)
Sadzby mýta sa ustanovujú pre všetky vozidlá od 3,5 t a viac celkovej hmotnosti vozidla určené na prepravu tovaru alebo osôb podľa emisnej triedy vozidla EURO.
§3
(1)
Sadzby mýta za užívanie vymedzených úsekov diaľnic a ciest pre motorové vozidlá sú ustanovené v prílohe č. 1.
(2)
Sadzby mýta za užívanie vymedzených úsekov ciest I. triedy sú ustanovené v prílohe č. 2.
(3)
Spôsob výpočtu mýta je uvedený v prílohe č. 3.
§4
Týmto nariadením vlády sa preberajú právne akty Európskych spoločenstiev uvedené v prílohe č. 4.
§5
Toto nariadenie vlády nadobúda účinnosť 1. januára 2009.
Robert Fico v. r.
Príloha č. 1 k nariadeniu vlády č. 350/2007 Z. z.
Sadzby mýta za užívanie vymedzených úsekov diaľnic a ciest pre motorové vozidlá
  Kategória vozidla EURO 0 - II EURO III EURO IV, V, EEV
Nákladné vozidlá 3,5 t - do 12 t 2,80 2,60 2,50
12 t a viac • 2 nápravy 5,80 5,50 5,40
  • 3 nápravy 6,10 5,80 5,70
• 4 nápravy 6,30 6,00 5,90
• 5 náprav 6,20 5,80 5,70
BUS 3,5 t - do 12 t 2,70 2,60 2,50
12 t a viac 5,60 5,30 5,20
BUS – vozidlá umožňujúce prepravu viac ako deviatich osôb vrátane vodiča.
Príloha č. 2 k nariadeniu vlády č. 350/2007 Z. z.
Sadzby mýta za užívanie vymedzených úsekov ciest I. triedy
Sk/km bez DPH
  Kategória vozidla EURO 0 - II EURO III EURO IV, V, EEV
Nákladné vozidlá 3,5 - do 12 t 2,10 1,90 1,90
12 t a viac • 2 nápravy 4,40 4,10 4,10
  • 3 nápravy 4,60 4,40 4,30
• 4 nápravy 4,70 4,50 4,40
• 5 a viac náprav 4,60 4,40 4,30
BUS 3,5 - do 12 t 2,00 1,90 1,90
12 t a viac 4,20 4,00 3,30
BUS – vozidlá umožňujúce prepravu viac ako deviatich osôb vrátane vodiča.
Príloha č. 3 k nariadeniu vlády č. 350/2007 Z. z.
Spôsob výpočtu mýta
Mýto je úhrada vypočítanej sumy podľa kategórie vozidla za prejazdenú vzdialenosť po vymedzenom úseku ciest.
Sadzba mýta vychádza z jednotkových nákladov na infraštruktúru v členení na investičné náklady, náklady na údržbu, stavebné opravy a náklady na vybudovanie, prevádzku, riadenie a výber mýta.
Vypočítaná suma mýta sa zvyšuje o daň z pridanej hodnoty podľa zákona č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v znení neskorších predpisov.
Koeficienty rovnocennosti pre stavebné opravy sú závislé od príslušnej nápravovej hmotnosti a pre príslušné kategórie vozidiel sú určené pomocou hodnotenia účinnosti, súčiniteľov účinnosti pre dané kategórie vozidiel.
Kategória vozidla Rozpätie hodnôt
súčiniteľa účinnosti
Nákladné vozidlá 3,5 - 12 ton ≤ 0,3025
BUS
Nákladné vozidlá > 12 ton
• 2 nápravy
0,3696 - 1,4096
> 12 ton
• 3 nápravy
0,2569 - 2,4096
> 12 ton
• 4 nápravy
0,1024 - 2,9096
> 12 ton
• 5 a viac náprav
0,2812 - 2,4896
BUS > 12 ton 0,2569 - 0,7857
Koeficienty rovnocennosti pre uvažované kategórie vozidiel podliehajúcich spoplatneniu pre investície a ročnú údržbu sú pre všetky kategórie rovnaké. Koeficient rovnocennosti pre stavebné opravy je závislý od nápravovej hmotnosti, ku ktorej sa exponenciálne zväčšuje.
Trieda vozidla Koeficienty rovnocennosti
Stavebná oprava Investície Ročná údržba
A 3,5 - 12 ton 1,000 1 1
B NV > 12 ton • 2 nápravy 4,660 1 1
C NV > 12 ton • 3 nápravy 7,966 1 1
D NV > 12 ton • 4 nápravy 9,619 1 1
E NV > 12 ton • 5 a viac náprav 8,230 1 1
F BUS > 12 ton 2,597 1 1
Diferenciácia sadzieb mýta pre vozidlá vzhľadom na ich emisné hodnoty je zabezpečená pripočítaním príplatku pokrývajúcim externé environmentálne náklady.
Členenie vozidiel podľa emisných štandardov EURO
  Najviac 3 nápravy Najmenej 4 nápravy Autobusy
EURO O - II 146 % 147 % 146 %
EURO III 110 % 110% 110%
EURO IV, V, EEV 100 % 100 % 100 %
Diferenciácia vozidiel na „EURO IV“ a „EURO V a viac“ nie je potrebná, pretože emisné limity oboch kategórií sú štatisticky približne zhodné.
Príplatky k sadzbe mýta v Sk/km
  Najviac 3 nápravy Najmenej 4 nápravy Autobusy
EURO O - II 0,529 0,536 0,440
EURO III 0,114 0,114 0,095
EURO IV, V, EEV 0,000 0,000 0,000
Príloha č. 4 k nariadeniu vlády č. 350/2007 Z. z.
ZOZNAM PREBERANÝCH PRÁVNYCH AKTOV EURÓPSKYCH SPOLOČENSTIEV
Smernica Európskeho parlamentu a Rady 1999/62/ES zo 17. júna 1999 o poplatkoch za používanie určitej dopravnej infraštruktúry ťažkými nákladnými vozidlami (Mimoriadne vydanie Ú. v. EÚ, 7/zv. 4) v znení Aktu o podmienkach pristúpenia pripojeného k Zmluve o pristúpení Slovenskej republiky k Európskej únii (Ú. v. EÚ L 236, 23. 9. 2003), smernice Európskeho parlamentu a Rady 2006/38/ES zo 17. mája 2006 (Ú. v. EÚ L 157, 9. 6. 2006) a smernice Rady 2006/103/ES z 20. novembra 2006 (Ú. v. EÚ L 363, 20. 12. 2006).
1)
Príloha č. 1 časť B body 2, 3 a 5 zákona č. 725/2004 Z. z. o podmienkach prevádzky vozidiel v premávke na pozemných komunikáciách a o zmene a doplnení niektorých zákonov.