Inteligentné zákony pre účtovníkov
Uvádzacia cena

Zákon Národnej rady Slovenskej republiky o Fonde na podporu zahraničného obchodu 1998

Znenie účinné: od 01.07.1998 do 31.12.1999 Neplatné znenie pre dnes
379/1996 Z. z.
Časová verzia predpisu účinná od 01.07.1998 do 31.12.1999
379
ZÁKON
NÁRODNEJ RADY SLOVENSKEJ REPUBLIKY
z 11. decembra 1996
o Fonde na podporu zahraničného obchodu
Národná rada Slovenskej republiky sa uzniesla na tomto zákone:
§1 Základné ustanovenia
(1)
Zriaďuje sa Fond na podporu zahraničného obchodu (ďalej len „fond“) ako účelový fond, v ktorom sa sústreďujú peňažné prostriedky na podporu rozvoja zahraničného obchodu.
(2)
Fond je právnická osoba so sídlom v Bratislave. Zapisuje sa do obchodného registra.
§2 Orgány fondu
Orgány fondu sú:
a)
správna rada,
b)
dozorná rada,
c)
riaditeľ.
§3 Správna rada
(1)
Správna rada je najvyšším orgánom fondu. Vykonáva správu fondu a riadi jeho činnosť.
(2)
Správna rada má deväť členov, z ktorých
a)
štyroch členov vymenúva a odvoláva Asociácia zamestnávateľských zväzov a združení Slovenskej republiky (ďalej len „asociácia“),
b)
štyroch členov vymenúva a odvoláva minister hospodárstva Slovenskej republiky (ďalej len „minister“), z toho dvoch členov z Ministerstva hospodárstva Slovenskej republiky a po jednom členovi z Ministerstva financií Slovenskej republiky a z Ministerstva zahraničných vecí Slovenskej republiky,
c)
jedného člena ako nezávislého odborníka na zahraničný obchod vymenúva a odvoláva minister po dohode s asociáciou.
(3)
Členovia správnej rady sú vymenúvaní na obdobie troch rokov a ich členstvo v správnej rade je nezastupiteľné. Môžu byť vymenúvaní najviac na dve po sebe nasledujúce funkčné obdobia. Členom správnej rady nemôže byť člen dozornej rady, riaditeľ alebo iný zamestnanec fondu.
(4)
Správna rada volí zo svojich členov predsedu a podpredsedu. Ak do funkcie predsedu bol zvolený člen správnej rady vymenovaný podľa odseku 2 písm. a), do funkcie podpredsedu sa zvolí člen správnej rady vymenovaný podľa odseku 2 písm. b) a naopak.
(5)
Správna rada najmä
a)
schvaľuje rozpočet fondu a zásadné otázky týkajúce sa rozvoja činnosti a finančnej politiky fondu vrátane návrhov na úvery z domácich aj zo zahraničných zdrojov,
b)
zodpovedá za hospodárenie s prostriedkami fondu,
c)
rozhoduje o použití prostriedkov fondu,
d)
schvaľuje výročnú správu o hospodárení a činnosti fondu za kalendárny rok, najneskôr do 30. marca nasledujúceho roka,
e)
schvaľuje a zverejňuje ročnú účtovnú závierku fondu overenú audítorom,
f)
prijíma opatrenia na odstránenie nedostatkov v činnosti a hospodárení fondu,
g)
schvaľuje štatút fondu a rokovacie poriadky správnej rady a dozornej rady,
h)
vymenúva a odvoláva riaditeľa a určuje jeho mzdu podľa osobitného predpisu,1)
ch)
schvaľuje návrhy na vyslanie a odvolanie zástupcov fondu pri obchodno-ekonomických oddeleniach zastupiteľských úradov Slovenskej republiky.
§4 Dozorná rada
(1)
Dozorná rada dohliada na hospodárenie fondu, najmä na použitie prostriedkov fondu, a na činnosť riaditeľa.
(2)
Dozorná rada má päť členov, z ktorých dvoch členov vymenúva a odvoláva asociácia, dvoch členov minister a jedného člena minister financií Slovenskej republiky.
(3)
Členovia dozornej rady sú do funkcie vymenúvaní na obdobie štyroch rokov a ich členstvo v dozornej rade je nezastupiteľné. Funkciu člena dozornej rady možno vykonávať najviac dve po sebe nasledujúce funkčné obdobia.
(4)
Dozorná rada volí spomedzi svojich členov predsedu a podpredsedu. Ak do funkcie predsedu správnej rady bol zvolený člen správnej rady vymenovaný asociáciou, do funkcie predsedu dozornej rady sa zvolí člen dozornej rady vymenovaný za Ministerstvo hospodárstva Slovenskej republiky alebo za Ministerstvo financií Slovenskej republiky. Ak do funkcie predsedu dozornej rady bol zvolený člen dozornej rady vymenovaný z niektorého z týchto ministerstiev, do funkcie podpredsedu sa zvolí člen dozornej rady vymenovaný asociáciou. Ak do funkcie predsedu dozornej rady bol zvolený člen dozornej rady vymenovaný asociáciou, do funkcie podpredsedu sa zvolí člen dozornej rady vymenovaný za jej člena z niektorého z uvedených ministerstiev.
(5)
Členom dozornej rady nemôže byť člen správnej rady, riaditeľ alebo iný zamestnanec fondu.
(6)
Dozorná rada
a)
dozerá na hospodárne a účelné nakladanie s prostriedkami fondu,
b)
preskúmava návrh rozpočtu, ročnú účtovnú závierku, výročnú správu o hospodárení a činnosti fondu za kalendárny rok a stanoviská k nim predkladá správnej rade,
c)
kontroluje činnosť riaditeľa pri plnení rozhodnutí správnej rady a vo veciach súvisiacich s činnosťou fondu,
d)
predkladá správnej rade správy o činnosti dozornej rady, výsledkoch kontrol a návrhy opatrení na odstránenie zistených nedostatkov vrátane návrhu na odvolanie riaditeľa; pri prerokúvaní týchto vecí sa predseda dozornej rady zúčastňuje na rokovaní správnej rady.
(7)
Členovia dozornej rady sú oprávnení nahliadať do všetkých dokladov týkajúcich sa hospodárenia a činnosti fondu.
§4a Zánik členstva v správnej rade a dozornej rade
(1)
Členstvo v správnej rade alebo v dozornej rade zaniká uplynutím obdobia, na ktoré je člen správnej rady alebo dozornej rady vymenovaný, alebo jeho odvolaním, alebo vzdaním sa funkcie.
(2)
Člena správnej rady alebo dozornej rady možno odvolať z jeho funkcie, ak
a)
porušil pri výkone svojej funkcie všeobecne záväzné právne predpisy alebo
b)
bol právoplatne odsúdený za úmyselný trestný čin, alebo
c)
porušil povinnosť uvedenú v § 9a, alebo
d)
bez riadneho odôvodnenia neplní povinnosti, ktoré mu vyplývajú z jeho funkcie po dobu najmenej troch po sebe nasledujúcich mesiacov, alebo
e)
začal vykonávať funkciu, ktorá je nezlučiteľná s členstvom v správnej rade alebo v dozornej rade.
(3)
Člena správnej rady alebo dozornej rady odvoláva ten orgán, ktorý ho do funkcie vymenoval. Nového člena správnej rady alebo dozornej rady do funkcie vymenúva ten orgán, ktorý do funkcie vymenoval pôvodného člena.
(4)
Funkčné obdobie člena správnej rady alebo dozornej rady, ktorý sa vzdal funkcie, sa končí dňom vymenovania nového člena do funkcie tým orgánom, ktorý vymenoval do funkcie odstupujúceho člena správnej rady alebo dozornej rady.
§5 Riaditeľ
(1)
Riaditeľ je výkonným orgánom fondu, ktorý koná v mene fondu vo všetkých veciach s výnimkou tých, ktoré sú týmto zákonom alebo štatútom fondu vyhradené správnej rade alebo dozornej rade; je štatutárnym orgánom pre majetkovoprávnu a pracovnoprávnu oblasť a za svoju činnosť zodpovedá správnej rade. Je oprávnený zúčastňovať sa na rokovaniach správnej rady s poradným hlasom.
(2)
Riaditeľ zodpovedá za
a)
riadne vedenie účtovníctva fondu,2)
b)
plnenie rozhodnutí správnej rady,
c)
uzatváranie zmlúv o poskytnutí prostriedkov fondu so žiadateľmi v súlade s rozhodnutiami správnej rady,
d)
kontrolu dodržiavania zmluvných podmienok počas platnosti zmluvy o poskytnutí prostriedkov fondu,
e)
vymáhanie povinných príspevkov od tuzemských vývozcov a tuzemských dovozcov, sankcií a iných pohľadávok fondu,
f)
vypracovanie ročnej účtovnej závierky fondu a jej predloženie správnej rade a dozornej rade do 15. februára nasledujúceho roka,
g)
vypracovanie výročnej správy o hospodárení a činnosti fondu za kalendárny rok a jej predloženie správnej rade a dozornej rade do 1. marca nasledujúceho roka,
h)
vykonanie opatrení na odstránenie zistených nedostatkov v hospodárení a činnosti fondu,
ch)
plnenie ostatných úloh uložených správnou radou.
(3)
Riaditeľ predkladá správnej rade
a)
návrh rozpočtu na príslušný kalendárny rok,
b)
návrhy na vyslanie a odvolanie zástupcov fondu pri obchodno-ekonomických oddeleniach zastupiteľských úradov Slovenskej republiky,
c)
návrh štatútu fondu.
(4)
Riaditeľ zriaďuje na zabezpečenie úloh uvedených v odsekoch 1 až 3 sekretariát fondu, riadi jeho činnosť a určuje mzdové a súvisiace náležitosti3) zamestnancov fondu.
§6 Zdroje fondu
(1)
Zdrojmi fondu sú
a)
povinné príspevky tuzemských vývozcov a tuzemských dovozcov,
b)
úroky z prostriedkov fondu uložených v banke okrem úrokov z dotácií zo štátneho rozpočtu,
c)
príjmy z vlastnej činnosti fondu,
d)
dotácie zo štátneho rozpočtu,4)
e)
príspevok z Fondu národného majetku Slovenskej republiky za podmienok ustanovených osobitným predpisom,5)
f)
príjmy zo sankcií za nesplnenie príspevkovej povinnosti a neoprávnené použitie alebo zadržanie prostriedkov fondu,
g)
príspevky a dary od právnických osôb a fyzických osôb,
h)
úvery poskytnuté bankami najviac do výšky 10 % rozpočtu fondu na príslušný rok,
i)
ďalšie zdroje, ak to ustanoví osobitný predpis.
(2)
Tuzemský vývozca a tuzemský dovozca sú povinní uhradiť príspevok do fondu podľa odseku 1 písm. a) vo výške 0,1 % z objemu jednotlivých vývozov a z objemu jednotlivých dovozov na účet fondu pred prepustením tovaru pri vývoze do režimu vývozu a pri dovoze pred prepustením tovaru do režimu voľného obehu. Potvrdenie o úhrade príspevku do fondu predložia tuzemský vývozca a tuzemský dovozca colnému orgánu5a) pri podaní colného vyhlásenia,5b) inak colný orgán neprepustí tovar do nimi navrhovaného colného režimu.6) Ak sa vývoz alebo dovoz uskutočňuje na základe zjednodušeného colného vyhlásenia, tuzemský vývozca a tuzemský dovozca predkladajú potvrdenie o úhrade príspevku pri podaní zjednodušeného colného vyhlásenia.6a)
(3)
Povinnosť uhradiť príspevok do fondu podľa odseku 2 vznikne tuzemskému vývozcovi alebo tuzemskému dovozcovi len vtedy, ak objem jednotlivého vývozu alebo jednotlivého dovozu uskutočneného v ten istý deň a na základe jedného colného vyhlásenia presahuje hodnotu 100 000 Sk.
(4)
Povinnosť uhradiť príspevok do fondu podľa odseku 2 sa nevzťahuje na
a)
vývoz tovaru, ktorý sa uskutočňuje v súvislosti so splácaním štátneho dlhu,
b)
vyvážaný alebo dovážaný tovar, za ktorý sa neposkytuje finančná úhrada, úhrada tovarom, službami ani iná forma úhrady,
c)
vyvážaný tovar, za ktorý sa nepožaduje zo zahraničia úhrada, ale naopak sa za vyvážaný tovar poskytuje úhrada do zahraničia,
d)
dovážaný tovar, za ktorý sa neposkytuje do zahraničia úhrada, ale naopak sa zo zahraničia za dovážaný tovar poskytuje úhrada do Slovenskej republiky,
e)
vyvážaný alebo dovážaný tovar, ktorý má spotrebný charakter a je určený na použitie v rámci medzinárodných vojenských cvičení alebo na použitie v rámci mandátu mierových operácií Organizácie Spojených národov alebo je určený na odskúšanie v tuzemsku a dovozcom je ústredný orgán štátnej správy,
f)
tovar dovážaný na vyrovnanie vládnej pohľadávky,
g)
vývoz alebo dovoz tovaru, ktorý je oslobodený od cla,6b)
h)
spätný vývoz tovaru6c) a dovoz vráteného tovaru.6d)
(5)
Podľa tohto zákona sa rozumie
a)
tuzemským vývozcom právnická osoba so sídlom v Slovenskej republike alebo fyzická osoba s trvalým pobytom v Slovenskej republike, ktorá je podnikateľom7)a uskutočňuje vývoz tovaru zo Slovenskej republiky,
b)
tuzemským dovozcom právnická osoba so sídlom v Slovenskej republike alebo fyzická osoba s trvalým pobytom v Slovenskej republike, ktorá je podnikateľom7) a uskutočňuje dovoz tovaru do Slovenskej republiky,
c)
objemom jednotlivého vývozu alebo objemom jednotlivého dovozu obchodná parita,7a) to je fakturovaná cena vyvážaného alebo dovážaného tovaru bez priamych obchodných nákladov v zahraničí; ak sa za tovar neplatí do zahraničia alebo neinkasuje zo zahraničia, vyjadrí sa obchodná parita rovnakého alebo podobného tovaru,
d)
vládnou pohľadávkou pohľadávka evidovaná Ministerstvom financií Slovenskej republiky vo finančných aktívach Slovenskej republiky, ktorá vznikla ako dôsledok úverov a iných foriem zahraničnoobchodnej činnosti financovaných zo štátneho rozpočtu na základe
1.
medzivládnych úverových dohôd, ktorými je Slovenská republika viazaná, alebo
2.
medzištátnych dohôd o clearingovom platobnom styku, alebo
3.
medzištátnych barterových dohôd, alebo
4.
pôžičiek poskytnutých v minulosti z centrálnych devízových zdrojov vládam, prípadne bankám iných štátov.
(6)
Podrobnosti o spôsobe výpočtu sumy príspevku do fondu a o spôsobe jeho úhrady upraví všeobecne záväzný právny predpis, ktorý vydá Ministerstvo hospodárstva Slovenskej republiky.
(7)
Fond uzaviera s Colným riaditeľstvom Slovenskej republiky dohodu o odplatnom poskytovaní služieb a činností podľa tohto zákona.
§7 Použitie prostriedkov fondu
(1)
Prostriedky fondu možno použiť na
a)
úhradu nákladov tuzemským vývozcom a tuzemským dovozcom na veľtrhoch a výstavách v zahraničí a tuzemsku najviac do výšky 50 % preukázaných nákladov za prenájom výstavnej plochy a nákladov za prepravu vystavovaného tovaru; ak žiadateľom o úhradu týchto nákladov je malý alebo stredný podnikateľ,7b) ktorý prezentuje výrobky slovenského pôvodu, môže sa mu na tieto účely poskytnúť úhrada až do výšky 75 % preukázaných nákladov; ak žiadateľom o úhradu týchto nákladov je tuzemský vývozca, ktorý prezentuje výrobky slovenského pôvodu vysokej technickej úrovne a táto prezentácia je v súlade so zahraničnoobchodnými záujmami Slovenskej republiky, môže správna rada na základe odporúčania ministra rozhodnúť o úhrade až do výšky 100 % preukázaných nákladov,
b)
úhradu nákladov súvisiacich s propagáciou tovaru v zahraničí vrátane vydávania katalógov výrobcov, publikácií a iných propagačných materiálov zameraných na podporu zahraničného obchodu,
c)
úhradu nákladov spojených so spracúvaním rozborov a štúdií o zahraničných trhoch, s budovaním a vedením informačných databáz z oblasti zahraničného obchodu,
d)
úhradu nákladov tuzemským organizátorom a účastníkom medzinárodných seminárov, sympózií a podobných aktivít zameraných na výmenu poznatkov a informácií z oblasti zahraničného obchodu,
e)
poskytnutie pôžičky na úhradu colného dlhu pri dovoze progresívnych technológií,
f)
splátky úverov poskytnutých fondu bankami a úhradu úrokov z týchto úverov,
g)
úhrada nákladov vynaložených tuzemským vývozcom na certifikáciu vyvážaného tovaru,
h)
materiálno-technické vybavenie a úhradu investičných a prevádzkových nákladov delegatúr a obchodných misií fondu pôsobiacich pri obchodno-ekonomických oddeleniach zastupiteľských úradov Slovenskej republiky, ako aj na úhradu miezd a cestovných náhrad zástupcov fondu3) pôsobiacich pri týchto úradoch,
ch)
príspevky na zriaďovanie, materiálno-technické vybavenie a úhradu investičných a prevádzkových nákladov obchodno-ekonomických oddelení zastupiteľských úradov Slovenskej republiky,
i)
dary a granty na činnosť delegatúr a obchodných misií slovenských podnikateľov7) v zahraničí,
j)
príspevky pre organizátorov a účastníkov vzdelávacích programov pre tuzemských vývozcov a tuzemských dovozcov,
k)
úhradu nákladov spojených s vysielaním a prijímaním obchodných delegácií a misií,
l)
úhradu nákladov spojených so správou fondu vrátane činnosti sekretariátu fondu.
(2)
Objem peňažných prostriedkov fondu použitých na účely uvedené v odseku 1 písm. a) až e) a písm. g) tvorí najmenej 70 % z celkového objemu použitých prostriedkov fondu v príslušnom roku.
(3)
Výdavky na činnosť sekretariátu fondu a ostatné výdavky na činnosť fondu okrem nákladov za vedenie bankových účtov a za bankové služby, nákladov na materiálno-technické vybavenie fondu a nákladov na účely uvedené v § 6 ods. 7 nesmú prekročiť 2 % z ročných príjmov fondu; za dodržanie tohto limitu výdavkov je zodpovedný riaditeľ fondu.8)
(4)
Prostriedky fondu získané dotáciou zo štátneho rozpočtu nemožno použiť na účely uvedené v odseku 1 písm. h), ch), i) a k).
§8 Poskytovanie prostriedkov fondu
(1)
Na poskytnutie prostriedkov fondu nie je právny nárok.
(2)
O poskytnutí prostriedkov fondu rozhoduje správna rada.
(3)
Správna rada rozhodne o poskytnutí prostriedkov z fondu na základe písomnej žiadosti žiadateľa. Žiadateľom je tuzemský vývozca, tuzemský dovozca a iná právnická osoba alebo fyzická osoba, ktorej sa môžu poskytnúť prostriedky fondu na účely podľa tohto zákona. Žiadosť musí obsahovať
a)
identifikačné údaje žiadateľa; ak je žiadateľom právnická osoba, výpis z obchodného registra, ak je žiadateľom fyzická osoba, výpis z obchodného registra, ak je v ňom zapísaná, živnostenský list alebo iné oprávnenie na podnikanie,
b)
účel, druh a požadovanú výšku prostriedkov fondu,
c)
zdôvodnenie požadovaných prostriedkov fondu a ich prínos k rozvoju zahraničného obchodu, osobitne k zvýšeniu vývozu alebo k rozvoju a zvýšeniu efektívnosti tuzemskej výroby pri dovozoch,
d)
spôsob zabezpečenia záväzkov žiadateľa voči úverujúcim bankám, ak ide o žiadosť o poskytnutie prostriedkov fondu na úhradu colného dlhu,
e)
preukázanie ekonomickej efektívnosti vývozu alebo dovozu,
f)
charakteristiku predmetného vývozu alebo dovozu.
(4)
Ak je žiadateľom tuzemský vývozca alebo tuzemský dovozca, prílohou žiadosti sú aj doklady žiadateľa o úhrade príspevkov do fondu podľa § 6 ods. 1 písm. a) a § 6 ods. 2 za predchádzajúcich 12 mesiacov alebo čestné vyhlásenie žiadateľa o tom, že do dňa podania žiadosti neuskutočnil vývoz tovaru alebo dovoz tovaru do voľného obehu.
(5)
Správna rada rozhodne o žiadosti o poskytnutí prostriedkov z fondu do 60 dní odo dňa doručenia žiadosti. Ak v žiadosti chýbajú náležitosti podľa odseku 3 alebo ak má iné nedostatky, riaditeľ vyzve žiadateľa, aby v ním určenej lehote nedostatky žiadosti odstránil. Ak žiadateľ v určenej lehote nedostatky žiadosti neodstráni, správna rada ju zamietne.
(6)
Správna rada rozhodne o poskytnutí prostriedkov fondu v súlade so schváleným rozpočtom fondu a v súlade s prioritami určenými asociáciou a zladenými so zahraničnoobchodnou politikou vlády Slovenskej republiky; pri tom zohľadňuje prínos poskytnutých prostriedkov pre hospodárstvo Slovenskej republiky, osobitne k zvýšeniu objemu vývozu alebo k zvýšeniu proexportnej výkonnosti tuzemskej výroby, najmä dovozom progresívnych technológií.
(7)
Ak správna rada rozhodne o poskytnutí prostriedkov z fondu žiadateľovi, riaditeľ vyzve žiadateľa na uzavretie zmluvy do 15 dní odo dňa rozhodnutia správnej rady. Ak správna rada žiadosti nevyhovie, riaditeľ to písomne oznámi žiadateľovi do piatich dní odo dňa rozhodnutia správnej rady.
(8)
Na rozhodovanie o poskytovaní prostriedkov fondu sa nevzťahujú všeobecné predpisy o správnom konaní.9)
§9 Hospodárenie fondu
(1)
Hospodárenie fondu sa riadi rozpočtom fondu na príslušný kalendárny rok.
(2)
Na hospodárenie s prostriedkami fondu, ktoré sa poskytli zo štátneho rozpočtu, sa vzťahujú osobitné predpisy.10)
(3)
Hospodárenie s prostriedkami fondu uvedenými v § 6 ods. 1 písm. a) až c) a písm. f) až i) sa riadi tou časťou rozpočtu fondu, ktorá určuje použitie týchto prostriedkov. Ak sa tieto prostriedky na účely určené rozpočtom fondu nečerpajú, môže správna rada rozhodnúť aj v priebehu rozpočtového roka o zmene účelu ich použitia na iné účely uvedené v § 7.
(4)
Prostriedky fondu na účely podľa § 7 ods. 1 písm. a) až d) a písm. g) až l) sa poskytujú ako účelová dotácia. Prostriedky fondu na účely podľa § 7 ods. 1 písm. e) sa poskytujú ako pôžička.
(5)
Prostriedky fondu možno použiť len na účel, na ktorý sa poskytli podľa rozhodnutia správnej rady, a len za podmienok uvedených v zmluve o poskytnutí prostriedkov fondu. Nepoužité prostriedky fondu je žiadateľ povinný bezodkladne vrátiť fondu.
(6)
Ak žiadateľ neoprávnene použil alebo zadržal prostriedky fondu v rozpore s určenými alebo dohodnutými podmienkami, je povinný ich bez zbytočného odkladu vrátiť fondu.
(7)
Na základe rozhodnutia správnej rady uzatvára riaditeľ v mene fondu so žiadateľom písomnú zmluvu o poskytnutí prostriedkov fondu. Táto zmluva obsahuje najmä
a)
identifikačné údaje zmluvných strán,
b)
účel, druh a výšku poskytnutých prostriedkov fondu,
c)
podmienky použitia poskytnutých prostriedkov fondu,
d)
spôsob plnenia záväzkov zmluvných strán,
e)
zabezpečenie záväzkov žiadateľa,
f)
výšku splátok a termíny ich splatnosti pri poskytnutí pôžičky.
(8)
Prostriedky fondu sa vedú na účte v banke.11) Zostatok prostriedkov na účte fondu k 31. decembru príslušného roka, s výnimkou prostriedkov fondu uvedených v odseku 2, je prevoditeľný do nasledujúceho roka.
(9)
Ak členovi správnej rady alebo dozornej rady vzniknú v súvislosti s výkonom jeho funkcie cestovné výdavky, patrí mu náhrada podľa osobitného predpisu.12)
§9a Ochrana informácií
(1)
Členovia orgánov fondu, zamestnanci fondu a iné osoby, ktoré prichádzajú do styku s dôvernými informáciami pri výkone svojej funkcie alebo v súvislosti s činnosťou fondu, sú povinné o nich zachovávať mlčanlivosť a informácie na elektronických nosičoch zabezpečiť pred ich zneužitím. Táto povinnosť trvá aj po zániku členstva v orgánoch fondu, po skončení pracovnoprávneho vzťahu zamestnanca fondu alebo po skončení obdobného vzťahu iných osôb.
(2)
Podľa tohto zákona sa dôvernou informáciou rozumie informácia, ktorú fond alebo žiadateľ označil ako dôvernú, určil dobu zachovávania mlčanlivosti a ktorej zverejnenie by znamenalo významnú výhodu iným osobám alebo ktorá by mala nepriaznivý vplyv na osobu, ktorá túto informáciu poskytla alebo ktorej sa informácia týka.
(3)
Z dôvodov verejného záujmu môže osobu povinnú zachovávať mlčanlivosť o dôverných informáciách oslobodiť od tejto povinnosti iba osoba, ktorá informáciu poskytla a označila ako dôvernú, alebo osoba, ktorej sa informácia týka, alebo súd.
(4)
Povinnosť zachovávať mlčanlivosť podľa osobitných predpisov13) ustanoveniami odsekov 1 až 3 nie je dotknutá.
§10 Sankcie
Tuzemský vývozca alebo tuzemský dovozca, ktorý použil alebo zadržal prostriedky fondu v rozpore s určenými alebo dohodnutými podmienkami, je povinný zaplatiť fondu úroky z omeškania vo výške dvojnásobku diskontnej sadzby určenej Národnou bankou Slovenska, platnej k prvému dňu omeškania. Omeškanie nastáva dňom neoprávneného použitia alebo zadržania prostriedkov fondu.
§10a
O nárokoch z právnych vzťahov medzi fondom a tuzemskými vývozcami a tuzemskými dovozcami vznikajúcich z povinností podľa § 10 rozhoduje súd.14)
§10b
Na právne vzťahy, ako aj na nároky z nich, ktoré vznikli medzi fondom a tuzemskými vývozcami, tuzemskými dovozcami a inými právnickými osobami a fyzickými osobami pred účinnosťou tohto zákona, sa vzťahujú doterajšie predpisy.
§11 Účinnosť
Tento zákon nadobúda účinnosť 1. januára 1997.
Michal Kováč v. r.

Ivan Gašparovič v. r.

Vladimír Mečiar v. r.
1)
Zákon č. 1/1992 Zb. o mzde, odmene za pracovnú pohotovosť a o priemernom zárobku v znení zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 10/1993 Z. z., zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 52/1996 Z. z. a zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 90/1996 Z. z.
2)
Zákon č. 563/1991 Zb. o účtovníctve v znení zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 272/1996 Z. z.
3)
Zákon č. 1/1992 Zb. v znení neskorších predpisov.Zákon č. 119/1992 Zb. o cestovných náhradách v znení neskorších predpisov.
4)
§ 6 ods. 2 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 303/1995 Z. z. o rozpočtových pravidlách.
5)
§ 28 ods. 3 písm. b) a § 32 ods. 3 zákona č. 92/1991 Zb. o podmienkach prevodu majetku štátu na iné osoby v znení neskorších predpisov.
7)
§ 2 ods. 2 zákona č. 513/1991 Zb. Obchodný zákonník.
7a)
I. časť odseku 46 prílohy č. 2 k vyhláške Ministerstva financií Slovenskej republiky č. 167/1997 Z. z. o forme, obsahu a náležitostiach colného vyhlásenia a o spôsobe vedenia colnej štatistiky.
7b)
§ 2 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 100/1995 Z. z. o štátnej podpore malého a stredného podnikania.
9)
Zákon č. 71/1967 Zb. o správnom konaní (správny poriadok).
11)
§ 1 ods. 1 zákona č. 21/1992 Zb. o bankách.
12)
Zákon č. 119/1992 Zb. v znení neskorších predpisov.
14)
§ 7 ods. 2 zákona č. 99/1963 Zb. Občiansky súdny poriadok v znení neskorších predpisov.