Inteligentné zákony pre účtovníkov
Uvádzacia cena

Nariadenie vlády Českej a Slovenskej Federatívnej Republiky o opatreniach hospodárskej mobilizácie 1992

Znenie účinné: od 15.06.1992 do 31.05.2001 Neplatné znenie pre dnes
Časové verzie:

Predpis bol zrušený predpisom 82/1994 Z. z.

Predpis bol zrušený predpisom 82/1994 Z. z.

284/1992 Zb.
Časová verzia predpisu účinná od 15.06.1992 do 31.05.2001
284
NARIADENIE VLÁDY
Českej a Slovenskej Federatívnej Republiky
z 30. apríla 1992
o opatreniach hospodárskej mobilizácie
Vláda Českej a Slovenskej Federatívnej Republiky podľa článku 79 ústavného zákona č. 143/1968 Zb. o československej federácii na vykonanie zákona č. 40/1961 Zb. o obrane Československej socialistickej republiky nariaďuje:
§1
(1)
Opatrenia hospodárskej mobilizácie sa vykonávajú s cieľom pripraviť fungovanie hospodárstva na zabezpečenie nevyhnutných potrieb ozbrojených síl a obyvateľstva pri brannej pohotovosti štátu. Pripravujú sa tak, aby boli využiteľné aj v iných krízových situáciách, ktorými sa rozumejú živelná pohroma, ekologická katastrofa, veľká priemyselná havária a prípadne ďalšie mimoriadne situácie veľkého rozsahu.
(2)
Systém hospodárskej mobilizácie je súhrn opatrení vykonávaných v súlade s týmto nariadením v orgánoch štátnej správy, samosprávy a u právnických osôb, včítane právnických osôb zriadených zákonom (ďalej len „subjekty hospodárskej mobilizácie“).
§2
(1)
Za realizáciu opatrení hospodárskej mobilizácie zodpovedá subjekt hospodárskej mobilizácie.
(2)
Okruhy subjektov hospodárskej mobilizácie ustanoví vláda Českej a Slovenskej Federatívnej Republiky na návrh predsedu Rady obrany štátu.
(3)
Skutočnosť podľa odseku 2 oznamuje vybraným subjektom hospodárskej mobilizácie predseda Rady obrany štátu.
§3
(1)
Do 60 dní odo dňa oznámenia výberu podľa § 2 spracujú subjekty hospodárskej mobilizácie plány opatrení a činností pre brannú pohotovosť štátu a krízové situácie (ďalej len „krízové plány“). Krízové plány nenahrádzajú zmluvné vzťahy podľa osobitných predpisov.
(2)
Krízový plán je účelovým dokumentom, v ktorom subjekty hospodárskej mobilizácie určujú opatrenia na riešenie krízových situácií. Krízový plán obsahuje najmä:
a)
varianty možných ohrození,
b)
reakciu na vzniknutú krízovú situáciu,
c)
opis a zhodnotenie zdrojov, síl a prostriedkov,
d)
určenie právomoci a zodpovednosti pri ich použití,
e)
údaje o koordinačnej činnosti predpokladané v krízových plánoch nadväzujúcich subjektov hospodárskej mobilizácie,
f)
prehľad o zmluvnom zabezpečení pripravených opatrení.
(3)
Krízový plán schvaľuje vedúci subjektu hospodárskej mobilizácie a súčasne ho predkladá Rade obrany štátu. Údaje z krízových plánov, ktoré majú vzťah na tvorbu a udržiavanie vybraných strategických zásob surovín, materiálov a výrobkov pre tlmenie výkyvov ich dodávok pri krízovej situácii alebo narušení fungovania trhu (ďalej len „federálne hmotné rezervy“) a zásob, vytvorených v mieri pre potreby hospodárskej mobilizácie (ďalej len „štátne mobilizačné rezervy“), sa zasielajú tiež Správe federálnych hmotných rezerv.
§4
(1)
Výstavbou mobilizačnej infraštruktúry sa rozumie budovanie nových stavieb a zariadení včítane rekonštrukcií a rozširovania týchto stavieb a zariadení nevyhnutných pre zachovanie základných funkcií a ochrany česko-slovenskej ekonomiky a životných podmienok obyvateľstva pri variantoch možného ohrozenia. Týka sa najmä skladov, prepravných trás, dopravných stavieb, spojovacích zariadení a ďalších objektov určených na podklade zámerov Federálneho ministerstva obrany na prípravu štátneho územia.
(2)
Stavby v mobilizačnej infraštruktúre majú využitie nie len pri predpokladaných variantoch možného ohrozenia, ale aj v bežných podmienkach.
(3)
Rozsah výstavby podľa odsekov 1 a 2 a určenie priorít ako východisko financovania tejto výstavby určuje
a)
Federálne ministerstvo hospodárstva po prerokovaní s Federálnym ministerstvom obrany a vecne príslušným federálnym alebo republikovým ústredným orgánom pri výstavbe financovanej zo štátneho rozpočtu federácie,
b)
príslušný ústredný orgán alebo orgán miestnej štátnej správy pri výstavbe financovanej z jeho prostriedkov.
(4)
Výstavba je financovaná z prostriedkov rozpočtu orgánu štátnej správy, ktorý stavbu zadal. Financovanie výstavby z rozpočtu federácie sa realizuje podľa osobitných predpisov.1)
(5)
Využitie objektov pre krízové situácie musí byť upravené zmluvným vzťahom.
(6)
Ustanovenie odseku 5 sa vzťahuje aj na objekty dosiaľ obstarané z prostriedkov rozpočtového plánu.
§5
(1)
Uchovaním výrobných schopností sa rozumie súhrn opatrení hospodárskej mobilizácie vo výrobe, ktoré vedú k udržaniu vybraných výrobných a iných zariadení v stave schopnom prevádzky pri určených subjektoch hospodárskej mobilizácie, tak, aby sa mohli ich produkciou uhrádzať vojnové straty a spotreba Česko-slovenskej armády.
(2)
Subjekty hospodárskej mobilizácie podľa odseku 1 určí Federálne ministerstvo obrany, ktoré zároveň v zmluve dohodne rozsah uchovania výrobných schopností.
(3)
Náklady subjektu hospodárskej mobilizácie spojené s uchovaním výrobných schopností podľa odseku 1 sa uhrádzajú z rozpočtu Federálneho ministerstva obrany.
§6
(1)
Subjekty hospodárskej mobilizácie prehodnotia do konca roka 1992 na základe svojich krízových plánov po prerokovaní so Správou federálnych hmotných rezerv zásoby federálnych hmotných rezerv a štátnych mobilizačných rezerv vytvorené dosiaľ na zabezpečenie úloh hospodárskej mobilizácie podľa rozpočtového plánu.
(2)
Správu a evidenciu štátnych mobilizačných rezerv a skladov obstaraných z prostriedkov rozpočtového plánu zabezpečí Správa federálnych hmotných rezerv.
§7
(1)
Osobitnými zásobami sa rozumejú zásoby vybraných druhov tovaru na zabezpečenie základných potrieb obyvateľstva, ozbrojených síl a zložiek pri predpokladaných variantoch možného ohrozenia.
(2)
Osobitné zásoby vybraných druhov tovaru s určením pre ozbrojené sily a zložky v pôsobnosti federácie sa uhrádzajú z ich rozpočtov.
(3)
Osobitné zásoby peňažných prostriedkov vytvára a spôsob ich rozmiestnenia a obhospodarovania určuje Štátna banka česko-slovenská.
§8
(1)
Subjekty hospodárskej mobilizácie, ustanovené Federálnym ministerstvom hospodárstva v spolupráci s Federálnym ministerstvom obrany ako osobitne dôležité pre obranu štátu, zriaďujú útvar obrany.
(2)
Počet pracovníkov útvarov obrany navrhne subjekt hospodárskej mobilizácie a schvaľuje vecne príslušný federálny ústredný orgán. Ak takého orgánu niet, schvaľuje počet pracovníkov útvaru obrany Federálne ministerstvo hospodárstva po dohode s vecne príslušným ústredným orgánom Českej republiky alebo Slovenskej republiky. Náklady na činnosť týchto útvarov sa uhrádzajú z rozpočtov príslušných federálnych ústredných orgánov, a ak ich niet, z rozpočtu Federálneho ministerstva hospodárstva.
(3)
Ostatné subjekty hospodárskej mobilizácie môžu po dohode s Federálnym ministerstvom hospodárstva zriadiť útvar obrany; náklady na činnosť týchto útvarov uhrádza Federálne ministerstvo hospodárstva.
§9
Pre hospodárenie so zásobami vytvorenými podľa rozpočtového plánu platia ustanovenia § 5, 6 a 7 tohto nariadenia.
§10
Toto nariadenie nadobúda účinnosť dňom vyhlásenia.
Čalfa v. r.
1)
Zásady účasti štátneho rozpočtu federácie na financovaní verejných investícií vydané Federálnym ministerstvom financií č. I/5-13 646/91.