Inteligentné zákony pre účtovníkov
Uvádzacia cena

Zákon o pôsobnosti federálnych ústredných orgánov štátnej správy 1990

Znenie účinné: od 10.05.1990 do 18.07.1990 Neplatné znenie pre dnes
Porovnanie zmien počas roka:
194/1988 Zb.
Časová verzia predpisu účinná od 10.05.1990 do 18.07.1990
194
ZÁKON
z 13. decembra 1988
o pôsobnosti federálnych ústredných orgánov štátnej správy
Sociálno-ekonomický rozbor Československej socialistickej republiky, zvyšovanie efektívnosti ekonomiky v záujme vyššej úrovne tvorby materiálnych a duchovných hodnôt pre život a prácu ľudu a uskutočňovanie komplexnej prestavby hospodárskeho mechanizmu vyžaduje nové vymedzenie úlohy ústredných orgánov štátnej správy, ktoré pôsobia na úrovni federácie a tvoria spoločne s ústrednými orgánmi štátnej správy republík neoddeliteľnú súčasť jednotného výkonného riadiaceho centra.
Poslaním jednotného výkonného riadiaceho centra je zabezpečovať v spolupráci všetkých jeho federálnych a republikových súčastí jednotnosť štátnej politiky a na základe socialistickej hospodárskej sústavy jednotnosť riadenia ekonomiky a sociálneho rozvoja Československej socialistickej republiky aj proporcionálny rozvoj oboch republík.
Na dosiahnutie uvedených cieľov sa uznieslo Federálne zhromaždenie Československej socialistickej republiky na tomto zákone:

PRVÁ ČASŤ | FEDERÁLNE ÚSTREDNÉ ORGÁNY ŠTÁTNEJ SPRÁVY, NA KTORÝCH ČELE STOJÍ ČLEN VLÁDY ČESKOSLOVENSKEJ FEDERATÍVNEJ REPUBLIKY

PRVÁ HLAVA
VŠEOBECNÉ USTANOVENIA
§1
Federálne ústredné orgány štátnej správy, na ktorých čele stojí člen vlády Československej federatívnej republiky (ďalej len „federálne ministerstvá“) vykonávajú v oblastiach im zverených štátnu správu v rozsahu pôsobnosti federácie. Ich prvoradou úlohou je podieľať sa na tvorbe jednotnej štátnej politiky Československej federatívnej republiky a vo svojej pôsobnosti ju uskutočňovať.
§2
Federálne ministerstvá ako súčasť jednotného výkonného riadiaceho centra zodpovedajú vo svojej pôsobnosti za jednotné zabezpečovanie strategických cieľov a zámerov hospodárskeho a sociálneho rozvoja vytýčených Komunistickou stranou Československa. Základné funkcie riadenia hospodárskeho a sociálneho rozvoja uplatňujú prostredníctvom všeobecne záväzných právnych predpisov, cieľavedomého zdokonaľovania hospodárskeho mechanizmu a usmerňovania vývoja ekonomiky.
§3
(1)
Federálne ministerstvá sa vo veciach národohospodárskeho plánovania podieľajú na tvorbe súhrnnej prognózy a určení dlhodobých cieľov a základných smerov vedecko-technického, hospodárskeho a sociálneho rozvoja a na vypracúvaní návrhov štátnych plánov.
(2)
Federálne ministerstvá v prípadoch ustanovených zákonom plnia úlohy pri uskutočňovaní štátnych plánov a pri usmerňovaní vývoja ekonomiky.
(3)
Federálne ministerstvá analyzujú vývoj plnenia zámerov, cieľov a proporcií štátneho plánu v oblasti svojej pôsobnosti. Pri usmerňovaní vývoja ekonomiky uplatňujú, prípadne navrhujú uplatnenie nástrojov národohospodárskeho riadenia v súlade so štátnym päťročným plánom, a to podľa povahy svojej pôsobnosti buď pri plnení prierezových funkcií, alebo pri riadení národohospodárskych odvetví a komplexov.
§4
Federálne ministerstvá sa vo veciach štátnej finančnej a cenovej politiky podieľajú na tvorbe koncepcií finančnej a cenovej politiky a robia opatrenia na ich zabezpečenie, vypracúvajú podklady pre návrh štátneho rozpočtu federácie a návrh plánu vývoja cien, vypracúvajú podklady pre návrhy finančno-ekonomických nástrojov a kontrolujú dodržiavanie finančnej a cenovej disciplíny.
§5
Federálne ministerstvá sa vo veciach vedecko-technického a investičného rozvoja podieľajú na tvorbe koncepcie vednej a vedecko-technickej politiky včítane oblasti priemyselných práv a koncepcie štátnej investičnej politiky a zabezpečujú ich uskutočňovanie. Podieľajú sa na základe zákona na tvorbe a schvaľovaní technických noriem, na vykonávaní štátneho skúšobníctva a na zvyšovaní akosti výrobkov, práce a služieb.
§6
Federálne ministerstvá sa podieľajú na vypracúvaní koncepcie tvorby a ochrany životného prostredia a zabezpečujú podmienky pre jej uskutočňovanie.
§7
(1)
Federálne ministerstvá sa podieľajú na tvorbe koncepcie štátnej politiky zamestnanosti, štátnej mzdovej politiky, produktivity práce a efektívneho využívania pracovných síl a na jej uskutočňovaní; spracúvajú podklady pre návrhy pravidiel usmerňovania mzdových prostriedkov a vykonávajú mzdovú kontrolu.
(2)
Federálne ministerstvá sa podieľajú na tvorbe štátnej sociálnej politiky a starajú sa o rozvoj sociálnych činností organizácií najmä na úseku bezpečnosti, hygieny a ochrany zdravia pri práci a starostlivosti o pracovné podmienky pracujúcich.
§8
Federálne ministerstvá sa v oblasti vonkajších ekonomických vzťahov podieľajú na tvorbe koncepcie zapojenia odvetví a odborov do medzinárodnej deľby práce, najmä socialistickej ekonomickej integrácie, a na jej uskutočňovaní.
§9
(1)
Federálne ministerstvá vytvárajú podmienky pre rozvoj podnikateľskej činnosti a hospodárskej súťaže a prijímajú protimonopolné opatrenia.
(2)
Federálne ministerstvá sú zakladateľmi štátnych podnikov, vykonávajú voči nim funkciu orgánov hospodárskeho riadenia za podmienok a v rozsahu ustanovenom zákonom a kontrolujú ich hospodársku a sociálnu činnosť.
(3)
Federálne ministerstvá zriaďujú podľa osobitných predpisov ďalšie socialistické organizácie; za podmienok ustanovených v týchto predpisoch riadia a kontrolujú ich činnosť.
(4)
Federálne ministerstvá ako zakladatelia, prípadne zriaďovatelia socialistických organizácií sú povinné dbať o racionálnu organizačnú štruktúru výrobno-technickej, vedeckovýskumnej a obehovej základne a o jej súlad s hlavnými smermi rozvoja národného hospodárstva.
(5)
Federálne ministerstvá poskytujú socialistickým organizáciám informácie o stave a zámeroch vývoja ekonomiky odvetví a odborov, o stave a tendenciách vývoja svetovej ekonomiky a o zámeroch sociálneho rozvoja, vývoja životného prostredia a hospodárenia s prírodnými zdrojmi.
(6)
Federálne ministerstvá povoľujú uzavieranie zmlúv o založení podniku so zahraničnou majetkovou účasťou; pritom posudzujú, či taký podnik prispeje k rozvoju národného hospodárstva Československej socialistickej republiky.
§10
(1)
Federálne ministerstvá v oblasti svojej pôsobnosti sledujú a vyhodnocujú uplatňovanie a pôsobenie nástrojov hospodárskeho mechanizmu a predkladajú návrhy na ich zdokonaľovanie.
(2)
Federálne ministerstvá vykonávajú v oblasti svojej pôsobnosti kontrolu ako neoddeliteľnú súčasť svojej riadiacej, organizátorskej a koncepčnej činnosti.
§11
Federálne ministerstvá sa starajú na svojom úseku o náležitú právnu úpravu patriacu do pôsobnosti federácie. Pripravujú návrhy zákonov Federálneho zhromaždenia a nariadení vlády Československej socialistickej republiky. Na základe zákonov Federálneho zhromaždenia a v ich medziach vydávajú všeobecne záväzné právne predpisy, ak sú na to splnomocnené zákonom. Sledujú a v rámci svojej pôsobnosti kontrolujú, ako sa tieto predpisy uplatňujú, vyhodnocujú ich účinnosť a prijímajú potrebné opatrenia.
§12
Federálne ministerstvá zabezpečujú vo svojej pôsobnosti úlohy súvisiace s dojednávaním medzinárodných zmlúv, s rozvojom medzištátnych stykov a medzinárodnej spolupráce v hospodárskej a vedecko-technickej oblasti i v ďalších oblastiach. Federálne ministerstvá zabezpečujú vo svojej pôsobnosti úlohy, ktoré vyplývajú pre Československú socialistickú republiku z medzinárodných zmlúv, ako aj z členstva v medzinárodných organizáciách.
§13
Federálne ministerstvá zodpovedajú vo svojej pôsobnosti za úlohy v oblasti obrany a bezpečnosti Československej socialistickej republiky. V rozsahu ustanovenom zákonom robia opatrenia potrebné na zabezpečenie potrieb ozbrojených síl a na prípravu štátnych orgánov, socialistických organizácií a občanov na obranu. Pripravujú potrebné návrhy a predkladajú ich vláde Československej socialistickej republiky, prípadne Rade obrany štátu.
§14
(1)
Federálne ministerstvá sa aktívne podieľajú na plnení úloh jednotného výkonného riadiaceho centra; pritom sú povinné vzájomne úzko spolupracovať, vymieňať si informácie a podklady a koordinovať svoju činnosť s cieľom dosiahnuť jednotné, komplexné, efektívne a účinné zabezpečenie cieľov a zámerov hospodárskeho a sociálneho rozvoja.
(2)
Federálne ministerstvá sú povinné o svojej činnosti pravidelne informovať verejnosť.
§15
(1)
Federálne ministerstvá sú povinné sústavne spolupracovať s príslušnými orgánmi republík najmä pri príprave, tvorbe a realizácii jednotnej štátnej hospodárskej a sociálnej politiky, návrhov zákonov Federálneho zhromaždenia a ďalších všeobecne záväzných právnych predpisov, medzinárodných zmlúv, nástrojov hospodárskeho mechanizmu, opatrení na usmerňovaní vývoja ekonomiky a ďalších významných opatrení vlády Československej socialistickej republiky. Využívajú ich rozbory, koncepcie rozvoja jednotlivých odvetví a iné podklady. Opierajú sa o ich skúsenosti a zaoberajú sa ich podnetmi.
(2)
Federálne ministerstvá pri plnení úloh vo veciach patriacich do spoločnej pôsobnosti federácie a republík a pri zabezpečovaní ďalších významných úloh socialistického štátu sú povinné postupovať v úzkej súčinnosti s ústrednými orgánmi štátnej správy republík, a to najmä v tých oblastiach výkonu štátnej správy a plnenia prierezových funkcií v jednotnom riadiacom centre, kde je táto súčinnosť potrebná pre úspešnú realizáciu strategických zámerov a cieľov jednotnej štátnej politiky Československej socialistickej republiky. Za týmto účelom najmä:
a)
spoločne s príslušnými ústrednými orgánmi štátnej správy republík spracúvajú návrhy štátnych plánov a štátnych rozpočtov;
b)
v súčinnosti s príslušnými ústrednými orgánmi štátnej správy republík spracúvajú návrhy koncepcií finančnej a cenovej politiky, vednej a vedecko-technickej politiky a štátnej investičnej politiky, tvorby a ochrany životného prostredia, štátnej politiky zamestnanosti a štátnej mzdovej politiky, sociálnej politiky, poľnohospodárskej politiky a politiky výživy ľudu a zahraničnoobchodnej politiky vo veciach zabezpečujúcich uspokojovanie potrieb vnútorného trhu v republikách a potrieb odvetví riadených republikovými orgánmi;
c)
v spolupráci s príslušnými ústrednými orgánmi štátnej správy republík spracúvajú návrhy zásad štátnej politiky v oblastiach uskutočňovania základných funkcií socialistického štátu, predovšetkým v oblasti zahraničnej politiky, vnútorného poriadku a bezpečnosti štátu vo veciach týkajúcich sa zabezpečenia potrieb republík;
d)
v spolupráci s príslušnými ústrednými orgánmi štátnej správy republík spracúvajú návrhy koncepcií štátnej politiky národohospodárskych komplexov, odvetví a odborov vo veciach týkajúcich sa potrieb odvetví riadených orgánmi republík.
(3)
Federálne ministerstvá sledujú plnenie úloh vyplývajúcich z jednotného uplatňovania štátnej politiky federácie a dbajú v súčinnosti s príslušnými orgánmi republík o zovšeobecňovanie prípadných nedostatkov. Prerokúvajú s nimi opatrenia, ktoré treba v tomto smere urobiť.
(4)
Federálne ministerstvá môžu vyžadovať podklady a ďalšie údaje, ktoré potrebujú pre svoju činnosť, od príslušných orgánov republík. V rozsahu a spôsobom ustanoveným týmto zákonom a osobitnými predpismi môžu po dohode s orgánmi republík požadovať podklady a ďalšie údaje od socialistických a iných organizácií v pôsobnosti republík. Federálne ministerstvá poskytujú príslušným orgánom republík podklady a ďalšie údaje potrebné pre ich činnosť.
§16
(1)
V záujme jednotného zabezpečovania štátnej politiky federácie dbajú federálne ministerstvá po dohode s orgánmi republík o súladný rozvoj tých oblastí, ktoré patria do pôsobnosti republík. Federálne ministerstvá vytvárajú podmienky pre koordináciu riešenia otázok spoločného záujmu, ktoré vyplývajú z potreby jednotného zabezpečovanie štátnej politiky federácie na celom území Československej socialistickej republiky.
(2)
V záujme efektívneho rozvoja jednotnej československej ekonomiky zabezpečujú federálne ministerstvá v súlade so štátnymi plánmi aj potreby odvetví riadených orgánmi republík. Odvetvia jednotnej československej ekonomiky riadené orgánmi republík zabezpečujú v súlade so štátnymi plánmi aj potreby odvetví riadených federálnymi orgánmi.
§17
(1)
V záujme jednotného uskutočňovania štátnej politiky na celom území Československej socialistickej republiky zabezpečujú členovia vlády Československej socialistickej republiky spolu s príslušnými členmi vlád republík vzájomnú súčinnosť a koordináciu.
(2)
Členovia vlády Československej socialistickej republiky prerokúvajú návrhy opatrení v oblasti spoločnej pôsobnosti Československej socialistickej republiky a oboch republík pred ich predložením vláde Československej socialistickej republiky s členmi vlád republík, pokiaľ sa ich navrhované opatrenia dotýkajú; ak sa nedosiahne dohoda, informujú vládu Československej socialistickej republiky, ktorá rozhodne.
§18
(1)
Federálne ministerstvá plnia svoje úlohy v súčinnosti s orgánmi Národného frontu Československej socialistickej republiky a s organizáciami v ňom združenými, najmä s organizáciami a orgánmi Revolučného odborového hnutia a Socialistického zväzu mládeže, a vytvárajú tak podmienky pre rozširovanie účasti pracujúcich na riadení, sústavný rozvoj samosprávy a iniciatívy pracujúcich. Návrhy závažných opatrení týkajúce sa životnej úrovne, sociálnych a kultúrnych potrieb pracujúcich prerokúvajú s orgánmi národného frontu Československej socialistickej republiky, s orgánmi Revolučného odborového hnutia a Socialistického zväzu mládeže.
(2)
Federálne ministerstvá plnia svoje úlohy v súčinnosti s Československou akadémiou vied, využívajú vo svojej činnosti poznatky ďalších vedeckých inštitúcií a pracovísk vedeckovýskumnej základne a zapájajú ich najmä do prác na riešení problémov koncepčnej povahy.
DRUHÁ HLAVA
OSOBITNÉ USTANOVENIA
Štátna plánovacia komisia
§19
Štátna plánovacia komisia je ústredným orgánom štátnej správy Československej socialistickej republiky pre tvorbu sociálno-ekonomickej stratégie a národohospodárske plánovanie.
§20
(1)
Štátna plánovacia komisia podľa pokynov vlády Československej socialistickej republiky spoločne s ústrednými plánovacími orgánmi republík organizuje a koordinuje celkový proces prípravy a tvorby štátnych plánov, najmä vypracúvanie
a)
koncepcií vednej, vedecko-technickej, investičnej, finančnej, menovej, devízovej, cenovej, mzdovej a sociálnej politiky a koncepcie tvorby a ochrany životného prostredia;
b)
koncepcií rozvoja národohospodárskych komplexov a odvetví ,ako aj proporcií rozvoja republík;
c)
koncepcie zapojenia do medzinárodnej deľby práce;
d)
súhrnných podkladov pre návrh štátnych plánov;
e)
návrhov na sústavné zdokonaľovanie národohospodárskych plánovaní;
f)
návrhov špeciálneho vedecko-technického rozvoja, medzinárodnej hospodárskej a vedecko-technickej spolupráce v oblasti špeciálnej techniky a návrhov zabezpečenia hospodárskych mobilizačných príprav národného hospodárstva v plánovaní.
(2)
Štátna plánovacia komisia ako zvodný orgán pre plánovanie vypracúva návrhy štátnych plánov, zodpovedá za súlad všetkých ich častí a predkladá tieto návrhy vláde Československej socialistickej republiky.
(3)
Štátna plánovacia komisia koordinuje návrhy na usmerňovanie vývoja ekonomiky, o ktorých rozhoduje vláda Československej socialistickej republiky.
§21
Štátna plánovacia komisia
a)
zabezpečuje koordináciu štátnych plánov s plánmi členských štátov Rady vzájomnej hospodárskej pomoci;
b)
navrhuje opatrenia smerujúce k zdokonaľovaniu mechanizmu medzinárodnej socialistickej ekonomickej integrácie.
§22
Štátna plánovacia komisia zodpovedá za koncepcie a rozvoj sústavy informácií pre tvorbu a kontrolu plnenia štátnych plánov.
Štátna komisia pre vedeckotechnický a investičný rozvoj
§23
Štátna komisia pre vedeckotechnický a investičný rozvoj (ďalej len „Štátna komisia“) je ústredným orgánom štátnej správy Československej socialistickej republiky pre oblasť vedecko-technického a investičného rozvoja.
§24
(1)
Štátna komisia
a)
vypracúva návrh koncepcie štátnej vednej a vedecko-technickej politiky, jej hlavných smerov včítane medzinárodnej vedecko-technickej spolupráce a návrh jej komplexného zabezpečenia;
b)
vypracúva súhrnné podklady pre návrhy štátnych plánov na úseku vedecko-technického rozvoja.
(2)
Štátna komisia navrhuje v súlade s koncepciou štátnej vednej a vedecko-technickej politiky použitie finančných a devízových prostriedkov v päťročnom štátnom pláne pre oblasť vedecko-technického rozvoja, ďalej určuje použitie rezervy vytvorenej päťročným štátnym plánom na nepredvídané výdavky v oblasti vedecko-technického rozvoja, pre potreby organizácií výskumnej a vývojovej základne a na ďalšie vybrané alebo vymedzené činnosti v oblasti vedecko-technického rozvoja.
§25
Štátna komisia v oblasti investičnej výstavby
a)
pripravuje technicko-ekonomické podklady pre návrh koncepcie jednotnej štátnej investičnej politiky;
b)
vypracúva súhrnné podklady pre návrh štátneho plánu na úseku projektových a typizačných prác;
c)
navrhuje do päťročného štátneho plánu úlohy investične zabezpečujúce realizáciu štátneho plánu v oblasti vedecko-technického rozvoja;
d)
zabezpečuje v súlade s osobitnými predpismi úlohy na úseku územného plánovania a stavebného poriadku.
§26
Štátna komisia v oblasti tvorby a ochrany životného prostredia a bytovej politiky vypracúva
a)
návrh celoštátnej koncepcie tvorby a ochrany životného prostredia a po prerokovaní vo vláde republík ho predkladá vláde Československej socialistickej republiky;
b)
návrh medzinárodnej spolupráce v oblasti životného prostredia a predkladá ho vláde Československej socialistickej republiky;
c)
návrh na zaradenie ekologických investícií federálneho významu do päťročného štátneho plánu;
d)
spoločne so Štátnou plánovacou komisiou, Federálnym ministerstvom financií a Federálnym ministerstvom práce a sociálnych vecí koncepciu štátnej bytovej politiky včítane návrhov na jej zabezpečenie.
§27
(1)
Štátna komisia navrhuje koncepciu informačnej politiky a vytvára podmienky pre koordináciu informačných sústav.
(2)
Štátna komisia zodpovedá za koncepciu a rozvoj sústavy vedeckých, technických a ekonomických informácií a jej prepojenie s ostatnými celoštátnymi informačnými sústavami.
§28
(1)
Štátna komisia vykonáva štátnu expertízu vybraných úloh výskumu a vývoja, licencií a investičných akcií pripravovaných na zaradenie do štátnych plánov v odvetviach riadených federálnymi orgánmi, ako aj ďalších akcií a licencií, pri ktorých sa majú použiť centralizované finančné a devízové zdroje federácie.
(2)
Štátna komisia sleduje plnenie vybraných úloh a akcií, pri ktorých vybrala štátnu expertízu, a podľa potreby navrhuje vláde Československej socialistickej republiky opatrenia na odstránenie zistených nedostatkov.
§29
Štátna komisia vydáva na základe tohto zákona všeobecne záväzné právne predpisy na úseku
a)
vedecko-technického rozvoja, výskumnej a vývojovej základne;
b)
vedeckých, technických a ekonomických informácií;
c)
investorskej, projektovej, inžinierskej a typizačnej činnosti;
d)
prípravy, realizácie a vyhodnocovania investícií;
e)
rozpočtovania v investičnej výstavbe.
Federálne ministerstvo zahraničných vecí
§30
Federálne ministerstvo zahraničných vecí je ústredným orgánom štátnej správy Československej socialistickej republiky pre oblasť zahraničnej politiky.
§31
Federálne ministerstvo zahraničných vecí zabezpečuje vzťahy Československej socialistickej republiky k ostatným štátom a k medzinárodným organizáciám. Riadi, koordinuje a zabezpečuje vykonávanie zahraničnej politiky Československej socialistickej republiky. Dbá o uplatňovanie záujmov zahraničnej politiky Československej socialistickej republiky v činnosti všetkých orgánov federácie i republík.
§32
Federálne ministerstvo zahraničných vecí
a)
zabezpečuje ochranu práv a záujmov Československej socialistickej republiky a jej občanov v zahraničí;
b)
riadi československé zastupiteľské úrady v zahraničí;
c)
plní úlohy pri zabezpečovaní stykov s orgánmi cudzích štátov v Československej socialistickej republike;
d)
plní úlohy pri správe majetku československého štátu v zahraničí.
§33
Federálne ministerstvo zahraničných vecí plní v rozsahu ustanovenom vládou Československej socialistickej republiky úlohy pri zabezpečovaní medzinárodných stykov vo veciach, ktoré patria do výlučnej pôsobnosti republík.
§34
Federálne ministerstvo zahraničných vecí
a)
koordinuje, prípadne zabezpečuje prípravu dojednávania a vnútroštátneho prerokúvania medzinárodných zmlúv;
b)
zabezpečuje vyhlasovanie medzinárodných zmlúv, ktorými je Československá socialistická republika viazaná;
c)
sleduje dodržiavanie a vykonávanie medzinárodných zmlúv z hľadiska uplatňovania záujmov zahraničnej politiky Československej socialistickej republiky.
Federálne ministerstvo národnej obrany
§35
Federálne ministerstvo národnej obrany je ústredným orgánom štátnej správy Československej socialistickej republiky na zabezpečovanie obrany Československej socialistickej republiky a orgánom pre riadenie a velenie Československej ľudovej armáde a pre riadenie civilnej obrany.
§36
Federálne ministerstvo národnej obrany zodpovedá za uskutočňovanie koncepcie brannej politiky Československej socialistickej republiky a navrhuje potrebné opatrenia vláde Československej socialistickej republiky, Rade obrany štátu a prezidentovi Československej socialistickej republiky ako vrchnému veliteľovi ozbrojených síl.
§37
Federálne ministerstvo národnej obrany vypracúva
a)
návrh zásad riadenia obrany Československej socialistickej republiky a koordinuje činnosť ústredných orgánov a socialistických organizácií pri príprave na obranu;
b)
návrh komplexného plánu výstavby Československej ľudovej armády;
c)
základné úlohy prípravy občanov na obranu Československej socialistickej republiky a navrhuje opatrenia na ich realizáciu;
d)
koncepciu, zameranie a hlavné úlohy civilnej obrany.
§38
Federálne ministerstvo národnej obrany
a)
riadi výstavbu Československej ľudovej armády a zabezpečuje jej všestrannú pripravenosť a nepretržité velenie vojskám;
b)
rozpracúva použitie Československej ľudovej armády za brannej pohotovosti štátu a riadi vojenskú spravodajskú službu;
c)
zabezpečuje nedotknuteľnosť vzdušného priestoru Československej socialistickej republiky a koordináciu vojenskej letovej premávky s civilnou letovou premávkou;
d)
vypracúva opatrenia na zabezpečenie Československej ľudovej armády všetkými druhmi výzbroje, bojovej techniky a materiálu; vykonáva v dodávateľských organizáciách kontrolu akosti výrobkov určených na zabezpečenie obrany štátu.
§39
Federálne ministerstvo národnej obrany
a)
organizuje a vykonáva opatrenia na mobilizáciu Československej ľudovej armády, na vedenie evidencie občanov podliehajúcich brannej povinnosti a na vedenie evidencie vecných prostriedkov, ktoré budú za brannej pohotovosti poskytnuté pre potrebu ozbrojených síl Československej socialistickej republiky;
b)
povoláva občanov Československej socialistickej republiky na plnenie brannej povinnosti a v rozsahu svojej pôsobnosti ustanovuje spôsob výkonu tejto povinnosti.
Federálne ministerstvo vnútra
§40
Federálne ministerstvo vnútra je ústredným orgánom štátnej správy Československej socialistickej republiky pre oblasť vnútorného poriadku a bezpečnosti.
§41
(1)
Federálne ministerstvo vnútra vypracúva návrh koncepcie bezpečnostnej politiky Československej socialistickej republiky a vo vymedzenom rozsahu zabezpečuje jej uskutočňovanie.
(2)
Federálne ministerstvo vnútra riadi vo vymedzenom rozsahu Zbor národnej bezpečnosti a je orgánom pre velenie Pohraničnej stráži a vojskám ministerstva vnútra.
§42
Federálne ministerstvo vnútra pri uskutočňovaní bezpečnostnej politiky
a)
pripravuje zameranie hlavných úloh Zboru národnej bezpečnosti, Pohraničnej stráže a vojsk ministerstva vnútra;
b)
pripravuje zásady organizácie Zboru národnej bezpečnosti, Pohraničnej stráže a vojsk ministerstva vnútra;
c)
ustanovuje zásady jednotného výkonu služby v Zbore národnej bezpečnosti a zabezpečuje rozvoj metód a prostriedkov bezpečnostnej práce a ich zjednocovanie;
d)
ustanovuje zásady sústavnej politickej a odbornej prípravy príslušníkov Zboru národnej bezpečnosti, Pohraničnej stráže a vojakov vojsk ministerstva vnútra;
e)
ustanovuje zdravotnícke zabezpečenie príslušníkov Zboru národnej bezpečnosti, Pohraničnej stráže a vojakov vojsk ministerstva vnútra;
f)
vytvára predpoklady pre účasť organizácií a občanov na realizácii bezpečnostnej politiky.
§43
Federálne ministerstvo vnútra navrhuje vláde Československej socialistickej republiky
a)
opatrenia na jednotné vykonávanie bezpečnostnej politiky;
b)
základné zásady organizačnej výstavby a celkové početné stavy Zboru národnej bezpečnosti a Pohraničnej stráže.
§44
Federálne ministerstvo vnútra plní úlohy pri ochrane štátnych hraníc Československej socialistickej republiky.
§45
(1)
Federálne ministerstvo vnútra zabezpečuje výkon štátnej správy vo veciach
a)
vydávania cestovných dokladov, povoľovania vstupu na územie Československej socialistickej republiky a povoľovania pobytu cudzincov;
b)
štátnych hraníc, ich vymeriavania, vyznačovania a vedenia hraničného dokumentárneho diela;
d)
štátnych symbolov Československej socialistickej republiky.
(2)
Federálne ministerstvo vnútra navrhuje právnu úpravu ochrany štátneho, hospodárskeho a služobného tajomstva a kontroluje je dodržiavanie.
§46
Federálne ministerstvo vnútra zabezpečuje zamedzenie prepravy, dovozu a šírenia vecí zahraničného pôvodu, ktorých obsah je v rozpore s právom chránenými záujmami alebo porušuje medzinárodné zmluvy.
§47
Federálne ministerstvo vnútra zabezpečuje jednotnú telekomunikačnú sieť Zboru národnej bezpečnosti, Pohraničnej stráže a vojsk ministerstva vnútra.
§48
Minister vnútra Československej socialistickej republiky
a)
po prerokovaní s ministrami vnútra a životného prostredia republík povoláva vybraných príslušníkov Zboru národnej bezpečnosti na plnenie úloh Federálneho ministerstva vnútra;
b)
ustanovuje na návrh ministrov vnútra a životného prostredia republík náčelníkov krajských správ Zboru národnej bezpečnosti.
Federálne ministerstvo financií
§49
Federálne ministerstvo financií je ústredným orgánom štátnej správy Československej socialistickej republiky pre oblasť financií.
§50
Federálne ministerstvo financií zodpovedá za tvorbu koncepcie finančnej a rozpočtovej politiky Československej socialistickej republiky a vo vymedzenom rozsahu zabezpečuje jej uskutočňovanie.
§51
Federálne ministerstvo financií
a)
vypracúva zásady finančnej a rozpočtovej politiky Československej socialistickej republiky na päťročné obdobie ako súčasť prípravy päťročného štátneho plánu;
b)
navrhuje vláde Československej socialistickej republiky rámcové zásady dotačnej a odpisovej politiky, ako aj úpravu odvodov, daní a poplatkov vo vymedzenom rozsahu;
c)
navrhuje vláde Československej socialistickej republiky úpravu spôsobu zabezpečenia príjmov štátneho rozpočtu federácie, čerpanie jeho výdavkov a vzťahov medzi štátnym rozpočtom federácie a štátnymi rozpočtami republík a úpravu zásad rozpočtového hospodárenia.
§52
(1)
Federálne ministerstvo financií predkladá vláde Československej socialistickej republiky
a)
v spolupráci so Štátnou plánovacou komisiou návrh päťročného rozpočtového výhľadu federácie;
b)
návrh štátneho rozpočtu federácie;
c)
návrh štátneho záverečného účtu federácie.
(2)
Federálne ministerstvo financií predkladá vláde Československej socialistickej republiky prehľad o súhrne päťročných rozpočtových výhľadov, štátnych rozpočtov a štátnych záverečných účtov za Československú socialistickú republiku.
(3)
Federálne ministerstvo financií
a)
vypracúva návrh finančnej časti štátnych plánov (vo väzbe na úhrnný finančný plán);
b)
vykonáva rozbory finančného hospodárenia za Československú socialistickú republiku podľa podkladov poskytovaných mu federálnymi orgánmi a orgánmi republík v rozsahu dohodnutom s ústrednými orgánmi štátnej správy republík pre financie.
(4)
Federálne ministerstvo financií vydáva na základe tohto zákona všeobecne záväzné právne predpisy o spôsobe odpisovania základných prostriedkov všetkých socialistických organizácií
§54
Federálne ministerstvo financií zabezpečuje jednotné vykonávanie a uplatňovanie zákonov Federálneho zhromaždenia o odvodoch a daniach, ako aj zákonov o poplatkoch, ktoré majú vzťah k zahraničiu alebo súvisia s výkonom pôsobnosti orgánov federácie.
§55
Federálne ministerstvo financií
a)
vykonáva dohľad nad vykonávaním devízového monopolu Československej socialistickej republiky;
b)
navrhuje vláde Československej socialistickej republiky v spolupráci s Federálnym ministerstvom zahraničného obchodu a Federálnym ministerstvom zahraničných vecí koncepciu a ekonomické podmienky v oblasti poskytovaných a prijímaných vládnych úverov vo vonkajších vzťahoch; spoločne s Federálnym ministerstvom zahraničného obchodu zabezpečuje ich uskutočňovanie;
c)
so Štátnou bankou československou predkladá vláde Československej socialistickej republiky návrhy na úpravy devízového hospodárstva.
§56
Federálne ministerstvo financií predkladá so Štátnou bankou československou vláde Československej socialistickej republiky návrhy zásad pre určovanie kurzov československej koruny k cudzím menám.
§57
Federálne ministerstvo financií zabezpečuje spracovanie finančných, menových a devízových otázok vyplývajúcich z účasti Československej socialistickej republiky v Rade vzájomnej hospodárskej pomoci a pripravuje návrhy na postup československých delegácií v orgánoch Rady vzájomnej hospodárskej pomoci v týchto otázkach.
§58
Federálne ministerstvo financií navrhuje a v rozsahu splnomocnenia daného vládou Československej socialistickej republiky ustanoví po dohode s Federálnym ministerstvom zahraničného obchodu, Štátnou plánovacou komisiou, Federálnym cenovým úradom a Štátnou bankou československou finančno-ekonomické nástroje v zahraničnom obchode a spôsob uplatňovania finančno-ekonomických vzťahov súvisiacich s vykonávaním zahraničného obchodu, pokiaľ ovplyvňujú štátne rozpočty; rozpočtuje tieto vzťahy a zabezpečuje ich uplatňovanie vo vzťahu k organizáciám riadeným federálnymi orgánmi.
§59
(1)
Federálne ministerstvo financií
a)
určuje jednotné zásady organizácie a výkonu finančnej kontroly;
b)
vykonáva revízie hospodárenia federálnych orgánov, federálnych fondov a organizácií riadených federálnymi orgánmi.
(2)
Federálne ministerstvo financií ustanovuje podmienky pre výkon audítorskej činnosti pri podnikoch so zahraničnou majetkovou účasťou a poveruje osoby alebo organizácie výkonom funkcie audítorov.
§60
(1)
Federálne ministerstvo financií vykonáva pôsobnosť vo veciach účtovníctva, rozpočtovníctva, kalkulácií a účtovného výkazníctva včítane dohľadu v rozsahu ustanovenom zákonom.
(2)
Federálne ministerstvo financií zodpovedá za koncepciu a rozvoj sústavy informácií pre štátne rozpočty a jej prepojenie s ostatnými celoštátnymi informačnými sústavami.
Federálne ministerstvo zahraničného obchodu
§61
Federálne ministerstvo zahraničného obchodu je ústredným orgánom štátnej správy Československej socialistickej republiky pre oblasť hospodárskych stykov so zahraničím.
§62
(1)
Federálne ministerstvo zahraničného obchodu zodpovedá za tvorbu koncepcie zahraničnoobchodnej politiky Československej socialistickej republiky a zabezpečuje jej vykonávanie v styku s príslušnými orgánmi iných štátov.
(2)
Federálne ministerstvo zahraničného obchodu riadi a kontroluje vykonávanie zahraničnoobchodnej politiky Československej socialistickej republiky.
(3)
Federálne ministerstvo zahraničného obchodu zabezpečuje v spolupráci s Federálnym ministerstvom financií a Štátnou bankou československou súlad zahraničnoobchodnej politiky s devízovou politikou.
§63
Federálne ministerstvo zahraničného obchodu vypracúva súhrnné podklady pre štátne plány v oblasti zahraničného obchodu včítane podkladov pre koordináciu štátnych plánov s plánmi členských štátov Rady vzájomnej hospodárskej pomoci.
§64
Federálne ministerstvo zahraničného obchodu ustanovuje v súlade so zásadami štátnej cenovej politiky a so zahraničnoobchodnou politikou pravidlá pre vykonávanie cenovej politiky v zahraničnoobchodnej oblasti.
§65
Federálne ministerstvo zahraničného obchodu vykonáva pôsobnosť vo veciach colníctva, colnej politiky a colných taríf. Osobitnou zložkou Federálneho ministerstva zahraničného obchodu pre výkon tejto pôsobnosti je Ústredná colná správa.
Federálne ministerstvo práce a sociálnych vecí
§66
Federálne ministerstvo práce a sociálnych vecí je ústredným orgánom štátnej správy Československej socialistickej republiky pre oblasť práce, mzdovej a sociálnej politiky.
§67
Federálne ministerstvo práce a sociálnych vecí zodpovedá za tvorbu koncepcie a zásad politiky zamestnanosti, produktivity práce, efektívneho využívania pracovných síl, ich reprodukcie a kvalifikácie, mzdovej politiky a sociálnej politiky Československej socialistickej republiky a dbá o ich uskutočňovanie.
§68
Federálne ministerstvo práce a sociálnych vecí vypracúva súhrnné podklady pre štátne plány v oblasti práce, mzdovej a sociálnej politiky.
§69
Federálne ministerstvo práce a sociálnych vecí predkladá vláde Československej socialistickej republiky návrhy
a)
jednotných zásad pracovnoprávnych vzťahov;
b)
zásad sociálnych a personálnych činností organizácií, rozvoja účasti pracujúcich na riadení a uzavieraní kolektívnych zmlúv;
c)
podmienok na vytváranie plnej zamestnanosti, na systém regulácie rozmiestňovania pracovných síl a na vytváranie spoločensky potrebných pracovných miest;
d)
rozsahu a podmienok odbornej prípravy a zamestnávania cudzích štátnych príslušníkov v Československej socialistickej republike a zásad zamestnávania československých občanov v zahraničí.
§70
(1)
Federálne ministerstvo práce a sociálnych vecí predkladá vláde Československej socialistickej republiky
a)
návrhy jednotných zásad mzdovej politiky včítane usmerňovania mzdového vývoja a hodnotí ich účinnosť;
b)
návrhy zásad poskytovania naturálnych požitkov a náhrad výdavkov spojených s výkonom práce.
(2)
Federálne ministerstvo práce a sociálnych vecí upravuje vo vzťahu k federálnym orgánom a organizáciám riadeným federálnymi orgánmi poskytovanie odmien občanom mimo pracovného pomeru, pokiaľ to nepatrí do pôsobnosti iného orgánu.
§71
Federálne ministerstvo práce a sociálnych vecí predkladá vláde Československej socialistickej republiky návrhy smerujúce k plneniu úloh federácie v oblasti sociálnej politiky, najmä vo veciach dôchodkového a nemocenského zabezpečenia, sociálnej starostlivosti, spoločenskej starostlivosti o rodinu a vytváranie priaznivých podmienok pre rozvoj populácie.
Federálne ministerstvo palív a energetiky
§72
Federálne ministerstvo palív a energetiky je ústredným orgánom štátnej správy Československej socialistickej republiky pre oblasť ťažby a úpravy tuhých palív, energetiky včítane jadrovej, teplárenstva, plynárenstva, ťažby ropy a zemného plynu a ťažby, úpravy a zušľachťovania rádioaktívnych surovín, ako aj pre usmerňovanie spotreby palív a energií v národnom hospodárstve.
§73
(1)
Federálne ministerstvo palív a energetiky zodpovedá za tvorbu koncepcie palivovo-energetickej politiky Československej socialistickej republiky, koncepcie rozvoja výroby palív a energie a zásobovanie národného hospodárstva a obyvateľstva palivami, teplom a elektrickou energiou a zabezpečuje ich uskutočňovanie.
(2)
Federálne ministerstvo palív a energetiky vypracúva na základe analýz efektívnosti odvetví a odborov patriacich do jeho pôsobnosti návrhy štátnych programov ich rozvoja alebo útlmu ako podklad pre štátne plány a zabezpečuje ich uskutočňovanie.
§74
Federálne ministerstvo palív a energetiky
a)
vypracúva návrhy palivovo-energetických bilancií, navrhuje rozdelenie palív a energie do jednotlivých úsekov využitia a ustanovuje podľa osobitných predpisov opatrenia na zabezpečenie rovnováhy medzi zdrojmi a využitím; uplatňuje opatrenia na racionalizáciu spotreby palív a energií;
b)
vypracúva v spolupráci s príslušnými ústrednými orgánmi návrh programu znižovania energetickej náročnosti národného hospodárstva;
c)
ustanovuje pravidlá jednotného riadenia elektrizačnej a plynárenskej sústavy a sústav centralizovaného zásobovania teplom;
d)
zabezpečuje medzinárodnú energetickú spoluprácu Československej socialistickej republiky a v nadväznosti na ňu ustanovuje zásady rozvoja zariadení pre prenos elektrickej energie;
e)
ustanovuje zásady rozvoja tranzitnej sústavy zemného plynu v súlade s medzinárodnými záväzkami Československej socialistickej republiky;
f)
rozhoduje o určení palivových a energetických základní.
§75
Federálne ministerstvo palív a energetiky schvaľuje na úseku ťažby a spracovania rádioaktívnych surovín projektovanie a financovanie geologických prác podľa osobitných predpisov, preskúmava a schvaľuje výpočty ich zásob a vydáva na základe tohto zákona všeobecne záväzné právne predpisy o ich klasifikácii, odpisoch a evidencii.
§76
Ministrovi palív a energetiky Československej socialistickej republiky sú podriadené orgány štátnej energetickej inšpekcie.
Federálne ministerstvo hutníctva, strojárstva a elektrotechniky
§77
Federálne ministerstvo hutníctva, strojárstva a elektrotechniky je ústredným orgánom štátnej správy Československej socialistickej republiky pre oblasť hutníctva železa a neželezných kovov, strojárstva, elektrotechniky a elektroniky a ťažby, úpravy a zušľachťovania rúd a magnezitu.
§78
(1)
Federálne ministerstvo hutníctva, strojárstva a elektrotechniky zodpovedá za tvorbu politiky Československej socialistickej republiky v oblasti hutníctva, strojárstva a elektrotechniky a za tvorbu koncepcie rozvoja odvetvia a výrobnej základne, za vypracovanie návrhu programu znižovania materiálovej náročnosti výroby, ako aj za koncepciu zásobovania národného hospodárstva a uspokojovania potrieb obyvateľstva výrobkami a službami v oblasti jemu zverenej a zabezpečuje ich uskutočňovanie.
(2)
Federálne ministerstvo hutníctva, strojárstva a elektrotechniky vypracúva na základe analýz efektívnosti odvetví a odborov patriacich do jeho pôsobnosti návrhy štátnych programov ich rozvoja alebo útlmu ako podklad pre štátne plány a zabezpečuje ich uskutočňovanie.
§79
Federálne ministerstvo hutníctva, strojárstva a elektrotechniky organizuje a riadi štátnu službu pre drahé kovy.
§80
Federálne ministerstvo hutníctva, strojárstva a elektrotechniky organizuje a kontroluje zber kovového odpadu od organizácií a hospodárenie s kovovým odpadom.
Federálne ministerstvo poľnohospodárstva a výživy
§81
Federálne ministerstvo poľnohospodárstva a výživy je ústredným orgánom štátnej správy Československej socialistickej republiky pre oblasť poľnohospodárstva a výživy.
§82
Federálne ministerstvo poľnohospodárstva a výživy zodpovedá za tvorbu koncepcie poľnohospodárskej politiky a politiky výživy ľudu a navrhuje vláde Československej socialistickej republiky opatrenia na zabezpečenie ich realizácie; vytvára podmienky pre ich koordinované uplatňovanie. Pri tvorbe koncepcie sa opiera najmä o technicko-ekonomické koncepcie rozvoja poľnohospodárskej a potravinárskej výroby republík.
§83
Federálne ministerstvo poľnohospodárstva a výživy navrhuje opatrenia na zabezpečenie jednotného vnútorného trhu poľnohospodárskymi a potravinárskymi výrobkami včítane jednotného postupu pri ich dovoze a vývoze, na ochranu poľnohospodárskej a potravinárskej výroby a vytvára podmienky pre ich koordinované vykonávanie.
§84
Federálne ministerstvo poľnohospodárstva a výživy
a)
vypracúva návrhy bilancií štátnych fondov mäsa a obilnín záväzných na celom území Československej socialistickej republiky a centralizovaných zdrojov krmív, zabezpečuje ich dodržiavanie a navrhuje ich zmeny;
b)
dbá o zabezpečenie odvetvia poľnohospodárstva a výživy technikou a inými dôležitými výrobnými prostriedkami a na to predkladá návrhy opatrení;
c)
povoľuje v rozsahu vymedzenom zákonom výrobu prostriedkov na ochranu rastlín, ako aj ich dovoz a uvádzanie do obehu;
d)
vykonáva pôsobnosť vo veciach ochrany práv k odrodám rastlín ak plemenám zvierat v rozsahu vymedzenom zákonom;
e)
zabezpečuje v odvetví poľnohospodárstva a výživy jednotné vykonávanie štátneho skúšobníctva a normalizácie a ďalej riešenie medzinárodných normalizačných úloh.
Federálne ministerstvo dopravy a spojov
§85
Federálne ministerstvo dopravy a spojov je ústredným orgánom štátnej správy Československej socialistickej republiky pre oblasť dopravy ustanovenú týmto zákonom a pre oblasť spojov.
§86
Federálne ministerstvo dopravy a spojov zodpovedá za tvorbu koncepcie dopravnej a spojovej politiky Československej socialistickej republiky a v rozsahu svojej pôsobnosti zabezpečuje jej uskutočňovanie. Federálne ministerstvo dopravy a spojov vypracúva v spolupráci s príslušnými ústrednými orgánmi návrh programu znižovania dopravnej náročnosti národného hospodárstva.
§87
Federálne ministerstvo dopravy a spojov organizuje a riadi jednotnú sústavu spojov, železničnú dopravu, civilné letectvo, riečnu dopravu, pokiaľ zabezpečuje aj zahraničnú prepravu, a správu diaľníc.
§88
(1)
Federálne ministerstvo dopravy a spojov na základe osobitných predpisov
a)
ustanovuje podmienky technickej spôsobilosti dopravných prostriedkov, dopravných ciest a dopravných a spojových zariadení a postup a podmienky pre schvaľovanie ich typov;
b)
ustanovuje podmienky spôsobilosti pracovníkov na výkon činnosti v doprave a spojoch.
(2)
Federálne ministerstvo dopravy a spojov koordinuje zapojenie československej dopravnej a spojovej sústavy do medzinárodnej dopravnej a spojovej siete.
§89
Federálne ministerstvo dopravy a spojov v rámci ustanovených zásad štátnej cenovej politiky ustanovuje medzinárodné tarify v doprave a spojoch, predkladá návrhy vnútroštátnych taríf a cien v doprave a v spojoch a po schválení ich vyhlasuje.
§90
Federálne ministerstvo dopravy a spojov ustanovuje
a)
na základe zákona pravidlá premávky v jednotlivých druhoch dopravy s výnimkou pravidiel cestnej premávky;
b)
jednotné pravidlá pre výkon poštovej, telekomunikačnej a rádiokomunikačnej prevádzky a prevádzky poštovej novinovej služby a činností s tým súvisiacich.
§91
Federálne ministerstvo dopravy a spojov riadi odbornú prípravu a zabezpečuje mobilizačnú a bojovú pripravenosť železničného vojska.
§92
Federálne ministerstvo dopravy a spojov riadi ozbrojené zbory v doprave.
§93
Federálne ministerstvo dopravy a spojov vydáva poštové známky a iné poštové ceniny a vykonáva dozor nad ich vyhotovením a tlačou.
§94
(1)
Federálne ministerstvo dopravy a spojov riadi a vykonáva priamo alebo prostredníctvom organizácií poverených na základe zákona štátnu správu a štátny odborný dozor vo veciach
a)
celoštátnych dráh a vlečiek;
b)
civilného letectva;
c)
diaľníc;
d)
vnútrozemskej a námornej plavby;
e)
pôšt;
f)
telekomunikácií;
g)
rádiokomunikácií;
h)
dodržiavania pridelených kmitočtov a kmitočtových pásem.
(2)
Federálne ministerstvo dopravy a spojov vykonáva priamo alebo prostredníctvom organizácií poverených na základe zákona štátny odborný technický dozor vo veciach všetkých dráh, vnútrozemskej plavby, civilného letectva a zariadení jednotnej telekomunikačnej siete.
(3)
Federálne ministerstvo dopravy a spojov plní funkciu námorného úradu Československej socialistickej republiky, špeciálneho stavebného úradu pre diaľnice, leteckého úradu Československej socialistickej republiky a štátnej inšpekcie telekomunikácií.
(4)
Federálne ministerstvo dopravy a spojov zriaďuje pre riadenie spojov nevyhnutné orgány, ktoré v určenom rozsahu vykonávajú správne a hospodárske funkcie na území republík.
Výbor ľudovej kontroly Československej socialistickej republiky
§95
Výbor ľudovej kontroly Československej socialistickej republiky je ústredným orgánom štátnej správy Československej socialistickej republiky pre oblasť kontroly a vrcholným orgánom v sústave ľudových kontrol.
§96
(1)
Výboru ľudovej kontroly Československej socialistickej republiky prislúcha kontrolovať federálne ústredné orgány štátnej správy, socialistické organizácie založené alebo zriadené federálnymi ústrednými orgánmi štátnej správy, družstevné a spoločenské organizácie pôsobiace na celom území Československej socialistickej republiky včítane ich podnikov a hospodárskych zariadení, a iné neštátne organizácie a orgány v pôsobnosti federácie.
(2)
Výbor ľudovej kontroly Československej socialistickej republiky kontroluje plnenie úloh federálnych ústredných orgánov štátnej správy vyplývajúcich zo všeobecne záväzných právnych predpisov a ich povinnosti pri
a)
uskutočňovaní štátnych plánov v podmienkach národohospodárskych odvetví a komplexov, pri vytváraní koncepčných a vecných predpokladov pre ich rozvoj a zvyšovanie technickej a ekonomickej úrovne;
b)
sledovaní účinnosti nástrojov ekonomického riadenia a ich zdokonaľovaní;
c)
výkone funkcie zakladateľa štátnych podnikov.
(3)
Výbor ľudovej kontroly Československej socialistickej republiky vo vzťahu k štátnym podnikom založeným federálnymi ústrednými orgánmi štátnej správy
a)
vykonáva v súčinnosti s ostatnými ústrednými orgánmi federácie komplexné kontroly plnenia spoločenského poslania štátnych podnikov podľa zákona o štátnom podniku, účinnosti nástrojov hospodárskeho mechanizmu a opodstatnenosti požiadaviek na spoločenské zdroje a ich efektívne použitie;
b)
kontroluje podľa potrieb vlády Československej socialistickej republiky takisto vytváranie podmienok pre plnenie výstupov štátneho plánu a ich zabezpečovania v súlade s celospoločenskými potrebami, podmienok pre zabezpečovanie dynamického rozvoja a koncepcie odvetví a odborov a plnenie ďalších funkcií a povinností podnikov podľa zákona o štátnom podniku a ostatných všeobecne záväzných právnych predpisov;
c)
vykonáva podľa zásad ustanovených vládou Československej socialistickej republiky kontrolu akosti výrobkov.
(4)
Výbor ľudovej kontroly Československej socialistickej republiky vo vzťahu k socialistickým organizáciám zriadeným federálnymi ústrednými orgánmi štátnej správy kontroluje
a)
ich prínos pre plnenie úloh hospodárskeho a sociálneho rozvoja;
b)
dodržiavanie a účinnosť nástrojov ich riadenia, hospodárnosť pri vynakladaní prostriedkov a plnenie ďalších povinností vyplývajúcich zo všeobecne záväzných právnych predpisov.
(5)
Výbor ľudovej kontroly Československej socialistickej republiky vo vzťahu k družstevným a spoločenským organizáciám pôsobiacim na celom území Československej socialistickej republiky a ich podnikom a hospodárskym zariadeniam a vo vzťahu k iným neštátnym orgánom a organizáciám v pôsobnosti federácie kontroluje plnenie záväzných výstupov štátnych plánov a plnenie povinností vyplývajúcich zo všeobecne záväzných právnych predpisov.
§97
(1)
Výbor ľudovej kontroly Československej socialistickej republiky spolupracuje pri plnení svojich úloh s orgánmi Národného frontu a organizáciami v ňom združenými.
(2)
Výbor ľudovej kontroly Československej socialistickej republiky kontroluje v súčinnosti s orgánmi republík pre kontrolu v orgánoch a organizáciách v pôsobnosti republík, ako sa vykonávajú opatrenia federálnych orgánov.
§98
Výbor ľudovej kontroly Československej socialistickej republiky
a)
určuje jednotné zásady organizácie a výkonu kontrolnej činnosti a v oblasti pôsobnosti federácie metodicky usmerňuje činnosť orgánov na úseku kontroly;
b)
vytvára podmienky pre jednotný postup s výbormi ľudovej kontroly republík a koordinuje svoju činnosť s ostatnými federálnymi ústrednými orgánmi štátnej správy vykonávajúcimi kontrolu, najmä pri vykonávaní komplexných a hĺbkových tematických kontrol;
c)
vykonáva dohľad nad vybavovaním sťažností, oznámení a podnetov pracujúcich federálnymi ústrednými orgánmi štátnej správy a nimi založenými alebo zriadenými organizáciami a najzávažnejšie z nich prešetruje. Spolu s orgánmi republík pre kontrolu celoštátne vyhodnocuje zameranie a vybavovanie sťažností, oznámení a podnetov pracujúcich;
d)
zovšeobecňuje kontrolné zistenia, dáva podnety na zdokonaľovanie mechanizmu riadenia národného hospodárstva a štátnej správy a na zdokonaľovanie právneho poriadku;
e)
sústreďuje informácie o výskume v odbore kontroly a pôsobí na jeho zameranie.
§99
(1)
Výbor ľudovej kontroly Československej socialistickej republiky predkladá vláde Československej socialistickej republiky a v oblasti obrany Rade obrany štátu plány kontrolnej činnosti.
(2)
Výbor ľudovej kontroly Československej socialistickej republiky predkladá na vyžiadanie Predsedníctva Federálneho zhromaždenia správy o poznatkoch z kontrolnej činnosti alebo vykonáva kontrolu potrebnú na plnenie úloh Federálneho zhromaždenia a jeho orgánov; za tým účelom oboznamuje Predsedníctvo Federálneho zhromaždenia so svojím plánom kontrolnej činnosti.
Federálny cenový úrad
§100
Federálny cenový úrad je ústredným orgánom štátnej správy Československej socialistickej republiky pre oblasť cien.
§101
Federálny cenový úrad zodpovedá za tvorbu koncepcie cenovej politiky Československej socialistickej republiky a v rozsahu svojej pôsobnosti zabezpečuje jej uskutočňovanie.
§102
Federálny cenový úrad vypracúva
a)
zásady cenovej politiky ako súčasť prípravy štátneho päťročného plánu a zabezpečuje jej jednotné uskutočňovanie;
b)
súhrnné podklady pre štátne plány v oblasti cien a návrhy plánov vývoja cien.
§103
Federálny cenový úrad navrhuje vláde Československej socialistickej republiky
a)
pravidlá štátneho riadenia cien;
b)
ceny a cenové limity (ďalej len „ceny“) výrobkov, prác a služieb (ďalej len „výrobky“) a zmeny cien, ktorých určenie si vláda Československej socialistickej republiky vyhradí.
§104
Federálny cenový úrad vydáva na základe tohto zákona a podľa zásad ustanovených vládou Československej socialistickej republiky všeobecne záväzné právne predpisy pre tvorbu, zmeny, kontrolu a evidenciu cien.
§105
(1)
Federálny cenový úrad
a)
riadi a kontroluje prípravu a uskutočňovanie opatrení vlády Československej socialistickej republiky v oblasti cien;
b)
vykonáva rozbory vývoja a pôsobenia cien;
c)
určuje, ktoré podklady potrebné pre štátne riadenie cien predkladajú orgány a organizácie.
(2)
Federálny cenový úrad
a)
určuje ceny národohospodársky významných výrobkov v rozsahu určenom vládou Československej socialistickej republiky;
b)
schvaľuje zmeny cien v rozsahu a za podmienok ustanovených vládou Československej socialistickej republiky;
c)
môže v rámci svojej pôsobnosti v tvorbe cien poveriť iné orgány a po predchádzajúcej dohode s príslušnými ústrednými orgánmi aj organizácie určením alebo dojednaním cien výrobkov prípadne ich zmien;
d)
ukladá organizáciám na základe osobitných predpisov odvody prostriedkov do štátneho rozpočtu.
§106
Federálny cenový úrad koordinuje plány a ustanovuje rozhodujúce úlohy v kontrole cien; má právo vyžadovať od orgánov republík s cenovou pôsobnosťou vykonanie osobitných cenových kontrol na overenie správnosti podkladov predkladaných organizáciami pre cenové opatrenia.
§107
Federálny cenový úrad zodpovedá za koncepciu a rozvoj sústavy informácií pre štátne riadenie cien a jej prepojenie s ostatnými celoštátnymi informačnými sústavami.

DRUHÁ ČASŤ | ĎALŠIE FEDERÁLNE ÚSTREDNÉ ORGÁNY ŠTÁTNEJ SPRÁVY

PRVÁ HLAVA
VŠEOBECNÉ USTANOVENIA
§108
Na pôsobnosť federálnych ústredných orgánov štátnej správy uvedených v tejto časti zákona sa primerane vzťahujú ustanovenia § 1 až 16 a § 18 tohto zákona.
DRUHÁ HLAVA
OSOBITNÉ USTANOVENIA
Federálny štatistický úrad
§109
Federálny štatistický úrad je ústredným orgánom štátnej správy Československej socialistickej republiky pre oblasť sociálno-ekonomických informácií.
§110
(1)
Federálny štatistický úrad vykonáva pôsobnosť v oblasti sociálno-ekonomických informácií o všetkých odvetviach národného hospodárstva a o všetkých úsekoch spoločenského života v rozsahu ustanovenom zákonom.
(2)
Federálny štatistický úrad zabezpečuje prepojenie jednotnej sústavy sociálno-ekonomických informácií s ostatnými celoštátnymi informačnými sústavami a zabezpečuje vzájomnú koordináciu tvorby, prepojenia a funkcie všetkých celoštátnych informačných sústav; pritom postupuje v súčinnosti s ústrednými orgánmi, ktoré tieto informačné sústavy riadia.
Správa federálnych hmotných rezerv
§113
Správa federálnych hmotných rezerv je ústredným orgánom štátnej správy Československej socialistickej republiky pre plánovanie, tvorbu, ochraňovanie a používanie federálnych hmotných rezerv, pre úlohy na úseku štátnych rezerv vytváraných v rámci hospodárskych mobilizačných príprav národného hospodárstva a pre tvorbu koncepcií, analýzu a usmerňovanie obehových procesov v národnom hospodárstve.
§114
(1)
Správa federálnych hmotných rezerv v súčinnosti so Štátnou plánovacou komisiou predkladá vláde Československej socialistickej republiky
a)
návrhy nomenklatúry, cieľových a neznížiteľných stavov materiálov federálnych hmotných rezerv;
b)
návrhy pravidiel tvorby, ochraňovania, financovania, rozmiestňovania, používania a kontroly federálnych hmotných rezerv;
c)
návrhy pravidiel plánovania, rozpočtovania, financovania, ochraňovania, obhospodarovania, používania a kontroly štátnych rezerv pre hospodárske mobilizačné prípravy národného hospodárstva.
(2)
Správa hmotných rezerv
a)
poveruje socialistické organizácie určené ústrednými orgánmi štátnej správy ochraňovať federálne hmotné rezervy;
b)
rozhoduje podľa pravidiel ustanovených vládou Československej socialistickej republiky o pôžičkách federálnych hmotných rezerv socialistickým organizáciám;
c)
používa podľa pravidiel stanovených vládou Československej socialistickej republiky federálne hmotné rezervy pri konjunkturálnych výkyvoch cien na svetových trhoch.
(3)
Správa federálnych hmotných rezerv analyzuje vývoj obehu tovaru, usmerňuje a koordinuje rozvoj skladovania, manipulácie s materiálom a balenie.
Federálny úrad pre vynálezy
§115
Federálny úrad pre vynálezy je ústredným orgánom štátnej správy Československej socialistickej republiky pre oblasť priemyselných práv, objavov a zlepšovacích návrhov.
§116
Federálny úrad pre vynálezy
a)
navrhuje ciele a zásady jednotnej štátnej politiky v oblasti priemyselných práv včítane zahraničnej politiky a vypracúva návrh koncepcie rozvoja v oblasti priemyselných práv a opatrenia na jej zabezpečenie;
b)
rozhoduje o udelení ochrany na predmety priemyselných práv;
c)
vedie ústredný fond svetovej patentovej literatúry a zabezpečuje budovanie, výmenu a sprístupňovanie fondu informácií z oblasti priemyselných práv.
Federálny úrad pre normalizáciu a meranie
§117
Federálny úrad pre normalizáciu a meranie je ústredným orgánom štátnej správy Československej socialistickej republiky pre oblasť technickej normalizácie, mierovej služby a štátneho skúšobníctva.
§118
Federálny úrad pre normalizáciu a meranie
a)
riadi technickú normalizáciu, mierovú službu a štátne skúšobníctvo v rozsahu ustanovenom zákonom a vypracúva celoštátnu koncepciu rozvoja týchto činností;
b)
riadi tvorbu štátnych technických noriem a tieto schvaľuje;
c)
zabezpečuje jednotnosť a presnosť určených meradiel a merania a sústavné zvyšovanie ich technickej úrovne a zabezpečuje výkon štátnej mierovej služby v rozsahu ustanovenom zákonom;
d)
zabezpečuje výkon štátneho skúšobníctva, riadi a kontroluje činnosť štátnych skúšobní a ustanovuje štátnym skúšobniam povinnosť zadávať niektoré špeciálne skúšky iným organizáciám.
Československá komisia pre atómovú energiu
§119
(1)
Československá komisia pre atómovú energiu je ústredným orgánom štátnej správy Československej socialistickej republiky pre oblasť atómovej energie.
(2)
Predsedu, podpredsedu a ostatných členov Československej komisie pre atómovú energiu vymenúva a odvoláva vláda Československej socialistickej republiky.
§120
Československá komisia pre atómovú energiu
a)
vypracúva podklady z oblastí mierového využívania jadrovej energie pre návrhy štátnej vednej a vedecko-technickej politiky včítane návrhov na jej zabezpečenie;
b)
podieľa sa na vypracúvaní návrhu československého jadrového programu a jeho zabezpečení; v rámci tejto činnosti zabezpečuje potreby národného hospodárstva v izotopovej produkcii a vybraných prístrojoch jadrovej techniky;
c)
vykonáva štátny dozor nad jadrovou bezpečnosťou jadrových zariadení podľa osobitných predpisov;
d)
vykonáva štátny dozor nad jadrovými materiálmi včítane ich kontroly a evidencie;
e)
v rozsahu svojej pôsobnosti zabezpečuje záväzky Československej socialistickej republiky z medzinárodných zmlúv týkajúcich sa jadrovej bezpečnosti jadrových zariadení.

TRETIA ČASŤ | SPOLOČNÉ A ZÁVEREČNÉ USTANOVENIA

§121
Podrobnejšie vymedzenie úloh federálnych ministerstiev a ďalších federálnych ústredných orgánov štátnej správy, zásad ich činnosti a vnútornej organizácie upravia štatúty, ktoré schvaľuje vláda Československej socialistickej republiky.
§122
Federálne ministerstvá a ďalšie federálne ústredné orgány štátnej správy sa vo všetkej svojej činnosti spravujú ústavnými a ostatnými zákonmi a ďalšími všeobecne záväznými právnymi predpismi a uzneseniami vlády Československej socialistickej republiky a jej Predsedníctva.
§123
Federálne ministerstvá a ďalšie federálne ústredné orgány štátnej správy dbajú na to, aby stavy ich pracovníkov zodpovedali ustanoveným pôsobnostiam a aby sa primerane skladali z občanov oboch republík, a vytvárajú pre to všestranné podmienky.
§124
Ustanovenia § 29,§ 52 ods. 4, § 75 a 104 o vydávaní všeobecne záväzných právnych predpisov na základe tohto zákona strácajú účinnosť 31. decembrom 1992.
§125
Pokiaľ sa v doterajších právnych predpisoch používajú názvy Úrad pre vynálezy a objavy a Úrad pre normalizáciu a meranie, rozumie sa nimi Federálny úrad pre vynálezy a objavy a Federálny úrad pre normalizáciu a meranie.
§126
Zrušuje sa:
2.
§ 12 ods. 1, druhá veta a ods. 2 zákona č. 96/1964 Zb. o technickej normalizácii;
3.
§ 5 zákona č. 30/1968 Zb. o štátnom skúšobníctve v znení zákona č. 54/1987 Zb.;
4.
§ 4 ods. 3 zákona č. 170/1968 Zb. o niektorých opatreniach súvisiacich s federatívnym usporiadaním štátu;
5.
zákon č. 133/1970 Zb. o pôsobnosti federálnych ministerstiev v znení zákona č. 158/1973 Zb., zákonného opatrenia Predsedníctva Federálneho zhromaždenia č. 17/1976 Zb. a zákonov č. 149/1979 Zb. a č. 115/1983 Zb.;
6.
§ 142 ods. 1, § 143 a 144 zákona č. 84/1972 Zb. o objavoch, vynálezoch, zlepšovacích návrhoch a priemyselných vzoroch;
7.
zákon č. 37/1972 Zb. o okresných a krajských poľnohospodárskych správach.
§127
Tento zákon nadobúda účinnosť 1. januárom 1989.
Husák v. r.

Indra v. r.

Adamec v. r.