Inteligentné zákony pre účtovníkov
Uvádzacia cena

Vyhláška Ministerstva financií, Štátnej plánovacej komisie a Ústredného geologického úradu o projektovaní a financovaní geologických prác 1967

Znenie účinné: od 24.02.1967 do 30.11.1989 Neplatné znenie pre dnes
9/1967 Zb.
Časová verzia predpisu účinná od 24.02.1967 do 30.11.1989
9
VYHLÁŠKA
Ministerstva financií, Štátnej plánovacej komisie a Ústredného geologického úradu
z 31. januára 1967
o projektovaní a financovaní geologických prác
Ministerstvo financií, Štátna plánovacia komisia a Ústredný geologický úrad po prerokovaní s ostatnými zúčastnenými ústrednými orgánmi ustanovujú podľa § 2 vládneho nariadenia č. 11/1958 Zb. o organizácii štátnej geologickej služby, podľa § 20 ods. 1 písm. a) zákona č. 8/1959 Zb., ktorým sa ustanovujú základné pravidlá o štátnom rozpočte a o hospodárení s rozpočtovými prostriedkami, podľa § 391 ods. 2 Hospodárskeho zákonníka č. 109/1964 Zb. a podľa § 38 ods. 3 vládneho nariadenia č. 100/1966 Zb. o plánovitom riadení národného hospodárstva:

Prvá časť | Úvodné ustanovenia

§1 Rozsah platnosti
Táto vyhláška upravuje projektovanie a financovanie geologických prác vykonávaných socialistickými organizáciami. Na geologické práce vykonávané organizáciami Ústrednej správy uránového priemyslu sa táto vyhláška nevzťahuje.
§2 Geologické práce
(1)
Geologickými prácami v zmysle tejto vyhlášky sa rozumie geologický výskum a geologický prieskum.
(2)
Hlavným cieľom geologických prác je komplexné zistenie a overenie zásob nerastných surovín a zdrojov prostých podzemných vôd a minerálnych vôd nevyhnutných pre rozvoj národného hospodárstva, zistenie geologických, inžiniersko-geologických a geologicko-technických údajov potrebných pre investičnú výstavbu a zisťovanie geologických skutočností, ktoré spresňujú znalosti o geologickej stavbe štátneho územia.
§3 Geologický výskum
(1)
Geologický výskum zahŕňa bádateľský, základný a aplikovaný výskum. Geologický výskum skúma geologickú stavbu štátneho územia a rieši tematické úlohy smerujúce k zisteniu významných zákonitostí alebo prvkov geologickej stavby skúmanej oblasti alebo k získaniu vhodných, vedecky, ekonomicky a technicky zdôvodnených postupov pri geologických prácach; účelom geologického výskumu je získať podklady pre vedeckú, hospodársku a technickú činnosť vykonávanú najmä pre rozšírenie surovinovej základne štátu určením prognóz výskytu nerastných surovín a pre ochranu prírodných liečivých zdrojov.
(2)
Projektovanie a financovanie geologického výskumu sa spravuje všeobecnými predpismi.*)
§4 Geologický prieskum
Geologický prieskum zahŕňa ložiskový, hydrogeologický a inžiniersko-geologický prieskum:
a)
ložiskový prieskum má za účel vyhľadať a overiť ložiská nerastných surovín, zistiť ich geologické, hydrogeologické a bansko-technické pomery a technologické vlastnosti suroviny v rozsahu danom jednotlivými etapami prieskumných prác,
b)
hydrogeologický prieskum prostých podzemných vôd a minerálnych vôd má za účel vyhľadať zdroje týchto vôd, overiť ich využiteľné zásoby a kvalitatívne a kvantitatívne ich zhodnotiť,
c)
inžiniersko-geologický prieskum má za účel zistiť inžiniersko-geologické a geologicko-technické pomery pre výber vhodného staveniska a pre technicky a ekonomicky účelnú výstavbu.
§5 Ložiskový prieskum
Ložiskový prieskum sa vykonáva spravidla v týchto etapách, z ktorých každá je zakončená záverečnou zprávou o výsledkoch geologických prác príslušnej etapy:
a)
etapa vyhľadávacieho prieskumu je súhrnom prác potrebných na preverenie terénu z hľadiska výskytu ložísk nerastných surovín a na objasnenie ich vývoja, stavby a kvalitatívneho zloženia v rozsahu nevyhnutne potrebnom pre posúdenie nádejnosti ložiska a účelnosti predbežného prieskumu. Podkladom prác etapy vyhľadávacieho prieskumu sú obvykle prognózne zásoby zistené geologickým výskumom. Cieľom je preukázanie ložísk nerastných surovín a vyhodnotenie ich zásob v kategórii C 2 a upresnenie prognóznych zásob. Výsledky tejto etapy sú podkladom pre vypracovanie výhľadových štúdií prieskumu a ťažby a pre vypracovanie projektov etapy predbežného prieskumu,
b)
etapa predbežného prieskumu je súhrnom prác potrebných na overenie priemyslového významu zisteného ložiska a na získanie údajov o kvantitatívnom a kvalitatívnom vývoji ložiska, jeho úložných pomeroch a o bansko-technických podmienkach dobývania v rozsahu nevyhnutnom pre spracovanie technicko-ekonomickej štúdie. Táto štúdia je podkladom pre posúdenie využiteľnosti ložiska a pre projektovanie ďalších prieskumných prác v súlade s perspektívnymi plánmi a rozvojovými zámermi príslušných ťažobných a spracovateľských odvetví. V tejto etape sa overujú zásoby ložiska v kategórii C 1 a upresňujú zásoby kategórie C 2,
c)
etapa podrobného prieskumu je súhrnom prác potrebných na overenie zásob ložiska nerastných surovín v kategórii B a C, prípadne A v rozsahu potrebnom pre prípravu ložiska na využitie,
d)
ťažobný prieskum sa vykonáva na ťaženom ložisku najmä pre prevod zistených zásob nerastných surovín z nižších kategórií do kategórií vyšších.
§6 Hydrogeologický prieskum
Hydrogeologický prieskum sa vykonáva spravidla v týchto etapách, z ktorých každá je zakončená záverečnou zprávou o výsledkoch geologických prác príslušnej etapy:
a)
etapa vyhľadávacieho prieskumu zahŕňa práce potrebné na vyhodnotenie využiteľných zásob podzemných vôd v kategórii C a D. Výsledkom prác je hydrogeologické vyhodnotenie regiónov ako podklad na posúdenie možnosti rozvoja príslušných oblastí a na vypracovanie projektov etapy predbežného prieskumu vo vybratom území,
b)
etapa predbežného prieskumu zahŕňa práce potrebné na ocenenie využiteľných zásob podzemných vôd v kategórii B. Výsledkom prác je získanie hydrogeologických podkladov nevyhnutných pre spracovanie projektovej úlohy, prípadne investičnej štúdie a pre vypracovanie projektu etapy podrobného prieskumu,
c)
etapa podrobného prieskumu zahŕňa práce potrebné na ocenenie využiteľných zásob podzemných vôd v kategórii A. Výsledkom prác je získanie hydrogeologických podkladov pre spracovanie projektovej dokumentácie stavby.
§7 Inžiniersko-geologický prieskum
Inžiniersko-geologický prieskum sa vykonáva spravidla v týchto etapách, z ktorých každá je zakončená záverečnou zprávou o výsledkoch geologických prác príslušnej etapy:
a)
etapa orientačného prieskumu zahŕňa práce potrebné pre zistenie základných údajov o inžiniersko-geologických pomeroch vybraných oblastí,
b)
etapa predbežného prieskumu zahŕňa práce potrebné na zásadné objasnenie inžiniersko-geologických podmienok výstavby, pre posúdenie technickej realizovateľnosti diela a pre určenie projektovej koncepcie diela. Spravidla slúži ako podklad pre projektovú úlohu, prípadne investičnú štúdiu súboru stavieb,
c)
etapa podrobného prieskumu zahŕňa práce potrebné na získanie úplných a definitívnych informácií inžiniersko-geologického charakteru potrebných na vypracovanie projektovej dokumentácie stavby.
§8 Registrácia geologických prác
Organizácie vykonávajúce geologické práce sú povinné pred ich začatím registrovať ich podľa platných predpisov.*)

Druhá časť | Projektová dokumentácia geologických prác

§9
(1)
Projektová dokumentácia sa vypracúva na každú etapu (úlohu) geologického prieskumu. Projektová dokumentácia má 3 nedeliteľné časti, a to geologickú, technickú a rozpočet. Pri prácach ložiskového prieskumu obsahuje ďalej časť ekonomickú. Každý projekt nasledujúcej etapy vychádza z výsledkov etapy predchádzajúcej.**)
(2)
Projektovú dokumentáciu prác etapy vyhľadávacieho prieskumu financovaných zo štátneho rozpočtu a jej zmeny schvaľuje Ústredný geologický úrad alebo ústredný orgán, ktorému boli zverené prostriedky štátneho rozpočtu určené na financovanie geologických prác (ďalej len „poverený ústredný orgán“). Bez schválenej projektovej dokumentácie nesmú sa práce začať. Vo výnimočných prípadoch možno začať čiastkové práce etapy vyhľadávacieho prieskumu financované zo štátneho rozpočtu bez schválenej dokumentácie, a to iba s predchádzajúcim súhlasom Ústredného geologického úradu, prípadne povereného ústredného orgánu. Projektová dokumentácia musí byť v týchto prípadoch vypracovaná a schválená najneskôr do troch mesiacov odo dňa začatia čiastkových prác.
(3)
Projektovú dokumentáciu prác etapy predbežného prieskumu, ako aj jej zmeny schvaľuje Ústredný geologický úrad, prípadne poverený ústredný orgán. Pri prácach ložiskového prieskumu musí pred schválením projektovú dokumentáciu odsúhlasiť organizácia, ktorá hodnotu vykonaných prác za podmienok uvedených v § 12 ods. 2 uhradí.
(4)
Projektovú dokumentáciu ostatných geologických prác schvaľuje odberateľ.
§10
V prípadoch, v ktorých možno účelne využiť banské, príp. vrtné práce pre ťažobné účely, možno v projektovej dokumentácii geologických prác financovaných zo štátneho rozpočtu výnimočne uvažovať s ich vykonaním v iných profiloch, než je potrebné na ekonomicky najvýhodnejšie dosiahnutie zámeru sledovaného geologickými prácami. V týchto prípadoch sa organizácia, na žiadosť ktorej sa tieto práce do projektovej dokumentácie zaradili, zaviaže v hospodárskej zmluve, že viacnáklady spojené s týmito prácami vyplatí zo svojich prostriedkov bez ohľadu na dosiahnuté výsledky prác.

Tretia časť | Financovanie geologických prác

§11 Zdroje financovania geologických prác
Geologické práce sa financujú:
a)
zo štátneho rozpočtu (§ 12),
b)
z fondu geologických prác (§ 13),
c)
z iných prostriedkov odberateľa (§ 14 ods. 1).
§12 Práce financované zo štátneho rozpočtu
(1)
Práce etapy vyhľadávacieho prieskumu vrátane nákladov na vypracovanie projektovej dokumentácie sa financujú z prostriedkov štátneho rozpočtu v rozsahu zahrnutom v pláne rozvoja národného hospodárstva.
(2)
Práce ložiskového prieskumu etapy predbežného prieskumu vrátane nákladov na vypracovanie projektovej dokumentácie sa financujú z prostriedkov štátneho rozpočtu v rozsahu zahrnutom v pláne rozvoja národného hospodárstva. Podmienkou je uzavretie hospodárskej zmluvy medzi Ústredným geologickým úradom a odborovým riaditeľstvom, v pôsobnosti ktorého sa ťažia nerastné suroviny, príp. podnikom, pokiaľ podľa osobitných predpisov tvoria fond geologických prác (ďalej len „ťažobná organizácia“).
V tejto zmluve sa ťažobná organizácia zaviaže, že:
a)
prevezme ložisko za predpokladu, že výsledky prác budú zodpovedať zámerom schválenej projektovej dokumentácie,
b)
uhradí do 30 dní po prevzatí ložiska hodnotu vykonaných prác vrátane nákladov na vypracovanie projektovej dokumentácie. Úhrada sa vykoná na príjmový účet Ústredného geologického úradu, príp. povereného ústredného orgánu.
Ústredný geologický úrad sa v tejto zmluve zaviaže, že zabezpečí odovzdanie ložiska a dokumentácie o výsledkoch vykonaných prác ťažobnej organizácii.
(3)
Hospodárska zmluva sa podľa odseku 2 po predchádzajúcom súhlase Ministerstva financií a Štátnej plánovacej komisie nevyžaduje pri úlohách zabezpečujúcich predstih rozvoja surovín zvláštneho významu, nových typov surovín, ich technológie a pod.
(4)
Vo výnimočných prípadoch po predchádzajúcom súhlase Ministerstva financií a Štátnej plánovacej komisie možno na návrh Ústredného geologického úradu vykonávať predbežný prieskum súčasne na niekoľkých lokalitách pre zistenie optimálneho variantu. V tomto prípade ťažobná organizácia uhradí hodnotu prác optimálneho variantu, prípadne ďalších variantov, ktoré využije.
(5)
Prostriedky na financovanie geologických prác zo štátneho rozpočtu Ústredný geologický úrad zabezpečuje v rozpočte svojej kapitoly v rozsahu zahrnutom v pláne rozvoja národného hospodárstva. Ministerstvo financií môže vo výnimočných prípadoch po dohode so Štátnou plánovacou komisiou zveriť prostriedky štátneho rozpočtu určené na financovanie geologických prác aj inému ústrednému orgánu.
(6)
Vykonávanie prác financovaných zo štátneho rozpočtu zadáva Ústredný geologický úrad, príp. poverený ústredný orgán vykonávajúcej organizácii formou hospodárskej zmluvy.
§13 Práce financované z fondu geologických prác
(1)
Odborové riaditeľstvá, v pôsobnosti ktorých sa ťažia nerastné suroviny, tvoria odborový fond geologických prác. Štátne hospodárske organizácie riadené národnými výbormi a menovite uvedené vo všeobecných predpisoch tvoria podnikový fond geologických prác.*)
(2)
Zdrojom fondu geologických prác sú:
a)
prídely z hrubého dôchodku (zo zisku),
b)
centralizované prostriedky výrobnej hospodárskej jednotky,
c)
prostriedky z aktivácie niektorých geologických prác prevedených podľa § 14 ods. 2 do základných prostriedkov,
d)
prídely do fondu od nadriadeného orgánu,
e)
ostatné príjmy (napr. úroky z majetku fondu a i.).
(3)
Z prostriedkov fondu geologických prác organizácie môžu uhrádzať iba:
a)
hodnotu prác ložiskového prieskumu etapy predbežného prieskumu za podmienok uvedených v § 12 ods. 2,
b)
náklady prác ložiskového prieskumu etapy podrobného prieskumu,
c)
náklady prác geologického výskumu a ložiskového prieskumu etapy vyhľadávacieho a predbežného prieskumu, pokiaľ ich vykonávanie nie je zahrnuté do plánu rozvoja národného hospodárstva, a to bez ohľadu na to, či sa práce vykonávajú dodávateľským spôsobom alebo vo vlastnej réžii,
d)
náklady prác ťažobného prieskumu [§ 5 písm. d)], pokiaľ nadriadený orgán nerozhodne inak.
(4)
Organizácie sú povinné členiť prostriedky fondu geologických prác na dve samostatné časti, s ktorými sa hospodári oddelene. Prvá časť fondu zahŕňa prostriedky na financovanie prác ložiskového prieskumu [ods. 3 písm. a), b), c)], druhá časť zahŕňa prostriedky na financovanie prác ťažobného prieskumu [ods. 3 písm. d)]. Prostriedky fondu geologických prác nemožno prevádzať do iných fondov a na iné účely; taktiež nemožno tak prevádzať prostriedky medzi oboma účelovými časťami fondu geologických prác.
§14
(1)
Práce, ktoré nie sú financované zo štátneho rozpočtu podľa § 12 alebo z fondu geologických prác podľa § 13, financujú sa z vlastných prostriedkov odberateľa podľa všeobecných predpisov.
(2)
Práce vykonané geologickým prieskumom, ktoré sa použijú ako základné prostriedky pre ťažobné účely, je ťažobná organizácia povinná prevziať do svojej správy, oceniť ich podľa platných predpisov a vyplatiť zo svojich investičných prostriedkov. Úhrada sa vykoná do toho zdroja, z ktorého sa geologické práce vyplatili. Pokiaľ sa tieto práce financovali zo štátneho rozpočtu, vykoná sa úhrada na príjmový účet Ústredného geologického úradu, príp. povereného ústredného orgánu.
§15 Financovanie nákladov oponentského konania
(1)
Odberateľská organizácia si môže v hospodárskej zmluve vyhradiť preskúmanie výsledkov príslušnej etapy geologických prác oponentským konaním, ak osobitné predpisy neustanovujú povinné uskutočnenie tohto konania.
(2)
Náklady oponentského konania sa uhrádzajú z prostriedkov, z ktorých sa geologické práce financovali, pokiaľ osobitné predpisy neustanovujú inak.
(3)
Pokiaľ si ťažobná organizácia pri prácach predbežnej etapy ložiskového prieskumu vyhradí v hospodárskej zmluve uzavieranej podľa § 12 ods. 2 uskutočnenie oponentského konania, uhradí náklady oponentského konania z prostriedkov fondu geologických prác.
§16
(1)
Na zabezpečenie presnej evidencie o vynaložených prostriedkoch na práce ložiskového prieskumu etapy predbežného prieskumu vykonávajúce organizácie vykazujú hodnotu týchto prác v účtovníctve na podsúvahovom účte. Po úhrade hodnoty prevzatých prác v zmysle § 12 ods. 2 vykazuje hodnotu týchto prác až do času začatia ťažby ťažobná organizácia, a to taktiež na podsúvahovom účte. Rovnakým spôsobom ťažobné organizácie evidujú do času začatia ťažby hodnotu vykonaných prác etapy podrobného prieskumu. Pokiaľ výsledky geologických prác neumožňujú začatie prác etapy podrobného prieskumu, vykazuje vykonávajúca organizácia hodnotu vykonaných prác len do času rozhodnutia o likvidácii vykonaných geologických prác. Obdobne postupujú ťažobné organizácie v prípadoch, v ktorých výsledky prác etapy podrobného prieskumu, príp. iné dôvody neumožňujú začatie ťažby.
(2)
Ak je výsledkom prieskumu overenie ložiska, ktoré sa priemyslove nevyužije, likvidačné práce sa financujú z rovnakých zdrojov, z ktorých sa financoval geologický prieskum.

Štvrtá časť | Prechodné a záverečné ustanovenia

§17 Prechodné ustanovenia
(1)
Geologické práce začaté predo dňom účinnosti tejto vyhlášky, pri ktorých sa má podľa schválenej projektovej dokumentácie alebo hospodárskej zmluvy vypracovať po dni účinnosti tejto vyhlášky iba záverečná zpráva o výsledkoch geologických prác alebo vykonať iba likvidačné práce, financujú sa podľa doterajších predpisov, a to najdlhšie do 31. decembra 1967.
(2)
Pri ostatných geologických prácach začatých predo dňom účinnosti tejto vyhlášky je dodávateľ povinný najneskôr do 30. júna 1967 vyhotoviť a s odberateľom dohodnúť návrh hospodárskej zmluvy zodpovedajúci novej úprave financovania geologických prác.
(3)
Ustanovenie článku 73 ods. 1 písm. b) metodických pokynov Štátnej plánovacej komisie č. 55/1965 Zb., ukladajúce investorom zahrnúť do rozpočtových nákladov stavby hodnotu prác etapy podrobného geologického prieskumu,*) sa v dôsledku novej úpravy financovania geologických prác nepoužije.
§18 Povoľovanie výnimiek
Výnimku z tejto vyhlášky môže povoliť:
a)
z ustanovenia prvej a druhej časti Ústredný geologický úrad po dohode s Ministerstvom financií,
b)
z ustanovení ostatných častí Ministerstvo financií.
§19 Zrušovacie ustanovenie
Dňom účinnosti tejto vyhlášky sa zrušuje vyhláška č. 22/1961 Zb. o projektovaní, rozpočtovaní, plánovaní, financovaní a fakturovaní geologických prác s výnimkou ustanovenia § 7, ktoré stráca platnosť 30. júnom 1967, a ustanovení § 16, 17, 18, 19 a 20 upravujúcich fakturovanie geologických prác.
§20 Účinnosť
Táto vyhláška nadobúda účinnosť dňom vyhlásenia a vzťahuje sa na projektovanie a financovanie geologických prác začínajúc rokom 1967.
Prvý námestník

predsedu Štátnej plánovacej komisie:

Dvořák v. r.

Prvý námestník ministra financií:

Ing. Lér, CSc. v. r.

Predseda

Ústredného geologického úradu:

Pravda v. r.
*)
Vyhláška Ministerstva financií č. 103/1966 Zb. o financovaní neinvestičných potrieb rozvoja vedy a techniky a obdobných činností.
*)
Vyhláška Ústredného geologického úradu č. 123/1961 Zb. o registrácii geologických prác a o zhromažďovaní a evidencii ich výsledkov.
**)
Všeobecne záväzné zásady pre vypracovanie projektovej dokumentácie prác geologického prieskumu upravujú osobitné predpisy.
*)
Vládne nariadenie č. 100/1966 Zb. o plánovitom riadení národného hospodárstva.
*)
Smernice Ministerstva financií č. 215/9 519/66.