Inteligentné zákony pre účtovníkov
Uvádzacia cena

Vyhláška ministra dopravy a spojov o úprave mzdových podmienok pre vodičov cestných motorových vozidiel, závozníkov a sprievodcov autobusov 1967

Znenie účinné: od 01.04.1967 do 10.08.1968 Neplatné znenie pre dnes
42/1962 Zb.
Časová verzia predpisu účinná od 01.04.1967 do 10.08.1968
42
VYHLÁŠKA
ministra dopravy a spojov
zo 17. apríla 1962
o úprave mzdových podmienok pre vodičov cestných motorových vozidiel, závozníkov a sprievodcov autobusov
Minister dopravy a spojov ustanovuje v dohode so zúčastnenými ministrami a ústrednými orgánmi a s Ústrednou radou odborov na základe uznesenia Štátnej mzdovej komisie zo 16. apríla 1962 podľa § 1 zákona č. 244/1948 Zb. o štátnej mzdovej politike a podľa § 2 vládneho nariadenia č. 27/1951 Zb. o riadení štátnej mzdovej politiky a zriadení Štátnej mzdovej komisie:
§1 Rozsah platnosti
(1)
Táto vyhláška upravuje mzdové podmienky pracovníkov, ktorí vedú cestné motorové vozidlá alebo vykonávajú prácu závozníkov motorových vozidiel a sprievodcov autobusov ako povolanie.
(2)
Vyhláška sa nevzťahuje na
a)
príslušníkov ozbrojených sborov,
b)
pracovníkov požiarnej ochrany z povolania,
c)
vodičov a sprievodcov mestských koľajových vozidiel, trolejbusov, autobusov a taxíkov mestskej dopravy a komunálnych služieb,
d)
vodičov traktorov, zamestnaných pri vykonávaní mechanizovaných poľných prác, v približovaní dreva v lesnom hospodárstve a na vodičov pásových traktorov.
§2 Mzdové tarify
(1)
Pre odmeňovanie práce v časovej a v úkolovej mzde platia tieto mzdové tarify:
a) vodiči nákladných automobilov o užitočnom zaťažení (v Kčs/hod.)
opravári neopravári
do 4,4 ton 5,50 5,-
do 10,9 ton 6,20 5,50
do 11,- ton 7,05 6,20
b) vodiči kolesových traktorov a ťahačov o výkone motora (v Kčs/hod.)
do 90 k 5,50 5,-
do 179 k 6,20 5,50
od 180 k 7,05 6,20
c) vodiči autobusov o užitočnom zaťažení (v Kčs/hod.)
do 4,4 ton 6,20 -
od 4,5 ton 7,05 -
d) vodiči osobných automobilov (v Kčs mesačne) 1150,- 1050,-
e) vodiči dodávkových automobilov (v Kčs mesačne) 1050,- 950,-
f) sprievodcovia autobusov (v Kčs/hod.) 4,85
g) závozníci pridelení k automobilom všetkých značiek (v Kčs/hod.) 4,85
(2)
Vodič-opravár musí byť buď vyučeným automechanikom alebo musí byť zaučený v dielni a kvalifikačnou skúškou musí preukázať, že okrem zručností predpísaných pre vodiča-neopravára vie samostatne vykonávať bežné opravy motorového vozidla a pravidelnú kontrolu všetkých jeho častí, demontovať, opraviť a montovať jednotlivé skupiny a podskupiny vozidla a vykonávať potrebné úpravy dielcov a súčastí. Ak vodič-opravár zverené vozidlo neudržiava v riadnom technickom stave, môže sa mu táto jeho kvalifikácia odňať.
Vodič-neopravár musí vedieť pripraviť vozidlo na jazdu, obsluhovať, ošetrovať a mazať jeho časti podľa príslušných predpisov, vrátane odstránenia jednoduchých porúch, vyskytujúcich sa na vozidle.
Okrem vedenia vozidla musí vodič vykonávať jeho denné ošetrenie (vodič-opravár aj potrebné bežné opravy) a nakladať a vykladať prepravovaný tovar na vozidlo a z vozidla, pokiaľ z dôvodu bezpečnosti prepravy nie je jeho účasť na nakladaní a vykladaní výnimočne vylúčená.
(3)
Závozník jazdí s vodičom, nakladá a skladá rôzne hmoty a výrobky podľa sprievodných dokladov. Musí poznať prepravný poriadok a predpisy, vedieť nakladať a skladať rôzne druhy hmôt a výrobkov a zabezpečiť ich proti poškodeniu, ovládať jednoduché zdvíhacie a nakladacie zariadenia a pomôcky pre nakladanie a vykladanie, vedieť preberať a odovzdávať tovar podľa sprievodných dokladov a vypomáhať vodičovi jednoduchými prácami pri odstraňovaní porúch.
(4)
Sprievodca autobusov vybavuje cestujúcich, batožiny a autobusový tovar, vyberá cestovné, poplatky a náhrady určené tarifou, ukladá batožiny a autobusový tovar do vyhradeného priestoru, sprevádza cestujúcich počas jazdy v autobuse alebo prívese a zodpovedá za ich bezpečnosť. Udržuje vozidlo v čistote. Musí poznať prepravný poriadok, cestovný poriadok, tarifné ustanovenia o určení cestovného, poplatkov a náhrad, vedieť bezpečne uložiť batožiny vo vozidle alebo v priestoroch pre ne vyhradených a vypomáhať vodičovi jednoduchými prácami pri odstraňovaní porúch.
(5)
Vodičom špeciálnych cestných motorových vozidiel sa určí mzdová tarifa podľa skupiny užitočného zaťaženia nákladných automobilov, do ktorej patrí podvozok (chassis) špeciálneho vozidla. Autožeriavy, autobagre a dumpre sa nepovažujú za špeciálne cestné motorové vozidlá v zmysle tejto vyhlášky.
Ťažné vozidlá pre návesy (ťahače) sa posudzujú ako traktory a zaraďujú sa podľa výkonu motora v koňoch.
Vodičom automobilov s karosériou typu Stationvagón sa určí mzdová tarifa pre vodičov osobných automobilov alebo pre vodičov dodávkových automobilov, a to podľa prevádzkového použitia automobilov, ktoré prevažuje.
(6)
Práca na bežných opravách a plánovanej údržbe motorových vozidiel a prívesov odmeňuje sa príslušnou mzdovou tarifou vodiča alebo závozníka. Za práce pri ošetrovaní motorových vozidiel a prívesov (denná obsluha, čistenie, umývanie a mazanie) možno určiť paušálnu odmenu.
§3 Pracovné príplatky vodičom
(1)
Za osobitnú namáhavosť, náročnosť a obtiažnosť sa poskytuje vodičom ďalej uvedených špeciálnych cestných motorových vozidiel a cestných motorových vozidiel s prívesmi za každú odpracovanú hodinu pri prepravnom výkone, pri ktorom sa použilo špeciálne zariadenie vozidla alebo prívesu, príplatok, ktorý je
a) pri automobiloch s návesom do 10 ton užitočného zaťaženia, s jednonápravovým klanicovým prívesom do 18 m dĺžky nákladu, s jednonápravovým prívesom nad 1 tonu užitočného zaťaženia, s jedným dvojnápravovým prívesom do 10 ton užitočného zaťaženia (s výnimkou autobusov) a traktorov s najmenej dvoma dvojnápravovými prívesmi alebo súpravou dvoch klanicových prívesov do 18 m dĺžky nákladu, pri montážnych automobiloch s hydraulicky výsuvnou pracovnou plošinou, pri automobiloch s cisternou (vrátane fekálnych, kropiacich a umývacích automobilov), asanačných a posypových automobiloch a automobiloch s pluhom, nákladných automobiloch automobilovej pošty so špeciálnou skriňovou karosériou pre triedenie poštových zásielok počas jazdy a pohrebných automobiloch Kčs 0,60,
b) pri automobiloch s návesom nad 10 ton užitočného zaťaženia, s jednonápravovým klanicovým prívesom nad 18 m dĺžky nákladu, s jedným dvojnápravovým prívesom nad 10 ton užitočného zaťaženia (s výnimkou autobusov), s dvoma dvojnápravovými prívesmi do 10 ton užitočného zaťaženia, pri traktoroch so súpravou dvoch klanicových prívesov nad 18 m dĺžky nákladu, pri vyklápacích automobiloch bez závozníka, vyklápacích súpravách, čistiacich automobiloch „Kuka“, samozberných a zametacích automobiloch a špeciálnych automobiloch na prepravu uhlia Kčs 0,90,
c) pri automobiloch a ťahačoch s prívesnými Trayllermy a Cullemayermi alebo dvoma dvojnápravovými prívesmi nad 10 ton užitočného zaťaženia Kčs 1,20. V rámci týchto sadzieb možno vodičom určiť tieto príplatky aj pevnou sadzbou, za každý km jazdy.
(2)
Vodičom autobusov sa vypláca za jazdu s prívesom príplatok vo výške Kčs 0,07 za každý kilometer jazdy.
(3)
Vodičovi, ktorý súčasne vykonáva prácu výbercu, inkasuje tržby alebo vykonáva výkup, pokiaľ nie je za túto činnosť inak odmeňovaný, patrí príplatok vo výške Kčs 0,70 za každú odpracovanú hodinu prepravného výkonu, pri ktorom sa táto činnosť vykonáva. Príplatok možno určiť pevnou sadzbou za jednotlivý výkon, ktorá však nesmie prekročiť výšku uvedenú v predchádzajúcej vete.
(4)
Vodičom, ktorí vykonávajú práce uvedené v § 4 ods. 1, prislúchajú rovnaké príplatky ako závozníkom.
§4 Pracovné príplatky závozníkom a sprievodcom autobusov
(1)
Za nakladanie a vykladanie ťažkých nákladov patrí závozníkom príplatok, ktorý za jednu hodinu tohto výkonu je:
a) pri ručnom nakladaní a vykladaní nákladu o kusovej váhe väčšej než 60 kg na jedného pracovníka Kčs 0,65,
b) pri nakladaní, vykladaní a premiesťovaní sťahovacích zvrškov, pri nakladaní, vykladaní a premiesťovaní nadmerne ťažkých a rozmerove objemných nákladov prepravovaných na špeciálnych podvozkoch (Trayllery a Cullemayery) a pri nakladaní, vykladaní a premiesťovaní zvlášť ťažkých predmetov, ako napr. veľkých strojov, strojových zariadení (súčastí strojov) a ťažkých nedobytných pokladníc, nakládka ktorých vyžaduje špeciálne znalosti a zručnosti a predpokladá vykonanie osobitných prípravných a dokončovacích prác Kčs 1,35.
(2)
Závozníkovi, ktorý je poverený inkasovať a vyúčtovať tržby alebo ktorý vykonáva výkup, patrí príplatok vo výške Kčs 0,70 za každú odpracovanú hodinu prepravného výkonu, pri ktorom sa táto činnosť vykonáva. Príplatok možno určiť pevnou sadzbou, ktorá však nesmie prekročiť výšku uvedenú v predchádzajúcej vete.
(3)
Sprievodcom autobusov, obsluhujúcim zároveň motorové vozidlo a príves, patrí príplatok vo výške Kčs 0,70 za každú odpracovanú hodinu takéhoto výkonu.
§5 Príplatky za prácu v sťaženom pracovnom prostredí
(1)
Vodičom a závozníkom za každú hodinu odpracovanú v sťaženom pracovnom prostredí prislúcha príplatok.
(2)
Príplatky sú odstupňované podľa obťažnosti práce a zdraviu škodlivých podmienok a za každú skutočne odpracovanú hodinu sú
v skupine A Kčs 0,40,
v skupine B Kčs 0,80,
v skupine C Kčs 1,30.
(3)
Zoznam prác, za ktoré sa poskytujú príplatky, je uvedený v prílohe č. 1. Zoznam prác môžu jednotliví ministri a vedúci ústredných orgánov rozšíriť pre svoju pôsobnosť o ďalšie práce po prerokovaní so sekretariátom Štátnej mzdovej komisie.
(4)
Príplatky sa poskytujú podľa smerníc vydaných kompetentným ministerstvom na podklade zásad určených Štátnou mzdovou komisiou.
§6 Príplatok za prácu v nočných smenách
Vodičom cestných motorových vozidiel, závozníkom a sprievodcom autobusov prislúcha príplatok za prácu v nočných smenách podľa predpisov vydaných kompetentným ministrom alebo vedúcim ústredného orgánu na podklade zásad určených Štátnou mzdovou komisiou.
§7 Odmeňovanie práce v úkolovej a časovej mzde
(1)
Úkolová mzda sa má v automobilovej doprave použiť iba:
a)
ak možno vopred spoľahlivo určiť postup a množstvo vykonanej práce a tým aj výkonovú normu,
b)
ak možno vykonanú prácu kontrolovať podľa množstva a akosti a ak nie je nebezpečie zvyšovania výkonu na úkor kvality a bezpečnosti práce,
c)
ak je to ekonomicky účelné, najmä ak sú náklady na určenie normy a kontrolu vykonávanej práce vyvážené výhodami spojenými s použitím úkolovej mzdy.
(2)
Úkolová mzda sa nesmie používať tam, kde by jej uplatnenie mohlo vážne ohroziť život alebo zdravie robotníkov.
(3)
Práca v úkolovej mzde sa odmeňuje úkolovou sadzbou, ktorá sa vypočíta z mzdovej tarify a výkonovej normy.
Úkolový poriadok a výkonové normy pre odmeňovanie vodičov a závozníkov za prácu v úkolovej mzde vydá minister dopravy a spojov.
(4)
V ostatných prípadoch, kde nie sú splnené podmienky uvedené v odseku 1, treba dať prednosť odmeňovaniu časovou mzdou s prémiou.
§8 Prémiovanie
(1)
Za dosiahnutie lepších pracovných výsledkov môžu sa vodičom cestných motorových vozidiel, závozníkom a sprievodcom autobusov poskytovať prémie podľa podnikových prémiových poriadkov. Podnikové prémiové poriadky vydáva riaditeľ podniku na základe úpravy kompetentného rezortného ministra alebo vedúceho ústredného orgánu a v súlade so zásadami schválenými Štátnou mzdovou komisiou.
(2)
Za hospodárnu prevádzku motorového vozidla môžu sa vodičom cestných motorových vozidiel poskytovať prémie podľa prémiového poriadku uvedeného v prílohe č. 3.
§9 Výkonnostné odmeny
(1)
Vodičom cestných motorových vozidiel, závozníkom a sprievodcom autobusov odmeňovaným časovou mzdou sa môžu za iniciatívne a úspešné plnenie úloh poskytovať výkonnostné odmeny.
(2)
Výšku výkonnostnej odmeny určuje týmto pracovníkom nadriadený vedúci pracovník, pričom musí dbať na to, aby sa dodržal správny pomer k zárobkom vodičov cestných motorových vozidiel, závozníkov a sprievodcov autobusov odmeňovaných inými formami mzdy.
§10 Odmena za pohotovostnú službu
(1)
Ak nariadi vedenie podniku (závodu), aby určití pracovníci boli v čase ich pracovného voľna pripravení na pracovisku pre prípad okamžitej pracovnej potreby na zabezpečenie dopravnej prevádzky (pohotovosť na pracovisku), prislúcha im za každú celú hodinu pracovnej pohotovosti 50 % príslušnej mzdovej tarify a nadčasového príplatku uvedeného v § 11 ods. 3.
(2)
Ak nariadi vedenie podniku (závodu) určitým pracovníkom, aby aj mimo pracovného času boli pripravení, že budú povolaní na svoje pracoviská na odstránenie porúch v doprave alebo na vykonanie iných nárazových prác (pohotovosť mimo pracoviska), poskytne sa im za čas trvania pohotovosti odmena vo výške Kčs 5,- za jeden kalendárny pracovný deň alebo Kčs 10,- za jeden kalendárny deň pracovného pokoja.
(3)
Ak dôjde v čase nariadenej pohotovosti podľa odseku 1 k pracovnému výkonu. patrí pracovníkovi za tento výkon, namiesto odmeny za pohotovosť, odmena podľa platných predpisov.
(4)
Ak nastúpi pracovník počas pracovnej pohotovosti, nariadenej podľa ods. 2, na výzvu do práce, prislúcha mu odmena za pohotovosť popri odmene za pracovný výkon.
(5)
Čas pohotovosti mimo pracoviska sa nezapočítava do pracovného času.
§11 Odmena za nadčasovú prácu a v dňoch pracovného pokoja
(1)
Práca nadčasová je práca nariadená vedúcim podniku (závodu) a konaná nad výmeru zákonom určeného pravidelného pracovného času. Pri posudzovaní, či ide o nadčasovú prácu, sa do odpracovaného času započítava aj čas, v ktorom zamestnanec nemohol pracovať, za ktorý mu však patrí náhrada mzdy alebo peňažné dávky nemocenského poistenia.
(2)
Vedúci podniku (závodu) zodpovedá za to, že nadčasová práca je nevyhnutne potrebná a že je zabezpečená kontrola výsledkov nariadenej práce i kontrola odpracovaného času.
(3)
Za nariadenú nadčasovú prácu patrí zamestnancovi popri mzde príplatok, a to
a)
vo výške 25% mzdovej tarify za každú celú odpracovanú nadčasovú hodinu,
b)
vo výške 50% mzdovej tarify za každú celú odpracovanú nadčasovú hodinu v noci (v čase medzi 22 - 6 hod.),
c)
vo výške 50% mzdovej tarify za každú celú odpracovanú nadčasovú hodinu v nedeľu alebo iný obvyklý deň pracovného pokoja v týždni,
d)
vo výške 33% mzdovej tarify za každú celú odpracovanú nadčasovú hodinu v pravidelnej turnusovej práci dennej a nočnej a v nedeľu alebo iný obvyklý deň pracovného pokoja v týždni.
Ak vznikne zároveň nárok na príplatok podľa ustanovení písm. a), b), c), platí sa len jeden príplatok, a to najvyšší.
(4)
O náhrade zárobku za dni pracovného pokoja, ako aj o odmene za prácu v týchto dňoch, platia osobitné predpisy.*)
§12 Náhrada mzdy pri časových stratách (prestojoch)
(1)
Za časové straty sa považujú najmä straty, ktoré sú spôsobené chybnými pracovnými podkladmi, nedostatkom alebo nepripravenosťou materiálu, čakaním na príjem, odovzdanie alebo potvrdenie prepravných dokladov, čakaním na nakladacích a vykladacích miestach, prerušením prepravného výkonu z technických, prevádzkových alebo dopravných dôvodov, alebo pre poruchu nakladacích alebo vykladacích zariadení, nedostatkom potrebného pracovného miesta a pod. Za časové straty sa nepovažuje prerušenie práce, ku ktorému síce došlo z týchto príčin, ktoré však nerobí viac ako 15 minút za smenu. Ak prerušenie práce za jednu smenu vo svojom úhrne trvá dlhšie ako 15 minút, považuje sa aj prvých 15 minút za časovú stratu.
(2)
Za časové straty nemožno zásadne považovať prestoje v dôsledku nepriaznivého počasia.
(3)
Po čas prerušenia práce má sa pracovníkovi prideliť náhradná práca. Za tento čas mu prislúcha mzda podľa vykonávanej práce, najmenej však vo výške jemu priznanej mzdovej tarify.
(4)
Ak pracovník nemôže pokračovať v práci z dôvodov ním nezavinených a ak mu nemôže byť pridelená náhradná práca, prislúcha mu náhrada mzdy vo výške mzdovej tarify. Pokiaľ však pracovník dosiahol v predchádzajúcom zúčtovacom období nižší priemerný zárobok, než je jeho mzdová tarifa, prislúcha mu náhrada mzdy zodpovedajúca priemernému hodinovému zárobku dosiahnutému v predchádzajúcom zúčtovacom období.
(5)
Ak pracovník nemôže pokračovať vo svojej práci z dôvodov ním zavinených, neprislúcha mu náhrada mzdy. Ak mu je pridelená náhradná práca, prislúcha mu mzda podľa vykonávanej práce.
(6)
Náhrada mzdy podľa odseku 4 neprislúcha pracovníkovi, ktorý bezdôvodne odmietne konať náhradnú prácu, alebo ktorý bez meškania neoznámi svojmu nadriadenému okolnosti, pre ktoré nemôže pokračovať v práci.
(7)
Za čakanie v autobusovej doprave, ktoré je nariadené schváleným rozvrhom práce (turnusom), medzi ukončením jedného a začatím budúceho spoja, dostane vodič (sprievodca) autobusu náhradu vo výške 50% mzdovej tarify za takto vykázané hodiny čakania. Čas plateného čakania sa nezapočítava do pracovného času. Podrobnosti určí kompetentné ministerstvo alebo ústredný orgán v dohode s ústredným výborom odborového sväzu.
(8)
Za prerušenie práce v dôsledku delenej smeny prislúcha pracovníkovi príplatok vo výške Kčs 10,- za jednu delenú smenu; čo sa považuje za delenú smenu, je určené v prílohe č. 2.
§13 Všeobecné a záverečné ustanovenia
(1)
S obsahom tejto vyhlášky a jej príloh musia byť vopred oboznámení všetci pracovníci, na ktorých sa vyhláška vzťahuje. Podnik je povinný oboznámiť každého pracovníka vopred s formou mzdy, výkonovou normou (úkolovou sadzbou), ukazovateľmi podmienkami a výškou prémie a príplatkov.
(2)
Vykonávacie smernice k tejto vyhláške vydá pre svoju pôsobnosť kompetentný minister alebo vedúci ústredného orgánu v dohode s ministrom dopravy a spojov.
Pre určenie pracovného času pracovníkov cestnej motorovej dopravy platia smernice pre úpravu pracovného času pracovníkov v cestnej motorovej doprave (príloha č. 2).
(3)
Táto vyhláška nadobúda v pôsobnosti jednotlivých ministerstiev a ústredných orgánov účinnosť dňom, ktorý určí kompetentný minister alebo vedúci ústredného orgánu.
(4)
Dňom zavedenia úpravy mzdových podmienok pre vodičov a závozníkov cestných motorových vozidiel a sprievodcov autobusov podľa tejto vyhlášky stráca platnosť vyhláška č. 210/1958 Ú. l. (Ú. v.) o úprave mzdových podmienok vodičov motorových vozidiel, závozníkov a sprievodcov autobusov v znení vyhlášky č. 19/1960 Zb.*)
Minister:

dr. Vlasák v. r.
Príloha č. 1 vyhlášky č. 42/1962 Zb.
ZOZNAM PRÍPLATKOV
za sťažené a zdraviu škodlivé pracovné prostredie
Príklady prác Druhy škodlivín, príp. zhodnotenie miery rizika Príplatková skupina
Ručný presun (nakladanie, prekladanie, skladanie)
1. voľne ložených:
a) štrkopiesok ø
b) uhlie, koks, suchá stavebná sutina, suchá škvara, popol, popolček, portlandský cement,  antuka, vápenec, škvarobetónová zmes, sklená, trosková a čadičová vlna, ostrica, kysličník hlinitý (bauxit), kýzové výpražky, drvený korund, suchý a sypký (prašný) kaolín, hlinka, íl a zemité pigmenty, asfalt, kremičitany, sľuda, grafit, sadra, síran amónny, superfosfát, pyrity, železné piliny, rudy, koncentráty rúd, olovo v bochníkoch, síran horečnatodraselný, kryštalovaná sóda, chlorid sodný (soľ), draselná soľ, sodný lúh, korok, olejnaté semená, kukurica, obilie, kŕmne múčky, kŕmne šroty, patáty, pokrutiny (repkové, slnečnicové, bavlníkové a repné), sušené zemiaky, rybacia múčka, škrobová múčka, bavlníkové semeno, sója, kúdeľ, konope, sušené repné rezky, surové nasolené kože z tuzemska a európskych krajín Kolísavá prašnosť neagresívnych alebo menej agresívnych prachov A
c) troskový cement, nehasené vápno, slinok, pálené šamotové suroviny, troska, čisté kremičité piesky, umelé omietky,  výpalkové uhlie, dusíkaté hnojivá (liadky), fosfáty, kalcinovaná sóda, potaš, naftalín, mastenec, apatit, karbid, mangánové kaly, prašná mangánová ruda, feronikel, chrómová ruda, magnezit, hlušiny a flotanové rudy, síra, surový lupok, šamotové tvárnice, magnezitové tvárnice, ferosilícium, dolomit, azbest (v doskách a kusoch), stuchnutá kopra, krvná múčka, črevá, staré handry, surové kože z mimoeurópskych štátov, brúsny piesok Kolísavá prašnosť agresívnych a leptavých prachov, možnosť infekcie B
d) mletý kremenec (múčka), mleté dinasové zmesi, azbest (mletý  a drvený), kremičité múčky,  kyslé trosky, pálený lupok, gaštanový výťažok, zvieracie chlpy, kosti, rohovina Kolísavá prašnosť vysoko agresívnych prachov, infekcia C
2. balených v jutových vreciach alebo v inom jednoduchom balení, pri ktorom je pracujúci významne obťažovaný prašnosťou:*)
a) na substráty uvedené v odseku 1 sa znižujú príplatky o jeden stupeň Nižšia prašnosť než pri vykladaní voľne ložených
b) pazderie, tabak, paprika Kolísavá prašnosť neagresívnych alebo menej agresívnych prachov A
c) sadze Priamy styk so sadzami, prach v kolísavých koncentráciách B
d) ricínové bôby Priamy styk s ricínovými bôbmi, prach zo semien, častý vznik špecifickej astmy C
Príloha č. 2 vyhlášky č. 42/1962 Zb.
SMERNICE
o úprave pracovného času pracovníkov v cestnej motorovej doprave
Úprava pracovného času pre vodičov musí vyhovovať všetkým zákonným predpisom o ochrane práce a zdravia pracujúcich pri rešpektovaní všetkých požiadaviek kladených na prepravu, najmä čo do operatívnosti a kvality prepravy, zníženia nadčasovej práce a ochrany socialistického vlastníctva.
I. Všeobecné zásady pre úpravu pracovného času
1. Na základe plánovaného prevádzkového času určí vedúci organizácie (prevádzky) spoločne s odborovou organizáciou pracovné a smenové plány a po dohode so zamestnancami ich vyhlási. Plánovaný prevádzkový čas vodičov má zodpovedať pravidelnému pracovnému času, určenému príslušnými predpismi, pripadajúcemu podľa počtu pracovných dní na kalendárny mesiac. V pracovných a smenových plánoch môže byť určený pre jednotlivé dni rôzny pracovný čas.
2. Začiatok a koniec denného pracovného času určí vedúci v dohode s odborovou organizáciou v pracovných a smenových plánoch. Ak je vo výnimočných prípadoch z nutných prevádzkových dôvodov na krátky čas potrebné zmeniť určený rozvrh práce, vedúci organizácie je oprávnený so súhlasom odborovej organizácie túto zmenu vykonať. Na lepšie prispôsobenie pracovného času prepravným potrebám a na zabezpečenie väčšieho rozsahu osobného voľna pre vodičov majú sa vypracovať pracovné a smenové plány, ktoré majú v najlepšej miere predvídať potrebu nepravidelných začiatkov pracovného času (smeny), ako i delené smeny.
3. O nepravidelný začiatok smeny ide vtedy, ak sa najmenej o jednu hodinu odchyľuje od všeobecného začiatku pracovného času. Delená smena je taká smena, v rámci ktorej je zabezpečený pracujúcim súvislý voľný čas trvajúci najmenej 3 hodiny nepretržite v mieste bydliska pracovníka alebo sídla jeho podniku (závodu).
4. Hodiny, ktoré v rámci kalendárneho mesiaca presahujú pravidelný pracovný čas určený príslušnými predpismi, sú hodinami nadčasovej práce. Pri zistení, či ide o nadčasovú prácu, započítava sa do odpracovaného času aj čas, po ktorý vodič nepracoval pre prekážky v práci, pokiaľ mu za tento čas prislúcha náhrada mzdy alebo peňažné dávky nemocenského poistenia zamestnancov.
II. Zásady pre určenie pracovných a smenových plánov
1. Pracovné a smenové plány pre vodičov cestných motorových vozidiel sa určia na základe pravidelného pracovného času, určeného príslušnými predpismi, pripadajúceho podľa počtu pracovných dní na kalendárny mesiac. Pracovné a smenové plány sa majú zostavovať pre čo možno najdlhšie časové obdobie, najmenej na jeden týždeň dopredu.
2. Ak pre niektoré dni takéto určenie pracovného plánu z prevádzkových dôvodov nie je možné, musí sa nástup do práce (začiatok smeny) vodičovi oznámiť spravidla najmenej 12 hodín vopred. Rovnako, ak je potrebné z prevádzkových dôvodov dodatočne meniť začiatok pracovného času určený v pracovnom pláne pre určitý deň treba vodičovi túto zmenu oznámiť najneskôr 12 hodín pred začiatkom smeny.
3. Medzi dvoma plnými pracovnými smenami (oddiel IV, bod 1) treba vodičovi poskytnúť a v pláne určiť najmenej 12 hodín, u turnusových zamestnancov výnimočne 10 hodín odpočinku. Čas odpočinku musí byť určený tak, aby poskytoval možnosť spánku, preto musí byť určený spravidla v noci a len výnimočne cez deň. Ak je čas odpočinku poskytnutý na pracovnej ceste, musí sa možnosť spánku zabezpečiť v miestnosti (v ubytovni) alebo výnimočne vo vozidle, ak je zariadené pre spánok vodiča.
4. Ak sa trvanie pracovnej smeny predĺžilo výnimočne nad 8 hodín (oddiel IV, bod 2), musí čas neprerušeného odpočinku po tejto smene trvať 12 hodín. Medzi dvoma pracovnými smenami, kratšími ako 8 hodín, môže byť čas odpočinku výnimočne krátený až na 8 hodín.
5. Pracovné a smenové plány musia určiť spôsob nástupu do práce, dĺžku trvania a časové rozloženie pracovných smien, pracovné prestávky a dni pracovného voľna. Pracovné a smenové plány musia v najvyššej možnej miere zabezpečovať rovnomerné rozloženie práce na jednotlivých vodičov a dĺžky jednotlivých pracovných smien na jednotlivé týždne v mesiaci a vnútri týždňov na jednotlivé dni.
III. Pracovná smena, pracovný čas a pracovné prestávky
1. Pracovná smena sa skladá z pracovného času a zo zákonnej prestávky.
2. Pracovný čas zahŕňa čas trvania prepravného výkonu a čas strávený ostatnými výkonmi.
3. Čas prepravného výkonu zahŕňa
a) čas prevádzkovej a technickej prípravy a zakončenia práce,
b) čas jazdy vozidla, vrátane času nakladania a vykladania vozidla,
c) čas strávený opravami vozidla na ceste.
4. Ostatnými výkonmi sa rozumejú
a) účasť na oprave vozidla v dielni
b) vyúčtovanie tržby (predaných cestovných lístkov a pod.),
c) pravidelné prevádzkové školenie (poučovanie) dopravných zamestnancov,
d) udržiavanie vozidiel v zahriatom stave.
5. Okrem výkonov uvedených v bode 3 a 4 sa do pracovného času zahŕňajú
a) čas, po ktorý vodič, prípadne aj závozník žiadnu prácu nevykonáva, ale musí byť v pohotovosti na pracovný výkon. Takýto prípad nastane, keď osádka vozidla
- je s vozidlom pripravená na odjazd, ale jazdný príkaz nemohol byť doteraz z prevádzkových alebo organizačných dôvodov vydaný,
- po vykonaní jazdného príkazu čaká na ďalší pracovný príkaz,
- s vozidlom musí čakať u odosielateľa alebo príjemcu tovaru na vybavenie,
- je s vozidlom pripravená na naloženie alebo vyloženie nákladu, avšak potrební nakladači alebo vykladači nie sú doteraz k dispozícii,
- je pripravená na prácu, ale vodič nemôže prevziať vozidlo z dôvodov, ktoré sa netýkajú jeho osoby (nevčasné vykonanie technickej prehliadky alebo - pri viacsmennej práci - oneskorený návrat vozidla z predchádzajúcej smeny atď.),
ďalej sem patrí
- nariadená pohotovosť vodiča (okrem pohotovosti mimo pracoviska),
- stráženie vozidla a nákladu;
b) odpočinok po 5 hodinách nepretržitého vedenia vozidla;
c) poruchy na trati (technická závada vozidla, nezjazdnosť ciest, čakanie na posypanie, mimoriadne poveternostné vplyvy, čakanie na sprievod pri preprave ťažkých a rozmerných nákladov, čakanie nariadené pri vyšetrovaní dopravnej nehody).
6. Zákonnou prestávkou sa rozumie prestávka na desiatu v rozsahu 15 minút za smenu.
7. Ako čas čakania podľa bodu 5 sa neposudzuje čas, s ktorým môže vodič mimo plánovaného pracovného času, určeného smenovým plánom, po odstavení vozidla voľne disponovať bez toho, že by mal povinnosť na prácu.
8. Minister dopravy a spojov môže určiť časové limity pre niektoré pracovné výkony a prestávky uvedené v bode 3 až 5.
IV. Trvanie pracovnej smeny
1. Pracovná smena nemá zásadne trvať dlhšie než 8 hodín. Odchýlky sú prípustné
a) na pracoviskách, kde je zavedený pri 46 hodinovom pracovnom čase päťdenný pracovný týždeň,
b) pri živelných pohromách,
c) pri dojazdoch do cieľového miesta,
d) pri žiadúcej mimoriadnej odôvodnenej nárazovej a časove obmedzenej preprave, ktorú nemožno normálnym spôsobom v zákonnom pracovnom čase zabezpečiť, po predbežnej dohode so závodným výborom ROH, a to vždy najdlhšie v jednom kalendárnom dni o 2 hodiny.
2. Čas vlastného vedenia vozidla (jedným vodičom) nesmie spravidla prekročiť 7 hodín v jednom kalendárnom dni (v jednej smene); výnimočne môže byť predĺžený z dôvodov dokončenia prepravného výkonu (jazdy do cieľového miesta), avšak maximálne na 9 hodín, ak bola pred ďalšou jazdou poskytnutá zodpovedajúca prestávka.
3. Ak sa pri prepravnom výkone v nákladnej a autobusovej doprave v tuzemsku i v zahraničí používajú na vedenie vozidla 2 vodiči, nesmie úhrn hodín vedenia vozidla v priebehu 24 hodín pripadajúci na každého vodiča prekročiť 9 hodín. V takýchto prepravách môže sa čas odpočinku (oddiel II, bod 3 a 4) znížiť na 10 nepretržitých hodín.
4. Nepretržité vedenie vozidla bez akejkoľvek prestávky je prípustné v trvaní najviac 5 hodín. Ďalšie vedenie vozidla smie v dôvodu bezpečnosti jazdy nasledovať najskôr po poskytnutí prestávky v trvaní 30 minút.
5. Prestávku na desiatu v trvaní 15 minút (oddiel III, bod 6) treba vodičovi poskytnúť najdlhšie po 5 hodinách práce, ak mu do toho času nebola práca prerušená z iných dôvodov na čas najmenej 15 minút (čakanie na prácu, prestávka vo vedení vozidla po piatich hodinách).
V. Dni pracovného voľna
Vodičovi treba zabezpečiť v rámci kalendárneho týždňa súvislé voľno v rozsahu najmenej 32 hodín, pričom raz za 3 týždne musí toto voľno pripadnúť na nedeľu.
VI. Odchýlky platné pre vodičov osobných automobilov, vodičov sanitných automobilov a vodičov autobusov
1. Pracovný čas vodiča osobného automobilu je celý čas smeny (oddiel III), resp. delenej smeny, pokiaľ bol strávený v mieste (obci) pracoviska.
2. Pracovný čas vodiča osobného automobilu v smene, ktorý strávil na pracovnej ceste, je iba čas pracovného výkonu, ktorý pozostáva
a) z denného ošetrenia vozidla,
b) z opráv vozidla na trati,
c) z jazdy s vozidlom,
d) zo zákonných prestávok v priebehu jazdy [oddiel III, bod 5b) a 6].
3. Ostatné prestávky sa vodičovi osobného automobilu na pracovnej ceste do pracovného času nezapočítavajú. Pracovná smena pri pracovnej ceste, v ktorej bola vodičovi osobného automobilu poskytnutá nezapočítateľná pracovná prestávka, sa posudzuje vždy ako delená smena, aj keď čas prestávky (súčet viac prestávok počas smeny) nedosiahol 3 hodiny.
4. Vodič osobného automobilu, ktorý na pracovných cestách pri zotrvaní na mieste prechodného pobytu podľa pracovného plánu nie je v určitom dni využitý na pracovný výkon buď vôbec alebo nie po celý zákonom určený pracovný čas, sa odmeňuje za hodiny zodpovedajúce zákonnému pracovnému času pripadajúcemu na tento deň. Ak však jeho výkon dosiahne alebo prevýši tento zákonný pracovný čas, sa odmeňuje iba za hodiny strávené pracovným výkonom.
5. Odchýlky platné pre vodičov osobných automobilov možno použiť aj pre určenie pracovného času vodičov autobusov, ktoré sú v majetku podnikov alebo Revolučného odborového hnutia.
6. Ustanovenia o pracovnom čase (oddiel III a IV) vodičov sanitných automobilov upraví vo vykonávacích predpisoch minister zdravotníctva s ministrom dopravy a spojov a príslušným odborovým sväzom, a pokiaľ sa týka vodičov autobusov verejnej dopravy, minister dopravy a spojov v dohode s odborovým sväzom s prihliadnutím na zvláštne prevádzkové podmienky a povahu prepravnej práce týchto vodičov.
VII. Povinnosť vedúcich organizačných jednotiek a záverečné ustanovenia
1. Vedúci organizačných jednotiek sú povinní riadnou organizáciou práce starať sa o to, aby vodiči cestných motorových vozidiel mali dostatočný voľný čas na odpočinok a na obnovenie fyzických a duševných síl, ako aj na uspokojenie osobných záujmov, aby nadčasové hodiny poklesli pod zákonom prípustný rozsah*) a aby boli ďalej obmedzované a postupne celkom odstránené.
Ďalej musia vytvárať také predpoklady, aby cestné dopravné prostriedky boli vybavované vhodnými mechanizačnými prostriedkami zaisťujúcimi bezpečnosť práce a odstraňovanie jej namáhavosti a musia zlepšovať ostatné podmienky, najmä zriaďovaním nocľahární, sociálneho zabezpečenia a pod.
2. Nadčasová práca je prípustná len so súhlasom závodného výboru Revolučného odborového hnutia.
3. Vedúci organizačných jednotiek zodpovedajú za to, že povolená nadčasová práca vodičov neprekročí v žiadnom prípade zákonom určenú hranicu. Za tým účelom musí vedúci organizácie vodičovi nadčasovú prácu pre jednotlivé štvrťročia kalendárneho roku so súhlasom odborovej organizácie plánovať a takto určené štvrťročné limity počtu nadčasových hodín vodičov dôsledne dodržiavať.
4. V prípade nesplnenia alebo porušenia týchto smerníc treba závady prejednávať za účasti odborovej organizácie a za nedodržanie zásady o zákonom určenej hranici pre nadčasovú prácu voči zodpovednému pracovníkovi vyvodzovať sankcie podľa platných predpisov.
5. Uvedené smernice platia obdobne aj pre úpravu pracovného času závozníkov a sprievodcov autobusov.
Príloha č. 3 vyhlášky č. 42/1962 Zb.
ÚPRAVA
ministra dopravy a spojov
zo 17. apríla 1962,
ktorou sa vydáva poriadok pre prémiovanie vodičov a niektorých iných pracovníkov za hospodárnu prevádzku cestných vozidiel pre motorovú dopravu
Za účelom hmotného zainteresovania pracovníkov na zhospodárnení prevádzky cestných vozidiel pre motorovú dopravu (ďalej len „vozidlá") sa priznávajú vodičom cestných motorových vozidiel (ďalej len „vodiči") prémie:
1. za jazdu bez dopravných nehôd a závad,
2. za zníženie prevádzkových nákladov vozidla.
Časti prémie uvedené pod č. 2 sa môžu priznávať tiež opravárom (údržbárom, nastavovačom vstrekovacích čerpadiel a karburátorov), výdajcom pohonných hmôt, hospodárom s pneumatikami, údržbárom pneumatík a vulkanizérom podľa ďalej uvedených osobitných ustanovení.
I. Prémia za jazdu bez dopravných nehôd a závad
1. Výška prémie za jazdu bez dopravných nehôd a závad je závislá od počtu základných kilometrov, ktoré vodič dosiahne bez dopravných nehôd a závad v určitom kalendárnom štvrťroku na vozidlách toho istého podniku (závodu), s ktorým bol v tomto štvrťroku v pracovnom pomere. Kilometre ubehnuté so súkromnými vozidlami bez dopravných nehôd a závad a dopravné nehody a závady pri jazde so súkromnými vozidlami s výnimkou skutočností uvedených v odseku 2 písm. e) nemajú na výplatu prémie vplyv.
2. Za okolnosti vylučujúce vyplatenie prémie za jazdu bez dopravných nehôd a závad sa považujú najmä:
a) ak bol vodič právoplatne odsúdený pre trestný čin, ktorého sa dopustil v cestnej doprave alebo pri výkone svojho zamestnania, a to aj vtedy, ak súd upustil od potrestania;
b) ak miestny ľudový súd alebo národný výbor právoplatne zistil, že sa vodič dopustil previnenia v cestnej doprave alebo pri výkone svojho zamestnania:
c) ak vodičovi za priestupok v cestnej doprave uložil národný výbor pokutu, verejné pokarhanie alebo napomenutie;
d) ak bol vodičovi za konanie proti pravidlám cestnej premávky odňatý vodičský preukaz alebo mu bol vymenený alebo preštiknutý kupón k vodičskému preukazu;
e) ak sa nepochybne zistilo, že sa vodič dopustil závažného konania proti pravidlám cestnej premávky, najmä že požil pred začatím alebo počas jazdy (aj súkromným vozidlom) alkoholický nápoj, a to aj keď takéto konanie nebolo kompetentným orgánom prerokované.
3. Prémie sa vyplácajú po uplynutí príslušného kalendárneho štvrťroku. Za každých 100 základných kilometrov, ktoré vodič dosiahne v tomto štvrťroku bez dopravných nehôd a závad, sa mu vyplatí prémia vo výške Kčs 1,-. Pri nastúpení alebo prerušení pracovného pomeru počas kalendárneho štvrťroku, pokiaľ ide o zvýhodnenú zmenu zamestnania, prislúcha pomerná časť prémií. V ostatných prípadoch sa prémie za tento štvrťrok nevyplácajú.
4. V prípadoch uvedených v odseku 2 písm. a), b), e) a v prípade odňatia vodičského preukazu podľa písm. d) zaniká nárok na prémie nielen v tomto kalendárnom štvrťroku, v ktorom k uvedenej udalosti došlo, ale aj v ďalších dvoch kalendárnych štvrťrokoch (čakacia doba). Obdobne sa postupuje v tých prípadoch, keď sa zistí, že vodič zatajil akúkoľvek dopravnú nehodu alebo závadu (priestupok proti predpisom na ochranu cestnej premávky).
5. O výplate prémií rozhoduje v dohode s príslušným orgánom odborového sväzu vedúci podniku (závodu), s ktorým je vodič v pracovnom pomere.
II. Prémie za zníženie prevádzkových nákladov vozidla
6. a) Prémia za zníženie prevádzkových nákladov vozidla sa poskytuje za úspory dosiahnuté v určitom štvrťroku oproti normovanej spotrebe pohonných hmôt a plášťov a normovaným nákladom na údržbu a opravy vozidla; z výslednej úspory sa určí prémia.
b) Ak je strata pri vozidle vyššia než dosiahnuté úspory, nevzniká nárok na prémiu a strata sa prevedie do ďalšieho štvrťroku.
7. Úspory alebo straty na pohonných hmotách, v spotrebe plášťov a nákladov na údržbu a opravy vozidla sa zistia porovnaním skutočných nákladov podľa údajov prvotnej evidencie s normovanými nákladmi.
8. Podkladom pre určenie normovaných nákladov pohonných hmôt, plášťov a nákladov na údržbu a opravy vozidiel sú normy vydané k tomuto prémiovému poriadku. Ak sa tieto normy prejavia v prevádzke cestnej dopravy ako málo progresívne, je držiteľ vozidla (podnik) povinný zaviesť normy pokrokovejšie; spresnenie noriem vykoná vo svojej právomoci a vyhlási ich po prejednaní s odborovou organizáciou.
9. a) Prvé - základné vybavenie vozidla (prívesu) plášťami po dodaní z výroby sa neuvažuje v skutočných nákladoch na vozidlo v zmysle odseku 6 a rovnako sa neuvažuje v normovaných nákladoch.
b) Náklady na výmenu plášťov, vzniknuté z titulu preukázaných výrobných chýb, nejdú na ťarchu prémiovaných pracovníkov.
c) Fakturované alebo účtované ceny za generálne opravy prevyšujúce určenú štátnu jednotnú cenu z dôvodu, že vozidlo nebolo do generálnej opravy odovzdané podľa základných určených podmienok, sa posudzujú ako vzniknuté náklady na vozidlo. Obdobne sa posudzuje i faktúra dodávateľa za chýbajúce príslušenstvo (vybavenie) vozidla.
d) Suma prekročenia štátnej jednotnej ceny generálnej opravy z dôvodu rekonštrukcie alebo zdokonalenia vozidla sa do skutočných nákladov nepočíta.
10. Sadzba prémie pre vodičov za úspory dosiahnuté na prevádzkových nákladoch v danom štvrťroku závisí od počtu základných kilometrov dosiahnutých vozidlom a môže robiť najviac 20 % a po prekročení výkonu normovaného do strednej alebo generálnej opravy, prípadne výkonu normovaného za celú upotrebiteľnosť najviac 24 % z dosiahnutých úspor.
11. Prémia sa vypočítava z úspor dosiahnutých na vozidle a rozdeľuje sa podľa počtu dosiahnutých základných kilometrov na vodičov, ktorí majú príslušné vozidlo trvale pridelené. Vodiči vykonávajúci trvale striedanie, dostanú priemernú prémiu z celej kolóny (skupiny) vozidiel, ktorú striedajú. U kolektívov súťažiacich o titul brigád socialistickej práce možno prémie vypočítať podľa výsledkov hospodárenia vozidiel celého kolektívu a rozdeliť ich medzi členov kolektívu s prihliadnutím na počet dosiahnutých základných kilometrov každým členom kolektívu.
12. Okrem vodičov možno za zníženie prevádzkových nákladov vozidla prémiovať kolektívne opravárov a údržbárov, vrátane nastavovačov vstrekovacích čerpadiel a karburátorov, výdajcov pohonných hmôt a hospodárov s pneumatikami, údržbárov pneumatík a vulkanizérov za úspory dosiahnuté na celom vozovom parku podniku (závodu) v danom štvrťroku.
13. Pre výpočet prémie týchto pracovníkov sa použijú výsledné úspory vykázané v spotrebe alebo v nákladoch v danom štvrťroku v porovnaní so spotrebou alebo normovanými nákladmi (po odpočítaní strát). Sadzba prémie je najviac 10 % z týchto výsledných úspor dosiahnutých na celom vozovom parku podniku (závodu). Prémia je kolektívna a rozdeľuje sa pomerným dielom s prihliadnutím na mieru zásluh jednotlivých pracovníkov na docielených úsporách.
14. a) Prémia za zníženie prevádzkových nákladov nesmie prekročiť u vodiča v jednom štvrťroku 40 %, u opravárov, výdajcov pohonných hmôt, hospodárov s pneumatikami, vulkanizérov a údržbárov pneumatík 30 % z ich základnej mzdy za zákonný pracovný čas.
b) Prípadné prebytky prémií v jednotlivých štvrťrokoch nad medze určené po písm. a) sa do ďalších štvrťrokoch neprevádzajú.
15. U organizácií s malým počtom vozidiel (spravidla do 5 vozidiel) môžu sa prémie podľa časti II tohto prémiového poriadku vyplácať vodičom odchylne od predchádzajúcich ustanovení, a to ako kolektívne prémie vypočítané z úspory normovaných (plánovaných) nákladov a skutočných nákladov na celý vozový park. Sadzba prémie môže robiť najviac 10 % z celkových dosiahnutých úspor a nesmie prekročiť u vodiča v jednom štvrťroku 20 % jeho základnej mzdy za zákonný pracovný čas.
16. Vedúci podniku (závodu), s ktorým sú pracovníci v pracovnom pomere, je povinný znížiť alebo úplne odňať prémie pracovníkom, ktorí porušili svoje povinnosti, najmä tým, ktorí:
a) v snahe po dosiahnutí prémií hrubo porušia predpisy na ochranu bezpečnosti prevádzky alebo úmyselne uviedli nesprávne údaje rozhodné pre výpočet prémie;
b) spôsobia mimoriadne opotrebenie, poškodenie alebo znehodnotenie vozidla;
c) zavinia zlý technický stav vozidla a jeho veľkú poruchovosť v prevádzke, následkom jeho nesvedomitého obsluhovania a málo starostlivého udržiavania;
d) neoprávnene použili služobné vozidlo na súkromnú jazdu.
17. Ministerstvá a ostatné ústredné orgány môžu určiť, že prémie za zníženie prevádzkových nákladov vozidla sa budú vyplácať v ich pôsobnosti výnimočne mesačne, ak sú pre to ekonomické dôvody.
Všeobecné ustanovenia
18. Prémie sa vyplácajú k dosiahnutej mzde pracovníkom v zúčtovacom období, ktoré nasleduje po príslušnom štvrťroku (mesiaci), v ktorom boli splnené podmienky pre výplatu prémií.
19. Peňažné prostriedky na prémie podľa tohto prémiového poriadku sa čerpajú z plánovaného mzdového fondu (z prémiového fondu).
20. Prémie podľa tohto prémiového poriadku možno priznať a vyplácať len pri zabezpečení presnej evidencie a kontroly všetkých údajov potrebných pre priznanie prémií, vrátane evidencie o práci. Toto zabezpečenie vykoná vedúci podniku (závodu). Správnosť údajov nesmú potvrdzovať tí pracovníci, ktorí sú prémiovaní podľa rovnakých prémiových ukazovateľov.
21. Prémie za jazdu bez dopravných nehôd a závad smú sa vyplácať len za podmienky, že v príslušnom podniku (závode) bolo zavedené aj prémiovanie za zníženie prevádzkových nákladov vozidla.
22. Pracovníci prémiovaní podľa tohto prémiového poriadku nesmú byť odmeňovaní za rovnaké úspory podľa iných prémiových poriadkov.
23. Ministerstvá a ústredné orgány môžu určiť k tomuto prémiovému poriadku výnimky a odchýlky s prihliadnutím na osobitné prevádzkové a technické podmienky vo svojom rezorte [napr. vylúčiť ukazovatele úspory pohonných hmôt v týchto podriadených podnikoch (závodoch), ktoré sa zaoberajú distribúciou a spracovaním týchto hmôt].
24. Za správne vykonávanie tohto prémiového poriadku zodpovedá vedúci podniku (závodu) spoločne s tými pracovníkmi, ktorých poveril jeho vykonávaním.
25. Vedúci podniku (závodu) zabezpečí oboznámenie so zásadami tohto prémiového poriadku všetkých zamestnancov, na ktorých sa tento poriadok vzťahuje.
26. So súhlasom príslušného odborového orgánu, zníži vedúci podniku (závodu) prémie alebo ich úplne odníme tým pracovníkom, ktorí nepodporujú snahu ostatných o lepšie udržiavanie vozového parku. Odňatie, prípadne zníženie prémie sa musí pracovníkovi oznámiť vždy s udaním dôvodov. Prémiovanie sa vykonáva v dohode s príslušnými orgánmi odborového sväzu.
27. Za prekročenie normy výkonu vozidla do generálnej opravy alebo normy výkonu určenej pre celú upotrebiteľnosť vozidla, ako aj za dosiahnutie 200 000, 300 000, 400 000, 500 000 atď. základných kilometrov dosiahnutých vodičom bez dopravných nehôd a závad môže sa vodičovi priznať rozhodnutím vedúceho podniku (závodu), so súhlasom príslušného orgánu odborového sväzu, okrem prémií určených v tomto prémiovom poriadku, aj mimoriadna odmena z prostriedkov plánovaného mzdového fondu (prémiového fondu).
Použitie súhrnných noriem nákladov pre prémiovanie vodičov za hospodárnu prevádzku cestných motorových vozidiel
1. V tabuľkách uvedené súhrnné normy sú určené na jeden základný kilometer a zahŕňajú normy premenlivých nákladov na údržbu a opravy vozidla,
normy nákladov na plášte,
normy nákladov na pohonné hmoty,
normy stálych nákladov na údržbu a opravy vozidla,
a) normy premenlivých nákladov na údržbu a opravy vozidla zahŕňajú iba náklady, ktoré nabiehajú s počtom dosiahnutých základných kilometrov. Pre určenie pomeru premenlivých a stálych nákladov sa uvažovali tieto počty základných kilometrov mesačne
pri autobusoch 5000,
pri nákladných automobiloch 3800,
pri osobných automobiloch 4000,
b) normy nákladov na plášte sa pri všetkých typoch vozidiel vypočítali s jedným rezervným plášťom z maloobchodných cien platných k 1. aprílu 1962. Prvé vybavenie nového vozidla plášťami sa v normovaných nákladoch neuvažuje; podiel týchto nákladov je v súhrnnej norme započítaný až od počtu základných kilometrov, ktorý zodpovedá opotrebeniu plášťov (vrátane rezervného) prvého základného vybavenia vozidla,
c) normy nákladov pohonných hmôt sa prepočítali na 1 základný kilometer z maloobchodných cien platných k 1. aprílu 1962. Pri ich výpočte sa uvažovala normovaná spotreba pre letné obdobie,
d) v normách stálych nákladov sú zahrnuté náklady na denné ošetrenie vozidla, umývanie vozidla, výmenu batérií a opravu štartovacieho zariadenia, čistiace prostriedky. Pri vyklápacích automobiloch sa ešte uvažujú náklady na zdvíhacie zariadenie a pri autobusoch náklad na denné upratovanie vozidla. Tieto normy sú na rozdiel od predchádzajúcich určené v Kčs na kalendárny mesiac a na prevádzkový deň vozidla (zaokrúhlene).
2. Zistenie celkových normovaných nákladov na vozidlo sa vykoná vynásobením počtu základných kilometrov za prémiové obdobie normou zodpovedajúcou dosiahnutiu príslušnej hranice počtu základných kilometrov a obdobie vykonania opravy (SO, GO).
3. Pri použití zimnej normy pohonných hmôt zvýšia sa uvedené celkové normované náklady na jeden základný kilometer o 10 % ceny pohonných hmôt na jeden základný kilometer.
4. Ak jazdí vozidlo v podmienkach, kde patria prirážky na pohonné hmoty za prevádzkové podmienky, treba uvedené normy zvýšiť o príslušné náklady. Toto zvýšenie možno vykonať podľa vzorca. (Celkom normované pohonné hmoty v litroch za prémiové obdobie x cena jedného litra pohonných hmôt) - (cena pohonných hmôt na jeden základný kilometer x počet dosiahnutých základných kilometrov). Výsledná suma je náklad v Kčs pripadajúci na prirážky za prevádzkové podmienky, o ktoré sa zvýšia normované náklady.
5. Pri typoch vozidiel, pre ktoré nie sú uvedené normy v prílohe prémiového poriadku, určí podnik (závod) normu podľa tohto postupu. Vo vyhláške Ministerstva dopravy a spojov o hospodárnosti prevádzky cestných vozidiel pre motorovú dopravu, zistí normu nákladov na opravy a údržbu v tabuľke noriem podľa obsahu valcov v ccm, užitočného zaťaženia vozidla alebo obsaditeľnosti vozidla, základnú normu spotreby pohonných hmôt a sadzbu odpisu plášťov.
Pre určenie pevných nákladov sa použijú tieto sadzby:
mesačne
Kčs
denne (zaokrúhl.)
Kčs
nákladné vozidlá do 4,4 t 270,- 9,-
4,5 t 315,- 10,50
vyklápacie vozidlá 390,- 13,-
autobusy do 4,4 t 500,- 16,50
4,5 t 570,- 19,-
osobné automobily 270,- 9,-
Norma nákladov na údržbu a opravy vozidla sa zníži o podiel pevných nákladov prepočítaných na 1 základný kilometer, pričom sa v prepočte uvažujú počty základných kilometrov uvedené v odseku 1a) a norma pohonných hmôt sa zistí zo základnej normy spotreby a ceny pohonných hmôt.
Norma plášťov sa zistí z počtu ojazdených plášťov a príslušnej normy; z celkovej ceny plášťov (vrátane rezervy) a normy plášťov sa zistí počet základných kilometrov určený pre prvé vybavenie vozidla plášťami, od dosiahnutia tohto počtu základných kilometrov sa do celkových nákladov zahrnie i normovaný náklad na plášte.
Príklad:
Nákladný automobil Škoda 256 (užitočné zaťaženie 2500 kg). Základná norma B-25 litrov x 4 Kčs = 100 Kčs = 1 Kčs/zkm.
Plášte 7 kusov - rozmeru 7,5 x 20
celková cena robí 7 x 850 = 5950 Kčs
norma súpravy plášťov na 1 zkm
(6 x 2,5) / 100 = 12,9 hal.
počet zkm na prvé vybavenie vozidla
(5950 / 0,129) = 46 124 zkm
Norm. náklady na údržbu a opravy Stále náklady
(Kčs 270/3800 zkm = 7 hal./zkm)
PH Plášte Celkom
Náklady
hal./zkm
do 1 SO 20 000 18 - 7 = 11 100 - 111
40 000 22 - 7 = 15 100 - 115
60 000 28 - 7 = 21 100 - 130
80 000 35 - 7 = 28 100 13 141
100 000 45 - 7 = 38 100 13 151
Náklady uvedené v poslednom stĺpci sú celkové premenlivé náklady v halieroch na jeden základný kilometer vozidla, ku ktorým sa pripočítajú stále náklady vo výške Kčs 270,- mesačne alebo Kčs 9,- denne.
Osobné a dodávkové
Pre obdobie do Osobné a dodávkové
vykonania dosiahnutia zkm Škoda 1101, 1102 osobné Škoda 1101, 1102 dodávkové Škoda 1101, 1102, kombinované Škoda 1101, 1102 bojové Škoda 1101, 1102 sanitné Škoda 1200 dodávkový Škoda 1200 osobný Škoda 1200 kombinovaný
1 SO 20 000 41 44 44 42 46 46 41 46
40 000 47 48 48 46 51 51 45 51
60 000 54 60 61 59 63 65 57 66
80 000 63 69 70 68 72 72 64 73
100 000 73 79 80 78 82 81 73 82
120 000
140 000
1 GO 20 000 48 54 55 53 57 57 49 58
40 000 53 59 60 58 62 62 54 63
60 000 61 67 68 66 70 69 61 70
80 000 69 75 76 74 78 77 69 78
100 000 77 83 85 83 87 85 77 87
120 000
140 000
ďalšej SO 20 000 47 53 53 51 55 56 48 56
40 000 52 58 59 57 61 61 53 62
60 000 60 66 67 65 69 69 61 70
80 000 68 74 76 74 78 77 69 79
100 000
120 000
ďalšej GO 20 000 50 56 87 55 59 59 51 60
40 000 56 62 63 61 65 65 57 66
60 000 65 71 73 71 75 73 65 75
80 000 76 82 84 83 86 84 76 86
100 000
120 000
stály náklad mesačný 270,- 270,- 270,- 270,- 270,- 270,- 270,- 270,-
denný 9,- 9,- 9,- 9,- 9,- 9,- 9,- 9,-
cena pohonných hmôt na 1 zkm 35 38 38 36 40 40 35 40
Pre obdobie do Osobné a dodávkové
vykonania dosiahnutia zkm Škoda 1200 sanitný Škoda 1201 sanitný Škoda 1201, 1202 osobné Škoda 1201, 1202, dodávkové Škoda 1201, 1202 kombinované Škoda 1201, 1202 Pick Up Tatra 87 Tatra 600
1 SO 20 000 48 44 39 44 44 44 62 52
40 000 54 50 43 49 49 49 69 59
60 000 68 64 55 63 64 63 85 73
80 000 75 71 62 70 71 70 94 81
100 000 84 80 71 79 80 80 102 90
120 000
140 000
1 GO 20 000 60 56 47 55 56 55 75 63
40 000 65 61 52 60 61 60 83 70
60 000 72 68 59 67 68 67 92 79
80 000 80 76 67 75 76 76 101 88
100 000 89 85 75 83 85 84 112 99
120 000
140 000
ďalšej SO 20 000 58 54 46 54 54 54 73 62
40 000 64 69 51 59 60 59 80 67
60 000 72 68 59 67 68 68 90 78
80 000 81 77 67 75 77 76 100 89
100 000
120 000
ďalšej GO 20 000 62 58 49 57 58 57 77 65
40 000 68 64 55 63 64 64 88 73
60 000 77 73 63 71 73 72 98 84
80 000 88 84 74 82 84 83 110 96
100 000
120 000
stály náklad
V Kčs
mesačný 270,- 270,- 270,- 270,- 270,- 270,- 270,- 270,-
denný 9,- 9,- 9,- 9,- 9,- 9,- 9,- 9,-
cena pohonných hmôt na 1 zkm 42 38 33 36 38 38 54 44
Pre obdobie do Osobné a dodávkové
vykonania dosiahnutia zkm Tatra 605 Moskvič M 407 Pobieda M 20 Volga M 21 Volga M 21 K Barkas V 901/2 osobný Barkas V 901/2 dodávkový Barkas V 901/2 kombinovaný
1 SO 20 000 61 42 56 59 61 53 52 53
40 000 70 45 58 64 66 57 56 57
60 000 88 53 69 76 78 65 64 65
80 000 98 57 73 85 87 68 67 69
100 000 111 63 78 96 98 71 70 72
120 000
140 000
1 GO 20 000 75 50 67 72 74 63 62 63
40 000 86 53 69 77 79 65 64 65
60 000 96 57 73 84 86 70 69 71
80 000 107 62 78 92 94 75 74 76
100 000 120 67 82 101 103 80 79 82
120 000
140 000
ďalšej SO 20 000 72 49 66 70 72 62 61 62
40 000 84 52 68 75 77 65 64 65
60 000 94 56 72 81 83 68 67 69
80 000 103 61 77 90 92 72 71 73
100 000
120 000
ďalšej GO 20 000 76 52 69 74 76 65 64 65
40 000 89 55 71 80 82 68 67 69
60 000 101 59 75 88 90 72 71 73
80 000 115 66 81 99 101 80 79 82
100 000
120 000
stály náklad
V Kčs
mesačný 270,- 270,- 270,- 270,- 270,- 270,- 270,- 270,-
denný 9,- 9,- 9,- 9,- 9,- 9,- 9,- 9,-
cena pohonných hmôt na 1 zkm 52 36 50 52 54 48 48 48
Autobusy a autokary
Pre obdobie do Autobusy a autokary
vykonania dosiahnutia zkm Škoda 706 RO Škoda 706 RO priamy vstrek Škoda 706 RO motor RTO Škoda 706 RO Lux Škoda 706 RTO Škoda 706 RTO Lux Škoda 706 RTO mestský Karosa HB
1 SO 20 000 69 61 61 69 59 59 59 70
40 000 71 63 63 71 61 61 61 81
60 000 73 65 65 73 63 63 63 97
80 000 81 73 73 81 91 91 91 136
100 000 107 95 95 107 96 96 96 -
120 000 113 101 101 114 103 100 103 -
140 000 119 107 107 121 110 111 110 -
1 GO 20 000 100 86 86 100 86 86 86 106
40 000 102 90 90 102 90 90 90 121
60 000 106 94 94 106 94 94 94 137
80 000 111 99 99 111 100 100 100 154
100 000 118 106 106 118 107 108 107 -
120 000 127 115 115 128 117 118 117 -
140 000 138 126 126 140 129 131 129 -
ďalšej SO 20 000 97 85 85 97 85 85 85 102
40 000 100 86 86 100 86 86 86 114
60 000 105 93 93 105 93 93 93 130
80 000 111 99 99 111 99 99 99 150
100 000 120 108 108 121 110 111 110 -
120 000 131 119 119 132 121 122 121 -
ďalšej GO 20 000 101 89 89 101 89 89 89 111
40 000 106 94 94 106 94 94 94 127
60 000 114 102 102 115 104 104 104 146
80 000 124 112 112 125 114 115 114 167
100 000 136 124 124 138 127 128 127 -
120 000 153 145 145 155 144 146 144 -
stály náklad
V Kčs
mesačný 570,- 570,- 570,- 570,- 570,- 570,- 570,- 500,-
denný 19,- 19,- 19,- 19,- 19,- 19,- 19,- 16,50
cena pohonných hmôt na 1 zkm 56 48 48 56 47 46 47 50
Pre obdobie do Autobusy a autokary
vykonania dosiahnutia zkm Praga RND Ikarus 30 Ikarus 55 Ikarus 630 Garant 30 K Robur
1 SO 20 000 44 55 70 64 87 102
40 000 46 63 77 70 90 104
60 000 64 70 84 79 102 116
80 000 79 94 102 113 110 129
100 000 91 106 129 125 113 -
120 000 - - - - - -
140 000 - - - - - -
1 GO 20 000 62 78 104 94 103 113
40 000 71 87 112 101 106 120
60 000 82 98 123 113 111 132
80 000 96 109 133 127 118 146
100 000 112 123 146 143 123 -
120 000 - - - - - -
140 000 - - - - - -
ďalšej SO 20 000 59 77 102 91 102 111
40 000 70 85 109 98 105 118
60 000 84 96 120 110 109 128
80 000 104 108 130 125 116 141
100 000 - 121 142 - 124 -
120 000 - - - - - -
ďalšej GO 20 000 68 85 110 97 105 117
40 000 78 95 118 108 108 127
60 000 93 106 129 122 114 139
80 000 114 118 141 137 122 153
100 000 - 131 153 - 132 -
120 000 - - - - -
stály náklad
V Kčs
mesačný 500,- 500,- 500,- 500,- 500,- 500,-
denný 16,50 16,50 19,- 19,- 16,50 16,50
cena pohonných hmôt na 1 zkm 33 40 54 52 76 91
Nákladné automobily
Pre obdobie do Nákladné automobily
vykonania dosiahnutia zkm Škoda 706 R
906 R
Škoda 706 RS
806 RS
Škoda 706 R rekonštr. mot. Škoda 706 RS rekonštr. mot. Škoda 706 RO skriňa Škoda 706 RT Škoda 706 RTS Tatra 111 valník
1 SO 20 000 74 74 65 65 66 62 62 92
40 000 77 77 68 68 69 65 65 95
60 000 80 80 71 71 73 68 68 103
80 000 90 91 81 82 84 99 100 149
100 000 118 119 109 110 112 105 106 159
120 000 125 127 116 118 120 113 114 171
140 000
1 GO 20 000 101 103 94 94 95 89 89 140
40 000 107 107 98 98 100 93 93 147
60 000 114 115 105 106 108 101 101 156
80 000 122 123 113 114 116 109 110 168
100 000 131 136 122 124 125 119 120 185
120 000 144 146 135 137 138 132 133 207
140 000
ďalšej SO 20 000 101 101 92 92 94 87 87 135
40 000 104 104 95 95 98 90 90 142
60 000 108 108 99 99 102 95 95 150
80 000 115 116 106 107 109 102 103 160
100 000 124 125 115 116 120 112 113 171
120 000 133 135 124 126 129 121 122 187
ďalšej GO 20 000 105 105 96 96 98 91 91 142
40 000 110 110 101 101 104 96 96 157
60 000 119 119 110 110 113 106 106 167
80 000 129 130 120 121 123 116 117 182
100 000 141 143 132 134 136 129 130 201
120 000 153 155 144 146 149 141 142 224
stály náklad
V Kčs
mesačný 315,- 390,- 315,- 390,- 315,- 315,- 390,- 315,-
denný 10,50 13,- 10,50 13,- 10,50 10,50 13,- 10,50
cena pohonných hmôt na 1 zkm 56 56 40 49 49 47 47 70
Pre obdobie do Nákladné automobily
vykonania dosiahnutia zkm Tatra 111 vyklápač Tatra 111 R
mot. T 111 A
Tatra 111 S, S2
mot. 111 A rek. vyklápač
Tatra 114 valník Tatra 114 vyklápač Tatra 115 valník Tatra 115 vyklápač Tatra 128 valník
1 SO 20 000 93 87 88 45 47 46 48 58
40 000 99 90 94 48 50 49 51 64
60 000 111 98 106 59 61 60 62 72
80 000 160 144 155 71 73 72 74 85
100 000 173 154 168 82 84 83 85 111
120 000 187 166 182
140 000
1 GO 20 000 146 135 141 58 60 59 61 83
40 000 159 142 154 63 65 64 66 94
60 000 175 151 170 71 74 72 75 105
80 000 194 163 189 81 84 82 85 118
100 000 218 180 213 95 98 96 99 130
120 000 243 202 238
140 000
ďalšej SO 20 000 142 130 137 55 57 56 58 80
40 000 153 137 148 59 61 60 62 88
60 000 166 145 161 67 69 68 70 98
80 000 181 155 176 78 80 79 81 111
100 000 199 166 194 93 95 94 96 126
120 000 218 182 213
ďalšej GO 20 000 159 137 154 60 62 61 63 86
40 000 175 152 170 66 69 67 70 96
60 000 194 162 189 77 80 78 81 107
80 000 215 177 210 90 94 91 95 121
100 000 239 196 234 106 110 107 111 140
120 000 269 219 264
stály náklad
V Kčs
mesačný 390,- 315,- 390,- 270,- 390,- 270,- 390,- 315,-
denný 13,- 10,50 13,- 9- 13,- 9,- 13,- 10,50
cena pohonných hmôt na 1 zkm 70 65 65 33 33 34 34 44
Pre obdobie do Nákladné automobily
vykonania dosiahnutia zkm Tatra 128 skriňa Tatra 805 valník Tatra 805 valník Praga A 150 valník Praga A 150 skriňa Praga RN valník Praga RN skriňa Praga RND valník
1 SO 20 000 60 119 121 71 73 113 115 41
40 000 67 125 128 74 77 119 122 49
60 000 75 139 142 86 89 138 141 69
80 000 88 160 163 93 96 153 156 85
100 000 114 103 106 166 169 98
120 000
140 000
1 GO 20 000 85 141 143 82 84 132 134 60
40 000 97 147 150 87 90 138 141 68
60 000 108 156 159 93 96 148 151 80
80 000 121 167 171 99 103 149 162 90
100 000 134 106 110 171 175 102
120 000
140 000
ďalšej SO 20 000 82 139 141 80 82 130 132 57
40 000 91 146 149 85 88 139 142 65
60 000 101 155 158 92 95 149 152 77
80 000 114 166 170 102 106 162 166 90
100 000 130
120 000
ďalšej GO 20 000 89 142 144 86 86 136 138 61
40 000 99 152 155 92 95 148 151 73
60 000 109 163 166 101 104 160 163 85
80 000 125 174 178 111 115 173 177 100
100 000 144
120 000
stály náklad
V Kčs
mesačný 315,- 270,- 270,- 270,- 270,- 270,- 270,- 270,-
denný 10,50 9,- 9,- 9,- 9,- 9,- 9,- 9,-
cena pohonných hmôt na 1 zkm 44 106 108 64 64 104 104 31
Pre obdobie do Nákladné automobily
vykonania dosiahnutia zkm Praga RND vyklápač Praga RND skriňa Praha V3S vyklápač Praha V33 vyklápač Praga V35 skriňa Praga S5T valník Praga S5T vyklápač Csepel D 350
D 352
D 420B
1 SO 20 000 39 43 63 64 65 47 47 51
40 000 48 52 68 70 71 52 52 54
60 000 68 72 96 98 99 62 62 69
80 000 84 88 116 119 119 88 89 85
100 000 97 101 128 131 131 97 98 94
120 000
140 000
1 GO 20 000 58 62 99 101 101 73 73 74
40 000 66 71 106 109 109 79 79 76
60 000 78 83 115 118 118 88 89 84
80 000 90 93 126 131 129 102 103 94
100 000 102 106 141 146 145 116 117 106
120 000
140 000
ďalšej SO 20 000 56 59 97 99 99 70 70 74
40 000 64 68 106 109 109 77 77 83
60 000 76 80 118 122 121 86 86 92
80 000 90 94 130 135 134 97 98 103
100 000 110 111 113
120 000
ďalšej GO 20 000 60 63 103 105 106 75 75 77
40 000 72 76 114 117 117 82 82 83
60 000 84 88 126 130 130 93 94 92
80 000 99 104 141 147 145 106 107 105
100 000 122 123 119
120 000
stály náklad
V Kčs
mesačný 390,- 270,- 315,- 390,- 315,- 315,- 390,- 270,-
denný 13,- 9,- 10,50 13,- 10,50 10,50 13,- 9,-
cena pohonných hmôt na 1 zkm 31 31 50 50 50 36 36 36
Pre obdobie do Nákladné automobily
vykonania dosiahnutia zkm Garant 30 K valník Garant 30 K skriňa Garant 32 valník Garant 32 skriňa
1 SO 20 000 85 87 35 37
40 000 90 93 40 43
60 000 95 98 55 58
80 000 118 121 68 71
100 000
120 000
140 000
1 GO 20 000 102 104 52 54
40 000 109 112 59 62
60 000 118 121 68 71
80 000 129 133 89 84
100 000
120 000
140 000
ďalšej SO 20 000 100 102 50 52
40 000 106 109 56 59
60 000 113 116 63 66
80 000 124 128 75 79
100 000
120 000
ďalšej GO 20 000 105 108 55 58
40 000 113 116 63 66
60 000 124 128 74 76
80 000 135 139 86 90
100 000
120 000
stály náklad
V Kčs
mesačný 270,- 270,- 270,- 270,-
denný 9,- 9,- 9,- 9,-
cena pohonných hmôt na 1 zkm 76 76 25 25
*)
Vyhláška Štátnej mzdovej komisie č. 77/1954 Ú. l. (č. 96/1954 Ú. v.) o náhrade zárobku zamestnancom za dni pracovného pokoja a o odmene za prácu v týchto dňoch.
*)
Zavedením prémie podľa prílohy č. 3 stráca účinnosť úprava ministra dopravy z 1. decembra 1958 o prémiovaní vodičov a niektorých iných pracovníkov za hospodárnu prevádzku cestných vozidiel pre motorovú dopravu.
*)
Na substráty balené v nepriedušných obaloch (napr. v kovových, drevených, sudoch a pod.) príplatok neprislúcha.
*)
Zákon č. 91/1918 Zb. o osemhodinovom pracovnom čase a zákon č. 45/1956 Zb. o skrátení pracovného času.