222
ZÁKON
z 25. mája 2022
o štátnej podpore nájomného bývania a o zmene a doplnení
niektorých zákonov
niektorých zákonov
Národná rada Slovenskej republiky sa uzniesla na tomto zákone:
Čl. I
§1 Predmet úpravy
Tento zákon upravuje
a)
vymedzenie základných pojmov štátom podporovaného nájomného bývania,
b)
vymedzenie právnych vzťahov súvisiacich s nájmom nájomného bytu v rámci štátom podporovaného
nájomného bývania,
c)
založenie Agentúry štátom podporovaného nájomného bývania (ďalej len „agentúra“).
§2 Základné pojmy
Na účely tohto zákona
a)
štátom podporované nájomné bývanie je nadobúdanie a prevádzka bytových domov spôsobom
ustanoveným v tomto zákone s využitím podporných nástrojov najmä v oblasti sociálnej
politiky štátu s cieľom zabezpečenia cenovo dostupného bývania pre širokú verejnosť,
ak postupom uvedeným v zákone
1.
prenajímateľ nadobudol bytové domy do vlastníctva výstavbou,
2.
prenajímateľ nadobudol bytové domy do vlastníctva kúpou,
3.
prenajímateľ zmenil funkciu nebytovej budovy na bytový dom prestavbou,
4.
investičný partner sa stal priamo alebo nepriamo spoločníkom právnickej osoby, ktorá
nadobudla bytové domy do vlastníctva výstavbou alebo kúpou a táto právnická osoba
získala právne postavenie prenajímateľa alebo
5.
investičný partner sa stal priamo alebo nepriamo spoločníkom právnickej osoby, ktorá
zmenila funkciu nebytovej budovy na bytový dom prestavbou a táto právnická osoba získala
právne postavenie prenajímateľa,
b)
bytový dom je budova,
1.
ktorú prenajímateľ nadobudol alebo nadobudne do vlastníctva,
2.
pri ktorej od kolaudácie, ktorou sa povolilo jej užívanie, neuplynulo viac ako päť
rokov ku dňu schválenia projektu nájomného bývania agentúrou podľa tohto zákona,
3.
v ktorej najmenej polovica podlahovej plochy je určená na bývanie,
4.
v ktorej sú všetky nájomné byty určené na užívanie výlučne nájomcami na základe nájomných
zmlúv podľa tohto zákona a
5.
v ktorej sú všetky nebytové priestory s výnimkou nebytových priestorov, ktoré spĺňajú
definíciu nájomného bytu podľa tohto zákona, užívané na iné účely ako na bývanie,
6.
v ktorej sa nenachádzajú iné byty ako nájomné byty a
7.
v ktorej aspoň k 90 % nájomných bytov prislúcha samostatná terasa, lodžia, balkón,
alebo iná externá plocha okrem budovy, z ktorej bytový dom vznikol prestavbou,
c)
nájomný byt je byt alebo nebytový priestor tvorený miestnosťou alebo súborom miestností,
ktoré sú rozhodnutím stavebného úradu určené na funkciu bývania alebo ubytovania a
môže na tento účel slúžiť ako samostatná jednotka, ak
1.
sa nachádza v bytovom dome,
2.
podlahová plocha je najmenej 27 m2 a najviac 90 m2,
3.
vybavenie zodpovedá technickej norme alebo obdobnej technickej špecifikácii pre byt,
ak piaty bod neustanovuje inak,
4.
povrchové úpravy sú v konečnej úprave, a
5.
nebytový priestor, ktorý je rozhodnutím stavebného úradu určený na funkciu bývania
alebo ubytovania, spĺňa všetky technické požiadavky ustanovené všeobecne záväznými
právnymi predpismi, technickými normami alebo obdobnou technickou špecifikáciou pre
byt okrem požiadavky preslnenia,1) požiadavky na počet odstavných plôch a parkovacích plôch k bytom a požiadavky existencie
terasy, lodžie, balkónu, alebo inej externej plochy prislúchajúcej k takémuto nebytovému
priestoru,
d)
podlahová plocha nájomného bytu je súčet plochy jeho miestností a príslušenstva nájomného
bytu2) bez plochy terás, lodžií a balkónov,
e)
projekt nájomného bývania je individualizovaný zámer investičného partnera nadobudnúť
priamo alebo nepriamo jeden alebo viaceré bytové domy do vlastníctva prenajímateľa,
prostredníctvom ktorého bude zabezpečená prevádzka jedného alebo viacerých bytových
domov spôsobom ustanoveným v tomto zákone, ktorý investičný partner pred jeho realizáciou
predkladá agentúre na schválenie,
f)
investičný partner je právnická osoba so sídlom na území členského štátu Európskej
únie alebo štátu, ktorý je zmluvnou stranou Dohody o Európskom hospodárskom priestore
alebo Švajčiarskej konfederácie, schválená vládou Slovenskej republiky (ďalej len
„vláda“) na účely uzatvorenia investičnej zmluvy,
g)
prenajímateľ je právnická osoba so sídlom v Slovenskej republike,
1.
ktorej účtovné závierky sú overované štatutárnym auditom podľa osobitného predpisu,3)
2.
na ktorej podnikaní sa ako spoločník alebo akcionár (ďalej len „spoločník“) podieľa
priamo alebo nepriamo jeden alebo viacerí investiční partneri, alebo na ktorej podiel
alebo akcie (ďalej len „podiel“) má nadobudnúť priamo alebo nepriamo jeden alebo viacerí
investiční partneri najneskôr do dňa začiatku užívania nájomného bytu v bytovom dome,
v rámci agentúrou schváleného projektu nájomného bývania, prvým nájomcom na základe
nájomnej zmluvy podľa tohto zákona (ďalej len „účinnosť prvej nájomnej zmluvy“) na
nájomný byt v bytovom dome, ktorého vlastníkom je alebo bude postupom uvedeným v osobitnom
predpise,4)
3.
ktorá je oprávnená na podnikanie v oblasti prenájmu bytov a nebytových priestorov,
4.
ktorá uzatvorila s investičným partnerom alebo viacerými investičnými partnermi zmluvu
o prevádzke bytového domu vo vzťahu k jednému alebo viacerým bytovým domom podľa agentúrou
schváleného projektu nájomného bývania a
h)
nájomca je plnoletá fyzická osoba s trvalým, prechodným alebo iným pobytom podľa
osobitného predpisu5) na území Slovenskej republiky spĺňajúca súčasne ďalšie kritériá ustanovené týmto
zákonom a nariadením vlády a ktorá uzatvorila s prenajímateľom nájomnú zmluvu podľa
tohto zákona,
i)
investičná zmluva je písomná zmluva uzatvorená medzi agentúrou a investičným partnerom
podľa osobitného predpisu6) na dobu nie kratšiu ako 25 rokov schválená vládou, najmä na účely úpravy záväzkov
investičného partnera týkajúcich sa výstavby, prestavby alebo iného nadobudnutia jedného
alebo viacerých bytových domov podľa tohto zákona prostredníctvom prenajímateľa alebo
viacerých prenajímateľov a následného zabezpečenia prevádzky jedného alebo viacerých
bytových domov podľa tohto zákona; trvanie investičnej zmluvy môže byť predĺžené a
to aj opakovane,
j)
zmluva o prevádzke bytového domu je písomná zmluva, uzatvorená medzi jedným alebo
viacerými investičnými partnermi a prenajímateľom alebo medzi jedným alebo viacerými
investičnými partnermi a obchodnou spoločnosťou uvedenou v § 6 ods. 3 písm. b) podľa osobitného predpisu6) na dobu nie kratšiu ako 25 rokov na základe a v súlade s investičnou zmluvou, najmä
na účely úpravy podmienok týkajúcich sa výstavby, prestavby alebo iného nadobudnutia
jedného alebo viacerých bytových domov a následnej prevádzky jedného alebo viacerých
bytových domov podľa projektu nájomného bývania schváleného agentúrou; doba platnosti
zmluvy o prevádzke bytového domu začína plynúť odo dňa nadobudnutia účinnosti prvej
nájomnej zmluvy s tým, že trvanie zmluvy o prevádzke bytového domu môže byť predĺžené,
a to aj opakovane,
k)
prevádzka bytového domu je poskytovanie všetkých nájomných bytov v bytovom dome prenajímateľom
nájomcom do užívania na základe nájomnej zmluvy podľa tohto zákona so zabezpečením
dodávania energií a služieb obvykle dodávaných nájomcom v súvislosti s užívaním nájomných
bytov v bytovom dome (ďalej len „plnenia poskytované s užívaním nájomného bytu“);
prevádzka bytového domu sa začína dňom nadobudnutia účinnosti prvej nájomnej zmluvy
s tým, že na povinnosť prenajímateľa zabezpečiť prevádzku bytového domu podľa tohto
zákona nemá žiaden vplyv, ak niektorý nájomný byt v bytovom dome nie je prechodne
užívaný,
l)
záujemca je fyzická osoba, ktorá prejavila agentúre záujem o získanie postavenia
nájomcu a uzatvorenie nájomnej zmluvy svojou registráciou v registri záujemcov o nájomné
byty štátom podporovaného nájomného bývania (ďalej len „register záujemcov“).
§3 Agentúra
(1)
Agentúra je právnická osoba, ktorá najmä
a)
vytvára podmienky a nástroje pre rozvoj štátom podporovaného nájomného bývania,
b)
vypracováva a predkladá vláde návrh kritérií výberu investičných partnerov,
c)
hodnotí splnenie kritérií na nadobudnutie postavenia investičných partnerov,
d)
predkladá vláde návrh na výber investičných partnerov,
e)
posudzuje a predkladá vláde návrhy na uzatvorenie, zmenu a ukončenie investičných
zmlúv agentúrou,
f)
uzatvára, mení a ukončuje investičné zmluvy s predchádzajúcim súhlasom vlády,
g)
priebežne hodnotí plnenie investičných zmlúv investičnými partnermi,
h)
určuje pravidlá schvaľovania projektu nájomného bývania,
i)
schvaľuje projekt nájomného bývania,
j)
priebežne kontroluje realizáciu schváleného projektu nájomného bývania,
k)
predkladá vláde návrh kritérií podľa § 2 písm. h) a § 7,
l)
predkladá vláde návrh na určenie výšky maximálneho nájomného, návrh pravidiel výpočtu
a aplikácie maximálnej výšky nájomného podľa § 9 ods. 1,
m)
predkladá vláde návrhy na prijatie iných rozhodnutí v oblasti vytvárania podmienok
a nástrojov pre rozvoj štátom podporovaného nájomného bývania podľa tohto zákona,
n)
zriaďuje a vykonáva správu registra záujemcov,
o)
zriaďuje a vykonáva správu registra prenajímateľov nájomných bytov štátom podporovaného
nájomného bývania (ďalej len „register prenajímateľov“),
p)
navrhuje vláde pravidlá prideľovania nájomných bytov záujemcom, ktorí splnili kritériá
pre postavenie nájomcu,
q)
zverejňuje na svojom webovom sídle maximálnu sumu príspevku zamestnávateľa zamestnancovi
na štátom podporované nájomné bývanie na meter štvorcový podlahovej plochy nájomného
bytu.6aa)
(2)
Agentúra schváli na návrh investičného partnera projekt nájomného bývania vo vzťahu
k bytovému domu, ktorého súčasťou sú aj nájomné byty určené rozhodnutím stavebného
úradu ako nebytové priestory na funkciu bývania alebo ubytovania, len vtedy, ak bude
zachované pravidlo najviac 250 takýchto nájomných bytov na všetky projekty nájomného
bývania jedného investičného partnera v jednom katastrálnom území a celkovo najviac
1 000 takýchto nájomných bytov na všetky projekty nájomného bývania jedného investičného
partnera. Agentúra môže schváliť projekt nájomného bývania vo vzťahu k bytovému domu,
ktorého súčasťou sú nájomné byty určené rozhodnutím stavebného úradu ako nebytové
priestory na funkciu bývania alebo ubytovania len do 31. decembra 2028. Schválenie
projektu nájomného bývania vo vzťahu k bytovému domu, ktorého súčasťou sú nájomné
byty určené rozhodnutím stavebného úradu ako nebytové priestory na funkciu bývania
alebo ubytovania v rozpore s predchádzajúcou vetou je neplatné.
(3)
Založenie agentúry zabezpečí Úrad vlády Slovenskej republiky (ďalej len „úrad vlády“)
a Ministerstvo financií Slovenskej republiky. Agentúra musí mať formu záujmového združenia
právnických osôb podľa § 20f Občianskeho zákonníka.
(4)
Založenie, postavenie a právne pomery agentúry upravujú § 20g až 20j Občianskeho zákonníka, ak odseky 5 až 17 neustanovujú inak.
(5)
Zakladateľská zmluva agentúry a jej zmeny nenadobudnú účinnosť bez súhlasu vlády.
Súhlas vlády so zmenou zakladateľskej zmluvy sa nevyžaduje v prípade, ak dochádza
ku zmene zakladateľov priamo zo zákona.
(6)
Orgánmi agentúry sú:
a)
členská schôdza,
b)
predstavenstvo,
c)
generálny riaditeľ,
d)
dozorná rada.
(7)
Predstavenstvo agentúry má dvoch členov, z ktorých je jeden predseda. V prípade rovnosti
hlasov rozhoduje hlas predsedu predstavenstva agentúry.
(8)
Členov predstavenstva agentúry volí a odvoláva členská schôdza agentúry.
(9)
Členov dozornej rady agentúry volí a odvoláva členská schôdza agentúry. Dozorná rada
musí mať minimálne troch členov.
(10)
Generálneho riaditeľa agentúry volí a odvoláva členská schôdza agentúry.
(11)
Na vzdanie sa funkcie člena predstavenstva, člena dozornej rady a generálneho riaditeľa
agentúry sa vzťahujú primerane ustanovenia osobitného predpisu.6a)
(12)
Člen dozornej rady nesmie byť zároveň členom predstavenstva alebo generálnym riaditeľom.
(13)
Stanovy agentúry a ich zmeny schvaľuje členská schôdza agentúry.
(14)
Členmi agentúry sú Ministerstvo dopravy Slovenskej republiky a investiční partneri.
Rozhodnutia dozornej rady agentúry musia byť prijaté súhlasom najmenej troch štvrtín
všetkých jej členov s hlasovacím právom.
(15)
Člen agentúry nezodpovedá za záväzky agentúry svojím majetkom.
(16)
Agentúra pri vytváraní podmienok pre rozvoj štátom podporovaného nájomného bývania
vstupuje do záväzkových vzťahov.
(17)
Založenie a vznik agentúry zverejní úrad vlády na svojom webovom sídle.
(18)
Agentúra zriadi svoje webové sídlo najneskôr do jedného roku od svojho vzniku.
(19)
Agentúra na svojom webovom sídle zverejňuje a archivuje všetky návrhy, rozhodnutia
a iné opatrenia prijímané v súvislosti s vykonávaním činnosti podľa tohto zákona.
§4 Hospodárenie agentúry
(1)
Príjmy agentúry tvoria najmä
a)
vstupný členský a ročný členský poplatok členov agentúry,
b)
prostriedky štátneho rozpočtu,
c)
reklamné a marketingové príjmy,
d)
finančné príspevky,
e)
dary a iné príjmy.
(2)
Výdavky agentúry tvoria najmä náklady na činnosť agentúry podľa tohto zákona.
(3)
Zásady hospodárenia agentúry určia stanovy agentúry.
(4)
Výšku ročného členského poplatku členov agentúry schvaľuje členská schôdza.
§5 Zrušenie agentúry
(1)
Zrušenie agentúry podlieha predchádzajúcemu súhlasu vlády.
(2)
Dňom zrušenia agentúry majetok agentúry prechádza z vlastníctva agentúry do vlastníctva
štátu, v ktorého mene koná Ministerstvo dopravy Slovenskej republiky. Na Ministerstvo
dopravy Slovenskej republiky dňom zrušenia agentúry prechádzajú aj všetky práva a
povinnosti, ako aj pohľadávky a záväzky agentúry.
(3)
Dňom zrušenia agentúry plní úlohy agentúry podľa tohto zákona Ministerstvo dopravy
Slovenskej republiky.
§6 Štruktúra právnych vzťahov medzi subjektami štátom podporovaného nájomného bývania
(1)
Vláda schvaľuje na návrh agentúry najmä
a)
kritériá výberu investičných partnerov,
b)
výber investičných partnerov,
c)
uzatvorenie, zmenu a ukončenie každej investičnej zmluvy agentúrou.
(2)
Agentúra a investičný partner uzatvárajú, menia a ukončujú investičnú zmluvu. Uzatvorenie,
zmena a ukončenie investičnej zmluvy agentúrou bez predchádzajúceho súhlasu vlády
je neplatné.
(3)
Investičný partner alebo viacerí investiční partneri a
a)
prenajímateľ uzatvárajú, menia a ukončujú zmluvu o prevádzke bytového domu,
b)
tretia osoba uzatvárajú zmluvu podľa osobitného predpisu4) s cieľom nadobudnúť podiel jedným alebo viacerými investičnými partnermi v obchodnej
spoločnosti, ktorá nadobudne postupom uvedeným v tomto zákone postavenie prenajímateľa
a ktorá je alebo bude vlastníkom jedného alebo viacerých bytových domov tak, aby jeden
alebo viacerí investiční partneri nadobudli tento podiel najneskôr pred účinnosťou
prvej nájomnej zmluvy v bytovom dome, ktorého vlastníkom je alebo bude táto obchodná
spoločnosť.
(4)
Prenajímateľ a záujemca, ktorý podľa posúdenia agentúry splnil kritériá na účely
nadobudnutia postavenia nájomcu, uzatvárajú, menia a ukončujú nájomnú zmluvu podľa
tohto zákona. Prenajímateľ uzatvára nájomné zmluvy podľa pravidiel prideľovania nájomných
bytov schválených vládou.
(5)
Investičný partner je povinný oznámiť agentúre uzatvorenie
a)
zmluvy o prevádzke bytového domu najneskôr do jedného mesiaca po jej uzatvorení,
b)
zmluvy uvedenej v odseku 3 písm. b) najneskôr do jedného mesiaca po jej uzatvorení.
(6)
Prenajímateľ je povinný informovať zhotoviteľa bytového domu, predávajúceho bytového
domu a investičný partner je povinný informovať predávajúceho podielu v obchodnej
spoločnosti, ktorá nadobudne postupom uvedeným v tomto zákone postavenie prenajímateľa
a ktorá je alebo bude vlastníkom bytového domu, o zápise prenajímateľa a tejto obchodnej
spoločnosti uvedenej v odseku 3 písm. b) do registra prenajímateľov, a to najneskôr
pri vykonaní právnych úkonov, na základe ktorých prenajímateľ nadobudne bytový dom
alebo investičný partner nadobudne podiel v obchodnej spoločnosti, ktorá nadobudne
postupom uvedeným v tomto zákone postavenie prenajímateľa a ktorá vlastní alebo bude
vlastniť bytový dom, do svojho vlastníctva podľa osobitných predpisov.7)
(7)
Agentúra je oprávnená vstupovať aj do ďalších záväzkových vzťahov, ktoré súvisia
so štátom podporovaným nájomným bývaním. Ak tento zákon neustanovuje inak, agentúra
je povinná v rámci rokovaní a uzatváraní záväzkových vzťahov s investičnými partnermi
a prenajímateľmi, ktoré súvisia so štátom podporovaným nájomným bývaním, postupovať
vždy nediskriminačným spôsobom a zachovávať zásadu rovnosti vo vzťahu ku každému jej
zmluvnému partnerovi. Akékoľvek diskriminačné konanie alebo konanie, ktoré porušuje
zásadu rovnosti, sa zakazuje.
(8)
Ak dôjde k zmene vlastníka bytového domu, vstupuje nadobúdateľ bytového domu do právneho
postavenia prenajímateľa z nájomnej zmluvy podľa tohto zákona. Zmena v osobe prenajímateľa
z nájomnej zmluvy podľa tohto zákona nie je dôvodom pre ukončenie nájomného vzťahu
nájomcom.
(9)
Obchodná spoločnosť uvedená v odseku 3 písm. b) nadobúda tiež postavenie prenajímateľa
splnením nasledovných podmienok
a)
agentúra schváli na návrh investičného partnera projekt nájomného bývania vo vzťahu
k bytovému domu, ktorého vlastníkom je alebo bude táto obchodná spoločnosť,
b)
investičný partner uzatvoril s treťou fyzickou alebo právnickou osobou, ako predávajúcim,
zmluvu uvedenú v odseku 3 písm. b),
c)
investičný partner a táto obchodná spoločnosť uzatvorili zmluvu o prevádzke bytového
domu a
d)
agentúra vykonala na žiadosť investičného partnera registráciu tejto obchodnej spoločnosti
v registri prenajímateľov.
§7 Záujemca a nájomca
(1)
Záujemca musí okrem iných kritérií ustanovených v tomto zákone a nariadení vlády
spĺňať aj nasledovné kritériá na účely získania postavenia nájomcu
a)
záujemca nie je vedený v zozname daňových dlžníkov podľa osobitného predpisu,9)
b)
záujemca nemá evidované nedoplatky na poistnom na sociálne poistenie podľa osobitného
predpisu,10)
c)
zdravotná poisťovňa neeviduje voči záujemcovi pohľadávky na poistnom, pohľadávky
na preddavkoch na poistné alebo príslušenstvo týchto pohľadávok, ktoré vznikli podľa
osobitného predpisu11) a sú po lehote splatnosti,
d)
záujemca nie je dlžníkom evidovaným v centrálnom registri exekúcií podľa osobitného
predpisu12) a
e)
záujemca dosiahol plnoletosť najneskôr v čase prejavenia záujmu o uzatvorenie nájomnej
zmluvy podľa tohto zákona na nájomný byt v rámci štátom podporovaného nájomného bývania.
(2)
Posúdenie splnenia kritérií záujemcom na získanie postavenia nájomcu v súlade s týmto
zákonom zabezpečí agentúra alebo ňou poverená právnická osoba v spolupráci so záujemcom
na žiadosť investičného partnera alebo prenajímateľa pred uzatvorením nájomnej zmluvy
podľa tohto zákona; na zmeny v plnení kritérií záujemcom počas platnosti nájomnej
zmluvy podľa tohto zákona sa neprihliada.
(3)
Na účely overenia splnenia kritérií záujemcom na získanie postavenia nájomcu v súlade
s týmto zákonom je agentúra alebo ňou poverená právnická osoba oprávnená získavať
údaje z informačných systémov verejnej správy podľa osobitného predpisu.13) Ak údaj alebo dokument, ktorým sa splnenie kritérií overuje, informačné systémy verejnej
správy neevidujú alebo neposkytujú z dôvodu technických alebo iných objektívnych prekážok,
preukazuje záujemca splnenie kritérií podľa odseku 1 potvrdením nie starším ako 30
dní. Subjekty verejnej správy poskytujú agentúre o záujemcovi na získanie postavenia
nájomcu a osobách, ktoré budú so záujemcom tvoriť spoločnú domácnosť, údaje zo svojich
informačných systémov podľa osobitného predpisu13) alebo iným vhodným spôsobom ak tieto informačné systémy verejnej správy neevidujú
alebo neposkytujú požadované údaje z technických alebo iných objektívnych prekážok,
a to do 30 dní odo dňa doručenia žiadosti agentúry. Záujemca poskytne agentúre údaje
potrebné na overenie splnenia kritérií záujemcom na získanie postavenia nájomcu v
súlade s týmto zákonom, ak tieto agentúra nezíska od subjektu verejnej správy, do
30 dní odo dňa doručenia výzvy agentúrou záujemcovi. Výzva agentúry sa považuje za
doručenú jej sprístupnením agentúrou záujemcovi v registri záujemcov.
(4)
Vláda ustanoví v nariadení vlády ďalšie kritériá, ktoré musí záujemca spĺňať a ktoré
budú zohľadňovať najmä priority vlády ohľadom poskytnutia štátom podporovaného nájomného
bývania
a)
vybraným skupinám osôb, pre ktoré je získanie vlastného bývania nedostupné alebo
ťažšie dostupné,
b)
vybraným profesiám,
c)
vybraným vekovým skupinám,
d)
vybraným príjmovým skupinám a
e)
vybraným skupinám v osobitnom sociálnom postavení.
(5)
Vláda ustanoví v nariadení vlády pravidlá prideľovania nájomných bytov záujemcom,
ktorí splnili kritériá ustanovené v súlade s týmto zákonom pre postavenie nájomcu,
a to najmä s ohľadom na priority vlády uvedené v odseku 4.
(6)
Agentúra posúdi splnenie kritérií záujemcom na účely získania postavenia nájomcu
a vydá záujemcovi potvrdenie o ich splnení alebo nesplnení v elektronickej podobe,
proti ktorému nemožno podať opravný prostriedok. Agentúra vydá záujemcovi potvrdenie
v lehote určenej na svojom webovom sídle. Potvrdenie sa doručí záujemcovi jeho sprístupnením
v registri záujemcov alebo odoslaním v elektronickej podobe na emailovú adresu záujemcu.
(7)
Záujemca je oprávnený uzatvoriť nájomnú zmluvu podľa tohto zákona len v prípade,
ak agentúra potvrdí záujemcovi splnenie kritérií na účely získania postavenia nájomcu
podľa odseku 6.
(8)
Záujemca nadobúda postavenie nájomcu uzatvorením nájomnej zmluvy podľa tohto zákona.
§8 Nájomná zmluva
(1)
Nájom nájomného bytu vzniká uzatvorením nájomnej zmluvy podľa tohto zákona, ktorou
prenajímateľ prenecháva nájomcovi za nájomné nájomný byt do užívania.
(2)
Nájom nájomného bytu je možné dohodnúť na dobu určitú alebo dobu neurčitú, spravidla
však na jeden rok, ak sa prenajímateľ a nájomca v nájomnej zmluve podľa tohto zákona
nedohodnú inak. Nájom možno na základe dohody zmluvných strán opakovane predĺžiť.
Nájomná zmluva podľa tohto zákona uzatvorená na dobu dlhšiu ako päť rokov a to vrátane
predĺženia doby jej trvania uzatvorením dodatku alebo novej nájomnej zmluvy podľa
tohto zákona sa mení uplynutím piatich rokov od jej uzatvorenia na nájomnú zmluvu
podľa tohto zákona uzatvorenú na dobu neurčitú v prípade, ak nájomca počas prvých
piatich rokov trvania nájomnej zmluvy podľa tohto zákona nenaplnil žiadny z dôvodov
pre jednostranné ukončenie trvania nájomnej zmluvy podľa tohto zákona zo strany prenajímateľa.
Prenajímateľ nie je povinný počas plynutia posledných piatich rokov trvania zmluvy
o prevádzke bytového domu uzatvárať nájomné zmluvy podľa tohto zákona v bytovom dome,
na dobu neurčitú a ktorých doba trvania by uplynula po ukončení trvania zmluvy o prevádzke
bytového domu.
(3)
Nájomca môže uzatvoriť nájomnú zmluvu podľa tohto zákona len na jeden nájomný byt.
(4)
Nájomná zmluva podľa tohto zákona musí mať písomnú formu a zmluvné strany si navzájom
poskytnú najmenej jedno jej vyhotovenie.
(5)
Nájomná zmluva podľa tohto zákona musí obsahovať najmä
a)
náležitosti uvedené v osobitnom predpise,14)
b)
zoznam osôb, ktoré s nájomcom tvoria spoločnú domácnosť (ďalej len „členovia domácnosti“),
c)
plnomocenstvo nájomcu a členov domácnosti udelené prenajímateľovi na účel hlásenia
ich trvalého pobytu v nájomnom byte podľa tohto zákona,
d)
spôsob doručovania písomností medzi prenajímateľom a nájomcom a
e)
vyhlásenie nájomcu, že si je vedomý skutočnosti, že nájomná zmluva sa uzatvára podľa
tohto zákona.
(6)
Nájomný byt nie je nájomca oprávnený prenechať do podnájmu.
(7)
Prenajímateľ je povinný oznámiť agentúre uzatvorenie nájomnej zmluvy podľa tohto
zákona s každým nájomcom do 30 dní odo dňa jej uzatvorenia.
§9 Nájomné a úhrady za plnenia poskytované s užívaním nájomného bytu
(1)
Vláda ustanoví nariadením vlády maximálnu výšku nájomného bez úhrad za plnenia poskytované
s užívaním nájomného bytu a bez nákladov na prevádzku, údržbu a opravy bytového domu;
vláda môže ustanoviť odlišnú maximálnu výšku nájomného v závislosti od regiónov, projektov
nájomného bývania a roku ich kolaudácie. Vláda ustanoví nariadením vlády pravidlá
výpočtu a aplikácie maximálnej výšky nájomného.
(2)
Maximálna výška nájomného podľa odseku 1 sa zvýši raz ročne k 1. marcu o mieru inflácie
dosiahnutú v predchádzajúcom kalendárnom roku potvrdenú Štatistickým úradom Slovenskej
republiky; agentúra zverejní zvýšené nájomné na svojom webovom sídle. Prenajímateľ
môže zvýšiť výšku nájomného dohodnutú v nájomnej zmluve podľa tohto zákona raz ročne
o mieru inflácie dosiahnutú v predchádzajúcom kalendárnom roku potvrdenú Štatistickým
úradom Slovenskej republiky. Zvýšené nájomné podľa predchádzajúcej vety sa uplatňuje
od prvého dňa nasledujúceho kalendárneho mesiaca.
(3)
Okrem prípadov uvedených v nájomnej zmluve podľa tohto zákona je prenajímateľ oprávnený
jednostranne zmeniť výšku úhrady za plnenia poskytované s užívaním nájomného bytu
a príslušenstva v prípade zmeny cien dodávaných energií a služieb spojených s užívaním
nájomného bytu. Tieto náklady budú podliehať pravidelnej analýze referenčného ukazovateľa,
ktorý je periodickým ukazovateľom ekonomického hospodárenia zúčastnených investičných
partnerov, ktorí pôsobia výhradne v oblasti štátom podporovaného nájomného bývania.
Referenčný ukazovateľ bude zverejňovať agentúra raz za rok. Kontrola a potvrdenie
správnosti údajov nezávislým odborným poradcom je nevyhnutnou podmienkou pre zverejnenie
referenčného ukazovateľa. Nezávislý odborný poradca vydá správu o overení referenčného
ukazovateľa na základe pravidiel ustanovených agentúrou. Ak náklady prekročia overené
referenčné ukazovatele, postupuje sa podľa korekčného mechanizmu v investičnej zmluve.
§10 Peňažná zábezpeka
(1)
Nájomca je povinný pred prvým dňom nájmu uhradiť prenajímateľovi peňažnú zábezpeku
vo výške dohodnutej v nájomnej zmluve podľa tohto zákona, maximálne vo výške súčtu
trojnásobku mesačného nájmu, trojnásobku mesačnej úhrady za plnenia poskytované s
užívaním nájomného bytu a trojnásobku nákladov na prevádzku, údržbu a opravy bytového
domu. Vláda môže nariadením vlády ustanoviť, kedy je nájomca povinný pred prvým dňom
nájmu uhradiť prenajímateľovi peňažnú zábezpeku vo výške dohodnutej v nájomnej zmluve
podľa tohto zákona, maximálne vo výške súčtu šesťnásobku mesačného nájmu, šesťnásobku
mesačnej úhrady za plnenia poskytované s užívaním nájomného bytu a šesťnásobku nákladov
na prevádzku, údržbu a opravu bytového domu. Zábezpeka slúži podľa podmienok nájomnej
zmluvy podľa tohto zákona na zabezpečenie prípadných pohľadávok prenajímateľa voči
nájomcovi najmä z dôvodu
a)
neplatenia nájomného, úhrad za plnenia poskytované s užívaním nájomného bytu alebo
úhrad nákladov na prevádzku, údržbu a opravy bytového domu vrátane náhrady za užívanie
nájomného bytu, úhrady za plnenia poskytované s užívaním nájomného bytu alebo úhrady
nákladov na prevádzku, údržbu a opravy bytového domu podľa § 14 ods. 3,
b)
spôsobenej škody na bytovom dome, nájomnom byte vrátane jeho príslušenstva a zariadenia
alebo
c)
vzniku iných pohľadávok prenajímateľa súvisiacich s užívaním nájomného bytu.
(2)
Na základe písomnej výzvy prenajímateľa je nájomca povinný v lehote jedného mesiaca
odo dňa jej doručenia doplniť peňažnú zábezpeku do výšky podľa odseku 1, ak prenajímateľ
preukázateľne použije peňažnú zábezpeku alebo jej časť na úhradu svojich splatných
pohľadávok voči nájomcovi v súlade s odsekom 1.
(3)
Po skončení nájomného pomeru podľa tohto zákona je prenajímateľ povinný vrátiť nájomcovi
nevyčerpanú časť peňažnej zábezpeky najneskôr v lehote jedného mesiaca odo dňa, keď
nájomca vypratal nájomný byt a vysporiadal s prenajímateľom nároky súvisiace s nájomným
pomerom.
§11 Prevádzka bytového domu
(1)
Prevádzku, údržbu a opravu bytového domu zabezpečuje prenajímateľ.
(2)
Nájomca je povinný podieľať sa na nákladoch na prevádzku, údržbu a opravu bytového
domu.
§12 Zánik nájmu nájomného bytu
(1)
Nájom nájomného bytu zaniká
a)
uplynutím času, na ktorý bol dohodnutý,
b)
písomnou dohodou medzi prenajímateľom a nájomcom,
c)
písomnou výpoveďou jednej zo zmluvných strán z dôvodov uvedených v tomto zákone,
v nájomnej zmluve podľa tohto zákona alebo v osobitnom predpise,14)
d)
písomným odstúpením jednej zo zmluvných strán z dôvodov uvedených v tomto zákone,
v nájomnej zmluve podľa tohto zákona alebo v osobitnom predpise,14) alebo
e)
zánikom predmetu nájmu.
(2)
Prenajímateľ je povinný oznámiť agentúre každý zánik nájmu nájomného bytu s identifikáciou
nájomcu, ktorého sa týka, v lehote 30 dní odo dňa zániku.
§13 Výpoveď nájmu nájomného bytu a odstúpenie
(1)
Prenajímateľ môže vypovedať nájom nájomného bytu
a)
z dôvodov uvedených v osobitnom predpise,14)
b)
ak nájomca hrubo porušuje svoje povinnosti vyplývajúce z nájmu nájomného bytu najmä
tým, že nezaplatil nájomné, úhradu za plnenia poskytované s užívaním nájomného bytu
alebo úhradu nákladov na prevádzku, údržbu a opravy bytového domu za dlhší čas ako
jeden mesiac, alebo tým, že prenechal nájomný byt alebo jeho časť inému do podnájmu,
c)
ak nájomca alebo člen domácnosti, ktorý je občanom Slovenskej republiky, porušil
povinnosť podľa § 16 ods. 3 alebo ods. 4,
d)
ak nájomca alebo člen domácnosti hrubo porušuje svoje povinnosti vyplývajúce z domového
poriadku, alebo
e)
ak je daný iný dôvod výpovede dohodnutý v nájomnej zmluve podľa tohto zákona.
(2)
Prenajímateľ nie je oprávnený vypovedať nájom nájomného bytu bez uvedenia dôvodu,
ak je nájomná zmluva podľa tohto zákona uzatvorená na dobu neurčitú.
(3)
Nájomca môže vypovedať nájom nájomného bytu
a)
z dôvodov uvedených v osobitnom predpise,14)
b)
ak je daný iný dôvod výpovede dohodnutý v nájomnej zmluve podľa tohto zákona alebo
c)
bez uvedenia dôvodu, ak je nájomná zmluva podľa tohto zákona uzatvorená na dobu neurčitú.
(4)
Ak bola daná písomná výpoveď, skončí sa nájom nájomného bytu uplynutím výpovednej
lehoty. Výpovedná lehota začína plynúť dňom nasledujúcim po dni, v ktorom bola druhej
zmluvnej strane doručená výpoveď. Výpovedná lehota je
a)
pätnásť dní v prípade výpovede prenajímateľa z dôvodu uvedeného v odseku 1 písm.
b) tohto zákona alebo § 711 ods. 1 písm. c) Občianskeho zákonníka,
b)
tri mesiace v prípade výpovede nájomcu bez uvedenia dôvodu,
c)
jeden mesiac v prípade písomnej výpovede prenajímateľa alebo nájomcu z iných dôvodov.
(5)
Ak nájomca alebo člen domácnosti napriek písomnému upozorneniu opakovane porušuje
povinnosti, ktorých porušenie by inak zakladalo právo prenajímateľa ukončiť nájomný
pomer výpoveďou, je prenajímateľ od nájomnej zmluvy podľa tohto zákona oprávnený odstúpiť.
(6)
Nájomca je oprávnený od nájomnej zmluvy podľa tohto zákona odstúpiť, ak predmet nájmu
nebol odovzdaný v stave spôsobilom na dohodnuté užívanie.
(7)
V prípade odstúpenia sa nájomná zmluva podľa tohto zákona zrušuje okamihom doručenia
odstúpenia od nájomnej zmluvy podľa tohto zákona druhej zmluvnej strane.
(8)
Zánikom nájmu podľa tohto zákona nevzniká nájomcovi nárok na bytovú náhradu.15)
§14 Vypratanie nájomného bytu
(1)
Nájomca je povinný na vlastné náklady vypratať nájomný byt a ten odovzdať prenajímateľovi
v stave zodpovedajúcom obvyklému opotrebeniu, a to ku dňu skončenia nájmu.
(2)
Ak nájomca nájomný byt neodovzdá prenajímateľovi v lehote do piatich kalendárnych
dní odo dňa skončenia nájmu, je prenajímateľ oprávnený na účely zabezpečenia pohľadávok
vzniknutých na základe nájomnej zmluvy podľa tohto zákona zadržať hnuteľné veci nájomcu
nachádzajúce sa v nájomnom byte, okrem vecí, ktoré sú vylúčené z exekúcie podľa osobitného
predpisu.12) Prenajímateľ je oprávnený zadržať hnuteľné veci nájomcu nachádzajúce sa v nájomnom
byte len vtedy, ak nespotrebovaná časť peňažnej zábezpeky nepostačuje na uspokojenie
pohľadávok prenajímateľa vzniknutých na základe nájomnej zmluvy podľa tohto zákona.
(3)
Ak je nájomca v omeškaní s vyprataním nájomného bytu je povinný platiť prenajímateľovi
náhradu za užívanie nájomného bytu, úhradu za plnenia poskytované s užívaním nájomného
bytu a úhradu nákladov na prevádzku, údržbu a opravu bytového domu vo výške nájomného,
výške úhrady za plnenia poskytované s užívaním nájomného bytu a výške nákladov na
prevádzku, údržbu a opravu bytového domu platenej nájomcom pred skončením nájmu nájomného
bytu. Vo vzťahu k náhrade za užívanie nájomného bytu a úhrade za plnenia poskytované
s užívaním nájomného bytu sa primerane použije § 9. Vo vzťahu k náhrade nákladov na prevádzku, údržbu a opravu bytového domu sa primerane
použije § 11.
§15 Neplatnosť skončenia nájmu nájomného bytu
Neplatnosť skončenia nájmu nájomného bytu má zmluvná strana právo uplatniť na súde
v lehote dvoch mesiacov odo dňa doručenia výpovede z nájmu nájomného bytu alebo odstúpenia
od nájomnej zmluvy podľa tohto zákona. Účinky právneho úkonu smerujúceho k skončeniu
nájmu nie sú podaním žaloby dotknuté.
§16 Spoločné ustanovenia
(1)
Na nájomnú zmluvu uzavretú podľa tohto zákona sa vzťahujú ustanovenia Občianskeho zákonníka, ak odsek 2 neustanovuje inak. Na nájomnú zmluvu uzavretú podľa tohto zákona sa nevzťahujú
ustanovenia osobitného predpisu.20)
(2)
Nájom podľa tohto zákona sa nespravuje ustanoveniami § 582 vo vzťahu k právu prenajímateľa vypovedať nájomnú zmluvu uzatvorenú na dobu neurčitú
bez uvedenia dôvodu, § 666 ods. 1, § 671, § 676, § 677 ods. 1 vo vzťahu k právu prenajímateľa vypovedať nájomnú zmluvu uzatvorenú na dobu neurčitú
bez uvedenia dôvodu, § 677 ods. 2, § 680 ods. 3, § 685 ods. 1 druhá veta, § 685 ods. 2 a 3, § 687 ods. 3, § 696, § 700 ods. 3, § 703 ods. 2, § 704 ods. 2, § 705 ods. 2, § 706, § 707 ods. 2, § 709, § 710 ods. 2 druhá veta, § 710 ods. 3 a 4, § 711 ods. 1 písm. a) a d), § 711 ods. 3 až 6, § 712, § 712a, § 712c až § 714 a § 717 až 720 Občianskeho zákonníka, ak tento zákon neustanovuje inak.
(3)
Občan Slovenskej republiky je povinný hlásiť na príslušnej ohlasovni pobytov trvalý
pobyt v obci, v ktorej sa nájomný byt nachádza, v prípade trvania alebo predĺženia
trvania nájomnej zmluvy podľa tohto zákona na dobu dlhšiu ako jeden rok. Povinnosť
hlásiť vznik trvalého pobytu podľa osobitného predpisu16) vzniká uplynutím jedného roku trvania nájomnej zmluvy podľa tohto zákona. V prípade
porušenia povinnosti nájomcom hlásiť trvalý pobyt je prenajímateľ oprávnený hlásiť
vznik trvalého pobytu nájomcu a členov domácnosti na príslušnej ohlasovni obce, v
ktorej sa nájomný byt nachádza, v mene nájomcu a členov domácnosti spôsobom uvedeným
v nájomnej zmluve podľa tohto zákona.
(4)
Občan Slovenskej republiky je povinný hlásiť na príslušnej ohlasovni pobytov v obci,
v ktorej sa nájomný byt nachádza, skončenie trvalého pobytu až po ukončení trvania
nájomnej zmluvy podľa tohto zákona.
(5)
Týmto zákonom nie sú dotknuté ustanovenia osobitných predpisov v oblasti štátnej
pomoci.17)
(6)
Proces vydávania potvrdení agentúrou podľa § 7 odsekov 6 a 7 bližšie upraví interný predpis agentúry zverejnený na jej webovom sídle. Na vydanie
potvrdenia agentúrou podľa § 7 ods. 6 a 7 sa nevzťahuje správny poriadok.
§17 Obmedzenie nakladania s nájomným bytom, nebytovým priestorom a bytovým domom
(1)
Nadobudnúť bytový dom alebo všetky nájomné byty v bytovom dome do vlastníctva je
oprávnený len prenajímateľ. V prípade nadobudnutia všetkých nájomných bytov v bytovom
dome sa na prenajímateľa vzťahujú v rovnakom rozsahu všetky práva a povinnosti prenajímateľa
ako vlastníka bytového domu.
(2)
Nadobudnutie samostatného nájomného bytu v bytovom dome do vlastníctva sa zakazuje.
Zakazuje sa zmena funkčného využitia bytu na iné funkčné využitie počas doby trvania
zmluvy o prevádzke bytového domu a nájomnej zmluvy podľa tohto zákona. Zakazuje sa
zmena funkčného využitia nebytového priestoru určeného na funkciu bývania alebo ubytovania
na iné funkčné využitie nebytového priestoru počas doby trvania zmluvy o prevádzke
bytového domu okrem zmeny funkčného využitia tohto nebytového priestoru v bytovom
dome na byt. Ak počas doby trvania zmluvy o prevádzke bytového domu vydá stavebný
úrad rozhodnutie o zmene spôsobu využitia z nebytového priestoru na jeden alebo viaceré
byty spĺňajúce definíciu nájomného bytu podľa tohto zákona, ktoré sú vo vlastníctve
prenajímateľa, stávajú sa tieto byty súčasťou už schváleného projektu nájomného bývania
agentúrou.
(3)
Investičný partner a prenajímateľ sú povinní zabezpečiť prevádzku bytového domu podľa
podmienok uvedených v zákone počas doby trvania zmluvy o prevádzke bytového domu,
a to aj ak trvanie investičnej zmluvy už skončilo. Ak sa agentúra a prenajímateľ pred
uplynutím doby trvania zmluvy o prevádzke bytového domu nedohodnú inak, uplynutím
doby trvania zmluvy o prevádzke bytového domu nie je prenajímateľ
a)
povinný poskytovať nájomné byty v bytovom dome, ktorých je vlastníkom, do nájmu na
základe tohto zákona,
b)
viazaný týmto zákonom vo vzťahu k bytovému domu a nájomným bytom, a je oprávnený
s bytovým domom a nájomnými bytmi nakladať bez obmedzení, ktoré vyplývajú z tohto
zákona.
(4)
Nájomné zmluvy uzatvorené v súlade s týmto zákonom uplynutím doby trvania zmluvy
o prevádzke bytového domu zostávajú bezo zmien až do ich zániku.
(5)
Uplynutím doby trvania zmluvy o prevádzke bytového domu a neposkytnutím nájomného
bytu v bytovom dome do nájmu nájomcovi podľa tohto zákona zostáva prenajímateľ v právnom
postavení prenajímateľa podľa tohto zákona len vo vzťahu k tomu nájomcovi, s ktorým
má uzatvorenú nájomnú zmluvu podľa tohto zákona.
§18 Informačný systém štátom podporovaného nájomného bývania
(1)
Informačný systém štátom podporovaného nájomného bývania pozostáva z
a)
registra prenajímateľov a
b)
registra záujemcov.
(2)
Register prenajímateľov je informačný systém agentúry o prenajímateľoch, ktorí uzatvorili
zmluvu o prevádzke bytového domu, a ktorého súčasťou sú najmä
a)
identifikačné údaje prenajímateľa v rozsahu údajov zapísaných o prenajímateľovi v
obchodnom registri,
b)
identifikačné číslo dane z príjmov právnických osôb prenajímateľa,
c)
identifikačné číslo dane z pridanej hodnoty prenajímateľa,
d)
identifikačné údaje o jednom alebo všetkých bytových domoch v rámci agentúrou schváleného
projektu nájomného bývania, v rozsahu ich špecifikácie podľa právoplatného rozhodnutia
o stavebnom zámere alebo architektonickej štúdie vypracovanej odborne spôsobilou osobou
podľa osobitného predpisu,18) na ktorého nadobudnutie a prevádzku je prenajímateľ zaviazaný zmluvou o prevádzke
bytového domu.
(3)
Register prenajímateľov zriaďuje a spravuje agentúra.
(4)
Údaje z registra prenajímateľov sú verejne prístupné.
(5)
Register záujemcov je informačný systém agentúry o osobných údajoch záujemcov a ďalších
osôb podľa § 18a.
(6)
Register záujemcov zriaďuje a spravuje agentúra.
§18a Ochrana osobných údajov
(1)
Na plnenie úloh a povinností agentúry podľa tohto zákona, nariadenia vlády alebo
osobitného predpisu19) je nevyhnutné, aby agentúra spracúvala osobné údaje určitých fyzických osôb spôsobom
a v rozsahu uvedenom v odsekoch 2 až 8.
(2)
Na účely zisťovania, overenia a kontroly totožnosti záujemcu a na účely overenia
splnenia kritérií na získanie postavenia nájomcu záujemcom agentúra spracúva nasledovné
osobné údaje záujemcu (ďalej len „osobné údaje záujemcu“)
a)
meno, priezvisko, titul, rodné priezvisko, adresa trvalého pobytu, adresa prechodného
pobytu, dátum narodenia, rodné číslo pridelené v Slovenskej republike, iný jedinečný
identifikátor fyzickej osoby, druh a číslo dokladu totožnosti, štátna príslušnosť
(ďalej len „identifikačné údaje záujemcu“),
b)
telefónne číslo a e-mailová adresa, ak ich má záujemca zriadené, adresa pre doručovanie
písomností (ďalej len „kontaktné údaje záujemcu“),
c)
údaj o rodinnom stave,
d)
údaj o počte osôb, ktoré budú so záujemcom tvoriť spoločnú domácnosť záujemcu a vzťahoch
záujemcu k nim,
e)
údaje o skutočnostiach uvedených v § 7 ods. 1 písm. a) až d), údaje o záujemcovi uvedené v nariadení vlády a údaje o vlastníctve nehnuteľností
záujemcom (ďalej len „údaje o splnení kritérií záujemcom“), a
f)
údaje o príjmoch záujemcu v rozsahu podľa nariadenia vlády (ďalej len „údaje o príjme
záujemcu“).
(3)
Na účely overenia splnenia kritérií na získanie postavenia nájomcu záujemcom a na
účely zisťovania, overenia a kontroly totožnosti osôb, ktoré budú so záujemcom tvoriť
spoločnú domácnosť záujemcu, agentúra spracúva nasledovné osobné údaje každej osoby,
ktoré budú so záujemcom tvoriť spoločnú domácnosť záujemcu (ďalej len „osobné údaje
člena domácnosti“)
a)
meno, priezvisko, titul, rodné priezvisko, adresa trvalého pobytu, adresa prechodného
pobytu, dátum narodenia, rodné číslo pridelené v Slovenskej republike, iný jedinečný
identifikátor fyzickej osoby, druh a číslo dokladu totožnosti, štátna príslušnosť
(ďalej len „identifikačné údaje člena domácnosti“),
b)
údaje o príjmoch v rozsahu podľa nariadenia vlády (ďalej len „údaje o príjme člena
domácnosti“).
(4)
Na účely zisťovania, overenia a kontroly totožnosti záujemcu a osôb, ktoré budú so
záujemcom tvoriť spoločnú domácnosť záujemcu, z dôvodu zamedzenia zneužívania štátom
podporovaného nájomného bývania je agentúra oprávnená so súhlasom dotknutých osôb
spracúvať biometrické údaje záujemcu a biometrické údaje osôb, ktoré budú so záujemcom
tvoriť spoločnú domácnosť záujemcu v rozsahu biometrickej charakteristiky hlasu, tváre
a podpisu (ďalej len „biometrické údaje“).
(5)
Na účely overenia splnenia kritérií na získanie postavenia nájomcu záujemcom je agentúra
oprávnená poskytnúť právnickej osobe poverenej agentúrou overením splnenia kritérií
na získanie postavenia nájomcu záujemcom osobné údaje záujemcu, osobné údaje člena
domácnosti a biometrické údaje.
(6)
Na účely uzatvorenia nájomnej zmluvy poskytuje agentúra prenajímateľovi identifikačné
údaje záujemcu, kontaktné údaje záujemcu a identifikačné údaje člena domácnosti.
(7)
Na účely overenia splnenia podmienky uvedenej v § 8 ods. 4 je agentúra oprávnená až do skončenia nájomnej zmluvy spracúvať identifikačné údaje
nájomcu a informáciu o tom, že nájomný vzťah založený nájomnou zmluvou, ktorú nájomca
uzatvoril s prenajímateľom, trvá.
(8)
Agentúra je oprávnená s použitím automatizovaných prostriedkov alebo neautomatizovaných
prostriedkov vyhotovovať kópie dokladov totožnosti záujemcu a osôb, ktoré sa majú
stať členmi domácnosti záujemcu.
§19 Prechodné ustanovenia
(1)
Úrad vlády a Ministerstvo financií Slovenskej republiky založia agentúru do 31. decembra
2022.
(2)
Výška príspevku každého člena agentúry podľa odseku 1 na činnosť agentúry na rok
2022 je 333 000 eur.
§19a Prechodné ustanovenia k úpravám účinným od 25. júna 2023
(1)
Predseda predstavenstva agentúry a ďalší člen predstavenstva agentúry ustanovení
do funkcie k 25. júnu 2023 ostávajú vo funkcii aj naďalej.
(2)
Národná rada Slovenskej republiky môže odvolať na návrh aspoň pätnástich poslancov
člena predstavenstva agentúry aj bez uvedenia dôvodu do 1. októbra 2023.
§19b Prechodné ustanovenie k úpravám účinným od 1. februára 2024
Zakladateľská pôsobnosť Úradu vlády Slovenskej republiky k agentúre prechádza
od 1. februára 2024 na Ministerstvo dopravy Slovenskej republiky. Z Úradu vlády Slovenskej republiky prechádza od 1. februára 2024 členstvo v agentúre na Ministerstvo dopravy Slovenskej republiky.
od 1. februára 2024 na Ministerstvo dopravy Slovenskej republiky. Z Úradu vlády Slovenskej republiky prechádza od 1. februára 2024 členstvo v agentúre na Ministerstvo dopravy Slovenskej republiky.
§19c Prechodné ustanovenie k úpravám účinným dňom vyhlásenia
Ustanovenia § 3 ods. 6 až 11 v znení účinnom odo dňa nadobudnutia účinnosti tohto zákona sa vzťahujú aj na členov
predstavenstva, členov dozornej rady a generálneho riaditeľa agentúry ustanovených
do funkcie predo dňom nadobudnutia účinnosti tohto zákona.
§19d Prechodné ustanovenie k úpravám účinným od 1. septembra 2024
Zakladateľská pôsobnosť Ministerstva financií Slovenskej republiky k agentúre a členstvo
Ministerstva financií Slovenskej republiky v agentúre zaniká k 1. septembru 2024.
Čl. II
Zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 18/1996 Z. z. o cenách v znení zákona č. 196/2000 Z. z., zákona č. 276/2001 Z. z., zákona č. 436/2002
Z. z., zákona č. 465/2002 Z. z., zákona č. 520/2003 Z. z., zákona č. 523/2004 Z. z.,
zákona č. 68/2005 Z. z., zákona č. 117/2006 Z. z., zákona č. 659/2007 Z. z., zákona
č. 382/2008 Z. z., zákona č. 488/2009 Z. z., zákona č. 513/2009 Z. z., zákona č. 260/2011
Z. z., zákona č. 356/2013 Z. z., zákona č. 125/2016 Z. z., zákona č. 112/2019 Z. z.,
zákona č. 198/2020 Z. z. a zákona č. 457/2021 Z. z. sa mení a dopĺňa takto:
1.
V § 4a ods. 1 sa slová „§ 20 ods. 1 písm. a), b) a d) až f)“ nahrádzajú slovami „§
20 ods. 1 písm. a), b), d) až f) a i)“.
2.
V § 4a sa odsek 2 dopĺňa písmenom f), ktoré znie:
„f)
ide o určenie maximálnej ceny nájmu bytov podľa osobitného predpisu.7c)“.
Poznámka pod čiarou k odkazu 7c znie:
„7c) Zákon č. 222/2022 Z. z. o štátnej podpore nájomného bývania a o zmene a doplnení
niektorých zákonov.“.
3.
V § 7 a § 11 ods. 1 sa slová „§ 20 ods. 1 písm. a), b) a d)“ nahrádzajú slovami „§
20 ods. 1 písm. a), b), d) a i)“.
4.
V § 20 sa odsek 1 dopĺňa písmenom i), ktoré znie:
„i)
vláda Slovenskej republiky.“.
5.
V § 20 sa za odsek 6 vkladá nový odsek 7, ktorý znie:
„(7)
Vláda Slovenskej republiky vykonáva pôsobnosť podľa odseku 2 písm. b) až d) v oblasti
maximálnych cien nájmu bytov podľa osobitného zákona.7c)“.
Doterajšie odseky 7 a 8 sa označujú ako odseky 8 a 9.
6.
V § 20 ods. 9 sa slová „v odsekoch 2 až 6“ nahrádzajú slovami „v odsekoch 2 až 7“.
Čl. III
Zákon č. 73/1998 Z. z. o štátnej službe príslušníkov Policajného zboru, Slovenskej informačnej služby, Zboru
väzenskej a justičnej stráže Slovenskej republiky a Železničnej polície v znení zákona
č. 58/1999 Z. z., zákona č. 181/1999 Z. z., zákona č. 356/1999 Z. z., zákona č. 224/2000
Z. z., zákona č. 464/2000 Z. z., zákona č. 241/2001 Z. z., zákona č. 98/2002 Z. z.,
zákona č. 328/2002 Z. z., zákona č. 422/2002 Z. z., zákona č. 659/2002 Z. z., zákona
č. 212/2003 Z. z., zákona č. 178/2004 Z. z., zákona č. 201/2004 Z. z., zákona č. 365/2004
Z. z., zákona č. 382/2004 Z. z., zákona 727/2004 Z. z., zákona č. 732/2004 Z. z.,
zákona č. 69/2005 Z. z., zákona č. 623/2005 Z. z., zákona č. 342/2007 Z. z., zákona
č. 513/2007 Z. z., zákona č. 61/2008 Z. z., zákona č. 278/2008 Z. z., zákona č. 445/2008
Z. z., zákona č. 491/2008 Z. z., zákona č. 70/2009 Z. z., zákona č. 60/2010 Z. z.,
zákona č. 151/2010 Z. z., zákona č. 543/2010 Z. z., zákona č. 547/2010 Z. z., zákona
č. 48/2011 Z. z., zákona č. 79/2012 Z. z., zákona č. 345/2012 Z. z., zákona č. 361/2012
Z. z., zákona č. 80/2013 Z. z., zákona č. 462/2013 Z. z., zákona č. 307/2014 Z. z.,
zákona č. 406/2015 Z. z., zákona č. 125/2015 Z. z., zákona č. 69/2018 Z. z., zákona
č. 177/2018 Z. z., zákona č. 347/2018 Z. z., zákona č. 6/2019 Z. z., zákona č. 319/2019
Z. z., zákona č. 73/2020 Z. z., zákona č. 423/2020 Z. z., zákona č. 76/2021 Z. z.,
zákona č. 310/2021 Z. z., zákona č. 412/2021 Z. z., zákona č. 453/2021 Z. z., zákona
č. 478/2021 Z. z. a zákona č. 125/2022 Z. z. sa dopĺňa takto:
Za § 141c sa vkladá § 141d, ktorý vrátane nadpisu znie:
§141d Príspevok na štátom podporované nájomné bývanie
Policajtovi môže byť poskytnutý príspevok na štátom podporované nájomné bývanie v
rozsahu a za podmienok ustanovených osobitným predpisom.32d)“.
Poznámka pod čiarou k odkazu 32d znie:
„32d) § 152c Zákonníka práce.“.
Čl. IV
Zákon č. 253/1998 Z. z. o hlásení pobytu občanov Slovenskej republiky a registri obyvateľov Slovenskej republiky
v znení zákona č. 369/1999 Z. z., zákona č. 441/2001 Z. z., zákona č. 660/2002 Z.
z., zákona č. 174/2004 Z. z., zákona č. 215/2004 Z. z., zákona č. 454/2004 Z. z.,
zákona č. 523/2004 Z. z., zákona č. 224/2006 Z. z., zákona č. 335/2007 Z. z., zákona
č. 216/2008 Z. z., zákona č. 49/2012 Z. z., zákona č. 190/2013 Z. z., zákona č. 335/2014
Z. z., zákona č. 125/2015 Z. z., zákona č. 125/2016 Z. z., zákona č. 254/2016 Z. z.,
zákona č. 177/2018 Z. z., zákona č. 211/2019 Z. z., zákona č. 234/2019 Z. z., zákona
č. 395/2019 Z. z., zákona č. 310/2021 Z. z. a zákona č. 101/2022 Z. z. sa dopĺňa takto:
§ 7 sa dopĺňa odsekom 5, ktorý znie:
„(5)
Ohlasovňa oznamuje Agentúre štátom podporovaného nájomného bývania5aa) na jej žiadosť dátum začiatku, skončenia a zrušenia trvalého pobytu občana v obci
v bytoch štátom podporovaného nájomného bývania.“.
Poznámka pod čiarou k odkazu 5aa znie:
„5aa) Zákon č. 222/2022 Z. z. o štátnej podpore nájomného bývania a o zmene a doplnení
niektorých zákonov.“.
Čl. V
Zákon č. 311/2001 Z. z. Zákonník práce v znení zákona č. 165/2002 Z. z., zákona č. 408/2002 Z. z., zákona
č. 210/2003 Z. z., zákona č. 461/2003 Z. z., zákona č. 5/2004 Z. z., zákona č. 365/2004
Z. z., zákona č. 82/2005 Z. z., zákona č. 131/2005 Z. z., zákona č. 244/2005 Z. z.,
zákona č. 570/2005 Z. z., zákona č. 124/2006 Z. z., zákona č. 231/2006 Z. z., zákona
č. 348/2007 Z. z., zákona č. 200/2008 Z. z., zákona č. 460/2008 Z. z., zákona č. 49/2009
Z. z., zákona č. 184/2009 Z. z., zákona č. 574/2009 Z. z., zákona č. 543/2010 Z. z.,
zákona č. 48/2011 Z. z., zákona č. 257/2011 Z. z., zákona č. 406/2011 Z. z., zákona
č. 512/2011 Z. z., zákona č. 251/2012 Z. z., zákona č. 252/2012 Z. z., zákona č. 345/2012
Z. z., zákona č. 361/2012 Z. z., nálezu Ústavného súdu Slovenskej republiky č. 233/2013
Z. z., zákona č. 58/2014 Z. z., zákona č. 103/2014 Z. z., zákona č. 183/2014 Z. z.,
zákona č. 307/2014 Z. z., zákona č. 14/2015 Z. z., zákona č. 61/2015 Z. z., zákona
č. 351/2015 Z. z., zákona č. 378/2015 Z. z., zákona č. 440/2015 Z. z., zákona č. 82/2017
Z. z., zákona č. 95/2017 Z. z., zákona č. 335/2017 Z. z., zákona č. 63/2018 Z. z.,
zákona č. 347/2018 Z. z., zákona č. 376/2018 Z. z., zákona č. 307/2019 Z. z., zákona
č. 319/2019 Z. z., zákona č. 375/2019 Z. z., zákona č. 380/2019 Z. z., zákona č. 63/2020
Z. z., zákona č. 66/2020 Z. z., zákona č. 157/2020 Z. z., zákona č. 294/2020 Z. z.,
zákona č. 326/2020 Z. z., zákona č. 76/2021 Z. z., zákona č. 215/2021 Z. z., zákona
č. 407/2021 Z. z., zákona č. 82/2022 Z. z. a zákona č. 125/2022 Z. z. sa dopĺňa takto:
Za § 152b sa vkladá § 152c, ktorý vrátane nadpisu znie:
§152c Príspevok na štátom podporované nájomné bývanie
(1)
Zamestnávateľ môže poskytnúť zamestnancovi, ktorý je nájomcom bytu štátom podporovaného
nájomného bývania na základe nájomnej zmluvy podľa osobitného predpisu, príspevok
na štátom podporované nájomné bývanie, v sume najviac 4 eurá na meter štvorcový podlahovej
plochy bytu, najviac však v sume 360 eur za kalendárny mesiac, ak je zamestnanec v
pracovno-právnom vzťahu so zamestnávateľom k poslednému dňu kalendárneho mesiaca,
za ktorý sa príspevok poskytuje. U zamestnanca, ktorý má dohodnutý pracovný pomer
na kratší pracovný čas podľa § 49, sa suma príspevku na štátom podporované nájomné
bývanie za kalendárny mesiac podľa prvej vety zníži v pomere zodpovedajúcom kratšiemu
pracovnému času. U zamestnanca, s ktorým zamestnávateľ uzatvoril pracovný pomer v
priebehu kalendárneho mesiaca, sa suma príspevku na štátom podporované nájomné bývanie
podľa prvej vety zníži v pomere zodpovedajúcom počtu kalendárnych dní od začatia pracovného
pomeru k poslednému dňu kalendárneho mesiaca a počtu kalendárnych dní v danom mesiaci.
Príspevok na štátom podporované nájomné bývanie sa zaokrúhľuje na najbližší eurocent
nahor.
(2)
Ak má súčasne zamestnanec uzatvorený pracovný pomer s viacerými zamestnávateľmi,
zamestnanec si môže za kalendárny mesiac požiadať o príspevok na štátom podporované
nájomné bývanie len u jedného zamestnávateľa.
(3)
Ak byt štátom podporovaného nájomného bývania užívajú viacerí zamestnanci, ktorí
sú nájomcami príslušného bytu štátom podporovaného nájomného bývania, môže o príspevok
na štátom podporované nájomné bývanie požiadať len jeden z nich.
(4)
Zamestnanca, ktorý požiada o príspevok na štátom podporované nájomné bývanie, nemožno
žiadnym spôsobom znevýhodniť v porovnaní so zamestnancom, ktorý o tento príspevok
nepožiada.
(5)
Príspevok na štátom podporované nájomné bývanie je splatný najneskôr posledný deň
mesiaca nasledujúcom po mesiaci, za ktorý sa príspevok poskytuje.“.
Čl. VI
Zákon č. 315/2001 Z. z. o Hasičskom a záchrannom zbore v znení zákona č. 438/2002 Z. z., zákona č. 666/2002
Z. z., zákona č. 424/2003 Z. z., zákona č. 451/2003 Z. z., zákona č. 462/2003 Z. z.,
zákona č. 180/2004 Z. z., zákona č. 215/2004 Z. z., zákona č. 365/2004 Z. z., zákona
č. 382/2004 Z. z., zákona č. 447/2004 Z. z., zákona č. 729/2004 Z. z., zákona č. 254/2005
Z. z., zákona č. 561/2005 Z. z., zákona č. 404/2006 Z. z., zákona č. 256/2007 Z. z.,
zákona č. 327/2007 Z. z., zákona č. 330/2007 Z. z., zákona č. 519/2007 Z. z., zákona
č. 614/2007 Z. z., zákona č. 445/2008 Z. z., zákona č. 591/2008 Z. z., zákona č. 82/2009
Z. z., zákona č. 199/2009 Z. z., zákona č. 602/2009 Z. z., zákona č. 151/2010 Z. z.,
zákona č. 543/2010 Z. z., zákona č. 48/2011 Z. z., zákona č. 400/2011 Z. z., zákona
č. 345/2012 Z. z., zákona č. 438/2002 Z. z., zákona č. 80/2013 Z. z., zákona č. 190/2013
Z. z., zákona č. 37/2014 Z. z., zákona č. 307/2014 Z. z., zákona č. 129/2015 Z. z.,
zákona č. 375/2015 Z. z., zákona č. 125/2016 Z. z., zákona č. 177/2018 Z. z., zákona
č. 347/2018 Z. z., zákona č. 319/2019 Z. z., zákona č. 466/2019 Z. z., zákona č. 73/2020
Z. z., zákona č. 76/2021 Z. z., zákona č. 310/2021 Z. z., zákona č. 412/2021 Z. z.,
zákona č. 125/2022 Z. z. a zákona č. 127/2022 Z. z. sa dopĺňa takto:
V § 193 sa za slová „§ 152b,“ vkladajú slová „§ 152c,“.
Čl. VII
Zákon č. 575/2001 Z. z. o organizácii činnosti vlády a organizácii ústrednej štátnej správy v znení zákona
č. 143/2002 Z. z., zákona č. 411/2002 Z. z., zákona č. 465/2002 Z. z., zákona č. 139/2003
Z. z., zákona č. 453/2003 Z. z., zákona č. 523/2003 Z. z., zákona č. 215/2004 Z. z.,
zákona č. 351/2004 Z. z., zákona č. 405/2004 Z. z., zákona č. 585/2004 Z. z., zákona
č. 654/2004 Z. z., zákona č. 78/2005 Z. z., zákona č. 172/2005 Z. z., zákona č. 474/2005
Z. z., zákona č. 231/2006 Z. z., zákona č. 678/2006 Z. z., zákona č. 103/2007 Z. z.,
zákona č. 218/2007 Z. z., zákona č. 456/2007 Z. z., zákona č. 568/2007 Z. z., zákona
č. 617/2007 Z. z., zákona č. 165/2008 Z. z., zákona č. 408/2008 Z. z., zákona č. 583/2008
Z. z., zákona č. 70/2009 Z. z., zákona č. 165/2009 Z. z., zákona č. 400/2009 Z. z.,
zákona č. 403/2009 Z. z., zákona č. 505/2009 Z. z., zákona č. 557/2009 Z. z., zákona
č. 570/2009 Z. z., zákona č. 37/2010 Z. z., zákona č. 372/2010 Z. z., zákona č. 403/2010
Z. z., zákona č. 547/2010 Z. z., zákona č. 392/2011 Z. z., zákona č. 287/2012 Z. z.,
zákona č. 60/2013 Z. z., zákona č. 311/2013 Z. z., zákona č. 313/2013 Z. z., zákona
č. 335/2014 Z. z., zákona č. 172/2015 Z. z., zákona č. 339/2015 Z. z., zákona č. 358/2015
Z. z., zákona č. 392/2015 Z. z., zákona č. 171/2016 Z. z., zákona č. 272/2016 Z. z.,
zákona č. 378/2016 Z. z., zákona č. 138/2017 Z. z., zákona č. 238/2017 Z. z., zákona
č. 112/2018 Z. z., zákona č. 313/2018 Z. z., zákona č. 30/2019 Z. z., zákona č. 134/2020
Z. z., zákona č. 72/2021 Z. z., zákona č. 187/2021 Z. z., zákona č. 368/2021 Z. z.,
zákona č. 395/2021 Z. z., zákona č. 55/2022 Z. z., zákona č. 137/2022 Z. z., zákona
č. 172/2022 Z. z. a zákona č. 207/2022 Z. z. sa dopĺňa takto:
V § 24 ods. 13 sa za číslo „12“ vkladajú slová „a založenie Agentúry štátom podporovaného
nájomného bývania“.
Čl. VIII
Zákon č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení zákona č. 43/2004 Z. z., zákona č. 177/2004 Z. z., zákona
č. 191/2004 Z. z., zákona č. 391/2004 Z. z., zákona č. 538/2004 Z. z., zákona č. 539/2004
Z. z., zákona č. 659/2004 Z. z., zákona č. 68/2005 Z. z., zákona č. 314/2005 Z. z.,
zákona č. 534/2005 Z. z., zákona č. 660/2005 Z. z., zákona č. 688/2006 Z. z., zákona
č. 76/2007 Z. z., zákona č. 209/2007 Z. z., zákona č. 519/2007 Z. z., zákona č. 530/2007
Z. z., zákona č. 561/2007 Z. z., zákona č. 621/2007 Z. z., zákona č. 653/2007 Z. z.,
zákona č. 168/2008 Z. z., zákona č. 465/2008 Z. z., zákona č. 514/2008 Z. z., zákona
č. 563/2008 Z. z., zákona č. 567/2008 Z. z., zákona č. 60/2009 Z. z., zákona č. 184/2009
Z. z., zákona č. 185/2009 Z. z., zákona č. 504/2009 Z. z., zákona č. 563/2009 Z. z.,
zákona č. 374/2010 Z. z., zákona č. 548/2010 Z. z., zákona č. 129/2011 Z. z., zákona
č. 231/2011 Z. z., zákona č. 250/2011 Z. z., zákona č. 331/2011 Z. z., zákona č. 362/2011
Z. z., zákona č. 406/2011 Z. z., zákona č. 547/2011 Z. z., zákona č. 548/2011 Z. z.,
zákona č. 69/2012 Z. z., zákona č. 189/2012 Z. z., zákona č. 252/2012 Z. z., zákona
č. 288/2012 Z. z., zákona č. 395/2012 Z. z., zákona č. 70/2013 Z. z., zákona č. 135/2013
Z. z., zákona č. 318/2013 Z. z., zákona č. 463/2013 Z. z., zákona č. 180/2014 Z. z.,
zákona č. 183/2014 Z. z., zákona č. 333/2014 Z. z., zákona č. 364/2014 Z. z., zákona
č. 371/2014 Z. z., zákona č. 25/2015 Z. z., zákona č. 61/2015 Z. z., zákona č. 62/2015
Z. z., zákona č. 79/2015 Z. z., zákona č. 140/2015 Z. z., zákona č. 176/2015 Z. z.,
zákona č. 253/2015 Z. z., zákona č. 361/2015 Z. z., zákona č. 375/2015 Z. z., zákona
č. 378/2015 Z. z., zákona č. 389/2015 Z. z., zákona č. 437/2015 Z. z., zákona č. 440/2015
Z. z., zákona č. 341/2016 Z. z., zákona č. 264/2017 Z. z., zákona č. 279/2017 Z. z.,
zákona č. 335/2017 Z. z., zákona č. 344/2017 Z. z., zákona č. 57/2018 Z. z., zákona
č. 63/2018 Z. z., zákona č. 112/2018 Z. z., zákona č. 209/2018 Z. z., zákona č. 213/2018
Z. z., zákona č. 317/2018 Z. z., zákona č. 347/2018 Z. z., zákona č. 368/2018 Z. z.,
zákona č. 385/2018 Z. z., zákona č. 4/2019 Z. z., zákona č. 10/2019 Z. z., zákona
č. 54/2019 Z. z., zákona č. 88/2019 Z. z., zákona č. 155/2019 Z. z., zákona č. 221/2019
Z. z., zákona č. 223/2019 Z. z., zákona č. 228/2019 Z. z., zákona č. 233/2019 Z. z.,
zákona č. 301/2019 Z. z., zákona č. 315/2019 Z. z., zákona č. 316/2019 Z. z., zákona
č. 319/2019 Z. z., zákona č. 390/2019 Z. z., zákona č. 393/2019 Z. z., zákona č. 462/2019
Z. z., zákona č. 46/2020 Z. z., zákona č. 198/2020 Z. z., zákona č. 296/2020 Z. z.,
zákona č. 416/2020 Z. z., zákona č. 420/2020 Z. z., zákona č. 421/2020 Z. z., zákona
č. 76/2021 Z. z., zákona č. 215/2021 Z. z., zákona č. 257/2021 Z. z., zákona č. 310/2021
Z. z., zákona č. 408/2021 Z. z., zákona č. 416/2021 Z. z. a zákona č. 129/2022 Z.
z. sa dopĺňa takto:
1.
V § 5 sa odsek 7 dopĺňa písmenom p), ktoré znie:
„p)
suma príspevku poskytnutého zamestnancovi zamestnávateľom na štátom podporované nájomné
bývanie podľa § 152c Zákonníka práce; ak zamestnávateľ súčasne poskytol zamestnancovi
nepeňažné plnenie podľa písmena n) alebo došlo k zámene zdaniteľnej mzdy zamestnanca
s príspevkom podľa § 152c Zákonníka práce, suma príspevku podľa tohto písmena sa nepovažuje
za oslobodený príjem.“.
2.
V § 19 odsek 2 sa písmeno c) dopĺňa deviatym bodom, ktorý znie:
„9.
príspevok na štátom podporované nájomné bývanie zamestnancov poskytované za podmienok
ustanovených v § 152c Zákonníka práce v súvislosti s realizáciou sociálnej politiky
zamestnávateľa.“.
Čl. IX
Zákon č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v znení zákona č. 350/2004 Z. z., zákona č. 651/2004 Z.
z., zákona č. 340/2005 Z. z., zákona č. 523/2005 Z. z., zákona č. 656/2006 Z. z.,
zákona č. 215/2007 Z. z., zákona č. 593/2007 Z. z., zákona č. 378/2008 Z. z., zákona
č. 465/2008 Z. z., zákona č. 83/2009 Z. z., zákona č. 258/2009 Z. z., zákona č. 471/2009
Z. z., zákona č. 563/2009 Z. z., zákona č. 83/2010 Z. z., zákona č. 490/2010 Z. z.,
zákona č. 331/2011 Z. z., zákona č. 406/2011 Z. z., zákona č. 246/2012 Z. z., zákona
č. 440/2012 Z. z., zákona č. 360/2013 Z. z., zákona č. 218/2014 Z. z., zákona č. 268/2015
Z. z., zákona č. 360/2015 Z. z., zákona č. 297/2016 Z. z., zákona č. 298/2016 Z. z.,
zákona č. 334/2017 Z. z., zákona č. 112/2018 Z. z., zákona č. 323/2018 Z. z., zákona
č. 368/2018 Z. z., zákona č. 369/2018 Z. z., zákona č. 317/2019 Z. z., zákona č. 318/2019
Z. z., zákona č. 368/2019 Z. z., zákona č. 344/2020 Z. z., zákona č. 186/2021 Z. z.,
zákona č. 346/2021 Z. z. a zákona č. 408/2021 Z. z. sa dopĺňa takto:
V § 27 sa za odsek 2 vkladá nový odsek 3, ktorý znie:
„(3)
Znížená sadzba dane 5 % zo základu dane sa uplatňuje na:
a)
dodanie stavby alebo časti stavby vrátane stavebného pozemku, na ktorom stavba alebo
časť stavby stojí, ktorá spĺňa podmienky stavby štátom podporovaného nájomného bývania6ag) v rámci sociálnej politiky štátu a prijímateľom plnenia je prenajímateľ bytu štátom
podporovaného nájomného bývania,6ah) ktorý má uzatvorenú zmluvu o prevádzke bytového domu6ai) štátom podporovaného nájomného bývania, v ktorej je táto stavba špecifikovaná, okrem
dodania nebytových priestorov,
b)
obnovu a prestavbu stavby alebo časti stavby vrátane stavebných a montážnych prác
na stavbe, ktorá spĺňa podmienky stavby štátom podporovaného nájomného bývania a prijímateľom
plnenia je prenajímateľ bytu štátom podporovaného nájomného bývania, ktorý má uzatvorenú
zmluvu o prevádzke bytového domu štátom podporovaného nájomného bývania, v ktorej
je táto stavba špecifikovaná, okrem obnovy a prestavby stavieb vrátane stavebných
a montážnych prác, ktoré sa vzťahujú na nebytové priestory.“.
Doterajšie odseky 3 a 4 sa označujú ako odseky 4 a 5.
Poznámky pod čiarou k odkazom 6ag až 6ai znejú:
„6ag) § 2 písm. b) zákona č. 222/2022 Z. z. o štátnej podpore nájomného bývania a o zmene
a doplnení niektorých zákonov.
6ah) § 2 písm. g) zákona č. 222/2022 Z. z.
6ai) § 2 písm. j) zákona č. 222/2022 Z. z.“.
Čl. X
Zákon č. 55/2017 Z. z. o štátnej službe a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 334/2017
Z. z., zákona č. 63/2018 Z. z., zákona č. 112/2018 Z. z., zákona č. 177/2018 Z. z.,
zákona č. 318/2018 Z. z., zákona č. 347/2018 Z. z., zákona č. 6/2019 Z. z., zákona
č. 35/2019 Z. z., zákona č. 54/2019 Z. z., zákona č. 83/2019 Z. z., nálezu Ústavného
súdu Slovenskej republiky č. 90/2019 Z. z., zákona č. 319/2019 Z. z., zákona č. 397/2019
Z. z., zákona č. 470/2019 Z. z., zákona č. 126/2020 Z. z., zákona č. 134/2020 Z. z.,
zákona č. 423/2020 Z. z., zákona č. 76/2021 Z. z., zákona č. 395/2021 Z. z., zákona
č. 453/2021 Z. z., zákona č. 485/2021 Z. z., zákona č. 82/2022 Z. z. a zákona č. 186/2022
Z. z. sa dopĺňa takto:
V § 171 sa v odseku 1 za slová „§ 152a, § 152b,“ vkladá slovo „§ 152c,“.
Čl. XI
Tento zákon nadobúda účinnosť 1. júla 2022 okrem čl. III, V, VI a čl. VIII až X, ktoré
nadobúdajú účinnosť 1. januára 2023.
Zuzana Čaputová v. r.
Boris Kollár v. r.
Eduard Heger v. r.
Boris Kollár v. r.
Eduard Heger v. r.
1)
§ 20 zákona č. 355/2007 Z. z. o ochrane, podpore a rozvoji verejného zdravia a o zmene a doplnení niektorých zákonov
v znení neskorších predpisov.
3)
Zákon č. 423/2015 Z. z. o štatutárnom audite a o zmene a doplnení zákona č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve
v znení neskorších predpisov v znení neskorších predpisov.
4)
4a)
Nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) č. 549/2013 z 21. mája 2013 o európskom
systéme národných a regionálnych účtov v Európskej únii (Ú. v. EÚ L 174, 26. 6. 2013)
v platnom znení.
4b)
§ 66a Obchodného zákonníka.
5)
Napríklad zákon č. 253/1998 Z. z. o hlásení pobytu občanov Slovenskej republiky a registri obyvateľov Slovenskej republiky
v znení neskorších predpisov, zákon č. 404/2011 Z. z. o pobyte cudzincov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
6a)
§ 66 ods. 2 Obchodného zákonníka.
6aa)
§ 152c ods. 6 Zákonníka práce.
7)
Napríklad § 115 a nasl., § 156, § 289 až 292 Obchodného zákonníka, § 588 a nasl. Občianskeho zákonníka.
8)
§ 27 ods. 3 zákona č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v znení neskorších predpisov.
9)
Zákon č. 563/2009 Z. z. o správe daní (daňový poriadok) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších
predpisov.
10)
§ 170 ods. 21 zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov.
11)
Zákon č. 580/2004 Z. z. o zdravotnom poistení a o zmene a doplnení zákona č. 95/2002 Z. z. o poisťovníctve
a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
12)
Zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 233/1995 Z. z. o súdnych exekútoroch a exekučnej činnosti (Exekučný poriadok) a o zmene a doplnení
ďalších zákonov v znení neskorších predpisov.
13)
§ 1 ods. 1 a 4 zákona č. 177/2018 Z. z. o niektorých opatreniach na znižovanie administratívnej záťaže využívaním informačných
systémov verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon proti byrokracii)
v znení neskorších predpisov.
§ 25 ods. 5 zákona č. 580/2004 Z. z. v znení zákona č. 221/2019 Z. z.
§ 25 ods. 5 zákona č. 580/2004 Z. z. v znení zákona č. 221/2019 Z. z.
16)
Zákon č. 253/1998 Z. z. v znení neskorších predpisov.
17)
Čl. 107 ods. 1 Zmluvy o fungovaní Európskej únie.
Zákon č. 358/2015 Z. z. o úprave niektorých vzťahov v oblasti štátnej pomoci a minimálnej pomoci a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o štátnej pomoci).
Zákon č. 358/2015 Z. z. o úprave niektorých vzťahov v oblasti štátnej pomoci a minimálnej pomoci a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o štátnej pomoci).
18)
§ 4 zákona Slovenskej národnej rady č. 138/1992 Zb. o autorizovaných architektoch a autorizovaných stavebných inžinieroch v znení neskorších
predpisov.
19)
Zákon č. 18/2018 Z. z. o ochrane osobných údajov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších
predpisov.
20)
Zákon č. 116/1990 Zb. o nájme a podnájme nebytových priestorov v znení neskorších predpisov.