Inteligentné zákony pre účtovníkov
Uvádzacia cena

Vyhláška Ministerstva hospodárstva Slovenskej republiky, ktorou sa ustanovuje postup pri predchádzaní vzniku a odstraňovaní následkov stavu núdze v tepelnej energetike 2024

Znenie účinné: od 01.05.2005
Časové verzie:
151/2005 Z. z.
Časová verzia predpisu účinná od 01.05.2005
151
VYHLÁŠKA
Ministerstva hospodárstva Slovenskej republiky
zo 6. apríla 2005,
ktorou sa ustanovuje postup pri predchádzaní vzniku a odstraňovaní následkov stavu núdze v tepelnej energetike
Ministerstvo hospodárstva Slovenskej republiky po dohode s Ministerstvom vnútra Slovenskej republiky podľa § 28 ods. 6 zákona č. 657/2004 Z. z. o tepelnej energetike (ďalej len „zákon“) ustanovuje:
§1 Predchádzanie vzniku stavu núdze v tepelnej energetike
(1)
Výrobcovia tepla1) a dodávatelia tepla,2) ktorí teplo vyrábajú alebo dodávajú (ďalej len „držiteľ povolenia“), predchádzajú vzniku stavu núdze v tepelnej energetike, ktorý môže vzniknúť v dôsledku havárie alebo poruchy tepelného zariadenia, dlhodobého nedostatku zdrojov tepelnej energie alebo v dôsledku smogovej situácie (ďalej len „stav núdze“), tak, že
a)
zabezpečujú prevádzku sústavy tepelných zariadení3) v súlade so schváleným prevádzkovým poriadkom, ktorý vypracúva a aktualizuje vlastník alebo prevádzkovateľ,
b)
vykonávajú pravidelnú údržbu, obnovu alebo rozvoj sústavy tepelných zariadení na základe schválených ročných a dlhodobých plánov,
c)
vypracúvajú havarijný plán v tepelnej energetike pre každú sústavu tepelných zariadení, ktorú prevádzkujú, a ktorým sa pre nepredvídateľné situácie stanovuje aj rozsah a spôsob obmedzenia alebo prerušenia výroby, dodávky a spotreby tepla formou regulačných stupňov,
d)
kontrolujú dodržiavanie prevádzkového poriadku, pravidelnosť vykonávania údržby a dodržiavanie podmienok upravených v havarijnom pláne.
(2)
Obsahom havarijných plánov jednotlivých sústav3) jednotlivých tepelných zariadení podľa odseku 1 písm. a) spravidla sú:
a)
opis a usporiadanie zariadení zdroja a rozvodu tepelnej energie,
b)
právomoci a povinnosti zamestnancov držiteľa povolenia poverených vedením na jednotlivých stupňoch riadenia,
c)
opis typických a predpokladaných pracovných režimov pri stavoch núdze,
d)
analýzu kritických miest zariadení zdroja a rozvodu tepelnej energie,
e)
plán obmedzení odberu tepla zo zdroja a z rozvodu tepelnej energie pre jednotlivé odberné miesta v súlade s regulačnými stupňami uvedenými v odseku 6,
f)
postup pri obmedzovaní spotreby tepla v súlade s regulačnými stupňami,
g)
postup obnovenia dodávok tepla,
h)
spôsob oznámenia o stave núdze určeným zamestnancom držiteľa povolenia.
(3)
Výkresy a schémy jednotlivých trás sústavy tepelných zariadení sú prílohou havarijného plánu.
(4)
Kontrola technického stavu sústavy tepelných zariadení vykonávaná podľa havarijného plánu spracovaného podľa technických noriem4) zahŕňa kontrolu
a)
obsluhy a údržby sústavy tepelných zariadení,
b)
bezpečnosti, ochrany pred požiarmi a ochrany zdravia pri práci v rámci sústavy tepelných zariadení,
c)
prevádzkového režimu závislého od klimatických podmienok,
d)
povinností držiteľov povolenia na zabezpečenie spoľahlivej, bezpečnej a hospodárnej prevádzky sústavy tepelných zariadení a jej jednotlivých častí,
e)
spôsobu sústavného vyhodnocovania výroby, rozvodu a spotreby tepla a rozboru tepelných strát na účely ich znižovania,
f)
opatrení zameraných na zvyšovanej energetickej účinnosti sústavy tepelných zariadení a na znižovanie nákladov na výrobu tepla.
(5)
Havarijný plán podľa odsekov 2 až 4 spracúva, aktualizuje a uchováva v písomnej alebo elektronickej forme držiteľ povolenia.
(6)
Regulačné stupne stanovujú rozsah a spôsob obmedzenia dodávky tepla; ide o tieto regulačné stupne:
a)
regulačný stupeň č. 0 – normálna prevádzka, kde odber tepla je povolený do hodnoty zabezpečujúcej jeho racionálne využívanie, najviac však do dohodnutého najvyššieho príkonu uvedeného v odberovom diagrame,
b)
regulačný stupeň č. 1 – dodávka tepla na prípravu teplej úžitkovej vody je obmedzená na tri dni v týždni, pričom harmonogram jednotlivých dní v týždni, keď priamy odberateľ môže pripravovať teplú úžitkovú vodu, určí výrobca alebo dodávateľ pri vyhlasovaní regulačného stupňa; dodávka tepla na vykurovanie a na technologické účely, ako aj na školské a zdravotnícke zariadenia so samostatným odberným zariadením,
c)
regulačný stupeň č. 2 – úplné prerušenie dodávky tepla na prípravu teplej úžitkovej vody počas platnosti regulačného stupňa; všetky ostatné dodávky tepla uvedené v regulačnom stupni č. 1,
d)
regulačný stupeň č. 3 – úplné prerušenie dodávky tepla na prípravu teplej úžitkovej vody počas platnosti regulačného stupňa a dodávky tepla pre technologické účely je obmedzená do výšky 75 % najvyššieho príkonu uvedeného v odberovom diagrame; všetky ostatné dodávky tepla uvedené v regulačnom stupni č. 1,
e)
regulačný stupeň č. 4 – úplné prerušenie dodávky tepla na prípravu teplej úžitkovej vody počas platnosti regulačného stupňa a dodávka tepla pre technologické účely je obmedzená do výšky 50 % najvyššieho príkonu dohodnutého v odberovom diagrame; dodávka tepla na vykurovanie je obmedzená na hodnotu nočného útlmu v priebehu celého dňa s výnimkou dodávky tepla pre zdravotnícke zariadenia so samostatným odberným zariadením,
f)
regulačný stupeň č. 5 – úplné prerušenie dodávky tepla na prípravu teplej úžitkovej vody počas platnosti regulačného stupňa, dodávka tepla na vykurovanie sa obmedzuje na temperovanie objektov s preferovaním zdravotníckych zariadení a subjektov hospodárskej mobilizácie a odber tepla na technologické účely je znížený na bezpečnostné minimum.
§2 Odstraňovanie následkov stavu núdze
Postup pri odstraňovaní následkov stavu núdze a obnovy dodávok tepla sa riadi podľa opatrení spracovaných držiteľom povolenia v havarijných plánoch podľa jednotlivých regulačných stupňov.
§3 Účinnosť
Táto vyhláška nadobúda účinnosť 1. mája 2005.
Pavol Rusko v. r.
1)
§ 2 písm. b) zákona č. 657/2004 Z. z. o tepelnej energetike.
4)
§ 5 STN EN 12170 a STN EN 12171.