Inteligentné zákony pre účtovníkov
Uvádzacia cena

Zákon o štátnej správe pre územné plánovanie, stavebný poriadok a bývanie a o zmene a doplnení zákona č. 50/1976 Zb. o územnom plánovaní a stavebnom poriadku (stavebný zákon) v znení neskorších predpisov 2025

608/2003 Z. z.
Časová verzia predpisu účinná od 01.04.2025
608
ZÁKON
z 3. decembra 2003
o štátnej správe pre územné plánovanie, stavebný poriadok a bývanie a o zmene a doplnení zákona č. 50/1976 Zb. o územnom plánovaní a stavebnom poriadku (stavebný zákon) v znení neskorších predpisov
Národná rada Slovenskej republiky sa uzniesla na tomto zákone:

Čl. I

§1 Orgány štátnej správy na úseku bývania
Štátnu správu na úseku bývania vykonávajú
a)
Ministerstvo dopravy Slovenskej republiky (ďalej len „ministerstvo“),
b)
okresný úrad v sídle kraja,
c)
obec v rozsahu ustanovenom osobitným predpisom.1)
§1a Pôsobnosť ministerstva
Ministerstvo na úseku bývania pri tvorbe a uskutočňovaní bytovej politiky
a)
navrhuje základné ciele štátnej bytovej politiky s nevyhnutnými väzbami na sociálnu politiku a finančnú politiku,
b)
spracúva koncepcie v oblasti bývania a navrhuje opatrenia na ich implementáciu,
c)
koordinuje a metodicky usmerňuje orgány samosprávy miest a obcí a orgány miestnej štátnej správy,
d)
vykonáva dohľad a kontrolu nad dodržiavaním všeobecne záväzných právnych predpisov v oblasti štátnej podpory rozvoja bývania,
e)
vykonáva správu Štátneho fondu rozvoja bývania (ďalej len „fond“),
f)
zabezpečuje výkon činností a kontroly vynakladania verejných prostriedkov na rozvoj bývania,
g)
spolupracuje s inými ústrednými orgánmi štátnej správy pri tvorbe opatrení súvisiacich s rozvojom bývania,
h)
navrhuje, organizuje a zabezpečuje databázu o kvalitatívnom a kvantitatívnom stave bytového fondu,
i)
navrhuje riešenia v oblasti nájomného a poplatkov za služby spojené s užívaním bytov,
j)
zabezpečuje tvorbu metodických materiálov pre užívateľov bytov,
k)
vypracúva analýzy úrovne bývania a ekonomických podmienok na rozvoj bývania,
l)
navrhuje formy podpory štátu a poskytuje vybrané druhy podpôr pre rozvoj bývania,
m)
zabezpečuje metodické usmerňovanie programov rozvoja bývania a miestnych bytových politík,
n)
je oprávnené spracúvať osobné údaje o fyzických osobách podľa osobitného predpisu,4) ktoré užívajú byty v nájomnom vzťahu, na ktorý sa vzťahuje regulácia cien nájmu podľa osobitného predpisu,5) a o fyzických osobách žijúcich s nimi v spoločnej domácnosti; dátum narodenia a adresu trvalého pobytu, celkovú podlahovú plochu bytu a výšku nájomného.
§4 Pôsobnosť okresného úradu v sídle kraja
(1)
Okresný úrad v sídle kraja na úseku bývania
1.
overuje úplnosť náležitostí žiadosti o poskytnutie dotácií na rozvoj bývania,
2.
overuje úplnosť náležitostí žiadosti o podporu rozvoja bývania z fondu,
3.
vykonáva kontrolu vynakladania verejných finančných prostriedkov na rozvoj bývania poskytnutých ministerstvom a fondom,
4.
vykonáva kontrolu dodržiavania zmluvných podmienok vyplývajúcich zo zmlúv uzatvorených ministerstvom alebo fondom v oblasti podpory rozvoja bývania,
5.
vykonáva prevod finančných prostriedkov podľa uzatvorených zmlúv o poskytnutí dotácií na rozvoj bývania uzatvorených v rámci programu rozvoja bývania,
6.
vykonáva kontrolu podkladov k čerpaniu podpory poskytnutej z fondu pred ich zaslaním fondu,
7.
zabezpečuje spracovanie podkladov a návrhov na rozvoj bývania v príslušnom kraji,
8.
spolupracuje s inými orgánmi štátnej správy pri tvorbe opatrení súvisiacich s rozvojom bývania,
9.
zabezpečuje spracovanie regionálnych koncepcií zameraných na vytváranie podmienok na rozvoj bývania,
10.
vedie evidenciu podaných žiadostí o poskytovanie dotácií na rozvoj bývania,
11.
poskytuje informácie o formách pomoci štátu pri zveľaďovaní a rozširovaní bytového fondu,
12.
spolupracuje s orgánmi územnej samosprávy pri riešení problémov rozvoja bývania,
13.
metodicky usmerňuje orgány územnej samosprávy pri tvorbe a realizácii miestnej bytovej politiky, pri zabezpečovaní dostupnosti pozemkov na bytovú výstavbu a ich zainvestovaní technickou vybavenosťou.
(2)
Okresný úrad v sídle kraja vykonáva činnosti uvedené v odseku 1 štvrtom bode prostredníctvom mimorozpočtového účtu.
§5 Pôsobnosť obce
Obec v rámci preneseného výkonu štátnej správy na úseku bývania zabezpečuje
1.
overovanie úplnosti náležitostí žiadosti o podporu rozvoja bývania z fondu,
2.
predloženie overenej žiadosti na fond,
3.
kontrolu dodržiavania zmluvných podmienok a kontrolu podkladov k čerpaniu podpory poskytnutej z fondu pred ich zaslaním fondu.
§6 Prechodné ustanovenia
(1)
Práva a povinnosti zo štátnozamestnaneckých pomerov štátnych zamestnancov, ktorí k 31. decembru 2003 vykonávali štátnu službu na krajskom úrade na úsekoch územného plánovania, stavebného poriadku a bytových politík, prechádzajú na krajský stavebný úrad.
(2)
Práva a povinnosti z pracovnoprávnych vzťahov zamestnancov krajských úradov, ktorí k 31. decembru 2003 vykonávali verejnú službu na úsekoch územného plánovania, stavebného poriadku, prechádzajú na krajský stavebný úrad.
§7 Prechodné ustanovenia k úpravám účinným od 1. apríla 2024
(1)
Práva a povinnosti vyplývajúce zo štátnozamestnaneckých pomerov štátnych zamestnancov, ktorí k 31. marcu 2024 vykonávali štátnu službu na okresnom úrade v sídle kraja na úsekoch územného plánovania a stavebného poriadku, prechádzajú na Úrad pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky.
(2)
Práva a povinnosti vyplývajúce z pracovnoprávnych vzťahov zamestnancov okresných úradov v sídle kraja, ktorí k 31. marcu 2024 vykonávali verejnú službu na úsekoch územného plánovania a stavebného poriadku, prechádzajú na Úrad pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky.

Čl. II

Zákon č. 50/1976 Zb. o územnom plánovaní a stavebnom poriadku (stavebný zákon) v znení zákona č. 103/1990 Zb., zákona č. 262/1992 Zb., zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 136/1995 Z. z., zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 199/1995 Z. z., nálezu Ústavného súdu Slovenskej republiky č. 286/1996 Z. z., zákona č. 229/1997 Z. z., zákona č. 175/1999 Z. z., zákona č. 237/2000 Z. z., zákona č. 416/2001 Z. z., zákona č. 553/2001 Z. z., nálezu Ústavného súdu Slovenskej republiky č. 217/2002 Z. z., zákona č. 103/2003 Z. z., zákona č. 245/2003 Z. z. a zákona č. 417/2003 Z. z. sa mení a dopĺňa takto:
1.
Slová „krajský úrad“ vo všetkých tvaroch sa v celom texte zákona nahrádzajú slovami „krajský stavebný úrad“ v príslušnom tvare.
2.
V § 20 ods. 2 sa vypúšťa veta „Krajský úrad spracuje súhrnné stanovisko za všetky orgány štátnej správy v jeho pôsobnosti.“.
3.
V § 105 sa za odsek 4 vkladá nový odsek 5, ktorý znie:
„(5)
Priestupky prejednáva stavebný úrad alebo inšpekcia.“.
Doterajší odsek 5 sa označuje ako odsek 6.
4.
V § 106 sa v odsekoch 1 až 3 za slovo „úrad“ vkladajú slová „alebo inšpekcia“.
5.
V § 117 ods. 1 sa vypúšťa tretia veta.
6.
V § 123a ods. 1 sa slová „v Bratislave, Banskej Bystrici, Nitre, Košiciach a Žiline“ nahrádzajú slovami „v meste, ktoré je sídlom kraja“ a slová „sú uvedené v prílohe“ sa nahrádzajú slovami „sú totožné s územnými obvodmi krajov“.
7.
V § 123a ods. 2 sa vkladá nová prvá veta, ktorá znie: „Riaditeľstvo je služobným úradom štátnych zamestnancov, ktorí v ňom vykonávajú štátnu službu, a zamestnávateľom zamestnancov, ktorí v ňom vykonávajú verejnú službu.“.
8.
V § 130 ods. 2 sa slová „krajské úrady, okresné úrady“ nahrádzajú slovami „krajské stavebné úrady“.
9.
§ 141 sa dopĺňa odsekom 9, ktorý znie:
„(9)
Správne konanie na úseku stavebného poriadku začaté krajským úradom pred 1. januárom 2004 dokončí miestne príslušný krajský stavebný úrad.“.
10.
Príloha k zákonu sa vypúšťa.

Čl. III

Tento zákon nadobúda účinnosť 1. januára 2004.
Rudolf Schuster v. r.

Pavol Hrušovský v. r.

Mikuláš Dzurinda v. r.
1)
§ 15 a 17 zákona č. 150/2013 Z. z. o Štátnom fonde rozvoja bývania v znení neskorších predpisov.
4)
Zákon č. 18/2018 Z. z. o ochrane osobných údajov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
5)
Zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 18/1996 Z. z. o cenách v znení neskorších predpisov.