548
ZÁKON
zo 4. decembra 2003
o Justičnej akadémii a o zmene a doplnení niektorých zákonov
Národná rada Slovenskej republiky sa uzniesla na tomto zákone:
Čl. I
Predmet úpravy
§1
Tento zákon upravuje zriadenie, predmet činnosti a organizáciu Justičnej akadémie
Slovenskej republiky (§ 2 ods. 1).
§2
(1)
Zriaďuje sa Justičná akadémia Slovenskej republiky (ďalej len „akadémia“).
(2)
Akadémia je právnická osoba, ktorá je rozpočtovou organizáciou Ministerstva spravodlivosti
Slovenskej republiky (ďalej len „ministerstvo“) a hospodári s prostriedkami účelovo
určenými v štátnom rozpočte na vzdelávanie sudcov, prokurátorov, súdnych úradníkov,
asistentov sudcov Najvyššieho súdu Slovenskej republiky, asistentov sudcov Najvyššieho
správneho súdu Slovenskej republiky, odborných justičných stážistov, právnych čakateľov
prokuratúry, asistentov prokurátora, poradcov sudcov Ústavného súdu Slovenskej republiky
a ďalších osôb podľa § 3a ods. 4 písm. b) až d) a na vykonávanie ďalších činností podľa tohto zákona.
(3)
Sídlom akadémie je Pezinok.
§3 Predmet činnosti
(1)
Akadémia je vzdelávacia inštitúcia s celoštátnou pôsobnosťou, ktorá zabezpečuje,
organizuje a vykonáva najmä tieto typy vzdelávacích aktivít:
a)
celoživotné vzdelávanie,
b)
prípravné vzdelávanie,
c)
vzdelávanie prostredníctvom odborných študijných pobytov v zahraničí.
(2)
Akadémia v rámci svojej pôsobnosti zabezpečuje a koordinuje úlohy medzinárodnej spolupráce
vrátane prípravy a organizácie spoločných medzinárodných vzdelávacích podujatí s inými
národnými organizáciami alebo medzinárodnými organizáciami pre vzdelávanie cieľovej
skupiny akadémie. Ak to neohrozí kvalitu a dostupnosť vzdelávania podľa odseku 1,
akadémia zabezpečuje aj jazykové vzdelávanie.
(3)
Akadémia realizuje a organizuje vykonanie odbornej justičnej skúšky (ďalej len „skúška“),
na základe ktorej overuje, či má vyšší súdny úradník, asistent sudcu Najvyššieho súdu
Slovenskej republiky, asistent sudcu Najvyššieho správneho súdu Slovenskej republiky,
právny čakateľ prokuratúry, asistent prokurátora alebo poradca sudcu Ústavného súdu
Slovenskej republiky (ďalej len „uchádzač“) potrebné odborné vedomosti, ako aj osobnostné
predpoklady vyžadované na výkon funkcie sudcu alebo funkcie prokurátora.
(4)
Akadémia zabezpečuje vytvorenie, správu a ochranu databáz podkladov potrebných na
vykonanie písomnej časti skúšky.
(5)
Akadémia zabezpečuje vytvorenie, správu a ochranu databáz podkladov potrebných na
vykonanie písomnej časti výberového konania na funkciu odborného justičného stážistu.
(6)
Akadémia zabezpečuje vytvorenie, správu a ochranu databáz podkladov potrebných na
vykonanie písomnej časti hromadného výberového konania a výberového konania na obsadenie
voľného miesta sudcu na krajskom súde, správnom súde, Špecializovanom trestnom súde,
Najvyššom súde Slovenskej republiky a Najvyššom správnom súde Slovenskej republiky.
(7)
Pri zabezpečovaní spisov v listinnej podobe alebo v elektronickej podobe do databáz
sú ministerstvo, súdy a prokuratúra povinné poskytnúť akadémii súčinnosť.
(8)
Akadémia má pri spracúvaní osobných údajov podľa tohto zákona postavenie prevádzkovateľa
podľa osobitného predpisu.3)
(9)
Akadémia vykonáva prenájom priestorov, ubytovacie služby, stravovacie služby, relaxačné
služby, vydavateľskú a publikačnú činnosť; vykonávanie týchto činností nesmie ohroziť
kvalitu, rozsah a dostupnosť činností podľa odsekov 1 až 7.
(10)
Akadémia vykonáva aj činnosť poverenej právnickej osoby podľa osobitného predpisu.3a)
§3a Vzdelávanie cieľových skupín
(1)
Akadémia uskutočňuje vzdelávanie podľa študijného plánu vzdelávania na príslušný
rok, ktorý je v súlade s obsahovou náplňou vzdelávania sudcov určenou Súdnou radou
Slovenskej republiky (ďalej len „súdna rada“) po dohode s ministrom spravodlivosti
Slovenskej republiky (ďalej len „minister“), s obsahovou náplňou vzdelávania prokurátorov
určenou generálnym prokurátorom Slovenskej republiky (ďalej len „generálny prokurátor“),
s koncepciou vzdelávania akadémie, sleduje požiadavky cieľovej skupiny a dodržuje
odborné nadnárodné stratégie vzdelávania zamestnancov justície a prokuratúry s cieľom
zabezpečenia spravodlivosti a podpory právneho štátu.
(2)
Akadémia realizuje vzdelávanie prezenčnou formou, dištančnou formou alebo kombináciou
uvedených foriem tak, aby bolo vzdelávanie dostupné pre všetkých záujemcov z cieľovej
skupiny.
(3)
Akadémia poskytuje celoživotné vzdelávanie a vzdelávanie prostredníctvom odborných
študijných pobytov v zahraničí
a)
primárne sudcom a prokurátorom,
b)
sekundárne vyšším súdnym úradníkom, asistentom sudcov Najvyššieho súdu Slovenskej
republiky, asistentom sudcov Najvyššieho správneho súdu Slovenskej republiky, odborným
justičným stážistom, právnym čakateľom prokuratúry, asistentom prokurátora a právnikom
Centra právnej pomoci.
(4)
Ak to neohrozí kvalitu a dostupnosť vzdelávania pre cieľové skupiny podľa odseku
3, akadémia môže poskytovať celoživotné vzdelávanie aj
a)
poradcom sudcov Ústavného súdu Slovenskej republiky,
b)
zamestnancom vykonávajúcim analytické právnické činnosti na krajskom súde, na správnom
súde, Najvyššom súde Slovenskej republiky, Najvyššom správnom súde Slovenskej republiky
a na Ústavnom súde Slovenskej republiky,
c)
zamestnancom v štátnozamestnaneckom pomere na súde, v Kancelárii Súdnej rady Slovenskej
republiky, na ministerstve a na prokuratúre, ak uvedené vzdelávacie podujatie súvisí
s výkonom ich pracovnej činnosti a účasť na vzdelávacom podujatí zvýši týmto zamestnancom
kvalifikáciu, alebo bude mať vplyv na efektívnejšie plnenie ich pracovných úloh,
d)
zástupcom iných právnických profesií alebo iných odborných profesií, nad ktorými
vykonáva ministerstvo dohľad,2a) alebo ktorých zameranie súvisí s činnosťou cieľových skupín akadémie.
(5)
Akadémia zabezpečuje, organizuje a vykonáva aj prípravné vzdelávanie, a to ako
a)
predskúškové sústredenia súvisiace s prípravou uchádzača o skúšku, ktoré sa zameriavajú
na úspešné vykonanie písomnej, ako aj ústnej časti skúšky,
b)
prípravné vzdelávanie právneho čakateľa prokuratúry potrebné na výkon funkcie prokurátora
počas prípravnej praxe,
c)
prípravné vzdelávanie kandidátov na funkciu sudcu,3b) ktoré je zamerané na osvojenie si praktických zručností potrebných na výkon funkcie
sudcu.
§4 Orgány akadémie
(1)
Orgánmi akadémie sú
a)
rada akadémie (ďalej len „rada“),
b)
riaditeľ akadémie (ďalej len „riaditeľ“).
(2)
Na zabezpečenie činnosti akadémie a jej orgánov slúži kancelária akadémie.
§5 Bezúhonnosť
(1)
Členovia orgánov akadémie musia byť bezúhonní a v plnom rozsahu spôsobilí na právne
úkony.
(2)
Za bezúhonnú sa na účely tohto zákona nepovažuje fyzická osoba, ktorá bola právoplatne
odsúdená za úmyselný trestný čin. Bezúhonnosť sa preukazuje výpisom z registra trestov.4) Na účel preukázania bezúhonnosti poskytne fyzická osoba údaje potrebné na vyžiadanie
výpisu z registra trestov.4a) Údaje podľa tretej vety oprávnená osoba bezodkladne zašle v elektronickej podobe
prostredníctvom elektronickej komunikácie Generálnej prokuratúre na vydanie výpisu
z registra trestov.
§6 Rada
(1)
Najvyšším orgánom akadémie je rada, ktorá má sedemnásť členov. Ôsmich členov rady
volí súdna rada z radov sudcov a deviatich členov rady vymenúva minister. Troch členov
rady vymenúva minister z radov prokurátorov na návrh generálneho prokurátora, jedného
člena rady vymenúva z radov sudcov na návrh stavovskej organizácie sudcov a jedného
člena rady vymenúva z radov prokurátorov. Štyroch členov rady vymenúva minister spravidla
na návrh právnických fakúlt verejných vysokých škôl a stavovských organizácií advokátov,
notárov a súdnych exekútorov.
(2)
Za člena rady môže byť vymenovaný
a)
sudca, ktorý spĺňa predpoklady podľa § 5 a ku dňu vymenovania vykonáva funkciu sudcu najmenej desať rokov,
b)
prokurátor, ktorý spĺňa predpoklady podľa § 5 a ku dňu vymenovania vykonáva funkciu prokurátora najmenej desať rokov,
c)
fyzická osoba, ktorá spĺňa predpoklady podľa § 5, má vysokoškolské vzdelanie druhého stupňa získané na právnickej fakulte vysokej
školy v Slovenskej republike alebo má uznaný diplom o vysokoškolskom právnickom vzdelaní
druhého stupňa vydaný vysokou zahraničnou školou5) a najmenej desať rokov odbornej právnickej praxe.
(3)
Funkčné obdobie členov rady je päť rokov. Tá istá osoba môže byť vymenovaná za člena
rady aj opakovane.
(4)
Člen rady vykonáva funkciu bez nároku na odmenu. Člen rady má nárok na náhradu výdavkov,
ktoré mu vznikli s výkonom funkcie v rade, podľa osobitného predpisu.6)
(5)
Pred uplynutím funkčného obdobia zaniká členovi rady výkon funkcie
a)
vzdaním sa funkcie,
b)
odvolaním z funkcie,
c)
zánikom funkcie sudcu,
d)
zánikom služobného pomeru prokurátora,
e)
výkonom činnosti, ktorá je nezlučiteľná s výkonom funkcie člena rady, alebo
f)
smrťou člena rady.
(6)
Člena rady vymenovaného ministrom podľa odseku 1 minister odvolá, ak
a)
bol pozbavený spôsobilosti na právne úkony alebo jeho spôsobilosť na právne úkony
bola obmedzená,
b)
bol právoplatným rozsudkom súdu odsúdený za úmyselný trestný čin,
c)
bol právoplatne odsúdený za trestný čin a súd v jeho prípade nerozhodol o podmienečnom
odložení výkonu trestu odňatia slobody.
(7)
Člena rady vymenovaného ministrom podľa odseku 1 môže minister odvolať,
a)
ak mu jeho zdravotný stav dlhodobo, najmenej počas šiestich po sebe nasledujúcich
mesiacoch, nedovoľuje riadne vykonávať funkciu člena rady,
b)
ak si bez závažného dôvodu napriek opätovnému upozorneniu neplní úlohy vyplývajúce
z jeho funkcie,
c)
z iných závažných dôvodov, najmä v prípade konania, ktoré vyvoláva alebo je spôsobilé
vyvolať pochybnosti o osobnostných, morálnych alebo odborných predpokladoch na výkon
jeho funkcie.
(8)
Súdna rada môže odvolať člena rady, ktorého zvolila podľa odseku 1,
a)
ak mu jeho zdravotný stav dlhodobo, najmenej počas šiestich po sebe nasledujúcich
mesiacoch, nedovoľuje riadne vykonávať funkciu člena rady,
b)
ak si bez závažného dôvodu napriek opätovnému upozorneniu neplní úlohy vyplývajúce
z jeho funkcie,
c)
z iných závažných dôvodov, najmä v prípade konania, ktoré vyvoláva alebo je spôsobilé
vyvolať pochybnosti o osobnostných, morálnych alebo odborných predpokladoch na výkon
jeho funkcie.
(9)
Funkcia člena rady je nezlučiteľná s funkciou člena súdnej rady, s funkciou ministra,
s funkciou generálneho prokurátora, s funkciou riaditeľa, s funkciou zástupcu riaditeľa
a s funkciou vedúceho katedry.
(10)
Člena rady vymenovaného ministrom na návrh generálneho prokurátora podľa odseku 1
môže z dôvodov uvedených v odseku 7 minister na návrh generálneho prokurátora alebo
s jeho súhlasom odvolať.
§7 Pôsobnosť rady
Rada
a)
navrhuje ministrovi kandidáta na funkciu riaditeľa,
b)
vypracúva a vydáva zásady výberového konania na funkciu riaditeľa a zástupcu riaditeľa
po dohode s ministerstvom,
c)
volí a odvoláva si zo svojich členov predsedu a podpredsedu rady, a to nadpolovičnou
väčšinou hlasov všetkých členov rady,
d)
volí a odvoláva členov skúšobných komisií a ich náhradníkov podľa § 13,
e)
schvaľuje návrh rozpočtu akadémie, ktorý jej predkladá riaditeľ,
f)
schvaľuje koncepciu vzdelávania akadémie zameranú na metodológiu vzdelávania so zohľadnením
moderných trendov vzdelávania zameraných na odborné znalosti a zručnosti všetkých
vzdelávaných cieľových skupín,
g)
schvaľuje ročný študijný plán na základe obsahovej náplne vzdelávania sudcov určenej
súdnou radou po dohode s ministrom a obsahovej náplne vzdelávania prokurátorov určenej
generálnym prokurátorom,
h)
schvaľuje štatút akadémie, a to nadpolovičnou väčšinou hlasov všetkých členov rady,
i)
schvaľuje skúšobný poriadok, a to nadpolovičnou väčšinou hlasov všetkých členov rady,
j)
predkladá návrh ministrovi na odvolanie riaditeľa,
k)
ukladá členom rady povinnosti vyplývajúce z jej pôsobnosti a upozorňuje členov rady
na neplnenie úloh,
l)
schvaľuje rokovací poriadok rady,
m)
rozhoduje aj o ďalších otázkach v rozsahu a za podmienok ustanovených v tomto zákone,
v osobitnom predpise a v štatúte akadémie.
§7a Pôsobnosť predsedu rady
(1)
Predseda rady
a)
pravidelne zvoláva a vedie zasadnutia rady, určuje program zasadnutia rady a jeho
obsahovú náplň,
b)
upozorňuje ministra, súdnu radu alebo generálneho prokurátora na neplnenie úloh člena
rady.
(2)
V prípadoch určených štatútom akadémie vykonáva pôsobnosť predsedu rady jej podpredseda.
§8 Riaditeľ a zástupca riaditeľa
(1)
Akadémiu navonok zastupuje riaditeľ, ktorý je jej štatutárnym orgánom. Riaditeľa
zastupuje v čase jeho neprítomnosti ním určený zástupca riaditeľa. Riaditeľ môže poveriť
aj v iných prípadoch svojho zástupcu, aby ho zastupoval v rozsahu jeho práv a povinností.
Tá istá osoba môže vykonávať funkciu riaditeľa alebo funkciu zástupcu riaditeľa aj
opakovane. Funkcia riaditeľa je nezlučiteľná s výkonom funkcie v inom orgáne verejnej
moci, so štátnozamestnaneckým pomerom, s pracovným pomerom, s obdobným pracovným vzťahom,
s podnikateľskou činnosťou, s členstvom v riadiacom alebo kontrolnom orgáne právnickej
osoby, ktorá vykonáva podnikateľskú činnosť, ani s inou hospodárskou alebo zárobkovou
činnosťou okrem správy vlastného majetku, vedeckej, pedagogickej, literárnej, umeleckej
činnosti, znaleckej, tlmočníckej alebo prekladateľskej činnosti.
(2)
Riaditeľa na návrh rady vymenúva minister na päť rokov. Rada na základe výsledkov
výberového konania určí poradie úspešných kandidátov a ministrovi navrhne na funkciu
riaditeľa kandidáta, ktorý sa umiestnil podľa rozhodnutia výberovej komisie ako prvý
v poradí. Výberové konanie uskutočňuje výberová komisia, ktorá má päť členov. Predsedom
výberovej komisie je predseda rady a ďalším členom výberovej komisie je iný člen rady
určený radou; zvyšných troch členov výberovej komisie vymenúva minister z databázy
ministrom vymenovaných kandidátov na členov výberovej komisie na funkciu predsedu
súdu.6a) Rada zverejňuje na webovom sídle akadémie aspoň 15 dní pred uskutočnením výberového
konania o každom kandidátovi na funkciu riaditeľa životopis s údajmi preukazujúcimi
splnenie podmienok na výkon funkcie riaditeľa a po skončení výberového konania zápisnicu
z výberového konania.
(3)
Za riaditeľa môže byť vymenovaná osoba, ktorá
a)
spĺňa predpoklady podľa § 5 a § 6 ods. 2,
b)
zložila alebo má uznanú skúšku alebo advokátsku skúšku,
c)
má preukázateľne najmenej sedemročnú prax v oblasti priameho vzdelávania sudcov alebo
prokurátorov uskutočňovaného prezenčnou formou, dištančnou formou alebo kombináciou
uvedených foriem,
d)
ovláda cudzí jazyk.
(4)
Riaditeľ má troch zástupcov, ktorých vymenúva na päť rokov so súhlasom rady.
(5)
Jedným zástupcom riaditeľa je sudca a jedným zástupcom riaditeľa je prokurátor; tretím
zástupcom riaditeľa pre agendu ekonomiky a správy je osoba, ktorá spĺňa predpoklady
podľa § 5 a ktorá má vysokoškolské vzdelanie druhého stupňa získané na vysokej škole v Slovenskej
republike alebo má uznaný diplom o vysokoškolskom vzdelaní druhého stupňa vydaný zahraničnou
vysokou školou5) a najmenej desať rokov odbornej praxe.
(6)
Pred uplynutím funkčného obdobia zaniká výkon funkcie riaditeľa a funkcie zástupcu
riaditeľa
a)
vzdaním sa funkcie,
b)
odvolaním z funkcie,
c)
zánikom funkcie sudcu,
d)
zánikom služobného pomeru prokurátora alebo
e)
jeho smrťou.
(7)
Pred uplynutím funkčného obdobia zaniká výkon funkcie riaditeľa aj neodstránením
dôvodov nezlučiteľnosti výkonu funkcie podľa odseku 1 do 30 dní odo dňa rozhodnutia
rady o povinnosti ich odstrániť.
(8)
Minister môže odvolať riaditeľa so súhlasom rady,
a)
ak mu jeho zdravotný stav dlhodobo, najmenej počas šiestich po sebe nasledujúcich
mesiacoch, nedovoľuje riadne vykonávať túto funkciu,
b)
ak si bez závažného dôvodu napriek opätovnému upozorneniu neplní úlohy vyplývajúce
z jeho funkcie,
c)
z iných závažných dôvodov, najmä v prípade konania, ktoré vyvoláva alebo je spôsobilé
vyvolať pochybnosti o osobnostných, morálnych alebo odborných predpokladoch na výkon
jeho funkcie.
(9)
Riaditeľ môže odvolať zástupcu riaditeľa so súhlasom rady,
a)
ak mu jeho zdravotný stav dlhodobo, najmenej počas šiestich po sebe nasledujúcich
mesiacoch, nedovoľuje riadne vykonávať túto funkciu,
b)
ak si bez závažného dôvodu neplní úlohy vyplývajúce z jeho funkcie,
c)
z iných závažných dôvodov, najmä v prípade konania, ktoré vyvoláva alebo je spôsobilé
vyvolať pochybnosti o osobnostných, morálnych alebo odborných predpokladoch na výkon
jeho funkcie.
§9 Pôsobnosť riaditeľa
(1)
Riaditeľ
a)
zastupuje akadémiu navonok,
b)
predkladá rade návrh ročného rozpočtu, ročného študijného plánu a výročnú správu
o činnosti akadémie, môže navrhnúť zaradenie ďalších bodov do programu nasledujúceho
zasadnutia rady,
c)
predkladá ministrovi návrh rozpočtu, ktorý schválila rada,
d)
zodpovedá rade za riadne plnenie ročných študijných plánov a ministerstvu za účelné
hospodárenie s rozpočtovými prostriedkami akadémie,
e)
vymenúva a odvoláva zástupcu riaditeľa,
f)
vydáva vnútorné predpisy, ktoré sú záväzné pre zástupcu riaditeľa, pedagogický zbor
a ostatných zamestnancov akadémie,
g)
predkladá ministrovi a generálnemu prokurátorovi výročnú správu o činnosti akadémie
schválenú radou,
h)
rozhoduje aj o ďalších otázkach v rozsahu a za podmienok ustanovených v tomto zákone,
v osobitnom predpise a v štatúte akadémie.
(2)
Riaditeľ a zástupca riaditeľa majú právo zúčastňovať sa na zasadnutiach rady. Majú
právo vyjadrovať sa k prerokúvanej veci; nemajú právo hlasovať.
§10 Odmeňovanie členov orgánov akadémie
(1)
Sudcovia, ktorí pôsobia v akadémii vo funkcii riaditeľa alebo vo funkcii zástupcu
riaditeľa, vykonávajú stáž podľa osobitného predpisu.7)
(2)
Prokurátori, ktorí pôsobia v akadémii vo funkcii riaditeľa alebo vo funkcii zástupcu
riaditeľa, sú na tieto funkcie dočasne pridelení podľa osobitného predpisu.8)
(3)
Riaditeľovi, ktorý je sudcom alebo prokurátorom, patrí k základnému platu osobitný
príplatok vo výške zodpovedajúcej funkčnému príplatku za riadenie u predsedu krajského
súdu podľa osobitného predpisu.8a) Riaditeľovi, ktorý nie je sudcom alebo prokurátorom, patrí mesačne odmena vo výške
dva a pol násobku priemernej nominálnej mesačnej mzdy zamestnanca v hospodárstve Slovenskej
republiky za predchádzajúci kalendárny rok zaokrúhlená na celé euro nahor, a to od
prvého dňa mesiaca, v ktorom sa ujal výkonu funkcie riaditeľa. Riaditeľovi, ktorý
nie je sudcom alebo prokurátorom, vzniká dňom vymenovania do funkcie riaditeľa pracovnoprávny
vzťah s akadémiou.8b)
(4)
Zástupcovi riaditeľa, ktorý je sudcom alebo prokurátorom, patrí k základnému platu
osobitný príplatok vo výške zodpovedajúcej funkčnému príplatku za riadenie u podpredsedu
krajského súdu podľa osobitného predpisu.8c) Zástupcovi riaditeľa, ktorý nie je sudcom alebo prokurátorom, patrí mesačne odmena
vo výške dvojnásobku priemernej nominálnej mesačnej mzdy zamestnanca v hospodárstve
Slovenskej republiky za predchádzajúci kalendárny rok zaokrúhlená na celé euro nahor,
a to od prvého dňa mesiaca, v ktorom sa ujal výkonu funkcie zástupcu riaditeľa. Zástupcovi
riaditeľa, ktorý nie je sudcom alebo prokurátorom, vzniká dňom vymenovania do funkcie
zástupcu riaditeľa pracovnoprávny vzťah s akadémiou.8b)
§10a Hmotné výhody riaditeľa
Riaditeľ má právo na bezplatné
a)
používanie služobného motorového vozidla s vodičom alebo bez neho na vykonávanie
funkcie alebo v súvislosti s ňou,
b)
poskytnutie a bezplatné používanie jedného služobného mobilného telefónu s mesačným
limitom určeným štatútom akadémie.
§11 Pedagogický zbor
(1)
Vzdelávanie na jednotlivých úsekoch akadémie, navrhovanie obsahu, metodiky výučby
a hodnotenia zabezpečuje pedagogický zbor, ktorý pôsobí na jednotlivých katedrách.
(2)
Pedagogický zbor sa skladá z
a)
vedúcich katedier a
b)
externých členov.
(3)
Výber členov pedagogického zboru uskutočňuje rada na návrhy ministra, súdnej rady,
sudcovských rád, generálneho prokurátora, rady prokurátorov a riaditeľa zo sudcov,
prokurátorov alebo z iných osôb, ktoré majú vysokoškolské vzdelanie druhého stupňa
dosiahnuté štúdiom v Slovenskej republike alebo majú uznaný diplom o vysokoškolskom
vzdelaní druhého stupňa vydaný zahraničnou vysokou školou5) a majú najmenej päť rokov odbornej praxe.
(4)
Sudcovia, ktorí pôsobia ako vedúci katedier, vykonávajú v akadémii stáž podľa osobitného
predpisu.7)
(5)
Prokurátori, ktorí pôsobia ako vedúci katedier, sú do akadémie dočasne pridelení
podľa osobitného predpisu.8)
(6)
Na právne vzťahy iných osôb, ktoré pôsobia ako vedúci katedier, vzťahujú sa ustanovenia
osobitného predpisu.8b)
(7)
Na pracovnoprávne vzťahy externých členov sa vzťahujú ustanovenia o dohode o vykonaní
práce.9)
(8)
Úlohy pedagogického zboru podľa odseku 1 a ďalšie činnosti akadémie môže vykonávať
vyšší súdny úradník, právny čakateľ prokuratúry a asistent prokurátora počas výkonu
štátnej služby.9a)
Odborná justičná skúška
§12
(1)
Návrh na vykonanie skúšky vyšším súdnym úradníkom, asistentom sudcu Najvyššieho súdu
Slovenskej republiky a asistentom sudcu Najvyššieho správneho súdu Slovenskej republiky
predkladá akadémii minister.
(2)
Návrh na vykonanie skúšky právnym čakateľom prokuratúry a asistentom prokurátora
predkladá akadémii generálny prokurátor; k návrhu priloží aj záverečné hodnotenie
právneho čakateľa prokuratúry alebo asistenta prokurátora podľa osobitného predpisu.10)
(3)
Cieľom skúšky je overiť, či má uchádzač potrebné vedomosti a je dostatočne pripravený
na to, aby mohol zastávať funkciu sudcu alebo funkciu prokurátora.
(4)
Vykonanie skúšky zabezpečuje akadémia spravidla dvakrát do roka, v jarnom termíne
a jesennom termíne.
(5)
Skúška pozostáva z písomnej časti a z ústnej časti. Písomná časť sa skladá z odborného
testu, z vyhotovenia rozhodnutí v trestnej veci a v inej než trestnej veci. Písomnou
časťou skúšky sa overuje spôsobilosť uchádzača samostatne vykonávať procesné úkony
a postupy vyplývajúce z funkcie, na ktorú sa pripravuje. Na ústnej časti skúšky má
uchádzač preukázať vedomosti z ústavného práva, z organizácie a pôsobnosti súdov a
prokuratúry, z trestného práva, z medzinárodného práva, z občianskeho práva, z rodinného
práva, z obchodného práva, z finančného práva, zo správneho práva, z pracovného práva
a z práva Európskej únie.
(6)
Na prípravu a vykonanie skúšky a na vykonanie opravnej skúšky má uchádzač nárok na
služobné voľno s náhradou platu v trvaní štyroch týždňov a služobný úrad môže uchádzačovi
poskytnúť na tento účel ďalšie služobné voľno s náhradou platu v trvaní dvoch týždňov.
§13
(1)
Uchádzač vykoná skúšku pred skúšobnou komisiou zloženou z piatich členov. Predsedu
skúšobnej komisie, členov skúšobnej komisie a ich náhradníkov volí a odvoláva rada
na návrh súdnej rady, generálneho prokurátora, rady prokurátorov a ministra. Funkčné
obdobie predsedu skúšobnej komisie, členov skúšobnej komisie a ich náhradníkov je
päť rokov.
(2)
Za člena skúšobnej komisie alebo náhradníka môže byť zvolený
a)
sudca, ktorý spĺňa predpoklady podľa § 5 a ku dňu vymenovania vykonáva funkciu sudcu najmenej desať rokov,
b)
prokurátor, ktorý spĺňa predpoklady podľa § 5 a ku dňu vymenovania vykonáva funkciu prokurátora najmenej desať rokov,
c)
fyzická osoba, ktorá spĺňa predpoklady podľa § 5, má vysokoškolské vzdelanie druhého stupňa získané na právnickej fakulte vysokej
školy v Slovenskej republike alebo má uznaný diplom o vysokoškolskom právnickom vzdelaní
druhého stupňa vydaný zahraničnou vysokou školou5) a najmenej pätnásť rokov odbornej právnickej praxe.
(3)
Člena skúšobnej komisie alebo náhradníka možno odvolať,
a)
ak mu jeho zdravotný stav dlhodobo, najmenej počas šiestich po sebe nasledujúcich
mesiacoch, nedovoľuje riadne vykonávať túto funkciu,
b)
ak si bez závažného dôvodu neplní úlohy vyplývajúce z jeho funkcie,
c)
z iných závažných dôvodov, najmä v prípade konania, ktoré vyvoláva alebo je spôsobilé
vyvolať pochybnosti o osobnostných, morálnych alebo odborných predpokladoch na výkon
jeho funkcie.
(4)
Skúšobná komisia je schopná uznášať sa, ak sú prítomní všetci jej členovia. Skúšobná
komisia sa uznáša na výsledku skúšky väčšinou hlasov. Člen skúšobnej komisie sa nesmie
zdržať hlasovania. Rozhodnutie komisie môže znieť „prospel s vyznamenaním“, „prospel“
alebo „neprospel“.
§14
(1)
Ak vyšší súdny úradník, asistent sudcu Najvyššieho súdu Slovenskej republiky, asistent
sudcu Najvyššieho správneho súdu Slovenskej republiky, právny čakateľ prokuratúry
alebo asistent prokurátora úspešne vykoná skúšku, akadémia vystaví osvedčenie o jej
vykonaní, ktoré vyššiemu súdnemu úradníkovi, asistentovi sudcu Najvyššieho súdu Slovenskej
republiky a asistentovi sudcu Najvyššieho správneho súdu Slovenskej republiky riaditeľ
odovzdá v prítomnosti ministra, a ak ide o právneho čakateľa prokuratúry a asistenta
prokurátora v prítomnosti generálneho prokurátora.
(2)
Ak vyšší súdny úradník, asistent sudcu Najvyššieho súdu Slovenskej republiky alebo
asistent sudcu Najvyššieho správneho súdu Slovenskej republiky pri skúške neprospel,
minister mu povolí vykonať opravnú skúšku alebo ďalšiu opravnú skúšku na základe jeho
písomnej žiadosti; generálny prokurátor povolí vykonať opravnú skúšku alebo ďalšiu
opravnú skúšku právnemu čakateľovi prokuratúry alebo asistentovi prokurátora na základe
jeho písomnej žiadosti.
(3)
Opravnú skúšku môže uchádzač vykonať najskôr po troch mesiacoch a najneskôr do deviatich
mesiacov od vykonania skúšky. Ďalšiu opravnú skúšku môže uchádzač vykonať najskôr
po jednom roku a najneskôr do dvoch rokov od vykonania opravnej skúšky.
(4)
Ak právny čakateľ prokuratúry neprospel ani pri ďalšej opravnej skúške, generálny
prokurátor ho z funkcie odvolá podľa osobitného predpisu.11)
(5)
Ak vyšší súdny úradník, asistent sudcu Najvyššieho súdu Slovenskej republiky, asistent
sudcu Najvyššieho správneho súdu Slovenskej republiky alebo asistent prokurátora neprospel
ani pri ďalšej opravnej skúške, zostáva vo svojej funkcii bez možnosti znovu sa prihlásiť
na vykonanie skúšky.
(6)
Ak ide o poradcu sudcu Ústavného súdu Slovenskej republiky, vykonáva právomoci spojené
s návrhom na vykonanie skúšky, vykonaním opravnej skúšky a ďalšej opravnej skúšky
a s odovzdaním osvedčenia o vykonaní skúšky predseda Ústavného súdu Slovenskej republiky.
(7)
Ak lehota na vykonanie opravnej skúšky alebo ďalšej opravnej skúšky uplynie počas
trvania materskej dovolenky, otcovskej dovolenky alebo rodičovskej dovolenky uchádzača,
uchádzač má právo vykonať opravnú skúšku alebo ďalšiu opravnú skúšku po skončení trvania
materskej dovolenky, otcovskej dovolenky alebo rodičovskej dovolenky v najbližšom
termíne určenom podľa § 12 ods. 4.
§14a
(1)
Skúška je verejná. Akadémia zverejní na účel informovania verejnosti na svojom webovom
sídle aspoň 30 dní pred konaním skúšky termín a miesto jej konania.
(2)
Riaditeľ je povinný vytvoriť podmienky pre účasť verejnosti na skúške. Ak možno očakávať,
že verejnosť prejaví o účasť väčší záujem, je riaditeľ povinný uskutočniť skúšku vo
vhodnej miestnosti s prihliadnutím na rozsah predpokladaného záujmu i možnosti.
Spoločné, prechodné a záverečné ustanovenia
§15
(1)
Podrobnosti o organizácii a činnosti orgánov akadémie, o priebehu vzdelávania v akadémii,
hmotných výhodách riaditeľa, o postavení pedagogického zboru, účastníkov vzdelávania
a o vnútornom členení akadémie upraví štatút akadémie.
(2)
Podrobnosti o organizácii a vykonaní skúšky upraví skúšobný poriadok akadémie.
§15a Spolupráca s právnickými fakultami verejných vysokých škôl
(1)
Verejné vysoké školy prostredníctvom fakulty, ktorá poskytuje študijné programy v
študijnom odbore právo, spolupracujú s akadémiou, s ministerstvom a Generálnou prokuratúrou
Slovenskej republiky pri napĺňaní predmetu činnosti akadémie, a to najmä konzultáciami
k obsahu pripravovaných vzdelávacích aktivít, návrhmi vzdelávacích aktivít, realizáciou
vzdelávacích aktivít podľa potrieb a zadania akadémie alebo ministerstva a po dohode
s právnickými fakultami verejných vysokých škôl.
(2)
Verejné vysoké školy prostredníctvom fakulty, ktorá poskytuje študijné programy v
študijnom odbore právo, v záujme rozvoja právnej vedy a právnického vzdelávania a
rozvoja vedy a vzdelávania v oblasti mediácie a probácie konzultujú s ministerstvom,
s Generálnou prokuratúrou Slovenskej republiky a akadémiou požiadavky justičnej praxe
kladené na študentov právnických fakúlt verejných vysokých škôl a na vedecké zameranie
právnických fakúlt verejných vysokých škôl, ktoré spoločne napĺňajú.
(3)
Ministerstvo poskytuje finančný príspevok verejným vysokým školám pre potreby
a)
ich právnických fakúlt na účel vysokoškolského vzdelávania a ďalšieho vzdelávania
v odbore právo zohľadňujúceho požiadavky aplikačnej praxe v oblasti súdnictva, prokuratúry
a právnických profesií, nad ktorými vykonáva dohľad ministerstvo,
b)
vybraných fakúlt na účel vysokoškolského vzdelávania a ďalšieho vzdelávania zameraného
na probáciu a mediáciu v trestnoprávnych veciach a na mediáciu v civilných veciach.
(4)
Ministerstvo vypracúva zásady poskytovania finančného príspevku, ktoré zverejňuje
na svojom webovom sídle. Poskytovaním finančného príspevku nie je dotknuté poskytovanie
dotácií verejným vysokým školám podľa osobitného predpisu.5) Finančný príspevok nemožno poskytnúť, ak sa na účel podľa odseku 3 poskytla iná podpora
zo štátneho rozpočtu.
(5)
Ministerstvo poskytuje verejnej vysokej škole finančný príspevok na základe zmluvy
o poskytnutí finančného príspevku, ktorá obsahuje
a)
identifikačné údaje zmluvných strán,
b)
účel poskytnutia finančného príspevku,
c)
výšku poskytnutého finančného príspevku,
d)
číslo účtu prijímateľa, na ktorý sa má finančný príspevok poukázať,
e)
podmienky poskytnutia finančného príspevku, podmienky čerpania, použitia, zúčtovania
a kontroly poskytnutého finančného príspevku,
f)
práva a povinnosti zmluvných strán,
g)
vymedzenie času, na ktorý sa zmluva uzatvára.
(6)
Ak odseky 3 až 5 neustanovujú inak, na poskytovanie, používanie a zúčtovanie finančného
príspevku sa vzťahuje osobitný predpis.12)
(7)
Ministerstvo vykonáva finančnú kontrolu hospodárenia s poskytnutým finančným príspevkom13) a kontrolu dodržania podmienok zmluvy o poskytnutí finančného príspevku.
(8)
Ak prijímateľ finančného príspevku poruší finančnú disciplínu, postupuje sa podľa
osobitného predpisu.14)
§16
(1)
Členovia prvej rady sa vymenujú alebo zvolia podľa § 6 ods. 1 najneskôr do 60 dní odo dňa nadobudnutia účinnosti tohto zákona; súdna rada o ich
zvolení písomne upovedomí ministra. Generálny prokurátor navrhne ministrovi vymenovať
podľa § 6 ods. 1 členov rady do 40 dní odo dňa nadobudnutia účinnosti tohto zákona.
(2)
Prvé zasadnutie rady zvolá minister tak, aby sa konalo do 30 dní od uplynutia lehoty
na vymenovanie členov prvej rady podľa odseku 1.
(3)
Zásady výberového konania na funkciu riaditeľa, zástupcu riaditeľa a štatút akadémie
vypracuje rada do 30 dní od prvého zasadnutia a predloží ich ministrovi a generálnemu
prokurátorovi.
(4)
Rada vyhlási výberové konanie na funkciu riaditeľa do 30 dní od schválenia zásad
výberového konania. Minister vymenuje riaditeľa do 30 dní od oznámenia výsledku výberového
konania predloženého ministrovi predsedom výberovej komisie.
§17a Prechodné ustanovenia k úpravám účinným od 1. júna 2009
Funkčné obdobie členov rady vytvorenej podľa doterajších predpisov sa skončí uplynutím
ich funkčného obdobia. Funkčné obdobie riaditeľa, zástupcu riaditeľa, člena a náhradníka
skúšobnej komisie, ktorí vykonávajú funkciu k 1. júnu 2009, sa skončí uplynutím ich
funkčného obdobia. Od 1. júna 2009 sa doterajší stály člen pedagogického zboru považuje
za povereného vedením katedry do času riadneho vymenovania vedúceho katedry podľa
tohto zákona.
§17b
Prechodné ustanovenia
k úpravám účinným od 1. augusta 2025
k úpravám účinným od 1. augusta 2025
(1)
Súdna rada zvolí troch nových členov rady a minister vymenuje štyroch nových členov
rady do 30. septembra 2025. Generálny prokurátor a stavovská organizácia sudcov navrhnú
ministrovi vymenovať nového člena rady do 31. augusta 2025.
(2)
Funkčné obdobie predsedu skúšobnej komisie, člena skúšobnej komisie a náhradníka
skúšobnej komisie, ktorí vykonávajú funkciu k 1. augustu 2025, sa skončí uplynutím
ich funkčného obdobia podľa predpisov účinných do 31. júla 2025.
§18
Akadémia začne svoju vzdelávaciu činnosť podľa § 3 najneskôr 1. septembra 2004.
§19 Transpozičné ustanovenie
Týmto zákonom sa preberajú právne záväzné akty Európskej únie uvedené v prílohe.
Čl. II
Zákon č. 185/2002 Z. z. o Súdnej rade Slovenskej republiky a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení
zákona č. 267 /2003 Z. z., zákona č. 426/2003 Z. z. a zákona č. 458/2003 Z. z. sa
dopĺňa takto:
V § 4 sa odsek 1 dopĺňa písmenom h), ktoré znie:
„h)
volí určený počet členov rady Justičnej akadémie podľa osobitného predpisu.2a)“.
Poznámka pod čiarou k odkazu 2a znie:
„“.
2a)
§ 6 ods. 1 zákona č. 548/2003 Z. z. o Justičnej akadémii a o zmene a doplnení niektorých
zákonov.“.
Čl. III
Zákon č. 385/2000 Z. z. o sudcoch a prísediacich a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č.
185/2002 Z. z., zákona č. 670/2002 Z. z., zákona č. 426/2003 Z. z., zákona č. 458/2003
Z. z., zákona č. 505/2003 Z. z. a zákona č. 514/2003 Z. z. sa mení takto:
1.
V § 35 odsek 2 znie:
„(2)
Vzdelávanie sudcov zabezpečuje Justičná akadémia.“.
2.
V § 65 ods. 1 písm. f ) sa vypúšťajú slová „pri životnom jubileu“.
3.
§ 79 vrátane nadpisu znie:
§79 Odmena
(1)
Na návrh príslušnej sudcovskej rady môže predseda súdu sudcovi priznať odmenu až
do výšky jeho funkčného platu
a)
za vykonanie úloh nad rozsah povinností vyplývajúcich mu z ustanovenia § 30,
b)
pri dosiahnutí veku 50 rokov.
(2)
Kritériá na priznávanie odmien prijme sudcovská rada vždy na začiatku rozpočtového
obdobia a zverejní ich.
(3)
Predseda súdu sudcovskej rade odôvodní, ak nevyhovie návrhu podľa odseku 1.“.
Čl. V
Zákon č. 154/2001 Z. z. o prokurátoroch a právnych čakateľoch prokuratúry v znení zákona č. 312/2001 Z. z.,
zákona č. 669/2002 Z. z., zákona č. 458/2003 Z. z. a zákona č. 462/2003 Z. z. sa mení
a dopĺňa takto:
1.
Slová „prokurátorská skúška“ vo všetkých tvaroch sa v celom texte nahrádzajú slovami
„odborná justičná skúška“ v príslušnom tvare.
2.
V § 9 sa odsek 4 dopĺňa písmenom d), ktoré znie:
„d)
do Justičnej akadémie podľa osobitného zákona.11a)“.
Poznámka pod čiarou k odkazu 11a znie:
„11a)
Zákon č. 548/2003 Z. z. o Justičnej akadémii a o zmene a doplnení niektorých zákonov.“.
3.
V § 11 ods. 2 v poslednej vete sa na konci pripájajú tieto slová: „a v Justičnej
akadémii“.
4.
V § 80 odsek 2 znie:
„(2)
Vzdelávanie prokurátorov zabezpečuje Justičná akadémia.“.
5.
§ 115 vrátane nadpisu znie:
§115 Odmena prokurátora
(1)
Generálny prokurátor môže na návrh rady prokurátorov prokurátorovi priznať odmenu
až do výšky jeho funkčného platu
a)
za vykonanie služobných úloh nad rozsah povinností vyplývajúcich mu z ustanovenia
§ 26,
b)
pri dosiahnutí veku 50 rokov.
(2)
Kritériá na priznávanie odmien prijme rada prokurátorov vždy na začiatku rozpočtového
obdobia a zverejní ich.
(3)
Generálny prokurátor rade prokurátorov odôvodní, ak nevyhovie návrhu podľa odseku
1.“.
6.
Za § 245 sa vkladá § 245a, ktorý vrátane nadpisu znie:
§245a Odborná justičná skúška
(1)
Odbornú justičnú skúšku vykoná právny čakateľ prokuratúry pred skúšobnou komisiou
Justičnej akadémie podľa osobitného zákona.11a)
(2)
Tam, kde sa v osobitnom predpise používa pojem prokurátorská skúška, rozumie sa tým
odborná justičná skúška podľa tohto zákona.“.
7.
V tretej časti sa vypúšťa piaty diel.
Čl. VI
Tento zákon nadobúda účinnosť 1. januára 2004 okrem ustanovení uvedených v čl. III
až V, ktoré nadobúdajú účinnosť 1. septembra 2004.
Pavol Hrušovský v. r.
Mikuláš Dzurinda v. r.
Mikuláš Dzurinda v. r.
Príloha
k zákonu č. 548/2003 Z. z.
k zákonu č. 548/2003 Z. z.
ZOZNAM PREBERANÝCH PRÁVNE ZÁVÄZNÝCH AKTOV EURÓPSKEJ ÚNIE
Smernica Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2016/800 z 11. mája 2016 o procesných zárukách
pre deti, ktoré sú podozrivými alebo obvinenými osobami v trestnom konaní (Ú. v. EÚ
L 132, 21. 5. 2016).
2a)
Napríklad zákon Slovenskej národnej rady č. 323/1992 Zb. o notároch a notárskej činnosti (Notársky poriadok) v znení neskorších predpisov,
zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 233/1995 Zb. o súdnych exekútoroch a exekučnej činnosti (Exekučný poriadok) a o zmene a doplnení
ďalších zákonov v znení neskorších predpisov, zákon č. 527/2002 Z. z. o dobrovoľných dražbách a o doplnení zákona Slovenskej národnej rady č. 323/1992
Zb. o notároch a notárskej činnosti (Notársky poriadok) v znení neskorších predpisov,
zákon č. 382/2004 Z. z. o znalcoch, tlmočníkoch a prekladateľoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov
v znení neskorších predpisov, zákon č. 420/2004 Z. z. o mediácii a o doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, zákon č.
8/2005 Z. z. o správcoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
3)
Čl. 4 ods. 7 nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2016/679 z 27. apríla 2016
o ochrane fyzických osôb pri spracúvaní osobných údajov a o voľnom pohybe takýchto
údajov, ktorým sa zrušuje smernica 95/46/ES (všeobecné nariadenie o ochrane údajov)
(Ú. v. EÚ L 119, 4. 5. 2016) v platnom znení.
§ 5 písm. o) zákona č. 18/2018 Z. z. o ochrane osobných údajov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
§ 5 písm. o) zákona č. 18/2018 Z. z. o ochrane osobných údajov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
3a)
§ 18 zákona č. 8/2005 Z. z. o správcoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 111/2022 Z. z.
3b)
§ 28c ods. 3 zákona č. 385/2000 Z. z. o sudcoch a prísediacich a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
4)
Zákon č. 311/1999 Z. z. o registri trestov v znení neskorších predpisov.
4a)
§ 10 ods. 4 písm. a) zákona č. 330/2007 Z. z. o registri trestov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 91/2016 Z. z.
5)
Zákon č. 131/2002 Z. z. o vysokých školách a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
6)
Zákon č. 283/2002 Z. z. o cestovných náhradách.
6a)
§ 37 ods. 5 zákona č. 757/2004 Z. z. o súdoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
7)
§ 13 ods. 1 písm. a) zákona č. 385/2000 Z. z. o sudcoch a prísediacich a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších
predpisov.
8)
§ 9 zákona č. 154/ 2001 Z. z. o prokurátoroch a právnych čakateľoch prokuratúry v znení neskorších predpisov.
8a)
§ 68 ods.1 písm. c) zákona č. 385/2000 Z. z. v znení neskorších predpisov.
8b)
Zákon č. 552/2003 Z. z. o výkone práce vo verejnom záujme v znení neskorších predpisov.
8c)
§ 68 ods.1 písm. d) zákona č. 385/2000 Z. z. v znení neskorších predpisov.
9)
§ 226 zákona č. 311/2001 Z. z. Zákonník práce v znení neskorších predpisov.
9a)
§ 2 zákona č. 549/2003 Z. z. o súdnych úradníkoch.
§ 228 zákona č. 154/2001 Z. z. v znení zákona 220/2011 Z. z.
§ 228 zákona č. 154/2001 Z. z. v znení zákona 220/2011 Z. z.
10)
11)
§ 241 zákona č. 154/2001 Z. z. v znení neskorších predpisov.
12)
Zákon č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov
v znení neskorších predpisov.
13)
Zákon č. 357/2015 Z. z. o finančnej kontrole a audite a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších
predpisov.
14)
§ 31 zákona č. 523/2004 Z. z. v znení neskorších predpisov.