Inteligentné zákony pre účtovníkov
Uvádzacia cena

Vyhláška predsedu vlády, ktorou sa uverejňuje opatrenie Ústrednej rady odborov o zmenách v organizácii a vykonávaní nemocenského poistenia zamestnancov

Znenie účinné: od 01.01.1969 do 31.12.2003 Neplatné znenie pre dnes
Časové verzie:
178/1968 Zb.
Časová verzia predpisu účinná od 01.01.1969 do 31.12.2003
178
VYHLÁŠKA
predsedu vlády
zo 17. decembra 1968,
ktorou sa uverejňuje opatrenie Ústrednej rady odborov o zmenách v organizácii a vykonávaní nemocenského poistenia zamestnancov
Predseda vlády vyhlasuje podľa § 63 ods. 1 zákona č. 54/1956 Zb. o nemocenskom poistení zamestnancov pripojené opatrenie Ústrednej rady odborov zo 4. decembra 1968 o zmenách v organizácii a vykonávaní nemocenského poistenia zamestnancov.
Ing. Černík v. r.
OPATRENIE
Ústrednej rady odborov
zo 4. decembra 1968
o zmenách v organizácii a vykonávaní nemocenského poistenia zamestnancov
Ústredná rada odborov so súhlasom vlády Československej socialistickej republiky ustanovuje podľa § 63 zákona č. 54/1956 Zb. o nemocenskom poistení zamestnancov v znení zákona č. 16/1959 Zb. (ďalej len "zákon") a podľa čl. 13 písm. h) a čl. 42 stanov Revolučného odborového hnutia:
Čl. I
Opatrenie Ústrednej rady odborov z 22. decembra 1958 o organizácii a vykonávaní nemocenského poistenia zamestnancov uverejnené vyhláškou predsedu vlády č. 91/1958 Zb. v znení vyhlášok č. 191/1960 Zb. a č. 6/1967 Zb. (ďalej len „opatrenie") sa mení a dopĺňa takto:
1.
Ustanovenie § 2 znie:
㤠2
Nemocenské poistenie pracovníkov a občanov postavených im v nemocenskom poistení na roveň (ďalej len „nemocenské poistenie") sa vykonáva v závodoch a na orgánoch Revolučného odborového hnutia určených v ďalších častiach tohto opatrenia.“.
2.
Druhá časť znie:
„Druhá časť
Orgány nemocenského poistenia a ich úlohy
§ 7
Orgány v závode
(1)
Závodný výbor riadi vykonávanie nemocenského poistenia v závode a dbá na to, aby sa uskutočňovalo podľa platných predpisov v súlade so záujmami pracujúcich a aby sa s jeho prostriedkami riadne hospodárilo.
(2)
Ako orgán závodného výboru pri vykonávaní nemocenského poistenia pôsobí komisia národného poistenia. Ak sú v závode zriadené dielenské výbory Revolučného odborového hnutia, pôsobia pri vykonávaní nemocenského poistenia ako ich orgány aj dielenské komisie národného poistenia. Tieto orgány rozhodujú najmä o dávkach podľa ďalších ustanovení opatrenia a podľa predpisov o dávkach.*) Ak nie je komisia národného poistenia (dielenská komisia národného poistenia) zriadená, vykonáva jej pôsobnosť závodný (dielenský) výbor priamo.
(3)
Odborové orgány uvedené v predchádzajúcich odsekoch vykonávajú v závode aj pôsobnosť, ktorá Revolučnému odborovému hnutiu patrí pri súčinnosti a kontrole v starostlivosti o zdravie a v sociálnom zabezpečení.**)
(4)
O zriaďovaní komisií národného poistenia uvedených v odseku 2 a o spôsobe konania a uznášania odborových orgánov v závode vo veciach nemocenského poistenia platia organizačné smernice Revolučného odborového hnutia. Výdavky spojené s činnosťou orgánov podľa predchádzajúcich odsekov uhrádza závodný výbor z vlastných prostriedkov.
(5)
Pri vykonávaní nemocenského poistenia v závode závod spolupôsobí podľa ustanovení v ďalších častiach opatrenia a v predpisoch o dávkach.*)
§ 8
Správa nemocenského poistenia
(1)
Úlohy, ktoré patria Revolučnému odborovému hnutiu v nemocenskom poistení a uskutočňujú sa mimo závodov, plní Správa nemocenského poistenia (ďalej len „Správa") zriadená Ústrednou radou odborov.***)
(2)
Správa sa podieľa ako orgán Revolučného odborového hnutia aj na úlohách, ktoré Revolučnému odborovému hnutiu patria pri súčinnosti a kontrole v starostlivosti o zdravie a v sociálnom zabezpečení.
(3)
Správa je oprávnená vo svojom mene nadobúdať práva a zaväzovať sa, vystupovať pred súdmi a inými štátnymi orgánmi, žalovať a byť žalovaná.†)
(4)
Pôsobnosť Správy vykonávajú:
- okresné správy nemocenského poistenia zriadené pre okresy (ďalej len „okresná správa"),
- krajské správy nemocenského poistenia zriadené pre kraje (ďalej len „krajská správa"),
- Česká správa nemocenského poistenia (ďalej len „Česká správa") so sídlom v Prahe,
- Slovenská správa nemocenského poistenia (ďalej len „Slovenská správa") so sídlom v Bratislave,
- Ústredná správa nemocenského poistenia (ďalej len „Ústredná správa") so sídlom v Prahe.
(5)
Okresné a krajské správy v Českej socialistickej republike sú podriadené Českej správe, v Slovenskej socialistickej republike Slovenskej správe, pričom okresné správy sú priamo podriadené krajským správam.
(6)
Náklady na činnosť Českej správy a okresných a krajských správ v Českej socialistickej republike sa uhrádzajú z rozpočtu Českej správy. Náklady na činnosť Slovenskej správy a okresných a krajských správ v Slovenskej socialistickej republike sa uhrádzajú z rozpočtu Slovenskej správy. Náklady na činnosť Ústrednej správy sa uhrádzajú z rozpočtov Českej správy a Slovenskej správy.
§ 9
Okresná správa
(1)
Okresná správa je riadiacim a kontrolným orgánom nemocenského poistenia v okrese, pre ktorý je zriadená. Pritom v okruhu svojej pôsobnosti najmä
a)
riadi vykonávanie nemocenského poistenia;
b)
zabezpečuje na úseku nemocenského poistenia jednotný postup a dodržiavanie socialistickej zákonnosti;
c)
vybavuje pripomienky, sťažnosti a dotazy občanov a organizácií;
d)
vyvíja informačnú a inštruktážnu činnosť a školí odborový aktív o otázkach nemocenského poistenia, starostlivosti o zdravie a sociálneho zabezpečenia;
e)
kontroluje vykonávanie nemocenského poistenia a hospodárenie s jeho prostriedkami v závodoch;
f)
rozhoduje o odvolaniach proti rozhodnutiam orgánov nemocenského poistenia v závodoch v dávkových veciach nemocenského poistenia;
g)
rozhoduje o otázkach poistného pomeru (§ 43 ods. 1);
h)
ukladá platenie prirážky k poistnému nemocenského poistenia podľa § 27;
i)
obhajuje záujmy nemocenského poistenia a zastupuje Správu; koná v týchto veciach so štátnymi orgánmi a organizáciami;
j)
vykonáva nemocenské poistenie pracovníkov malých závodov;
k)
plní ďalšie úlohy, ktoré na ňu v rámci svojej pôsobnosti preniesla Česká správa alebo Slovenská správa.
(2)
Okresná správa je príslušná pre závody a malé závody, ktoré majú sídlo v obvode jej pôsobnosti.
(3)
Okresná správa v rámci pôsobnosti, ktorá Revolučnému odborovému hnutiu patrí pri súčinnosti a kontrole v starostlivosti o zdravie a v sociálnom zabezpečení, prerokúva tieto otázky s príslušnými orgánmi okresného národného výboru a inými orgánmi a spoločenskými organizáciami v okrese a spolupôsobí vo veciach starostlivosti o zdravie a sociálneho zabezpečenia a pri ich kontrole.
(4)
Na čele okresnej správy je správna komisia a vedúci.
(5)
Správna komisia sa skladá z volených zástupcov odborových zväzov pôsobiacich v okrese. Zo svojho stredu si volí predsedu a podpredsedu. Správna komisia prerokúva otázky zásadnej povahy, plány činnosti a správy o výsledkoch činnosti, ako aj otázky, prerokovanie ktorých si vyžiada, a otázky, ktoré jej vedúci predloží. Správna komisia rozhoduje:
a)
o odvolaniach proti rozhodnutiam vo veciach nemocenského poistenia [odsek 1 písm. f)];
b)
o opatreniach na odstránenie tvrdostí podľa § 63 ods. 3 zákona, pokiaľ toto rozhodovanie je v jednotlivých prípadoch zverené okresnej správe.
(6)
Vedúcich okresných správ na území Českej socialistickej republiky a ich zástupcov poveruje touto funkciou a odvoláva ich z nej riaditeľ Českej správy, na území Slovenskej socialistickej republiky riaditeľ Slovenskej správy. Vedúci koná za okresnú správu a môže tým poveriť aj iných pracovníkov okresnej správy. Vedúci pozastaví vykonanie uznesenia správnej komisie, ak predpokladá, že je protiprávne, a predloží ho bez meškania krajskej správe; jej stanovisko je pre okresnú správu záväzné.
§ 9a
Krajská správa
(1)
Krajská správa je riadiacim a kontrolným orgánom nemocenského poistenia v kraji, pre ktorý je zriadená. Pritom v okruhu svojej pôsobnosti najmä
a)
stará sa o riadne vykonávanie nemocenského poistenia a riadi činnosť okresných správ;
b)
zabezpečuje v nich na úseku nemocenského poistenia jednotný postup a dodržiavanie socialistickej zákonnosti;
c)
vyvíja informačnú a inštruktážnu činnosť a organizuje a vykonáva školenie pracovníkov Správy a odborového aktívu o otázkach nemocenského poistenia, starostlivosti o zdravie a sociálneho zabezpečenia;
d)
kontroluje vykonávanie nemocenského poistenia a hospodárenie s jeho prostriedkami na okresných správach i v závodoch;
e)
rozhoduje o odvolaniach proti rozhodnutiam okresných správ [§ 9 ods. 1 písm. f) až h)];
f)
obhajuje záujmy nemocenského poistenia a zastupuje Správu, koná v týchto veciach so štátnymi orgánmi a organizáciami;
g)
vedie register závodov, v ktorých sa vykonáva nemocenské poistenie, a evidenciu malých závodov;
h)
vyberá, predpisuje a vymáha poistné a penále, vyberá a vymáha prirážku k poistnému;
i)
spracúva a kontroluje výkazy predkladané závodmi, spravuje prostriedky nemocenského poistenia, na základe zistených závad predpisuje závodom a malým závodom na úhradu sumy, o ktoré boli tieto prostriedky skrátené, a vymáha ich od nich; zisťuje aj iné škody vzniknuté pri vykonávaní nemocenského poistenia a vymáha ich náhrady;
j)
vedie účtovníctvo nemocenského poistenia a zostavuje predpísané účtovné výkazy;
k)
pripravuje podklady pre zostavenie rozpočtu nemocenského poistenia a kontroluje jeho plnenie;
l)
plní ďalšie úlohy, ktoré na ňu v rámci svojej pôsobnosti preniesla Česká správa alebo Slovenská správa.
(2)
Krajská správa je príslušná pre okresné správy, závody a malé závody, ktoré majú sídlo v obvode jej pôsobnosti.
(3)
Krajská správa v rámci pôsobnosti, ktorá Revolučnému odborovému hnutiu patrí pri súčinnosti a kontrole v starostlivosti o zdravie a v sociálnom zabezpečení, prerokúva tieto otázky s príslušnými orgánmi národných výborov i s inými orgánmi a spoločenskými organizáciami v kraji a spolupôsobí vo veciach starostlivosti o zdravie a sociálneho zabezpečenia a pri ich kontrole.
(4)
Na čele krajskej správy je správna komisia a vedúci.
(5)
Správna komisia sa skladá z volených zástupcov odborových zväzov pôsobiacich v kraji. Zo svojho stredu si volí predsedu a podpredsedu. Správna komisia prerokúva otázky zásadnej povahy, plány činnosti a správy o výsledkoch činnosti, ako aj otázky, prerokovanie ktorých si vyžiada, a otázky, ktoré jej vedúci predloží. Správna komisia rozhoduje:
a)
o odvolaniach proti rozhodnutiam vo veciach nemocenského poistenia [§ 9 ods. 1 písm. f) až h)];
b)
o opatreniach na odstránenie tvrdostí podľa § 63 ods. 3 zákona, pokiaľ toto rozhodovanie je v jednotlivých prípadoch zverené krajskej správe.
(6)
Vedúcich krajských správ na území Českej socialistickej republiky a ich zástupcov poveruje touto funkciou a odvoláva ich z nej riaditeľ Českej správy, na území Slovenskej socialistickej republiky riaditeľ Slovenskej správy. Vedúci koná za krajskú správu a môže tým poveriť aj iných pracovníkov krajskej správy, prípadne aj vedúceho niektorej okresnej správy v obvode svojej pôsobnosti. Vedúci pozastaví vykonanie uznesenia alebo rozhodnutia správnej komisie, ak predpokladá, že je protiprávne, a predloží ho bez meškania nadriadenej Českej správe alebo Slovenskej správe; jej stanovisko je pre krajskú správu záväzné.
(7)
Na území hlavného mesta Prahy patrí pôsobnosť krajskej správy Pražskej správe nemocenského poistenia (ďalej len „Pražská správa"); na území hlavného mesta Slovenska Bratislavy patrí táto pôsobnosť Bratislavskej správe nemocenského poistenia (ďalej len „Bratislavská správa"). Kde sa v predpisoch o nemocenskom poistení hovorí o krajskej správe, rozumie sa tým aj Pražská správa a Bratislavská správa. Pražskej správe a Bratislavskej správe patrí v obvodoch mesta aj pôsobnosť okresných správ; vykonávajú pritom aj nemocenské poistenie pracovníkov malých závodov. Za tým účelom sa pre jednotlivé mestské obvody v Prahe a v Bratislave zriaďujú obvodné komisie.
§ 10
Vrcholné orgány nemocenského poistenia
(1)
Ústredná rada odborov vykonáva funkciu vrcholného orgánu nemocenského poistenia ustanovenú v § 54 zákona jednak priamo, jednak prostredníctvom vrcholných národných všeodborových orgánov a Českej správy, Slovenskej správy a Ústrednej správy.
(2)
Ústredná rada odborov
a)
prerokúva zásady základných koncepcií, výhľadov a perspektív nemocenského poistenia, starostlivosti o zdravie a sociálneho zabezpečenia a zaujíma k nim stanoviská;
b)
prerokúva zásady federálnych právnych úprav v odbore nemocenského poistenia, starostlivosti o zdravie a sociálneho zabezpečenia a zaujíma k nim stanoviská;
c)
vydáva na základe zákonných splnomocnení právne predpisy o nemocenskom poistení;
d)
prerokúva správy o stave a vývoji nemocenského poistenia, starostlivosti o zdravie a sociálneho zabezpečenia a prijíma k nim závery;
e)
rokuje o otázkach, prerokovanie ktorých si vyžiada;
f)
vymenúva a odvoláva riaditeľa Ústrednej správy a jeho zástupcu.
(3)
Vrcholné národné všeodborové orgány
a)
prerokúvajú koncepčné otázky nemocenského poistenia, starostlivosti o zdravie a sociálneho zabezpečenia vo svojej oblasti a zaujímajú k nim stanoviská;
b)
prerokúvajú návrhy na úpravy nemocenského poistenia, starostlivosti o zdravie a sociálneho zabezpečenia a zaujímajú k nim stanoviská;
c)
prerokúvajú a schvaľujú návrhy plánov a rozpočtov nemocenského poistenia a výsledky jeho hospodárenia;
d)
rokujú o otázkach, prerokovanie ktorých si vyžiadajú;
e)
vymenúvajú a odvolávajú riaditeľa Českej správy a riaditeľa Slovenskej správy a ich zástupcov a členov správnych zborov Českej správy a Slovenskej správy z radov odborníkov navrhnutých vedeckými a odbornými inštitúciami.
§ 10a
Česká správa a Slovenská správa
(1)
Úlohy Správy, ktoré presahujú pôsobnosť krajských a okresných správ, vykonáva v Českej socialistickej republike Česká správa, v Slovenskej socialistickej republike Slovenská správa. Česká správa a Slovenská správa je v oblasti svojej pôsobnosti riadiacim a kontrolným orgánom nemocenského poistenia.
(2)
Pri výkone svojej pôsobnosti Česká správa a Slovenská správa najmä
a)
riadi nemocenské poistenie a činnosť všetkých podriadených organizačných zložiek Správy;
b)
plní výskumné úlohy v nemocenskom poistení, vykonáva rozbory jeho stavu a vývoja a zúčastňuje sa na perspektívnych štúdiách o jeho rozvoji, na spracovaní dlhodobých výhľadov a na príprave návrhov zásadných úprav;
c)
v rámci pôsobnosti, ktorá Revolučnému odborovému hnutiu patrí pri súčinnosti a kontrole v starostlivosti o zdravie a v sociálnom zabezpečení, sleduje z hľadiska záujmov pracujúcich ich uskutočňovanie a spolupôsobí v týchto veciach a pri ich kontrole; podieľa sa aj na výskumných úlohách týkajúcich sa týchto odborov a iných súvisiacich otázok životnej úrovne a sociálnej politiky;
d)
vykonáva z hľadiska záujmov pracujúcich rozbory a hodnotenie stavu a vývoja nemocenského poistenia, starostlivosti o zdravie a sociálneho zabezpečenia, vypracúva návrhy na opatrenia a úpravy v týchto otázkach, vyjadruje sa k návrhom podávaným inými orgánmi vrátane návrhov právnych predpisov, pripravuje podklady pre rokovanie o týchto otázkach a zúčastňuje sa na ich prerokúvaní vrátane medzinárodných stykov;
e)
dozerá na správne uskutočňovanie nemocenského poistenia a na dodržiavanie socialistickej zákonnosti pri jeho vykonávaní; v rámci tejto pôsobnosti je oprávnená mimoriadne zrušiť právoplatné rozhodnutie nižšieho orgánu nemocenského poistenia, ak ním bol porušený zákon a ak od nadobudnutia právoplatnosti doteraz neuplynulo viac ako tri roky; jej stanovisko je pre nižšie orgány záväzné;
f)
vydáva inštrukcie a metodické pokyny vo veciach nemocenského poistenia;
g)
prerokúva s príslušnými národnými orgánmi otázky nemocenského poistenia, ako aj otázky vyplývajúce zo súčinnosti a kontroly Revolučného odborového hnutia v starostlivosti o zdravie a v sociálnom zabezpečení;
h)
prerokúva zásady a plán kúpeľnej starostlivosti s príslušnými orgánmi zdravotníckej správy, dojednáva hospodárske zmluvy o poskytovaní kúpeľnej starostlivosti, organizuje rozdeľovanie poukazov na ňu a kontroluje jej poskytovanie pracovníkom a ich rodinným príslušníkom;
i)
organizuje a vyvíja propagačnú, informačnú a publikačnú činnosť a vydáva odborný časopis pre otázky nemocenského poistenia a pre súvisiace otázky, ktorý je súčasne jej vestníkom; stará sa o výchovu a školenie funkcionárov a pracovníkov Správy vo veciach nemocenského poistenia, starostlivosti o zdravie a sociálneho zabezpečenia a v súčinnosti s príslušnými orgánmi odborových zväzov aj o výchovu a školenie odborového aktívu;
j)
spravuje prostriedky nemocenského poistenia a vykonáva rozbory a kontrolu hospodárenia s nimi;
k)
zostavuje návrhy plánov a rozpočtov nemocenského poistenia, kontroluje ich plnenie a riadi a organizuje plánovaciu a rozpočtovú činnosť podriadených organizačných zložiek Správy;
l)
riadi a organizuje účtovnú službu nemocenského poistenia, sústreďuje jej výsledky a zostavuje predpísané správy a výkazy;
m)
zodpovedá za záväzky Správy, pokiaľ z opatrení alebo z iných právnych predpisov nevyplýva niečo iné.
(3)
Na čele Českej správy a Slovenskej správy je správny výbor a riaditeľ.
(4)
Správny výbor Českej správy a správny výbor Slovenskej správy sa skladá z volených zástupcov odborových zväzov činných v oblasti ich pôsobnosti, zo zástupcu Ministerstva financií a z odborníkov vymenúvaných vrcholným národným všeodborovým orgánom na návrh vedeckých a odborných inštitúcií. Zo svojho stredu si správny výbor volí predsedu a podpredsedu. Správny výbor prerokúva otázky zásadnej povahy, plány činnosti, správy o činnosti, otázky, prerokovanie ktorých si vyžiada, a otázky, ktoré mu riaditeľ predloží. Robí aj opatrenia na odstránenie tvrdostí podľa § 63 ods. 3 zákona.
(5)
Riaditeľa Českej správy, riaditeľa Slovenskej správy a zástupcu riaditeľa vymenúva a odvoláva vrcholný národný všeodborový orgán príslušný pre oblasť jej pôsobnosti. Riaditeľ Českej správy a riaditeľ Slovenskej správy koná v rozsahu pôsobnosti tejto Správy za Správu a môže tým poveriť aj iných pracovníkov Správy. Pracovníkov Správy poveruje funkciou vedúceho a zástupcu vedúceho na krajských a okresných správach a odvoláva ich z nej. Riaditeľ Českej správy a riaditeľ Slovenskej správy zodpovedá príslušnému odborovému orgánu za riadne plnenie úloh Správy, ktorú riadi, a podriadených organizačných zložiek Správy.
(6)
Na Českej správe a na Slovenskej správe pôsobí dozorný výbor zložený z volených zástupcov odborových zväzov činných v oblasti jej pôsobnosti. Dozorný výbor zo svojho stredu si volí predsedu. Dozornému výboru patrí kontrola hospodárenia s prostriedkami nemocenského poistenia a schvaľovanie výsledkov hospodárenia.
§ 10b
Ústredná správa
(1)
Ústredná správa je spoločným orgánom nemocenského poistenia s pôsobnosťou pre celú Československú socialistickú republiku. V ústrednom meradle vykonáva taktiež pôsobnosť a činnosti, ktoré Správe patria v starostlivosti o zdravie a v sociálnom zabezpečení.
(2)
Ústredná správa pri výkone svojej pôsobnosti
a)
spracúva koncepcie nemocenského poistenia, podieľa sa s príslušnými ústrednými orgánmi na príprave koncepcií sociálneho zabezpečenia, na prípravách riešenia súvisiacich otázok sociálnej politiky i starostlivosti o zdravie a vyjadruje sa k týmto otázkam a koncepciám;
b)
pripravuje, predkladá a prerokúva návrhy právnych úprav vo veciach nemocenského poistenia i v iných veciach spadajúcich do jej pôsobnosti a zúčastňuje sa na prerokúvaní právnych úprav navrhovaných inými orgánmi;
c)
koordinuje iniciatívne návrhy orgánov Revolučného odborového hnutia v oblasti nemocenského poistenia, starostlivosti o zdravie a sociálneho zabezpečenia;
d)
prerokúva zásadné otázky kúpeľnej starostlivosti;
e)
prerokúva zásady plánov a rozpočtov nemocenského poistenia a hospodárenia s jeho prostriedkami;
f)
je členom medzinárodných organizácií sociálneho zabezpečenia, zastupuje v nich nemocenské poistenie a rozvíja podľa vlastného plánu medzinárodné styky v týchto veciach;
g)
zúčastňuje sa na príprave, navrhovaní a dojednávaní medzištátnych dohovorov o sociálnej politike a o sociálnom zabezpečení (poistení) a spolupôsobí pri ich výklade.
(3)
Na čele Ústrednej správy je správny výbor a riaditeľ.
(4)
Správny výbor sa skladá z rovnakého počtu volených zástupcov správnych výborov Českej správy a Slovenskej správy. Správny výbor si zo svojho stredu volí predsedu a podpredsedu. Prerokúva otázky zásadnej povahy, plány činnosti a správy o činnosti Správy, otázky, prerokovanie ktorých si vyžiada, a otázky, ktoré mu riaditeľ predloží.
(5)
Riaditeľa a jeho zástupcu vymenúva a odvoláva Ústredná rada odborov. Riaditeľ koná za Správu a môže tým poveriť aj iných pracovníkov Správy.
§ 11
Spoločné ustanovenia o orgánoch nemocenského poistenia
(1)
Podrobnosti o zložení správnych komisií, správnych výborov, dozorných výborov, obvodných a dávkových komisií v organizačných zložkách Správy, o funkčnom období týchto orgánov, o spôsobe ich ustavovania, konania a uznášania, o voľbe ich členov a predsedov a o ich odvolávaní upravuje rokovací poriadok Správy, ktorý vydá Ústredná správa. Rokovací poriadok upraví aj možnosť zriaďovania a ustavovania pomocných a pracovných skupín pre niektoré otázky a ďalšie podrobnosti potrebné pre riadnu funkciu Správy.
(2)
Členstvo a predsedníctvo v orgánoch Správy uvedených v odseku 1, ako aj v odborových orgánoch nemocenského poistenia v závodoch je čestnou funkciou. O náhradách ušlého zárobku, cestovných a iných hotových výdavkov, ktoré vznikli členom a funkcionárom v súvislosti s výkonom funkcie v týchto orgánoch, platia ustanovenia predpisov o uvoľňovaní pracovníkov zo zamestnania na výkon funkcie v Revolučnom odborovom hnutí.*)
(3)
Členovia a funkcionári orgánov nemocenského poistenia, ako aj pracovníci závodov a pracovníci Správy sú povinní zachovávať mlčanlivosť o skutočnostiach, ktoré majú zostať utajené a o ktorých sa dozvedeli v súvislosti s výkonom činnosti v nemocenskom poistení. Táto povinnosť trvá aj po skončení funkcie, prípadne pracovného pomeru.
(4)
Všetky orgány nemocenského poistenia sú oprávnené v medziach svojej pôsobnosti vyžadovať podľa § 59 zákona od štátnych orgánov, ako aj od rozpočtových, hospodárskych a iných organizácií pomoc a bezplatné oznámenia potrebné pre vykonávanie nemocenského poistenia a jeho správu.
(5)
Všetky orgány nemocenského poistenia si navzájom poskytujú všetku pomoc potrebnú na vykonávanie nemocenského poistenia. Túto pomoc im poskytujú na ich dožiadanie i ostatné orgány a zložky Revolučného odborového hnutia.“.
3.
V § 14 ods. 3, v § 15 ods. 2 a 3 a v § 16 ods. 1 sa slová „Ústredná rada odborov" nahrádzajú slovami „Ústredná správa, prípadne Česká správa alebo Slovenská správa".
4.
Ustanovenie § 19 ods. 4 znie:
„(4)
Na hospodárenie s prostriedkami nemocenského poistenia na Správe sa vzťahujú predpisy o rozpočtových organizáciách; Správa má pritom postavenie rozpočtovej organizácie.“.
5.
Ustanovenie § 20 ods. 2 písm. e) znie:
„e)
náklady spojené s vykonávaním nemocenského poistenia na Správe,“.
6.
Ustanovenie § 25 ods. 1 znie:
„(1)
Ak je závod organizáciou, ktorá odvádza poistné do štátneho rozpočtu alebo do rozpočtu národného výboru ako súčasť odvodu z hrubého dôchodku alebo zisku**) alebo ako súčasť odvodu poľnohospodárskej dane,***) alebo je začlenený do takejto organizácie, vykazuje príslušnej krajskej správe na predpísanom výkaze dávok len zúčtované dávky.“.
7.
Ustanovenie § 35 ods. 1 znie:
„(1)
O peňažných dávkach nemocenského poistenia a o prídavkoch na deti (ďalej len "dávky") rozhodujú podľa opatrenia a podľa predpisov o dávkach nemocenského poistenia orgány v závode (§ 7) a okresné a krajské správy (§ 9 a § 9a)."
8.
Do § 38 sa vkladá nový odsek 5, ktorý znie:
(5) OKresná správa je oprávnená urobiť rozhodnutie namiesto odborového orgánu v závode, ak tento orgán odopiera začať konanie alebo ak sám o veci nerozhodol v lehote, ktorú mu určila okresná správa.“.
9.
V § 39 sa za odsek 2 vkladá nový odsek 3, ktorý znie:
„(3)
V konaní o povinnosti vrátiť neprávom poskytnutú alebo vyplatenú dávku sa môže odvolať aj závod, ktorému sa má dávka vrátiť, ak sa návrhu na vrátenie preplatku úplne nevyhovelo."
Doterajšie odseky 3 a 4 sa označujú ako odseky 4 a 5.“.
10.
Za § 41 sa vkladá nový § 41a, ktorý znie:
㤠41a
O odvolaní proti rozhodnutiu odborového orgánu v závode, ktorý je v obvode hlavného mesta Prahy alebo hlavného mesta Slovenska Bratislavy, rozhoduje príslušná obvodná komisia (§ 9a ods. 7). O odvolaní proti jej rozhodnutiu rozhoduje správna komisia príslušnej Pražskej správy alebo Bratislavskej správy. Ustanovenia § 40 a 41 platia v ostatnom aj tu.“.
11.
Do § 43 sa vkladá nový odsek 4, ktorý znie:
„(4)
O sporných otázkach poistného pomeru uvedených v odseku 1 a o platení prirážky k poistnému rozhoduje v hlavnom meste Prahe a v hlavnom meste Slovenska Bratislave príslušná obvodná komisia. O odvolaní proti jej rozhodnutiu rozhoduje správna komisia príslušnej Pražskej správy alebo Bratislavskej správy."
Doterajšie odseky 4 a 5 sa označujú ako odseky 5 a 6.“.
12.
V § 45 sa zrušuje odsek 1. Doterajšie odseky 2 až 5 sa označujú ako odseky 1 až 4.
13.
Paragraf 47 znie:
㤠47
Spôsobilosť na konanie pred súdom
(1)
Pokiaľ osobitné predpisy neustanovujú inak, zastupuje vo veciach nemocenského poistenia Správu v konaní pred súdom krajská správa, ktorá je pre prerokúvanú otázku príslušná podľa § 9a ods. 2.
(2)
Krajská správa je tiež oprávnená v mene Správy vymáhať poistné, prirážku k poistnému, penále, ako aj náhrady škody a náhrady vyplatených dávok.
(3)
Česká správa a Slovenská správa sú oprávnené prevziať v konaní pred súdom zastúpenie Správy namiesto príslušnej krajskej správy alebo poveriť zastúpením namiesto nej niektorú inú podriadenú organizačnú zložku Správy.“.
14.
Ustanovenie § 53 vrátane nadpisu znie:
„Konanie vo veciach nemocenského poistenia pracovníkov malých závodov
§ 53
Pre konanie vo veciach nemocenského poistenia pracovníkov malých závodov primerane platia ustanovenia piatej časti. Pre konanie v dávkových veciach platia tieto odchýlky:
a)
Nárok na dávky sa uplatňuje na okresnej správe, na území hlavného mesta Prahy na Pražskej správe, na území hlavného mesta Slovenska Bratislavy na Bratislavskej správe.
b)
V dávkových veciach rozhodujú dávkové komisie zriadené okresnými správami. V Prahe a Bratislave v dávkových veciach rozhodujú obvodné komisie.
c)
O odvolaní proti rozhodnutiu dávkovej komisie rozhoduje správna komisia okresnej správy; proti jej rozhodnutiu sa možno odvolať na krajskú správu. Jej rozhodnutie je konečné.
d)
O odvolaní proti rozhodnutiu obvodnej komisie v Prahe rozhoduje správna komisia Pražskej správy, o odvolaní proti rozhodnutiu obvodnej komisie v Bratislave správna komisia Bratislavskej správy. Ich rozhodnutia sú konečné."
15.
Kde sa v opatrení alebo v iných predpisoch o nemocenskom poistení hovorí o okresnej odborovej rade, rozumie sa tým pre budúcnosť okresná správa nemocenského poistenia; kde sa hovorí o krajskej odborovej rade, rozumie sa tým krajská správa nemocenského poistenia. Kde sa hovorí o Pražskej odborovej rade, rozumie sa tým pre budúcnosť Pražská správa nemocenského poistenia; rovnaké postavenie má Bratislavská správa nemocenského poistenia.
Čl. II
Vo veciach nemocenského poistenia, v ktorých sa konanie začalo pred 1. januárom 1969, prechádza ďalšie konanie a rozhodovanie 1. januárom 1969 na orgány príslušné podľa tohto opatrenia. Ustanovenia nového znenia piatej časti (§ 35 až 47) a § 53 opatrenia platia od 1. januára 1969 aj pre konania začaté pred týmto dňom, ak sa v nich do 31. decembra 1968 právoplatne nerozhodlo.
Čl. III
Toto opatrenie nadobúda účinnosť 1. januárom 1969.
Predseda:

Poláček v. r.
*)
Napr. vyhláška č. 143/1965 Zb. o poskytovaní peňažných dávok nemocenského poistenia a vyhláška č. 95/1968 Zb. o poskytovaní prídavkov na deti v nemocenskom poistení.
**)
Paragraf 10 ods. 1 a 2 zákona č. 20/1966 Zb. o starostlivosti o zdravie ľudu, § 51 vyhlášky č. 42/1966 Zb. o poskytovaní liečebno-preventívnej starostlivosti a § 87 zákona č. 101/1964 Zb. o sociálnom zabezpečení.
***)
Uznesenie IX. plenárneho zasadnutia Ústrednej rady odborov z 26. septembra 1968.
†)
Právna subjektivita bola Správe udelená podľa čl. 42 stanov Revolučného odborového hnutia uznesením IX. plenárneho zasadnutia Ústrednej rady odborov z 26. septembra 1968.
*)
Vyhláška č. 134/1968 Zb. o uvoľňovaní pracovníkov zo zamestnania na výkon funkcie v Revolučnom odborovom hnutí.
**)
Vládne nariadenie č. 100/1966 Zb. o plánovitom riadení národného hospodárstva v znení vládnych nariadení č. 83/1967 Zb., č. 16/1968 Zb. a č. 148/1968 Zb.
***)
Zákon č. 112/1966 Zb. o poľnohospodárskej dani.